Jump to content
IGNORERAD

Uppdateringar om protesterna i Bangkok


beerchang$

Recommended Posts

Hej

 

Före Thaksin och TRT bildades låg trafikskadade kvar på marken och dog p.g.a att ingen ville ta kostnaderna, jag såg och upplevde själv detta flera gånger, bl.a en gång utanför svärfars hus där två män på MC körde omkull och den ene slog huvudet i en sten, han låg på marken och blodet pulserade ur ett öppet sår i huvudet, jag bad någon ta en bil ch köra honom till närmaste sjukhus men alla vägrade p.g.a risken att få stå för räkningen.

 

En man hade blivit huggen med kniv i bröstet och hade fler hål där blodet kom ut än han hade fingrar att täta hålen med, ingen vågade ta honom till ett sjukhus heller p.g.a risken för höga räkningar.

 

Ute i byarna låg sjuka folk på golven och dog utan tillgång på vård och riktiga mediciner, dom var hänvisade till naturmedicin och schamaner.

 

En arbetskamrat till mig gift med en Thailändska hade en syster som var med om en trafikolycka utanför Pattaya och p.g.a att hon saknade försäkring och pengar så tog inte ambulansen med henne så hon dog helt i onödan.

 

AIDS sjuka dog också på den här tiden före Thaksin eftersom medicin och vård var för dyrt, jag besökte sjukhus där vänner och bekanta avled, numera är både vård och mediciner gratis.

 

Så visst var allt annorlunda innan TRT bildades.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Hej Sätt dig in i vad 30 baths reformen innebär innan du uttalar dig.Nonsens om ambulans.//JAK

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 3,4k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    360

  • Tallviking

    325

  • MaiChai

    185

  • wix

    117

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej Sätt dig in i vad 30 baths reformen innebär innan du uttalar dig.Nonsens om ambulans.//JAK

Hej

 

För dig som svensk kanske det är nonsens men för fattiga Thailändare innebar det döden.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

För dig som svensk kanske det är nonsens men för fattiga Thailändare innebar det döden.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Du har jobbat och haft familj här i 12 år.Ingen månskensbonde som dig.Alla nationella sjukhus tar emot akuta olycksfall.Detta ända sedan 1992.2001 infördes 30`bath av TRK

Link to comment
Dela på andra sajter

EFTER ja, kallas uppdämt behov. Men det hade du väl ingen aning om.

 

Du menar att de väntade till diktatorn Thaksin Shinawatra var avsatt innan de bokade? jo så kan det ju vara.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har så svårt att läsa och förstå ibland och man kan ju undra varför

 

Det som skrivs är att militärkupper av den typen Thailand sett har INTE påverkat turismen till Thailand på det sätt du påstår utan TROTS militärkuppen och andra politiska oroligheter har turismen ökat

 

Är det så extremt svårt för dig att ta in dessa fakta ?

 

 

 

Du är mer och mer pinsam för varje dag IL, det finns officiell fakta länkad i denna tråd som visar att turismen ökade med 20% mellan 2005-2006. Enda året sedan 2005 som turismen har minskat var 2009 med knappt 3% och med tanke på att västvärlden upplevde en av de värsta finansiella kriserna år 2008 så är det kanske inte så konstigt. Eller du tror att det var en fördröjd protest mot militärkuppen 2006?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Thailand

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

 

Konstigt att Thailands turistmyndighet TAT, landets flygbolag, hotell och restaurangägare inte håller med om "dina fakta" utan redovisar precis motsatt fakta.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

Jasså ?

 

Flera gånger i denna tråd har det ju visats på data som är just det jag säger

 

Så upp till bevis nu att du kan härleda det du påstår eller så kan vi bara konstatera att du ljuger igen !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt enig med godbit om sjukvården.

Jag har också bott här väldigt länge, och vet en

del om Thailand (dock inte tillräckligt), men IL

verkar uttala sig om mycket som han inte vet ett dugg om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla nationella sjukhus tar emot akuta olycksfall

 

Behandlingen är dock inte gratis.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att Thaksin var emot 30 bathsreformen när han satt i opposition och införde den när han kom till makten.Minns jag fel

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag har för mig att Thaksin var emot 30 bathsreformen när han satt i opposition och införde den när han kom till makten.Minns jag fel

 

Du minns rätt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Före Thaksin och TRT bildades låg trafikskadade kvar på marken och dog p.g.a att ingen ville ta kostnaderna, jag såg och upplevde själv detta flera gånger, bl.a en gång utanför svärfars hus där två män på MC körde omkull och den ene slog huvudet i en sten, han låg på marken och blodet pulserade ur ett öppet sår i huvudet, jag bad någon ta en bil ch köra honom till närmaste sjukhus men alla vägrade p.g.a risken att få stå för räkningen.

 

En man hade blivit huggen med kniv i bröstet och hade fler hål där blodet kom ut än han hade fingrar att täta hålen med, ingen vågade ta honom till ett sjukhus heller p.g.a risken för höga räkningar.

 

Ute i byarna låg sjuka folk på golven och dog utan tillgång på vård och riktiga mediciner, dom var hänvisade till naturmedicin och schamaner.

 

En arbetskamrat till mig gift med en Thailändska hade en syster som var med om en trafikolycka utanför Pattaya och p.g.a att hon saknade försäkring och pengar så tog inte ambulansen med henne så hon dog helt i onödan.

 

AIDS sjuka dog också på den här tiden före Thaksin eftersom medicin och vård var för dyrt, jag besökte sjukhus där vänner och bekanta avled, numera är både vård och mediciner gratis.

 

Så visst var allt annorlunda innan TRT bildades.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

2012 var jag med och sponsrade ett inköp av en ambulans i Thailand, har alltid uppdaterade kunskaper om livräddande så jag drar mitt lass då jag har möjlighet att påverka och hjälpa (sist var hur man tar hand om massiv blödning på aorta)  ...Lite värdelöst vetande men jag får citera och skriva något positivt i tråden.

 

För att vara lite OnTopic så är det idag tänkt att det skall demonstreras i Bkk, så planera och ta med fika om ni måste köra bil i city :)

Ändrades av wix

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har jobbat och haft familj här i 12 år.Ingen månskensbonde som dig.Alla nationella sjukhus tar emot akuta olycksfall.Detta ända sedan 1992.2001 infördes 30`bath av TRK

Hej

 

Kan bara konstatera att det inte fungerade på detta sätt i hela Thailand mellan 1992-2001, fram till 30 bahts reformen var det betala eller dö som gällde för stora delar av befolkningen, detta innebar att många familjer tvingades ta stora lån, sälja hus och bilar för att finansiera vård av sjuka i familj och släkt.

 

Min egen svärfar tvingades t.ex att sälja sitt hus och flytta ut ifrån byn till risfarmen för att ha råd att rädda ett av sina barn, där tvingades dom leva utan el, rinnande vatten och alla bekvämligheter i många år innan dom hade råd att bygga ett hus i byn igen.

 

Kan bara gratulera dig och din familj att ni hade fri sjukhusvård, fria ambulanser och mediciner i ert område redan innan TRT,s sjukvårdsreform. 

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag är helt enig med godbit om sjukvården.

Jag har också bott här väldigt länge, och vet en

del om Thailand (dock inte tillräckligt), men IL

verkar uttala sig om mycket som han inte vet ett dugg om.

Hej

 

Jag vet inte var du och godbiten bor men er beskrivning av vården som fri och gratis för alla redan innan man införde 30 bahts reformen stämmer definitivt inte med mina upplevelser i landet sedan 1985.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag vet inte var du och godbiten bor men er beskrivning av vården som fri och gratis för alla redan innan man införde 30 bahts reformen stämmer definitivt inte med mina upplevelser i landet sedan 1985.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

 

30 bahts stödet gäller väl bara första hjälpen och till lite medicin. Men skulle det behövas ett större ingrep eller en längre tids vistelse på Hospitalet. Så gäller nog inte 30 baht regeln längre. Då är det inte längre fri vård som du Påstår.

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

30 bahts stödet gäller väl bara första hjälpen och till lite medicin. Men skulle det behövas ett större ingrep eller en längre tids vistelse på Hospitalet. Så gäller nog inte 30 baht regeln längre. Då är det inte längre fri vård som du Påstår.

 

Sakaeo

Hej

 

Även mer krävande vård på lasarett är numera gratis om man har en remiss ifrån hemkommunen utfärdad på sitt eget närmaste sjukhus eller läkarstation.

 

Har flera släktingar som har använt detta och fått gratis avancerad vård.

 

Med vänlig hälsning isan Lover,

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Även mer krävande vård på lasarett är numera gratis om man har en remiss ifrån hemkommunen utfärdad på sitt eget närmaste sjukhus eller läkarstation.

 

Har flera släktingar som har använt detta och fått gratis avancerad vård.

 

Med vänlig hälsning isan Lover,

Kanske åker de i en ambulans sponsrad av mig, äsch inte behöver du tacka för det... Bjud igen istället i demokratisk anda.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

knifetown

Förra gången som domstolen var dum mot Shinawatras så uppmanades demonstranterna till mordbränder, 

använda våld och spränga PM i luften.

 

Få se vad som händer i morrn.

 

Reds Vow March to Bangkok If Court Removes Yingluck

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/724122-reds-vow-march-to-Bangkok-if-court-removes-yingluck/

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Kan bara gratulera dig och din familj att ni hade fri sjukhusvård, fria ambulanser och mediciner i ert område redan innan TRT,s sjukvårdsreform. 

 

Och var i mitt inlägg läser du det?Hur tror du intagning alt. transport av medvetslösa och svårt skadade går till?

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, det var akut sjuka och skadade vi pratade om, du påstod att dom inte togs emot

på sjukhusen. Men på dom statliga sjukhusen har dom tagits emot redan innan 30-bahts reformen

infördes. Även jag fick vård redan 1985 i buri ram.

Det stämmer kanske inte med dina upplevelser sedan 1985, men det stämmer med mina sedan 1975

och boende i Thailand sen 1988

Link to comment
Dela på andra sajter

carpenter

IL, det var akut sjuka och skadade vi pratade om, du påstod att dom inte togs emot

på sjukhusen. Men på dom statliga sjukhusen har dom tagits emot redan innan 30-bahts reformen

infördes. Även jag fick vård redan 1985 i buri ram.

Det stämmer kanske inte med dina upplevelser sedan 1985, men det stämmer med mina sedan 1975

och boende i Thailand sen 1988

Men frågan är väl lite om de får betala för sig för avancerad vård, en operation exempel.

 

Det fick min svärfar göra. Han fick finansiera detta med att sälja landbris.

 

Vad jag förstår får man än i dag  betala för exempel en operation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men frågan är väl lite om de får betala för sig för avancerad vård, en operation exempel.

 

Det fick min svärfar göra. Han fick finansiera detta med att sälja landbris.

 

Vad jag förstår får man än i dag  betala för exempel en operation.

 

Nu var det ju inte det frågan handlade om. Men riktigt som du skriver så täcker 30 Baths reformen som både du och IL hyllar i princip bara omplåstring och gäller inte när man blir riktigt sjuk. Precis som du skriver.

Jag har min svärfar på sjukhus här i Bangkok just nu. Han ligger inne för någon typ av förstoppning. Dilemmat är att om han åker hem till Amnatchaoren så får han i och för sig vård till reducerat pris. Men vården han får är inte bra.

Och därmed väljer vi att ha honom i Bangkok och betala för vården som har mycket högre standard, för att gubben inte ska gå och dö på kuppen. Han är 87 år. Och vad är gratis vård värt när dom bara medicinerar utan att lösa problemet.

Han ligger inne på ett militärt sjukhus som flygvapnet har bakom Don Muang. Klart billigare än dom privata alternativen. Men dock kostar det en slant eller 2.

Så nog är 30 Bath,s reformen ett slag i luften  när det gäller livet alltid.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001

Nu var det ju inte det frågan handlade om. Men riktigt som du skriver så täcker 30 Baths reformen som både du och IL hyllar i princip bara omplåstring och gäller inte när man blir riktigt sjuk. Precis som du skriver.

Jag har min svärfar på sjukhus här i Bangkok just nu. Han ligger inne för någon typ av förstoppning. Dilemmat är att om han åker hem till Amnatchaoren så får han i och för sig vård till reducerat pris. Men vården han får är inte bra.

Och därmed väljer vi att ha honom i Bangkok och betala för vården som har mycket högre standard, för att gubben inte ska gå och dö på kuppen. Han är 87 år. Och vad är gratis vård värt när dom bara medicinerar utan att lösa problemet.

Han ligger inne på ett militärt sjukhus som flygvapnet har bakom Don Muang. Klart billigare än dom privata alternativen. Men dock kostar det en slant eller 2.

Så nog är 30 Bath,s reformen ett slag i luften  när det gäller livet alltid.

Givetvis gäller 30 Baht-reformen även om du blir riktigt sjuk. Kan inte ditt eget sjukhus hjälpa dig så blir man remitterad till nästa stora sjukhus. Min fru har struma och har fått kanon-vård under mer än två år. Tyvärr har inte medicineringen hjälpt så som läkarna

har önskat. Så nu blir det ev. operation nästa år. Och allt inom 30-Bahts reformen. Dvs kostnadsfritt.

Diabetessjuka har kostnadsfri vård. AID-s sjuka har fria broms-mediciner och bra vård. Även det kostnadsfritt.

Besök en operationsavdelning eller t.ex en Neonatal.avdelning på ett statligt sjukhus.

Lika modernt som våra Svenska sjukhus.

Det som skrämmer oss Falanger är väl vård-avdelningarna där folk ligger i stora salar,anhöriga sover på golven.

Då tror många att vården är skit.

Har själv legat inne på statligt sjukhus i 4 dygn och fått kanon-vård.

Har kört ett 30-tal Thaiare till sjukhus under åren. Några för akuta besvär andra för långvarig inläggning och

alltid funkat under 30-Bahts reformen. Även ev. operationer har varit kostnadsfria.

Fördelen är väl att Thaiaren får sin operation utan lång väntetid.

Link to comment
Dela på andra sajter

carpenter

Givetvis gäller 30 Baht-reformen även om du blir riktigt sjuk. Kan inte ditt eget sjukhus hjälpa dig så blir man remitterad till nästa stora sjukhus. Min fru har struma och har fått kanon-vård under mer än två år. Tyvärr har inte medicineringen hjälpt så som läkarna

har önskat. Så nu blir det ev. operation nästa år. Och allt inom 30-Bahts reformen. Dvs kostnadsfritt.

Diabetessjuka har kostnadsfri vård. AID-s sjuka har fria broms-mediciner och bra vård. Även det kostnadsfritt.

Besök en operationsavdelning eller t.ex en Neonatal.avdelning på ett statligt sjukhus.

Lika modernt som våra Svenska sjukhus.

Det som skrämmer oss Falanger är väl vård-avdelningarna där folk ligger i stora salar,anhöriga sover på golven.

Då tror många att vården är skit.

Har själv legat inne på statligt sjukhus i 4 dygn och fått kanon-vård.

Har kört ett 30-tal Thaiare till sjukhus under åren. Några för akuta besvär andra för långvarig inläggning och

alltid funkat under 30-Bahts reformen. Även ev. operationer har varit kostnadsfria.

Fördelen är väl att Thaiaren får sin operation utan lång väntetid.

 

Ja inte för att jag förstår, men jag har två exempel dels från  en kusin till frugan samt en vän en vän till oss.

 

Låg inne för att få någon slags underlivs  operation. Båda fick betala, inga stora pengar någonstans mellan 5000 10000 bht.

 

Så det är väl som vanligt i Thailand inget är hugget i sten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis gäller 30 Baht-reformen även om du blir riktigt sjuk. Kan inte ditt eget sjukhus hjälpa dig så blir man remitterad till nästa stora sjukhus. Min fru har struma och har fått kanon-vård under mer än två år. Tyvärr har inte medicineringen hjälpt så som läkarna

har önskat. Så nu blir det ev. operation nästa år. Och allt inom 30-Bahts reformen. Dvs kostnadsfritt.

Diabetessjuka har kostnadsfri vård. AID-s sjuka har fria broms-mediciner och bra vård. Även det kostnadsfritt.

Besök en operationsavdelning eller t.ex en Neonatal.avdelning på ett statligt sjukhus.

Lika modernt som våra Svenska sjukhus.

Det som skrämmer oss Falanger är väl vård-avdelningarna där folk ligger i stora salar,anhöriga sover på golven.

Då tror många att vården är skit.

Har själv legat inne på statligt sjukhus i 4 dygn och fått kanon-vård.

Har kört ett 30-tal Thaiare till sjukhus under åren. Några för akuta besvär andra för långvarig inläggning och

alltid funkat under 30-Bahts reformen. Även ev. operationer har varit kostnadsfria.

Fördelen är väl att Thaiaren får sin operation utan lång väntetid.

 

Det är väl förmodligen som i Sverige då. Vissa landsting är bättre än andra?

I min svärfars fall fungerar det i alla fall inte. Då vården han behöver är obefintlig där han bor.

Han kan i och för sig åka hem. Problemet är att innan han får operation eller avancerad vård så har han hunnit dö.

Jag är inte läkare och kan bedöma kvaliten på vården.

Men om man blir akut sjuk och inte befinner sig hemma. Så får man betala. Det är bara nånting jag kan konstatera. jag har även hört från flera fall där operation behövts. Att detta inte täckts av 30 bahts reformen.

Rätta mig om jag har fel. Men är inte din fru statligt anställd? För isåfall gäller helt andra regler än för folk som min svärfar som är pensionär. Det kan även räcka med att vara styreslemedlem i ett företag. För att en statlig försäkring som inte har nånting med 30 bahts reformen att göra ska gälla.

Så det finns statliga försäkringar som står utanför 30 bahts reformen.

Jag är i alla fall glad för eran skull att ni kan få ut statlig vård utan att betala, oavsett omständigheterna!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackars Pop verkar inte omfattas av 30-bahts reformen i alla fall. :(

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...