Jump to content
IGNORERAD

Råd till bilköp


Magrood

Recommended Posts

Hej!

 

 

Om du orkar skriva mer i detalj om "men jag insåg att den var för lite för våra behov." så vore det jättetacksamt!

För det är det som är argument för att jag inte bör ha en Yaris.

 

Mvh

Magrood

 

 

Ja, det var ett kliv nedåt i storlek från Peugeot 207 som jag hade innan den..inte mycket men det kändes "mindre bil" överlag.

För det mesta åkte jag själv och det var inga problem med matkassar osv , så 9/10 gånger hade den räckt till men jag gillar att byta bil

och jag var trött på manuellt växlade bilar. 

 

När jag hittade en Saab med automat+stark motor+ massa rolig utrusning som var miljöklassad så kliade det så mycket i fingrarna att jag var "tvungen" att byta. :giggle:

Hade jag alltid haft en småbil och inte vant mig vid större innan så hade Mazdan varit utmärkt, jobbarkompisen köpte en nästan samtidigt och han pendlar ca 8mil/dag och

han är nöjd med den. 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    22

  • Tallviking

    6

  • lenno

    4

  • evert 1

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tack så mycket.

Hur mycket drar den i bensin?

Service och reparation per år ungefär?

 

:::

Försäkring kommer jag att ta Länsförsäkring. Har hemförsäkring hos dem och får därmed lite rabatt.

 

Mvh

Magrood

Driftsäkraste bilen ska vara Honda. Honda och Toyota brukar vara lite dyrare än vissa andra märken också. Man får vad man betalar för.

 

En annan tänkvärd sak är att det flesta stora och dyra slitagen och felen börjar komma när bilen är 6-7 år gammal. 

 

Så man kanske ska köpa en ny bil och sen byta var 5.e år men då är det värdeminskningen. Aja man är alltid en förlorare som bilägare.

Ändrades av Rave on
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte min nuvarande lägenhet så tittade jag bara på 3 stycken, alla i samma område.

Sen slog jag till direkt för det "kändes" rätt.

 

Men det är annorlunda mellan lägenhetsköp och bilköp.

Lägenhetsvärde går oftast upp medan bilvärdet går ned.

Och det känns mer naturligt att låna till lägenhetsköp än bilköp.

 

:::

Å ena sidan vill jag inte dra på mig massa lån i onödan.

Det räcker gott med bostadslån och lite studielån.

 

Å andra sidan vill jag ha en bil som jag trivs med - precis som min bostad.

:::

 

Eftersom min tanke är att ha bilen tills det är dags att skrota den - så känns det udda, billiga märket mer aktuellt.

 

Men eftersom det blir min första bil så vet jag inte så mycket om min personlighet inom bilägandet...

Jag tycker det är jobbigt med förändringar - så. Jag tycker nog att det är jobbigt att byta bil.

 

Men jag vill inte ligga sömnlöst om nätterna för att service- och reparationskostnader drar iväg.

Och eftersom jag jobbar per timme så är driftsäkerheten väldigt viktigt.

 

:::

 

Inte lätt när man inte ha överflöde med pengar.

Men en bra sak ur det är att även mina barn har förhoppningsvis lärt sig att "vänta" tills vi har råd. :-)

 

:::

 

Kram

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Nu gillar jag inte Nipponbilar, men prismässigt o service tror jag på yarisen om jag minns rätt så är det kamkedja på den.

Byte av kamrem kostar ca 6000 kr på Polo o Golf.. Och köp inte större bil än du behöver.

 

FF

 

Många moderna VW motorer har kedja, inte rem detta bör kollas på den modell man är intresserad av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood..se till att ha bilen på dig privat...annars blir det dyrt ...du får skatta för varenda mil du kör oavsett om det är privat eller för bolaget...bara ett litet tips... ha de bra...o sen det Tallviking skrev om Saab 9-3...mycket bil för pengarna o dessutom väldigt säker..
Detta är inte skrivet i sten! Vad jag vet så har magrood jour och får åka och tolka lite när somhelst? Då gäller inte dom hårda reglerna stipulerar henne att betala. Eftersom till och med skatteverket förstår att man måste ha fordon att transportera sig till kunden på icke ordinarie arbetstid. Som exempel så förlorar staten mer om hon åker taxi vilket dom vet. Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

VW Polo har  känsliga motorer, lågfriktionsmotorerna ska också sluka olja. Jag har haft en Polo och problemen löste av varann, ju nyare bil, mer teknik, mer problem?

Motorlampan ville gärna börja lysa.

 

Vilka årsmodeller av 9-3 hade problem med oljeförbrukningen? F.r.o.m vilken årsmodell kan vara värd att titta på?

 

Jag vet inte hur gammal din Polo var så det är svårt att kommentera. men menar du verkligen att man skall köpa gammalt enkelt okomplicerat för att bli nöjd för det låter om det är det du säger ?

 

SAAB kom med sin nya modell 2003 och det tog ett par år att komma över barnsjukdomar som det gör på alla nya modeller så efter 2005 är dom bra. Och skall man tänka framåt så är det kombi som gäller. Dels är sedanen död på begagnatmarknaden i Sverige och dels tycker jag sedanen är trång i baksätet och svår att lasta. En kombi med dragkrok är det mesta lättsålda och praktiska man kan ha för man kan lasta och använda den till allt möjligt då

 

Har haft ett antal 9-3:or, både sedaner och kombi och har precis köpt en till (9-3 TTID Aero 2010 kombi)

 

Bilen är tung och extremt välbyggd (kanske därför dom aldrig fick SAAB lönsamma och gick i KK för dom var extremt noggranna med kvalitet och konstruktion) så dom drar en del men i det stora hela är den kostnaden inte mer än bara en liten del så jag anser inte den vara så viktig,

Bensinmotorerna är det 1.8t och 2.0t som är bra (samma motor egentligen fast med olika mjukvara i boxen) Aeron är kul men dyr i drift

finns en 1.8 utan turbo man skall låta bli. Diesel är intressant om man kör lite mer men då skall man se till att bara köpa dom modeller som har partikelfilter och därmed lägre årsskatt. Finns en 1.9tdi på 120 hk och 150 hk. Välj inte den på 120hk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett  bra ställe att kolla begagnatpriser är www.bilpriser.se

 

Vet inte om det är där du kollar kanske

 

2 bra märken idag är Kia och Hyundai

 

Hyundai vann nyligen utmärkelser i nästan alla bilklasser i USA som den bil som har minst reparationskostnader

 

Kia Cee´d i både kombikupé och kombiversionen är väldigt populära så där borde finns fina att få tag på begagnade

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker du ha bilen tills den blir skrotfärdig = Skoda Octavia. Köp en ny och du har bil i 20 år.

En syderope varar inte längre än tio år

Kia/Hundai har nog driftsäkrast motorer.

När det gäller bilförsäkring - var otrogen. Byter själv bolag reglebundet, söker på nätet efter billigast bolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kanske är något för dig som mer motsvarar dina behov som framkom lite mer tydligt senare i tråden.

 

Bilen står dock i Kungälv och är i behov av översyn av växellåda. Så den detaljen bör noga rådfrågas ett proffs.

 

Men 40-45k borde väl vara riskfritt att bjuda då den har många bra tillval. Listpris 90k.

 

https://www.kvd.se/sv/auktion/search/vw-golf-a5-variant-16-multifuel-e85-trendline-102hk-2009_599271.html?q=golf+&s=5&d=ASC&page=1

 

Chockdee khrap

Ändrades av lenno

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.maipenrai.se/upload/monthly_12_2013/post-3118-0-50955900-1387927019.jpg

 

I din tabell har du tagit upp 3 helt olika bilar:

Yaris, fin bil för att åka att handla med, ja just bara för stadstrafik, men ska du använda den i jobbet också? gå då upp litet i storlek för din och barnens säkerhet.

Seat, ett mellanting mellan lågpris Skoda och Wolksvagen, kan för lite om dom för att vilja ge dej ett tips, ja en lite uddabil i Sverige, med dåligt andrahandsvärde (svårsåld)

 

Citroeng, usch jag bara ryser vid tanken, reperationskostnader i ondlighet, dyrt blir det.

 

Ja inte blir du klokare av detta, hör av dig före köp så kan jag åtminstonde lyssna på bilen så du inte köper en trasig bil från början

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut Toyota. Om nu Yaris är för dyr så kolla upp Avensis. Kanon bra bil tycker jag... Morsan kör Avensis och jag har lånat den flertalet gånger. Innan hade hon sedan men har nu bytt till kombi... Man åker skönt, dom går billigt, dom är driftsäkra och väääldigt sällan problem (morsan har aldrig haft några problem under sina 12 år som Avensis ägare)... Och du får en hyffsat ny i bra skick för runt 50.000 kr... Dessutom tycker jag den ser rätt bra ut... Kolla årsmodeller från 05... Iaf värt att jämföra i din tabell :thumbsup:

Avensis är betydligt dyrare än Yaris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ändå mest bil för pengarna är en ny Dacia Lodgy. Jag vet att det är en katt bland hermelinerna, men tänk på hurudana var Skodapickupperna när de kom för 10-15 år sedan. Enkla robusta, en liten busbil man kunde behandla hur som helst - och ändå ville de inte dö.

Googla på den och läs resensioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har över 40 år i bilbranschen i vår familj med stor erfarenhet av försäljning av både nytt/begagnat samt service.

Först bör ni bestämma er för hur stor bil ni behöver. Sen fundera igenom er budget ordentligt.

Jag antar av vad jag läst i tråden så är nåt i mellanklassen lämpligt.

Bra bilar är Toyota, Mazda, Kia, Honda vilka alla ligger bra till om man jämför 2 - 5 år begagnat.

När man köper begagnat bör ni undvika importbilar eftersom man aldrig kan garantera att service dokumentation

och km stämmer. Kolla ALLTID serviceboken så att ni ser att service är utfört av kvalificerad verkstad med stämpel och kvitton.

Sen skall ni provköra, lyssna på ljudet och känn av hur bilen är att köra. Följ magkänslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har över 40 år i bilbranschen i vår familj med stor erfarenhet av försäljning av både nytt/begagnat samt service.

Först bör ni bestämma er för hur stor bil ni behöver. Sen fundera igenom er budget ordentligt.

Jag antar av vad jag läst i tråden så är nåt i mellanklassen lämpligt.

Bra bilar är Toyota, Mazda, Kia, Honda vilka alla ligger bra till om man jämför 2 - 5 år begagnat.

När man köper begagnat bör ni undvika importbilar eftersom man aldrig kan garantera att service dokumentation

och km stämmer. Kolla ALLTID serviceboken så att ni ser att service är utfört av kvalificerad verkstad med stämpel och kvitton.

Sen skall ni provköra, lyssna på ljudet och känn av hur bilen är att köra. Följ magkänslan.

 

Så du menar att det stämmer i hederliga Sverige då ????

Man ska inte förlita sig blint på serviceboken,,,,,,den går å stämpla överallt om man har kompisar här å där

Ändrades av Maloon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har över 40 år i bilbranschen i vår familj med stor erfarenhet av försäljning av både nytt/begagnat samt service.

Först bör ni bestämma er för hur stor bil ni behöver. Sen fundera igenom er budget ordentligt.

Jag antar av vad jag läst i tråden så är nåt i mellanklassen lämpligt.

Bra bilar är Toyota, Mazda, Kia, Honda vilka alla ligger bra till om man jämför 2 - 5 år begagnat.

När man köper begagnat bör ni undvika importbilar eftersom man aldrig kan garantera att service dokumentation

och km stämmer. Kolla ALLTID serviceboken så att ni ser att service är utfört av kvalificerad verkstad med stämpel och kvitton.

Sen skall ni provköra, lyssna på ljudet och känn av hur bilen är att köra. Följ magkänslan.

 

Så efter 40 år i branschen har du fortfarande inte lärt dig att bilar fuskas med oavsett var dom kommer från och man skall ställa exakt samma krav på en begagnad bil oavsett var den sålts och brukats tidigare i sin levnad

 

Det skruvas och fuskas med "svensksålda" bilar hej vilt och massor av bilar importeras av märkesfirmorna (generalagenterna) men detta framgår inte i historiken för dom kan då registreras utan att det syns att dom är importerade

 

Själv köper jag aldrig i livet svensksålda bilar för dom är alltid i sämre skick än en importerad bil samt har oftast sämre utrustning

 

En importerad bil slits inte lika mycket mekaniskt eftersom den inte startas en massa då det är kallt,. Den är i bättre skick i lack, underrede och inredning eftersom den inte utsättas för det kladdiga klimat vi har med salt, grus, snö, smutsiga biltvättsborstar, slitna snöborstar, dåliga isskrapor etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking.Å var f-n har du köpt dina alla saabar som har eller har haft?.verkar som att du är en liten "besserwisser" som kan allt o vet allt.men det är min åsikt

Ändrades av thai412
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking.Å var f-n har du köpt dina alla saabar som har eller har haft?.verkar som att du är en liten "besserwisser" som kan allt o vet allt.men det är min åsikt

 

Mestadels Belgien och Tyskland men även andra ställen

 

Vad är problemet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag o frugan har alltid gaft varsin bil.hon gar alltid kört Toyota i olika modeller och dom är väldigt sällan problem med om man sköter service är också hyfsat enkla o mecka med.jag har haft olika bilar nu senast en suv Chevrolet och det är bara skräp.så jag måste säga att köpa toyota är ett bra o tryggt köp oavsett modell

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket råd är det här.

Men enl en expert som mig:

 

Vw bra val,men inte prisvärd på något sätt om man söker en bil av nyare årsmodell.

Toyota bra val, driftsäkra, bra statistik hos bilprovningen men dyra reservdelar.

Skoda bra val, nyare årsmodell för rimlig slant

 

SAAB, skulle varit mitt val idag, bättre och prisvärdare blir det nog inte idag.

 

Franskt går fetbort, speciellt något äldre med mycket km.

 

Men någon skrev, gå på magkänslan.kan inte annat än hålla med

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood, du är ju tjej, köp en Röd bil.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack alla snälla själar!

Jag är mycket tacksam för era svar.

 

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än väljer för bil så kan även jag rekommendera kvd, jag själv och kompisar har handlat med dom utan att ha sett bilarna mer än på fotografier samt deras egna beskrivningar av bilen och jag har blivit lite förvånad varje gång eftersom bilarna har varit i bättre skick än mina förväntningar!

 

Dom flesta bilarna som dom säljer är leasingbilar från företag så dom är ju självklart servade enligt plan, sen kanske dom inte är lika omvårdade som om en privatperson hade ägt den men det ser man ju isf i beskrivningen av fordonet.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket råd är det här.

Men enl en expert som mig:

 

Vw bra val,men inte prisvärd på något sätt om man söker en bil av nyare årsmodell.

Toyota bra val, driftsäkra, bra statistik hos bilprovningen men dyra reservdelar.

Skoda bra val, nyare årsmodell för rimlig slant

 

SAAB, skulle varit mitt val idag, bättre och prisvärdare blir det nog inte idag.

 

Franskt går fetbort, speciellt något äldre med mycket km.

 

Men någon skrev, gå på magkänslan.kan inte annat än hålla med

Hälften rätt med - om man är vällvilligt inställd.

 

En gammel Saab och Skoda oavsett årsmodell är osäljbara om man vill byta upp sig eller göra sig bilfri.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...