Jump to content
IGNORERAD

Kan min flickvän i Thailand skicka en flaska Whisky till mig?


marcooleo

Recommended Posts

jorake pitpokkati

Hej!

När jag var i Thailand sist så blev jag förtjust i den inhemska whiskyn Hong Thong. Nu undrar jag om min flickvän kan skicka en flaska till mig, är det lagligt,

isåfall, hur funkar det med tullen osv, eller hur är det man går tillväga i hela processen? (Om det nu är lagligt/möjligt)

 

Mvh

marcooleo

Men det kan ju vara kul att testa!

Du kan ju börja med att skicka pengar.

Framförallt om hon skickar någon Hongthong eller om buffeln blivit sjuk så pengarna behövs där istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • marcooleo

    14

  • Soengsang

    6

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Men Hong Thong är den bästa whisky jag smakat hittills.

 

Jag tycker det smakar mer som en rom.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu var jag i Nong Bua Lamphu, på landsbygden, så visst kan det säkert vara så, för priset skiljde bara ca 40 SEK mellan en Black Label och en Hong Thong. :) Jag minns jag köpte 70 CL Thong för ca 300 baht. Jag levde på Hong Thong typ, några "sexor om dagen" köpte på Seven eleven och i snabbköp. Men det myllrade mest av Johnnie walker överallt och det skilde nästan inget i pris.

ja då var det nog nått annat i flaskorna för black label brukar ligga runt 1000 lappen minst. och den smakar väldigt bra :)

 

du har inte blandat ihop black label med typ 100 pipers och nått till märke, dom brukar det vara mest av på  snabbköp utanför storstäderna.

 

tror 7/11 inte skulle våga sälja johnnie walker med nått annat innehåll till så billig peng :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga fel när det gäller smaker men gillar du verkligen Hong Tong? Jag håller med whiskeyblogg.se som skriver:

 

Doft:

Metatablett och en tydlig doft av myggstift. En avsevärd mängd aceton och i bästa fall lite punschpralin.

Smak:

Socker och kanske lite sprit.

Eftersmak:

Möjligen något nötig beska och svagt av apelsinskal.

Det är kanske orättvist att jämföra detta med och även stoppa in drycken i facket whisky, men överlämnandet skedde till mig med budskapet att det är en whisky och så tänker jag också låta det förbli tills någon kallar det något annat (råttgift och flygbränsle går bra.).

 

 

En varm kväll på verandan.

Ett glas, fyll upp med is. Fyll sedan glaset till hälften med Hong Tong, avsluta med sodavatten upp till bredden. :ok:

 

Har praktiserat detta många gånger i LOS, men hemma smakar det inte likadant, miljön påverkar helt klart.   ???

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändare kallar ofta all starksprit för "wisky".

Även när jag dricker Gordons gin, säger min dam "don´t drink more wisky"

Hong Tong är närmast en rom smaksatt med whiskeyarom. (gjord på sockerrör och andra sockerprodukter som melass)

Helflaskor (70cl) ligger på ca 210bath i shop. 20b billigare än Song Sam som är en rom men kallas också  "wisky".

Gillar man romsmak så finns den 30%iga Yoong Thong (70cl) för 150b som ett bra alternativ, lite mer "arraksmak"

Bra att drick shots på och inte så mycket "finkelarom".

 

Barer har naturligtvis ett högre pris.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändare kallar ofta all starksprit för "wisky".

Även när jag dricker Gordons gin, säger min dam "don´t drink more wisky"

Hong Tong är närmast en rom smaksatt med whiskeyarom. (gjord på sockerrör och andra sockerprodukter som melass)

Helflaskor (70cl) ligger på ca 210bath i shop. 20b billigare än Song Sam som är en rom men kallas också  "wisky".

Gillar man romsmak så finns den 30%iga Yoong Thong (70cl) för 150b som ett bra alternativ, lite mer "arraksmak"

Bra att drick shots på och inte så mycket "finkelarom".

 

Barer har naturligtvis ett högre pris.

Det känns tryggt att ha ett Thaispritorakel i vänkretsen, nu kan jag sova lugnt till annandagen(eller snarare juldagen då oraklet aviserat ankomst till risbyn)! :thumbsup:  :17:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns tryggt att ha ett Thaispritorakel i vänkretsen, nu kan jag sova lugnt till annandagen(eller snarare juldagen då oraklet aviserat ankomst till risbyn)! :thumbsup:  :17:

Man vill ju inte få "blykeps" utan veta varför :thumbsup:

Vi tränar vid poolen på juldagen som uppgjort :14:

Vi bor ju på samma ställe också :ahh:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Stärkelse som stärkelse, socker som socker, huvudsaken det berusar till rätt pris. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

ja då var det nog nått annat i flaskorna för black label brukar ligga runt 1000 lappen minst. och den smakar väldigt bra :)

 

du har inte blandat ihop black label med typ 100 pipers och nått till märke, dom brukar det vara mest av på  snabbköp utanför storstäderna.

 

tror 7/11 inte skulle våga sälja johnnie walker med nått annat innehåll till så billig peng :)

Nej det skilde inte mycket i pris på Hong Thong och Johnnie Walker Red Label samt Black Label. jag antar att det är "kopierat" för även de fattiga drack Black Label.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kan ju vara kul att testa!

Du kan ju börja med att skicka pengar.

Framförallt om hon skickar någon Hongthong eller om buffeln blivit sjuk så pengarna behövs där istället.

Nej hon är ekonomiskt oberoende, så pengar skickar jag inte. Men det verkar inte vara sed att de ska skicka något. Jag har skickat små saker som tacksamt tagits emot,

men hon har aldrig skickat mig nåt, har iofs aldrig frågat efter något heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det skilde inte mycket i pris på Hong Thong och Johnnie Walker Red Label samt Black Label. jag antar att det är "kopierat" för även de fattiga drack Black Label.

 

Då är det något som inte stämmer, Black Label kostar mångfalt mer än HT, och Red Label åtminstone det dubbla. . . jag tro många här kan skriva under på vad jag påstår.

 

Och jag kan inte tänka mig att 7/11 har fulsprit i någon butik, skulle tro att du blandar ihop Black Label med 100P.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det något som inte stämmer, Black Label kostar mångfalt mer än HT, och Red Label åtminstone det dubbla. . . jag tro många här kan skriva under på vad jag påstår.

 

 

"Nog är det så" som vi uttrycker det i norra norrlands inland och fjälltrakter. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en flaska billig whisky på systemet. Blanda den upp till 50% med vatten så har du din smak. glöm ej att det är skillnad att inta denna dryck i tropisk miljö (smakar mycket bättre). Här i Sverige kör vi ju oftast  endast med en stor stark. Gillar Sang Som i kaffe men även Thai whisky helst utan is. Testa Blend.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda bra med Hong Thong är priset, så har svårt att förstå att man skulle vilja importera det.

Men smaken är ju som bekant som baken.

 

Skulle Systemet vilja sälja Hong Thong skulle de nog behövas göra en "export" variant som håller för diverse EU-krav, som man gjort för t.ex Chang beer som i Europa är en 5%-ig malt öl, men i Thailand en 6,4% öl bryggd på ris).

 

Och som nån sa tidigare, thaiare kallar ju i princip all sprit för "Whiskey", men Hong Thong och de flesta andra thaidrycker i den stilen är tekniskt sett närmare rom, eftersom de görs på bl.a. melass.

Ändrades av Franco
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu var jag i Nong Bua Lamphu, på landsbygden, så visst kan det säkert vara så, för priset skiljde bara ca 40 SEK mellan en Black Label och en Hong Thong. :) Jag minns jag köpte 70 CL Thong för ca 300 baht. Jag levde på Hong Thong typ, några "sexor om dagen" köpte på Seven eleven och i snabbköp. Men det myllrade mest av Johnnie walker överallt och det skilde nästan inget i pris.

Ja skilde det nästan inget i pris så skulle jag köpa upp ALLT dom hade på lager och deras leverantör med. För om det var ÄKTA Johny Walker så skulle jag sålt det vidare för det dubbla och fortfarande blivit rik som ett troll :-) En 70cl Red Label brukar i butik kosta kring 800 Bath om jag inte minns helt fel och en Black för kring 1100 Bath. Och om Hong Thong skulle ligga nära dessa priser.då skulle jag kalla det SKIIIIT DYRT. Men men...På landet.och på öarna...Där kan priser vara upp och ner. Mest Upp. Aldrig ner vad jag befarat.

 

Skål! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det skilde inte mycket i pris på Hong Thong och Johnnie Walker Red Label samt Black Label. jag antar att det är "kopierat" för även de fattiga drack Black Label.

Nu lura dom dig allt igen. Jag menar dom som ville framstå som "Fattiga". I själva verket var alla storvinnare i Thailotteri och inte viste var dom ska göra av pengarna. Så dom köpte in massot Black Label som dom gav bort i sann buddhistisk sed till butiken och hade endast ett krav...att den endast fick säljas för nästan samma pris som HT. ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Har köpt black label vid kambodjanska gränsen, smakade riktigt riktigt dåligt.

En flaska Hong Tong är ändå det värsta skit jag druckigt, Lao kao är ju rena fin drickat.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Lao Kao är räknat som findricka finns det ingen möjlighet överhuvudtaget att jag skulle uppskatta Hong Tong.

Har däremot fått provsmaka kinesisk rissprit och det var nog det absolut jävligaste någonsin...

"There is never enoough time to do all the nothing you want"
Calvin and Hobbes

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

När jag var i Thailand sist så blev jag förtjust i den inhemska whiskyn Hong Thong. Nu undrar jag om min flickvän kan skicka en flaska till mig, är det lagligt,

isåfall, hur funkar det med tullen osv, eller hur är det man går tillväga i hela processen? (Om det nu är lagligt/möjligt)

 

Mvh

marcooleo

 

Tror att det blir enklare att gå in på närmaste bolag och be dem beställa hem en flarra eller två. tre . Om jag minns rätt så är Systembolaget skyldiga att ge denna service. Vad priset blir är har jag ingen aning om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare i tråden nämndes billig Black Label.

Är ganska säker att den förväxlats med den billiga och populära Blend.

Kartongen är väldigt lik.

 

Uppdaterar lite priser för 70 cl.

 

Jonny Walker Black Label 1480bath

                         Red Label   695bath

 

Blend                                    260bath

 

Hong Tong                           240bath

 

Seagrams 100 Pipers          390bath

Benmoore                            410bath

 

Sang Som                            270bath

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det blir enklare att gå in på närmaste bolag och be dem beställa hem en flarra eller två. tre . Om jag minns rätt så är Systembolaget skyldiga att ge denna service. Vad priset blir är har jag ingen aning om.

Finns ingen sådan skyldighet för Systembolaget.

Det man kan göra är att ställa en förfrågan om en s k privatimport.

Man får då en offert om varan finns att få tag i

Accepterar man offerten så betalar man 30% av kostnaden, först då gör Systembolaget en beställning till leverantören.

Dessutom tror jag att man måste man beställa en låda, enstaka flaskor tror jag inte går att beställa.

Jag har en sådan leverans på ingång, min amerikanska favorit-IPA kommer förhoppningsvis innan jul. :14:

http://www.systembolaget.se/Tjanster/Privatimport/

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Nej det skilde inte mycket i pris på Hong Thong och Johnnie Walker Red Label samt Black Label. jag antar att det är "kopierat" för även de fattiga drack Black Label.

Nä det måste ju vara Blend 285! Dom ser ganska lika ut! Och priset ligger mittemellan Hong thong och Sang som.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ja att vara ekonomisk oberoende skulle vara skönt. Undra hur det känns

Ja men tyvärr inte vad gäller henne, hennes liv är ett rent helvete pga vissa omständigheter vad gäller barn och sin fd man som har henne i ett järngrepp och en hel del andra problem som jag inte vill gå in på. Hennes många miljoner i SEK gör henne inte lyckligare utan snarare tvärtom. Tyvärr, och det gör mig olycklig också när hon inte kan känna sig fri och har en massa lidande och problem. Rikedom läker inte ett trasigt hjärta. Vet inte hur det ska gå för oss ärligt talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...