Jump to content
IGNORERAD

Resecheckar

lovelos

Recommended Posts

Precis tillbaka från en nattrunda till Walking Street, och testade mitt ICA Banken Mastercard, första automaten funkade det inte till min besvikelse, men som tur var så fick jag ut stålar i nästa ATM automat, så förhoppningsvis är kortet inte spärrat!

Tänker ta ut lite pengar nu i helgen och sen försöka öppna ett nytt bank-konto med ATM kort i Krung Sri på Måndag och sätta in dom där.

Jag har ett gammalt kort och konto i Krung Sri men det är nog stängt för jag har inte använt det på flera år, men kanske dom låter mej öppna ett nytt om jag tar med mina papper och mitt gamla kort och visar dom, annars så får jag testa i Thai Farmers/Kasikon Bank istället som skall vara lätt att öppna konto i med bara turistvisum

Lovelos

Dela på andra sajter

• Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• lovelos

18

• pigge01

4

• bob

3

• leifen

3

Mest aktiva i denna tråd

Precis tillbaka från en nattrunda till Walking Street, och testade mitt ICA Banken Mastercard, första automaten funkade det inte till min besvikelse, men som tur var så fick jag ut stålar i nästa ATM automat, så förhoppningsvis är kortet inte spärrat!

Tänker ta ut lite pengar nu i helgen och sen försöka öppna ett nytt bank-konto med ATM kort i Krung Sri på Måndag och sätta in dom där.

Jag har ett gammalt kort och konto i Krung Sri men det är nog stängt för jag har inte använt det på flera år, men kanske dom låter mej öppna ett nytt om jag tar med mina papper och mitt gamla kort och visar dom, annars så får jag testa i Thai Farmers/Kasikon Bank istället som skall vara lätt att öppna konto i med bara turistvisum

Lovelos

Skaffa ett dokument var du bor, även ett hotell funkar. Men med en underskrift av ägaren på kopian krävs.

Sen sätter du in 10.000b så är chansen mycket god.

Öppna inte ett konto med 0 bath.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Skaffa ett dokument var du bor, även ett hotell funkar. Men med en underskrift av ägaren på kopian krävs.

Sen sätter du in 10.000b så är chansen mycket god.

Öppna inte ett konto med 0 bath.

Vad för sorts dokument är det, var hittar man det?

Jag är ju bara vanlig turist, även om jag varit i Thailand 5-7 månader om året sista 27 åren!

Förra gången jag öppnade konto hos Krung Sri så bara charmade jag dom med mina Thailändska språkkunskaper och viftade med 50000 baht framför nosen på dom så vart det inga problem att öppna ett konto med kort. :thumbsup:

Får se om dom är lika lättcharmade nuförtiden! :y15:

Lovelos

Dela på andra sajter

Vad för sorts dokument är det, var hittar man det?

Jag är ju bara vanlig turist, även om jag varit i Thailand 5-7 månader om året sista 27 åren!

Förra gången jag öppnade konto hos Krung Sri så bara charmade jag dom med mina Thailändska språkkunskaper och viftade med 50000 baht framför nosen på dom så vart det inga problem att öppna ett konto med kort. :thumbsup:

Får se om dom är lika lättcharmade nuförtiden! :y15:

Lovelos

Dokumentet kan vara ett hyreskontrakt, en kopia på husboken där man bor.

Underskrivna och med kopior på innehavarens ID kort och undertecknade.

Gärna dubbla exemplar.

Själv ordnade jag bankkonto som turist, med dåvarande dams adress och ID.

Nedanstående är från min hyresvärd som jag använde för att fixa körkort.

Exempel

post-7697-0-52148000-1390621806.jpg

post-7697-0-81870200-1390621507.jpg

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Det kanske är läge att gå in på banken å ta ut pengar om man nu bara har ett kort och ingen livlina

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Det kanske är läge att gå in på banken å ta ut pengar om man nu bara har ett kort och ingen livlina

Jag har hört att det går bra att bara gå in i banken och ta ut pengar från mastercardkortet, då slipper man ATM avgiften 180 baht varje gång man tar ut pengar från automat, och riskerar inte att kortet fastnar i automaten!

Jag har tagit ut lite mer pengar idag dock från andra automater och det har funkat, men på Måndag skall jag gå in och prova att öppna ett Thai bank-konto.

Lovelos

Dela på andra sajter

Jag har hört att det går bra att bara gå in i banken och ta ut pengar från mastercardkortet, då slipper man ATM avgiften 180 baht varje gång man tar ut pengar från automat, och riskerar inte att kortet fastnar i automaten!

Jag har tagit ut lite mer pengar idag dock från andra automater och det har funkat, men på Måndag skall jag gå in och prova att öppna ett Thai bank-konto.

Lovelos

Jodå. Det funkar bra men du får en sämre kurs vid manuell hantering i kassa jämflrt med ATM så det kostar oavsett.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Jodå. Det funkar bra men du får en sämre kurs vid manuell hantering i kassa jämflrt med ATM så det kostar oavsett.

Jasså!

Hur pass mycket sämre är den jämfört med ATM-kursen?

Personligen tycker jag att ATM kursen är dålig som den är jämfört med kontanter och även rese-checkar!

Vissa exchange kontor, ger idag över 5 baht per krona , men ATM kursen ger bara ca 4,80 baht!

Nästa resa kommer jag att ha med mer i cash istället, om jag inte hittar nån bank som säljer rese-checkar!

Lovelos

Dela på andra sajter

Jasså!

Personligen tycker jag att ATM kursen är dålig som den är jämfört med kontanter och även rese-checkar!

Vissa exchange kontor, ger idag över 5 baht per krona , men ATM kursen ger bara ca 4,80 baht!

Nästa resa kommer jag att ha med mer i cash istället, om jag inte hittar nån bank som säljer rese-checkar!

Lovelos

vet inte men jag kollade vid ett tillfälle för några år sedan i kasikorn och jag tror det skilde  0.05 baht per krona

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Jasså!

Lovelos

Vilken bank och uttags dag

Kursens varierar mycket på de olika bankerna.

På ICA-Banken är det oftast den Master Cart kursen jag fått

Den timman jag tagit ut pengarna -0,05 inget tillägg.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Nja, då låter du nog växlingen ske hos banken som har atm:en - om du får en fråga om just det så - tacka nej.

Dela på andra sajter

Öppnade idag ett savings account med ATM kort hos Krung Sri Bank i Pattaya.

Tänkte försöka öppna ett "general savings deposit account" ,

men fick nej hos 3 Krung Sri banker pga att jag inte hade ett hyresdokument att visa upp och som gällde i minst 3 månader

och så ville dom ha husägarens underskrift och en kopia på dennes ID-kort!.

Testade även hos Kasigorn Bank i Central Festival, men dom ville inte heller låta mej öppna ett sparkonto om

jag inte kunde uppvisa ett års "retirement visa", eller om jag betalade 2500 baht extra för en försäkring!

Hittade till slut ett annat Krung Sri bank-kontor i "The Avenue" på Second Rd, där upplyste dom mej om att jag kunde öppna ett

s.k. "Non Resident Baht Account, NRBA" med ATM kort istället, räcker med att man har ett pass för att öppna ett sånt,

funkar som ett vanligt sparkonto, men man får ingen ränta,

och deras ATM kort går bara att använda i att ta ut pengar med i deras gula ATM-automater.

Passade mej utmärkt, kostade dock lite mer dvs 500 baht att starta upp varav 300 baht är årsavgift,

men ändå billigare än Kasigorn's försäkringtvång för 2500 baht.

Jag har också registrerat mej för deras online service, Krung Sri Online, där man kan logga in och kolla kontot och göra överföringar och annat.

Jag hittar dock ingen information om deras NRBA kort nånstans på deras hemsida, och frågade om dom hade nån broschyr att ge ut, men killen

sa att det var en så ny produkt att det inte kommit ut mer info om den än!?

Konstiga är också att ATM kortet som jag fick har en VISA symbol, killen sa dock att den inte funkar med VISA än, men att det kommer snart!?

Någon annan här som har liknande kort och som har mer information om det?

Lovelos

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Lite fler frågor.

Funderar på vilket sätt som är bäst att föra över pengar 25000 kr=ca 120000 baht från mitt ICA Bank konto till mitt nya konto i Krung Sri?

När jag tar ut pengar på ATM från mitt ICA Mastercard här i Thailand så verkar det som att jag bara kan ta ut max 10000 baht åt gången,

vilket med uttagsavgiften på 180 baht blir dyrt om man skall ta ut många ggr!

Jag har provat att ta ut 20000-30000 baht på flera automater men står bara "invalid amount"?

Enligt ICA Banken så skall jag kunna ta ut max 5000 kr vid varje tillfälle och det är mer än 20000 baht, och högst 15000 kr inom en 4 dagars period.

Hur gör man för att föra över pengar direkt från ICA Banken till mitt konto här i Krung Sri, och ifall det går, vad kostar det i så fall och hur lång tid tar det?

Kan jag göra det själv manuellt via ICA's Internetbank?

Lovelos

Ändrades av lovelos
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...