Jump to content
IGNORERAD

Investera i Pattaya/Jomtien/närområden


FalangDao

Recommended Posts

Korat överhettat?

Har hus i centrala Korat sen 1995 ,överhettat säger du jag o många med mig har försökt att säja det går int för bankerna äger vart o varannat hus i Korat.Prismässigt så ligger vårt hus på ca 35% av inköpspriset.Mitt råd köp inte i Korat...

Folk avråder att man inte skall köpa i Pattaya, är det mer lättsålt på andra ställen i Thailand?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    7

  • bob

    6

  • leifen

    5

  • Dolemon

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är nog bara mark som är överhettat.

Har man byggt ett hus så är det nog normalt att man förlorar 35% av värdet på 10 år här i Korat.

 

Nu dammsuger agenter åt rika människor skuldsatta människors marker för investeringar.

 

Ingen köper hus i Korat som investering,

fast än det är Thailands andra stad i administration och kanske även i befolkning.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj, kom precis hem från en barrunda på stan. Många olika åsikter här inne, tack för alla som delar sin åsikt. :) 

 

Kanske skulle tillägga att jag inte har någon thaikärring eller annan thai som kan skriva på äganderätt för tex tomt etc.

MEN, det är egentligen en tomt med tex en villa eller jordbruk som jag tror mest på rent investeringsmässigt.

jag köper inte för att bo i själv utan endast för att hyra ut (hur mycket de nu går att göra/år kanske 6mån) och sedan inom tex en 5-10års period ha en avkastning på försäljningen.

Jag räknar inte direkt med +pengar på uthyrningen, mer att det ska gå ihop sig bara.

Kommer självklart bara satsa pengar jag har råd att förlora och inte ta några lån för att göra detta.

 

(Skoterraggarn, vart tog du vägen ikväll? Väntade på dig på 6.an och 7:an)

 

Personligen så tror jag på att investera i Jomtien/Pattaya, tror dessa ställen kommer bli väldigt populära resmål på sikt när fler och fler skyskrapor blivit färdiga och en del av "skiten" (som iofs jag gillar) rensats upp.

Att satsa pengar hemma i Sverige är väl inte heller fel, men då måste du i princip vara mångmiljonär eller sätta dig på feta lån för att komma någon vart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj, kom precis hem från en barrunda på stan. Många olika åsikter här inne, tack för alla som delar sin åsikt. :) 

 

Kanske skulle tillägga att jag inte har någon thaikärring eller annan thai som kan skriva på äganderätt för tex tomt etc.

MEN, det är egentligen en tomt med tex en villa eller jordbruk som jag tror mest på rent investeringsmässigt.

jag köper inte för att bo i själv utan endast för att hyra ut (hur mycket de nu går att göra/år kanske 6mån) och sedan inom tex en 5-10års period ha en avkastning på försäljningen.

Jag räknar inte direkt med +pengar på uthyrningen, mer att det ska gå ihop sig bara.

Kommer självklart bara satsa pengar jag har råd att förlora och inte ta några lån för att göra detta.

 

(Skoterraggarn, vart tog du vägen ikväll? Väntade på dig på 6.an och 7:an)

 

Personligen så tror jag på att investera i Jomtien/Pattaya, tror dessa ställen kommer bli väldigt populära resmål på sikt när fler och fler skyskrapor blivit färdiga och en del av "skiten" (som iofs jag gillar) rensats upp.

Att satsa pengar hemma i Sverige är väl inte heller fel, men då måste du i princip vara mångmiljonär eller sätta dig på feta lån för att komma någon vart.

Nu är ju redan Pattaya/jomtien populära resemål, men det kan säkert bli ännu bättre på många sätt, Thailand är fortfarande ett väldigt populärt resmål för resten av världen, även om intresset från svenskar kanske dalat lite.

 

28 Jan 2013 "More than 22 million tourists visited Thailand last year, up nearly 16% year-on-year, setting a new record for the kingdom, according to figures released Monday."

http://www.bangkokpost.com/learning/learning-from-news/333064/Thailand-tourism-new-record-set-in-2012

 

Last update this page : 22 October 2013.

"Short comment : Arrivals first three quarters of 2013 highest ever at 19.67 million visitors (23% higher than in 2012)"

 

http://www.thaiwebsites.com/tourism.asp

 

"Bangkok is now the most-visited city in world"

http://newsfeed.time.com/2013/06/01/Bangkok-claims-the-worlds-no-1-tourist-destination-title/

 

Visst, ca 16 miljoner besökare till en stad (region) som har ca 14 miljoner invånare är ju ganska mycket, men procentuellt så är det ju ingenting jämfört med Pattaya med ca 110 000 registrerade invånare (300 000 - 500 000 med dom som ej är reggade), som har ett antal miljoner turister per år.

 

post-3563-0-79849700-1387418847.png

 

 

 

 

Kanske säkrare att investera i sverige av div anledningar, men sverige är knappast ett land på väg uppåt, snarare tvärtom, att investera i hus ute på vishan förr vinningens skull är det väl antagligen ingen som gör utan det är givetvis i eller i utkanten av dom större turistorterna som man ev kan göra sig en hacka om man har lite tur skulle jag tro.
Ändrades av Bananen

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske OT men undrar hur dessa turist ström räknas? Tex jag som är här 9 månader har redan rest in två gånger pga visum regel. Och det blir en tredje ut-inresa.

Och jag är nog inte den enda som måste ut var tredje mån, lägg till de som måste ut var 15 eller 30 dag.

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det beror nog på vem man pratar med,tjejen jobbar på en resort i utkanten av Pattaya, ca 80-90 procent är ryssar och priset är mellan 4000-18000 bath per natt,och det är fullsatt på högsäsong.

Så snåla håller jag nog inte med om, finns många ryssar med gott om pengar, moskva är ingen billig huvudstad.

Sen att dom inte står högt i kurs kan ju bero på andra orsaker...

Här på Jomtien har ryssar orsakat en rejäl prishöjning, ris med kyckling och annat bascic mat höjts till 80 THB / portion,

när det vanliga priset ligger på 40 THB Restaurangena är likvärdiga, alltså plaststols ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här på Jomtien har ryssar orsakat en rejäl prishöjning, ris med kyckling och annat bascic mat höjts till 80 THB / portion,

när det vanliga priset ligger på 40 THB Restaurangena är likvärdiga, alltså plaststols ställen.

Visst är det så, var på thepprasit marknaden i helgen, fruktansvärt mycket ryssar, tjejen skulle köpa lite mat och frukt, priserna har stigit kraftigt på sistone ..

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

 priserna har stigit kraftigt på sistone ..

 

Det har väl med jul/nyår att göra? som alla andra priser?

 

För övrigt en intressant tråd med bra inlägg. Hoppas den får vara ifred.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så, var på thepprasit marknaden i helgen, fruktansvärt mycket ryssar, tjejen skulle köpa lite mat och frukt, priserna har stigit kraftigt på sistone ..

 

Nja, jag vet inte om jag riktigt håller med dig där Ragson. Vi bor ju strax intill den stora Tuesday Friday Market i Pattaya som jag själv sällan besöker men hustrun gör det däremot. Hon handlar dessutom mat från matvagnar flera ggr i veckan och hade det varit någon dramatisk prishöjning sista tiden så hade jag säkert fått veta det.

 

Du bor ju själv bara en bit bort från oss, har du märkt av märkbara prishöjningar där så här inför jul och nyår ?

 

Jultomten Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag vet inte om jag riktigt håller med dig där Ragson. Vi bor ju strax intill den stora Tuesday Friday Market i Pattaya som jag själv sällan besöker men hustrun gör det däremot. Hon handlar dessutom mat från matvagnar flera ggr i veckan och hade det varit någon dramatisk prishöjning sista tiden så hade jag säkert fått veta det.

 

Du bor ju själv bara en bit bort från oss, har du märkt av märkbara prishöjningar där så här inför jul och nyår ?

 

Jultomten Fritz..

 

Njae...men jag handlar sällan på marknader nuförtin. Maten på "moppekök" är oförändrat tycker jag.

Jag märker ingenting faktiskt. Kanske är just där ryssarna rör sej? Dom verkar ju ha nollkoll på det mesta.

Har sett dom betala bathbussar 100 baht när det räcker med 10. Inte undra på att thaifolk utnyttjar det, och i långa loppet blir det dyrare för alla. 

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har väl med jul/nyår att göra? som alla andra priser?

 

För övrigt en intressant tråd med bra inlägg. Hoppas den får vara ifred.

 

 

Antar att man borde skicka sina inlägg i PM form först till polis Ragson så han kan säga om de är ok eller inte, men jag skiter i det.

 

 

Nåväl, det råder en enorm överetablering av både condos och hus i Jomtien/Pattaya, trots detta byggs det mer än någonsin.

Priserna har inte gått upp utan ner och för att de skall gå upp igen så måste nog antalet personer som vill flytta hit öka drastiskt.

 

De som tjänar pengar här nu och i överskådlig framtid är de som redan har enormt mycket pengar och kan bygga nya komplex.

Mitt råd ännu en gång, köp här om man vill bo här, men att flytta pengar från utlandet till Thailand för att investera, nä, nästan bättre att köpa lotter för pengarna.

 

Titta in på olika mäklarfirmor, hus och condos som legat ute i flera år, till priser långt under vad de kostade för 5-6 år sedan.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Att investera i hus, condo eller mark är ju en investering på många år.

 

Ser inga problem i att investera om du har en plan på 10-15 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som investeringsobjekt tror jag det är klart dåligt. Men som förskott till tjejens arv . Så kan man gärna ge sin fru högre status. Ha nu en trevlig dag

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså Du tycker att en villa på 3 miljoner THB som hyrs ut för 12 000 THB / mån (och det är mycket mer än genomsnitthyra) alltså 8x12 000 = 96 000 THB per år är en bra avkastning, vad sen blir kvar efter kostnader är en gåta för mig I allafall en en avkastning på runt 3 % , för en condo på 1,5 mille blir det ca 5 % avkastning, med en hyra på 9 500 THB i 8 månader.

Nu är inte siffrorna exacta, men till exempel en villa på två sovrum kan man hyra för 7 000 - 8 000 per månad.

 

Som sagt tar det en bra stund innan alla condos är sålda, pga att endast farang shablon (49% av condos i condonium) har används, lokalbor antingen har inte råd eller de som har råd köper på mer attraktiva områden. Sen ska man ha viss lokalkännedom innan man slår till, tex hur villaområdet sköts i framtiden. Är det merbart Thai som äger, innebär det att området kommer att förfalla. Ju mer faranger desto högre inköpspris på villor.

 

 

 

Nej, jag tycker inte detta är en bra avkastning (ditt exempel ovan). Vad jag refererade till var att jag har bekanta som är nöjda med den avkastning de har på sina fastighetsinvesteringar, och den avkastningen är högre än ditt exempel ovan.

De handlar som sagt att ha rätt typ av objekt, så att man kan ha betydligt bättre marginaler. Det du beskriver ärju det verkliga lågprissegmentet.

 

Sen kan man ju korttidsuthyra (veckovis) sina lägenheter/hus och ta rätt rejält betalt för det.  Tex. till välbeställda ryssar och asiater (japaner, koreaner etc,) . 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju att göra en LITEN förmögenhet i Thailand, det är sant. Man behöver ju bara börja med en STOR förmögenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man säger att det finns condos och liknande I Pattaya/Jomtien området som inte har blivit sålda på flera år och priser som sjunker så undrar man lite var Pattaya/Jomtien?

 

Jag tror att det alltid finns goda chanser att göra pengar om man köper på rätt ställe, för som man brukar säga när man skall köpa hus eller lägenhet det är 3 saker som gäller, läget, läget och läget.

 

Så om man köper en condo I Pattay som ligger halvväggs till BKK då tror jag man har svårt att få igen sina pengar…  

 

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj, kom precis hem från en barrunda på stan. Många olika åsikter här inne, tack för alla som delar sin åsikt. :)

 

Kanske skulle tillägga att jag inte har någon thaikärring eller annan thai som kan skriva på äganderätt för tex tomt etc.

MEN, det är egentligen en tomt med tex en villa eller jordbruk som jag tror mest på rent investeringsmässigt.

jag köper inte för att bo i själv utan endast för att hyra ut (hur mycket de nu går att göra/år kanske 6mån) och sedan inom tex en 5-10års period ha en avkastning på försäljningen.

Jag räknar inte direkt med +pengar på uthyrningen, mer att det ska gå ihop sig bara.

Kommer självklart bara satsa pengar jag har råd att förlora och inte ta några lån för att göra detta.

 

(Skoterraggarn, vart tog du vägen ikväll? Väntade på dig på 6.an och 7:an)

 

Personligen så tror jag på att investera i Jomtien/Pattaya, tror dessa ställen kommer bli väldigt populära resmål på sikt när fler och fler skyskrapor blivit färdiga och en del av "skiten" (som iofs jag gillar) rensats upp.

Att satsa pengar hemma i Sverige är väl inte heller fel, men då måste du i princip vara mångmiljonär eller sätta dig på feta lån för att komma någon vart.

 

 

Som du inte har någon Thai att anlita (lita på) ser jag inga som helst anledning att köpa  mark för typ jordbruk.

Först måste du starta ett aktiebolag som du inte har störst agande i = flera Thai som du måste anlita på papperet och du litar på dom??

Dina möjligheter som jag ser är att köpa lägenhet som du kan hoppas få värdestegring på.

Som sakt ingen Thai att lita på är det lika bra att invenstera i aktier i Sverige det gör jag med mina överblivna pengar har Thai att lita på med hus i Thailand men skulle aldrig köpa på mig mera mark för att försöka få avkastning på.

 

Sätta samma summa i aktier i Sverige som du tänkt invenstera i Thailand så är det väl den % avkastningen som räknas !!!!

Vet du vad markpriset i Pattaya omr. är

Jag vet ej men sett i Ayutthaya där jag håller till vill dom sälja 1 rai för 600000 baht så om du ska ha många rai då är det att plöjja ner miljoner skr. skulle jag tro i Pattaya omr.

 

Hittat ett objekt om du har satang:

http://classifieds.thaivisa.com/real-estate/land-for-rent-or-sale/land-for-hotel-shopping-mall-residential-complex-and-much-more-186708.html

 

and for sale 2 km from Robinson Mall, Chantaburi.

17 rai = 27 200 sq m, 50 m road front, Chanote land title and is just off the road at the Chantaburi - Nongbua Pliu.

The site is located in Koh Kwang District, Muang Chanthaburi and has a trapezoidal shape. In the other neighbors are Maharat, Grand Hotel, Temple and is manifold to develop such as Hotel, residential complex, shopping center, resort.

It costs 5 million THB per rai, a total of 85 million THB

 

Lyck till

Mvh.Dolle

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

När man säger att det finns condos och liknande I Pattaya/Jomtien området som inte har blivit sålda på flera år och priser som sjunker så undrar man lite var Pattaya/Jomtien?

 

Jag tror att det alltid finns goda chanser att göra pengar om man köper på rätt ställe, för som man brukar säga när man skall köpa hus eller lägenhet det är 3 saker som gäller, läget, läget och läget.

 

Så om man köper en condo I Pattay som ligger halvväggs till BKK då tror jag man har svårt att få igen sina pengar…  

 

bob

 

 Hur priserna skiljer mellan olika lägen i Pattaya, samt lite annan intressant info finns att läsa i den här rapporten av Knight Frank (gäller condominiums)

http://www.knightfrank.co.th/en/news/07-08-2013/knight-frank-Thailand-reveals-h1-2013-Pattaya-condominium-market

 

Intressant är också att det enligt denna rapport är thailändare, företrädesvis från BKK, som driver priserna.

 

"The selling prices of condominiums in Pattaya vary according to location and views.  There are some high-rise projects located further from the beach that still boast sea views.  The highest selling price was in north Pattaya, an area favoured by Thais who reside principally in Bangkok.  Most of the condominium projects in this area located near the beach."

 

H1_2013_Pattaya_Condominium_Market_04.JP

Link to comment
Dela på andra sajter

När man säger att det finns condos och liknande I Pattaya/Jomtien området som inte har blivit sålda på flera år och priser som sjunker så undrar man lite var Pattaya/Jomtien?

 

Jag tror att det alltid finns goda chanser att göra pengar om man köper på rätt ställe, för som man brukar säga när man skall köpa hus eller lägenhet det är 3 saker som gäller, läget, läget och läget.

 

Så om man köper en condo I Pattay som ligger halvväggs till BKK då tror jag man har svårt att få igen sina pengar…  

 

bob

Hej,

Skulle vilja pasta att det ar svart att salja overallt, oavsatt objekt och lage for tillfallet, sarskilt begagnat, dom sista aren har man erbjudit betydligt battre villkor pa nyproducerat an for nagra ar sedan, ak runt en kvall och titta upp i dom gigantiska condo projekten och se hur manga det lyser i, uppskattningsvis 2-5 % mojligen.

Sjalvklart ar laget viktigt, valdigt tveksam att det gar att tjana guld, med lite tur kanske man far igen sina slantar.

Avslutningvis vill jag upplysa dej om att 75km riktning Bkk raknas inte som Pattaya.

Halsningar

Chan2013

Link to comment
Dela på andra sajter

Avslutningvis vill jag upplysa dej om att 75km riktning Bkk raknas inte som Pattaya.

 

 

Beror på vilken mäklare du frågar :)

 

MäklareBob

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är så att det finns en överetablering på hus och condos där värdet har sjunkit med ca: 35% sedan de byggdes så borde det väl inte sjunka så mycket mer "men men det vet ju bara framtiden". Men att köpa något som redan gått ner 35% i pris är ju ofarligare än att bygga nytt och borde ju var en bättre investering än att bygga nytt eller?????

På lång sikt så brukar fastighets affärer ju ändå vara lönsamt men som sagt på lång sikt 10-15 år borde värdet ha gott upp om man förvaltar fastigheten väl, vilket jag inte tycker man gör i Thailand bygga nytt går bra men att ta hand om det man har verkar inte lika intressant.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är så att det finns en överetablering på hus och condos där värdet har sjunkit med ca: 35% sedan de byggdes så borde det väl inte sjunka så mycket mer "men men det vet ju bara framtiden". Men att köpa något som redan gått ner 35% i pris är ju ofarligare än att bygga nytt och borde ju var en bättre investering än att bygga nytt eller? ????

På lång sikt så brukar fastighets affärer ju ändå vara lönsamt men som sagt på lång sikt 10-15 år borde värdet ha gott upp om man förvaltar fastigheten väl, vilket jag inte tycker man gör i Thailand bygga nytt går bra men att ta hand om det man har verkar inte lika intressant.

 

//matz

 

Man kan ju jämföra lite med läget i Sol-kusten i Spanien. Finns massor att köpa och priserna har sjunkit med 50%. Hopplöst att sälja det du har.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara kineser  och åter kineser kommer att höja priserna på sikt

Jag önskar att du hade fel.Men tyvärr har du rätt 33.an.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...