Jump to content
IGNORERAD

Resecheckar

lovelos

Recommended Posts

Hej! Jag brukar alltid använda en del resecheckar på mina resor som jag köper på Forex, men upptäckte nyligen att dom inte längre säljer dessa!? Sista två åren då jag växlat på Forex har man sagt till mej att resecheckar är ute och är omoderna, och man sa åt mej att ta ett av deras s.k. Global Cash kort istället på vilket man sätter in valutan i UD Dollar, men nu har man även slopat detta kort!? Så jag bara undrar var köper man resecheckar enklast och snabbast nuförtiden, har för mej att i vanliga banker så var man tvungen att beställa och det var väntetid i flera dagar/vecka innan man kunde hämta sina checkar. Annars har jag bara mitt ICA kort och kontanter med på nästa resa vilket känns lite vågligt och osäkert, funderar istället på att öppna ett konto i en Thai bank så fort jag kommer ner, och har hört att Kasikorn Bank är enklast att ha att göra med. Hur brukar ni göra? Lovelos

Dela på andra sajter

• Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• lovelos

18

• pigge01

4

• bob

3

• leifen

3

Mest aktiva i denna tråd

ica kort funkar till 100 % för mig iaf. sen har jag ett annat kort ifall ica kortet skulle komma bort eller gå sönder av någon anledning.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Dela på andra sajter

Hej!

Jag brukar alltid använda en del resecheckar på mina resor som jag köper på Forex, men upptäckte nyligen att dom inte längre säljer dessa!?

Sista två åren då jag växlat på Forex har man sagt till mej att resecheckar är ute och är omoderna, och man sa åt mej att ta ett av deras s.k. Global Cash kort istället på vilket man sätter in valutan i UD Dollar, men nu har man även slopat detta kort!?

Så jag bara undrar var köper man resecheckar enklast och snabbast nuförtiden, har för mej att i vanliga banker så var man tvungen att beställa och det var väntetid i flera dagar/vecka innan man kunde hämta sina checkar.

Annars har jag bara mitt ICA kort och kontanter med på nästa resa vilket känns lite vågligt och osäkert, funderar istället på att öppna ett konto i en Thai bank så fort jag kommer ner, och har hört att Kasikorn Bank är enklast att ha att göra med.

Hur brukar ni göra?

Lovelos

Du skamtar med oss?

Har inte anvant resecheckar sen jag var ute och taguffade 1981, sedan dess har det varit kort for min del, tycker du skall satsa pa det ocksa, I all valmening.

Bob

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Hej! Jag brukar alltid använda en del resecheckar på mina resor som jag köper på Forex, men upptäckte nyligen att dom inte längre säljer dessa!? Sista två åren då jag växlat på Forex har man sagt till mej att resecheckar är ute och är omoderna, och man sa åt mej att ta ett av deras s.k. Global Cash kort istället på vilket man sätter in valutan i UD Dollar, men nu har man även slopat detta kort!? Så jag bara undrar var köper man resecheckar enklast och snabbast nuförtiden, har för mej att i vanliga banker så var man tvungen att beställa och det var väntetid i flera dagar/vecka innan man kunde hämta sina checkar. Annars har jag bara mitt ICA kort och kontanter med på nästa resa vilket känns lite vågligt och osäkert, funderar istället på att öppna ett konto i en Thai bank så fort jag kommer ner, och har hört att Kasikorn Bank är enklast att ha att göra med. Hur brukar ni göra? Lovelos

Vill du verkligen ha resecheckar så kolla med din svenska bank, de brukar kunna fixa detta.

Dela på andra sajter

Göm ett par 100-dollar i ett par svettigt stinkande slarvigt ihoprullade strumpor, där ligger de säkra...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Men sen gäller det ju att hitta nåt ställe som löser in resecheckerna vilket tydligen inte alltid är det lättaste.

http://www.aftonbladet.se/resa/valuta/article15068164.ab

Fritz..

Vad jag sett så finns det kurs på de flesta växlingskontor i Thailand för resecheckar så det borde väl gå.

En liten artikel om resevaluta:

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/fem-valutatips-infor-vintersemestern_8827856.svd?sidan=1

Ändrades av BpaijingKatai
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag har aldrig haft problem med resecheckar har alltid gått att växla in i både bank och mindre växlingskontor utan problem överallt i Thailand!

För några år sen så hade jag dock slut på mina resecheckar och kunde bara använda mitt ICA bankkort, men en vacker dag så stängde ICA av kortet utan förvarning pga att dom misstänkte att nån hacker hade varit inne i deras system och snott koder!? Så då stod man där med 800 baht på fickan som enda kontanter! Kontaktade ICA som sa att dom skulle skicka ett nytt kort till min hemadress, sen fick min syrra hämta det och skickade sen ner det till mej i Thailand så jag fick hämta upp det på Poste Restante, men det tog 12 dagar innan jag hade pengar igen! Jag hade sen konto i Krung Sri Bank några år, men har inte använt det på länge så det är avstängt nu, så jag kommer att öppna ett nytt när jag kommer ner. Litar därför inte på bankkort från Sverige, men öppnar man konto i Thailand med kort, så är det ju bara att gå in och hämta ut ett nytt direkt!

Annars tyckte jag att resecheckar var bra på alla sätt, så länge man hade kopior på numrena så kunde man alltid få tillbaka pengarna snabbt på plats. En annan fördel var att man kunde köra lite valuta spekulation och köpa checkar i andra valutor tex US dollar och hade man tur så gick kursen upp efter några månader så kunde man tjänade lite extra!

Lovelos

Dela på andra sajter

Ursäkta, men driver du inte lite gäck nu?

Resecheckar har väl inte används i detta århundrade?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag har aldrig haft problem med resecheckar har alltid gått att växla in i både bank och mindre växlingskontor utan problem överallt i Thailand!

För några år sen så hade jag dock slut på mina resecheckar och kunde bara använda mitt ICA bankkort, men en vacker dag så stängde ICA av kortet utan förvarning pga att dom misstänkte att nån hacker hade varit inne i deras system och snott koder!? Så då stod man där med 800 baht på fickan som enda kontanter! Kontaktade ICA som sa att dom skulle skicka ett nytt kort till min hemadress, sen fick min syrra hämta det och skickade sen ner det till mej i Thailand så jag fick hämta upp det på Poste Restante, men det tog 12 dagar innan jag hade pengar igen! Jag hade sen konto i Krung Sri Bank några år, men har inte använt det på länge så det är avstängt nu, så jag kommer att öppna ett nytt när jag kommer ner. Litar därför inte på bankkort från Sverige, men öppnar man konto i Thailand med kort, så är det ju bara att gå in och hämta ut ett nytt direkt!

Annars tyckte jag att resecheckar var bra på alla sätt, så länge man hade kopior på numrena så kunde man alltid få tillbaka pengarna snabbt på plats. En annan fördel var att man kunde köra lite valuta spekulation och köpa checkar i andra valutor tex US dollar och hade man tur så gick kursen upp efter några månader så kunde man tjänade lite extra!

Lovelos

Ledsen lovelos, men jag tror att du fortfarande skämtar med oss, för det finns ju ingen under 130 som använder resecheckar...

Om du hade problem med ICA kortet så är det väl bara att göra som jag, jag har 5-6 olika kort, funkar inte det ena så funkar det andra...

Hade samma problem med ett av mina kort som jag hade fått i Norge, ringde bara banken så var det löst på 5 röda... Eller varför inte bara säga till din bank att du skall ut och resa och f-n ta er om kortet inte funkar, hur svårt kan det vara? 

Resecheckar, inte ens min far som är 80 skulle komma på att använda det, din skämtare där...

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag själv ryser vid minnet av alla de gånger under 1980-talet som man lite bakis har stått vid någon Thailändsk växlingskur
och med pass och darrande hand har försökt signera sina resecheckar efter konstens alla regler.
Varje gång så blev man uppmanad att göra om och skriva på igen, hmm Sir, This Not Same!
Try again Sir , , , både på framsidan och baksidan, . . . bl.a. bl.a

Dela på andra sajter

Jag själv ryser vid minnet av alla de gånger under 1980-talet som man lite bakis har stått vid någon Thailändsk växlingskur

och med pass och darrande hand har försökt signera sina resecheckar efter konstens alla regler.

Varje gång så blev man uppmanad att göra om och skriva på igen, hmm Sir, This Not Same!

jag har väl aldrig skrivit så mycket autografer som i Asien i mitten på 80-talet..... :crazy:

Dela på andra sajter

Hej! Jag brukar alltid använda en del resecheckar på mina resor som jag köper på Forex,

Resecheckar inköpta på forex, jösses.

Dela på andra sajter

Resecheckar var kul, använde mig uteslutande av sådana de första åren av resor och som reservkassa ytterligare ett par år, men sedan kommer jag ihåg att det blev problem att skaffa sådana, åtminstone på min bank. Så då slutade jag, tror det var strax efter millenniumskiftet någon gång. Sen dess använder jag två kort från olika banker och har med dosor och koder så jag snabbt kan flytta pengar från det ena till det andra ifall det händer något. Dessutom har frugan ytterligare ett kort.

Ser sedan till att förvara korten på olika platser hela resan, dvs ena i en börs i kameraryggsäcken (som jag alltid vaktar noga eftersom den innehåller utrustning för många tiotusenlappar) och det ena i en magväska, dvs när vi reser runt. När vi har rum så är ena kortet alltid inlåst i hotellets safety medan det andra bärs med.
Har funkat bra de senaste 11-12 årens resor. Blev bestulet på det ena kortet en gång, men inom en timme eller så hade jag spärrat det samt flyttat över stålarna till det andra via internetbank. En annan gång slutade det ena fungera.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

ett par pilsner så var det problemet lost

Dela på andra sajter

Inget skämt alls!

Jag har alltid använt resecheckar American Express från 70-talet och ända fram t.o.m. 2012!

Funkat perfekt för mej, lätta att dela upp och förvara på olika ställen och man gjorde en massa små kopior med numrena på som jag hade instoppade i fickor och väskor lite här och där, kändes säkert!

Inför året's resa blev jag påtvingad ett Global Cash kort av Forex som påstod att det var framtiden... men så för några veckor sen så fick jag meddelande att dom lägger ner det 24 Januari nästa år!

Så nu kommer jag alltså att flyga ner med allt på ett kort samt kontanter på fickan, känns inte säkert alls!

Jag har bara en bank i Sverige ICA Banken där min lön sätts in och det är min enda inkomst jag har, inga fonder eller aktier, så jag känner inte behov av att öppna fler bank-konton i Sverige.

Jag kommer att öppna konto i en Thaibank så fort jag kommer ner och sätta in mesta av reskassan där, kommer inte att kunna andas ut innan!

Jag är livrädd att resa med alla stålar på bara ett kort, då det är så lätt att slarva bort eller man av misstag slår in fel kod för många ggr, fastnar i ATM maskinen osv...

Problemet med att man har bank-kort i Sverige är att om man behöver ett nytt så skickar dom det hem och inte till Thailand, och dom skickar heller inte ner nödcash med tex Western Union (det gjorde i alla fall Global Cash), så det gäller att ha nån hemma som kan skicka ner kortet, med risk att det försvinner under postgången också!

Nä, så jag om någon kommer i alla fall att sakna resecheckarna!

Lovelos

Dela på andra sajter

Inget skämt alls!

Jag har alltid använt resecheckar American Express från 70-talet och ända fram t.o.m. 2012!

Funkat perfekt för mej, lätta att dela upp och förvara på olika ställen och man gjorde en massa små kopior med numrena på som jag hade instoppade i fickor och väskor lite här och där, kändes säkert!

Inför året's resa blev jag påtvingad ett Global Cash kort av Forex som påstod att det var framtiden... men så för några veckor sen så fick jag meddelande att dom lägger ner det 24 Januari nästa år!

Så nu kommer jag alltså att flyga ner med allt på ett kort samt kontanter på fickan, känns inte säkert alls!

Jag har bara en bank i Sverige ICA Banken där min lön sätts in och det är min enda inkomst jag har, inga fonder eller aktier, så jag känner inte behov av att öppna fler bank-konton i Sverige.

Jag kommer att öppna konto i en Thaibank så fort jag kommer ner och sätta in mesta av reskassan där, kommer inte att kunna andas ut innan!

Jag är livrädd att resa med alla stålar på bara ett kort, då det är så lätt att slarva bort eller man av misstag slår in fel kod för många ggr, fastnar i ATM maskinen osv...

Problemet med att man har bank-kort i Sverige är att om man behöver ett nytt så skickar dom det hem och inte till Thailand, och dom skickar heller inte ner nödcash med tex Western Union (det gjorde i alla fall Global Cash), så det gäller att ha nån hemma som kan skicka ner kortet, med risk att det försvinner under postgången också!

Lovelos

Att ha alla pengar på samma konto som det enda kortet du har är kopplat till låter otroligt korkat enligt mig.

Antingen handlar man på kredit eller så gör man mindre överföringar till det kontot som kortet är kopplat till.

Har 2 olika kreditkort och har nu även skaffat ett kort hos GE som jag kan göra överföringar till.

Dela på andra sajter

Inget skämt alls!

Lovelos

Jag ser vad du skriver men jag fattar fortfarande inte vad problemet är lovelos.

Gå in på denna sidan http://www.compricer.se/kreditkort/, här har de listat 40 olika kreditkort, allt från 0 till en kostnad på 1500 kr/år.

Har du en fast inkomst så skall det inte vara några problem at få kanske 2-3 eller fler kort.

Vissa har tom upp till 60 dagars räntefrihet och som sagt, du skall ju bara använda kortet när ditt ICA kort inte funkar av en anledning.

Eller så sätter du in pengar på ditt kreditkort direkt tex 25% ett kort 25% på ett annat och så har du resten på ditt ICA kort, på det sättet behöver du absolut inte vara rädd för att ett kort inte skall funka och jag vill även tro om det skulle vara så att korten inte funkar så skulle nog inte resecheckar heller fungera.

Kan vara att du bara känner en viss tryghet med resecheckar för at du har haft dem så länge, men jag lovar kreditkort är mycket tryggt och bra, Peppar peppar, men jag har aldrig haft mer problem med kort än vad jag hade med resecheckar när de fanns… 

Ändrades av bob
Dela på andra sajter

Resecheckar var kul, använde mig uteslutande av sådana de första åren av resor och som reservkassa ytterligare ett par år, men sedan kommer jag ihåg att det blev problem att skaffa sådana, åtminstone på min bank. Så då slutade jag, tror det var strax efter millenniumskiftet någon gång. Sen dess använder jag två kort från olika banker och har med dosor och koder så jag snabbt kan flytta pengar från det ena till det andra ifall det händer något. Dessutom har frugan ytterligare ett kort.

Ser sedan till att förvara korten på olika platser hela resan, dvs ena i en börs i kameraryggsäcken (som jag alltid vaktar noga eftersom den innehåller utrustning för många tiotusenlappar) och det ena i en magväska, dvs när vi reser runt. När vi har rum så är ena kortet alltid inlåst i hotellets safety medan det andra bärs med.

Har funkat bra de senaste 11-12 årens resor. Blev bestulet på det ena kortet en gång, men inom en timme eller så hade jag spärrat det samt flyttat över stålarna till det andra via internetbank. En annan gång slutade det ena fungera.

Du hade åtminstone 2 kort, men många reser med allt på bara ett kort, vilket kan vara rena självmordet!

Så länge det funkar och man inte slarvar bort det går det bra, tills den dagen manplötsligt står där utan kort med inga eller få cash på fickan och kanske har fleramånader kvar till hemresan, då känns det inte så kul längre det kan jag lova! Har man dessutom ingen rik familj eller släkting som kan skicka ner lite nödcash med Western Union så blir det att leva på regnvatten tills man fått ett nytt kort nerskickat! Hänt mej även ett par ggr att jag en sen kväll på stan glömt bort koden och slagit in fel, men då var det bara ett par dar kvar till hemresan och jag fick tillbaka deposit från min hotelhyra så jag åtminstone kunde betala transporten till flygplatsen!

Lovelos

Dela på andra sajter

Att ha alla pengar på samma konto som det enda kortet du har är kopplat till låter otroligt korkat enligt mig.

Håller med! Det är därför jag startat den här tråden för att få lite råd om olika sätt att ta med pengar på resan, om man nu inte kan använda resecheckar mer.

Att hamna i kreditkort-fällan är något som jag passar mej för väldigt noga! Jag har dessutom inget fast jobb utan hankar mej fram på tillfälliga säsongsjobb och a-kassa. Ytterligare ett sparkonto med Visa/Mastercard kort kan jag tänka mej, men tyckte det borde finnas nått annat kort speciellt anpassat för resande typ Global Cash, som hade bl.a. den fördelen att man skickade ner pengar med Western Union ifall man måste spärra kortet.

Fortfarande några veckor till avresa, så har tid att kolla upp lite till innan jag bestämmer mej för vad det blir!

Att öppna konto i Thai Bank direkt när jag kommer ner skall jag göra i alla fall!

Tack för era tips!

Lovelos

Dela på andra sajter

Skriv ned telefonnumret till kortutgivaren så att det går fort att spärra.

Spara samma telefonnummer i mobiltelefonen för att kunna spärra ett kort snabbt.

Här i Thailand behövs sällan PIN-koder för att handla på ett kreditkort utan bara vid uttag i ATM.

Jag har ett Thaikonto, 2 Mastercard och ett Swedbank bankkort knutet till Visa.

Har med mig min bankdosa och gör överföringar från Thailand, så visst ska man sprida riskerna men sunt förnuft är en förutsättning också.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Håller med! Det är därför jag startat den här tråden för att få lite råd om olika sätt att ta med pengar på resan, om man nu inte kan använda resecheckar mer.

Att hamna i kreditkort-fällan är något som jag passar mej för väldigt noga! Jag har dessutom inget fast jobb utan hankar mej fram på tillfälliga säsongsjobb och a-kassa. Ytterligare ett sparkonto med Visa/Mastercard kort kan jag tänka mej, men tyckte det borde finnas nått annat kort speciellt anpassat för resande typ Global Cash, som hade bl.a. den fördelen att man skickade ner pengar med Western Union ifall man måste spärra kortet.

Fortfarande några veckor till avresa, så har tid att kolla upp lite till innan jag bestämmer mej för vad det blir!

Att öppna konto i Thai Bank direkt när jag kommer ner skall jag göra i alla fall!

Tack för era tips!

Lovelos

Detta borde passa dig

http://www.gemoneybank.se/Kort/Kort-med-sparranta/

Dela på andra sajter

För ICA-kort måste msn idag tala om, via webben, att det ska fungera i Asien viss tid, annars går det inte att ta ut pengar.

Själv använder jag numera Thailändskt bankkort och för över pengar till det kontot från min svenska bank. Vad jag förstått här på forumet är bästa villkoren om man har Nordea i Sverige och Bangkok Bank i Thailand.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...