pigge01 Inlagd December 23, 2013 Dela Inlagd December 23, 2013 Skriv ned telefonnumret till kortutgivaren så att det går fort att spärra. Spara samma telefonnummer i mobiltelefonen för att kunna spärra ett kort snabbt. Här i Thailand behövs sällan PIN-koder för att handla på ett kreditkort utan bara vid uttag i ATM. Jag har ett Thaikonto, 2 Mastercard och ett Swedbank bankkort knutet till Visa. Har med mig min bankdosa och gör överföringar från Thailand, så visst ska man sprida riskerna men sunt förnuft är en förutsättning också. Du är inne på rätt linje. - Jag sluta med resecheckar på 80-talets slut. Det var enklare och billigare att ta ut via Bankomat. Detta fortsatte jag med i Asien. Nu mera har jag mitt reservkort i Filippinerna. Rochelles familj. Jag har ett ICA-Master, ett Nordea- Visa med mig. ICA har en för del, man kan spärra kortet på regioner. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd December 23, 2013 Dela Inlagd December 23, 2013 För ICA-kort måste msn idag tala om, via webben, att det ska fungera i Asien viss tid, annars går det inte att ta ut pengar. Själv använder jag numera Thailändskt bankkort och för över pengar till det kontot från min svenska bank. Vad jag förstått här på forumet är bästa villkoren om man har Nordea i Sverige och Bangkok Bank i Thailand. Du fixar aktiv / ej aktiv på enkel inloggning. Under fliken "Mina Kort" På "Min Ekonomi" Aktivering tar upp till en dag! Hälsar pigge01. Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lovelos Inlagd December 23, 2013 Trådstartare Dela Inlagd December 23, 2013 Detta borde passa dig http://www.gemoneybank.se/Kort/Kort-med-sparranta/ Verkar klart intressant! Enkla regler, ingen årsavgift, gratis uttag i utlandet Skall kolla upp lite till! Tack för rådet! Lovelos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lovelos Inlagd December 23, 2013 Trådstartare Dela Inlagd December 23, 2013 (ändrad) För ICA-kort måste msn idag tala om, via webben, att det ska fungera i Asien viss tid, annars går det inte att ta ut pengar. Hitills har jag aldrig gjort nåt med mitt kort utan åkt direkt till Thailand och använt det utan problem! Är detta en ny regel att man måste aktivera kortet innan, så att det gäller en viss världsdel/land? Var precis inne och kollade på mitt kort och det stod att om man inte har ändrat det så gäller det i hela världen! .. men man kan gå in och begränsa det till att bara gälla i viss världsdel. Lovelos Ändrades December 23, 2013 av lovelos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd December 23, 2013 Dela Inlagd December 23, 2013 För ICA-kort måste msn idag tala om, via webben, att det ska fungera i Asien viss tid, annars går det inte att ta ut pengar. Hitills har jag aldrig gjort nåt med mitt kort utan åkt direkt till Thailand och använt det utan problem! Är detta en ny regel att man måste aktivera kortet innan, så att det gäller en viss världsdel/land? Lovelos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd December 23, 2013 Dela Inlagd December 23, 2013 Ja vilka minnen det väcker. Sista gången som jag reste med resecheckar var 85 då jag och en tjej luffade omkring i Europa, mest i Frankrike och Jersey. Man kunde köpa dem i olika valutor och eftersom att vi mest skulle vara i Frankrike så blev det franska franc. På vägen hem efter att ha sovit i bilen 2 nätter så stannar vi på ett motell för att lösa in våra sista resecheckar så att vi kund äta lite och se om kunde hitta ett billigt rum. Jag tyckte att det blev mycket pengar och ute i bilen så kollar jag efter och de hade löst in dem som schweiziska franc som var ca 3 ggr dyrare. Jo vi borde ha gått in och lämnat tillbaka men jag var ung, hungrig, törstig och desperat på en dusch så vi hittade ett hyggligt hotell åt en god middag och några kalla öl. Eftersom att vi hade fått visa pass så trodde jag att det skulle komma en räkning senare men det gjorde det aldrig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lovelos Inlagd December 23, 2013 Trådstartare Dela Inlagd December 23, 2013 (ändrad) Nån som vet i fall det finns nått internationellt bankkort med Visa/Mastercard som vid kontospärrning eller förlust kan återfås i kontor direkt på platsen istället för att det skickas till hemadressen i Sverige? Lovelos Ändrades December 23, 2013 av lovelos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd December 23, 2013 Dela Inlagd December 23, 2013 Hitills har jag aldrig gjort nåt med mitt kort utan åkt direkt till Thailand och använt det utan problem! Är detta en ny regel att man måste aktivera kortet innan, så att det gäller en viss världsdel/land? Lovelos Vet inte hur länge det haft detta,en vår i alla fall samma förra året, men som Pigge skriver, mycket enkelt. Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd December 23, 2013 Dela Inlagd December 23, 2013 Verkar klart intressant! Enkla regler, ingen årsavgift, gratis uttag i utlandet Skall kolla upp lite till! Tack för rådet! Lovelos Har ett sådant kort sedan länge. Helt suveränt. Och då det är ett separat konto så sitter det normalt inte så mycket pengar på kontot om någon skulle "skimma" och försöka sno pengarna. Nu är detta mitt huvudkort under resorna. Sedan har jag "kreditkort" som jag betalar inom 60 dagar. Om jag nu skulle behöva betala ett sjukhusbesök eller annat. Normalt hinner man då få dessa pengar från försäkringsbolaget innan räkningen kommer. Sedan har jag som lovelos tänker. Ett (eller fler) Thai konton med kort. Så ett uttag med kortet är alltid 20000 thb och det mesta åker då till Thaikontot. Att åka till Thailand med bara ett kort är hål i huvudet. För några år sedan råkade jag avmagnetisera 2 kort i samma automat . Men jag hade 3. Sedan är man länge så kan man be banken skicka kortet till närmaste Svenska konsulat. Så i Hua Hin är det bara att hämta på konsulatet på Dusit. Har man sedan ett Thai konto så är ju dom flesta "inkomster" på detta överföringar jag gör. Att jag sedan har fler konton är pga att jag har hus i Thailand. Ett konto som är levnadspengar när jag är där. Ett konto som är för att driva huset oberoende om jag är där eller inte. Och sist ett konto som dom som sköter huset använder när jag är i Sverige. Dom tar då ut och betalar el och andra räkningar. + om det händer något. Kanske veterinär för hundem Och eftersom allt hänger ihop i internetbanken så har jag 100 koll vart jag än är. hf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd December 23, 2013 Dela Inlagd December 23, 2013 Nån som vet i fall det finns nått internationellt bankkort med Visa/Mastercard som vid kontospärrning eller förlust kan återfås i kontor direkt på platsen istället för att det skickas till hemadressen i Sverige? Lovelos Som sagt. Dom flesta banker skickar till Konsulaten. Då blir det ju lite kontroll att rätt person får ut det. hf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nutteman Inlagd December 24, 2013 Dela Inlagd December 24, 2013 (ändrad) Så här kan det gå om man använder plastkort. Det är nog säkrare med resecheckar. www.pattayadailynews.com/en/2013/12/23/maltese-man-beaten-up-by-7-motorbike-taxi-riders/ OBS MVH Nutteman Ändrades December 24, 2013 av Nutteman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd December 24, 2013 Dela Inlagd December 24, 2013 Det kom förra året 2012 Och gäller alla nya eller byta kort. Det är bra. du öppnar de område som du behöver. Norden är alltid öppen. När du kommer hem så stänger du Asien. En extra trygghet. Hälsar pigge01 Jag ringer och får då öppnat endast de länder jag ska besöka i Asien. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd December 24, 2013 Dela Inlagd December 24, 2013 2003 så slutade min kort och fungera I PhipPhi. Fick vänta till Phuket innan jag fick ut pengar genom att visa kortet I bank. Som tur var hade jag resecheckar också. Numera är man garderad med internetbank och kort både I Thailand och Sverige Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Olinen Inlagd December 24, 2013 Dela Inlagd December 24, 2013 Detta året tog vi med oss svenska pengar för att växla dom på superrich i Bangkok och sen sätta in pengarna på vår Thai bank. Mvh Håkan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd December 24, 2013 Dela Inlagd December 24, 2013 (ändrad) Detta året tog vi med oss svenska pengar för att växla dom på superrich i Bangkok och sen sätta in pengarna på vår Thai bank. Mvh Håkan bra val om man ändå ska till bkk fast personligen föredrar jag vasu på sukhumvit Ändrades December 24, 2013 av Sam sip sam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Olinen Inlagd December 25, 2013 Dela Inlagd December 25, 2013 Det värsta var att vi åkte med samma flyg från Kastrup som frugans kompis som skulle ner till Bangkok och köpa en lägenhet. Så hon hade en jävla massa pengar med sig, hon frågade om jag kunde ta ca 300,000 kr av dom för det var lite obehagligt att bära på allt själv. Vad händer då, jo jag blir stoppad av danska tullen ute vid gaten som undrar hur mycket kontanter jag har med mig :-D, blev till att ljuga och spatsera igenom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bofinken Inlagd December 29, 2013 Dela Inlagd December 29, 2013 Ta med dig till uppehället tills du skaffat konto i Thaibank + ATM-kort, sen sänder du ner resten av skiten till ditt nyöppnade konto, så e saken klar Paddan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lovelos Inlagd Januari 1, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Januari 1, 2014 Detta borde passa dighttp://www.gemoneybank.se/Kort/Kort-med-sparranta/ Jag har beställt ett sånt kort nu, och bara hoppas det kommer innan jag reser!Lovelos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Duracell Inlagd Januari 1, 2014 Dela Inlagd Januari 1, 2014 Jag har också beställt ett GE Money Bank MasterCard som jag tänker ha som backup när jag är ute och reser. Tack för tipset mackan33. Reseberättelser: På resande fot ett steg i olika riktningar 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2001. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Januari 1, 2014 Dela Inlagd Januari 1, 2014 Jag själv ryser vid minnet av alla de gånger under 1980-talet som man lite bakis har stått vid någon Thailändsk växlingskur och med pass och darrande hand har försökt signera sina resecheckar efter konstens alla regler. Varje gång så blev man uppmanad att göra om och skriva på igen, hmm Sir, This Not Same! Try again Sir , , , både på framsidan och baksidan, . . . bl.a. bl.a Riktig skräckupplevelse var det i Thailand, upplevde aldrig samma bekymmer någon annanstas. Fast man fick alltid en känsla av att de gav upp till sist, och man fick sina pengar trots att de olika namnteckningarna inte var lika. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lovelos Inlagd Januari 24, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Januari 24, 2014 Följande har hänt: Mitt GE Moneybank Mastercard hann aldrig komma innan jag flög till Thailand den 8 Januari! Ligger på Posten's utlämningsställe, men måste hämtas personligen, annars hade syrran kunnat hämta ut det och skicka ner det Poste Restante. Så jag hade bara mitt ICA Bankskort och 10000 kr i kontanter med. Tänkte därför öppna ett konto i en Thaibank, dum som jag är så tänkte jag dock vänta tills den 27 Januari så jag fått min sista lön insatt på kontot och visste mer exakt hur mycket pengar jag hade. För en timma sen hände då det som inte fick hända, mitt ICA kort fastnade i en Krung Sri ATM-automat i Tuk.com här i Pattaya!!! Fick ut pengarna 8000 baht, men kortet kom aldrig ut, stod bara "wait"!? Väntade 15 minuter inget hände, sen efter ett tag så stängdes dock automaten av, och gick "offline"! Inget kort kom dock ut! I desperation gick jag till Krung Sri närmaste kontor och dom hjälpte mej att ringa upp "callcentret", som skulle skicka nån att öppna maskinen. Dom bad mej att vänta på mitt hotellrum, men jag hade inte telefon-numret dit utan kunde bara ge dom namnet, så nu sitter jag här på rummet och väntar! Ringer dom inte inom 2 timmar så får jag ringa upp dom igen. Hoppas det ordnar sej idag annars får jag vänta tills på Måndag, då dom ju har stängt över helgen! Jag har dock ca 7000 kr kvar i kontanter så jag klarar mej ett tag till, men är nervöst som attan ändå! Lovelos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Januari 24, 2014 Dela Inlagd Januari 24, 2014 Hoppas det ordnar sej idag annars får jag vänta tills på Måndag, då dom ju har stängt över helgen! Det finns flera banker som har öppet under helgerna en våning upp på Central Festival. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lovelos Inlagd Januari 24, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Januari 24, 2014 Det finns flera banker som har öppet under helgerna en våning upp på Central Festival. Fritz.. Jo vissa bank-kontor kanske är öppna, men gubbarna med nycklar till ATM maskinerna är lediga på Lördag och Söndagar! Lovelos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thainenne Inlagd Januari 24, 2014 Dela Inlagd Januari 24, 2014 Risken är nog stor att kortet är spärrat när Du får tillbaka det, har hänt mej tidigare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lovelos Inlagd Januari 24, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Januari 24, 2014 Var och hämtade kortet vid automaten precis, men har inte kollat upp om det är spärrat! Hoppas verkligen inte det, för det kan betyda slutet på resan 4 månader i förväg! Skall testa det ikväll! Lovelos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu