Jump to content
IGNORERAD

Snittskulden för thailändska hushåll har ökat kraftigt


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hos oss lånar ingen ut utan säkerhet. Inte ens lokala fiskeriföreningen ville låna ut 20000 baht till grannen utan att ta deras Chanot i pant

Hej

 

Förståndigt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    17

  • Baa

    8

  • Khun Ken

    7

  • andrejsdenruskige

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hos oss får i princip nästan alltid ockrarna tillbaka sina skulder, används rena maffiametoder så är det bara att betala, lämna provinsen eller ta sitt liv
I Utopia  :ahh:  där delar ju alla sitt bröd till kvällen och tar ett glas tillsammans.Där har alla parabol ochhjälper varandra när problem uppstår.När har du väl beskrivit distriktet där ni har sommarresidentet?  

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så kan det också gå, men själv har vi exempel på när folk utan papper på egen mark lånar hos ockrare och skulden drivs in hos t.ex fadern som har mark och pengar.

 

Enligt mina erfarenheter är många ockrare helt skrupelösa och tvekar absolut inte att använda våld.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är säkert olika på olika ställen.

Jag har inte hört nåt i våra trakter om nåt värre våld vad gäller låntagare och ockrare.

 

Så länge båda parter är med på "reglerna", så slipper våld brukas.

Men det är klart om man lånar av thailändska maffian, italienska maffian eller Hells Angels, så kan det bli våldsamheter om man inte betalar igen.

 

Hos oss är det dock bara normala människor med massa pengar över som lånar ut, men då bara till dem som de kan få betalt av på ett eller annat sätt som inte involverar våld.

Antingen "snor" ockraren marken eller så fortsätter låntagaren betala på lånet.

Fast visst skickas det ut lite skurkaktiga personer för att påminna om lånet om det passar bättre, men i de flesta fall tar ockraren idag marken eftersom den ofta är värt betydligt mycket mer än vad som lånades ut i första taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är säkert olika på olika ställen.

Jag har inte hört nåt i våra trakter om nåt värre våld vad gäller låntagare och ockrare.

 

Så länge båda parter är med på "reglerna", så slipper våld brukas.

Men det är klart om man lånar av thailändska maffian, italienska maffian eller Hells Angels, så kan det bli våldsamheter om man inte betalar igen.

 

Hos oss är det dock bara normala människor med massa pengar över som lånar ut, men då bara till dem som de kan få betalt av på ett eller annat sätt som inte involverar våld.

Antingen "snor" ockraren marken eller så fortsätter låntagaren betala på lånet.

Fast visst skickas det ut lite skurkaktiga personer för att påminna om lånet om det passar bättre, men i de flesta fall tar ockraren idag marken eftersom den ofta är värt betydligt mycket mer än vad som lånades ut i första taget.

Hej

 

Själv ser jag stora likheter mellan ockrarna i Thailand och italienska maffian, jugoslaviska maffian och grupper som Hells Angels.

 

T.o.m jag skulle jubla om militären på allvar gick på landets ockrare som orsakar så mycket elände och lidande.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv ser jag stora likheter mellan ockrarna i Thailand och italienska maffian, jugoslaviska maffian och grupper som Hells Angels.
Har du insyn i hur de jobbar? 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv ser jag stora likheter mellan ockrarna i Thailand och italienska maffian, jugoslaviska maffian och grupper som Hells Angels.

 

T.o.m jag skulle jubla om militären på allvar gick på landets ockrare som orsakar så mycket elände och lidande.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ja, det skulle vara bra om skyddsnätet i Thailand förbättrades.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är ju rätt i detta ang ockrarna de går på familj o näriga släktingar för att driva in en skuld.

 

Ock tror mig veta att så går det till i hela landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är ju rätt i detta ang ockrarna de går på familj o näriga släktingar för att driva in en skuld.

 

Ock tror mig veta att så går det till i hela landet.

 

Jag har ju precis sagt att det inte går till så här i vår del av landet förutom möjligen i extremfall. ???

Så du tror alltså fel. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tror fortfarande att du har fel.

 

Och varför skulle penga maffian skilja sig från din del av landet.

 

Tror du att de är mer humana hos dig, bryr sig inte så mycket om att fullfölja indrivningen med alla medel som finns tillgängliga, ock där är släktingar en del av att driva in.

Du har fel jag har rätt, på grund av att jag har en viss erfaren het av hur det går till i olika delar av landet..

Men tro vad du vill, se bara till att inga släktingar hamnar i deras klor , för då kan du råka illa ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tror fortfarande att du har fel.

 

Och varför skulle penga maffian skilja sig från din del av landet.

 

Tror du att de är mer humana hos dig, bryr sig inte så mycket om att fullfölja indrivningen med alla medel som finns tillgängliga, ock där är släktingar en del av att driva in.

Du har fel jag har rätt, på grund av att jag har en viss erfaren het av hur det går till i olika delar av landet..

Men tro vad du vill, se bara till att inga släktingar hamnar i deras klor , för då kan du råka illa ut.

 

OK, du får väl tro att du har rätt. :)

 

Jag baserar min uppfattning på att det inte ges lån utan säkerhet i vår del av landet, så ockrarna är inte humanare som det verkar, utan smartare.

Du menar alltså att de ställen du har "erfarenhet" av ger ockrarna lån till folk utan säkerhet för att sedan hota sig till återbetalning?

Det måste vara sånna där "nyrika ockrare" som ännu inte riktigt förstått att det inte går att banka pengar ur folk, men de lär sig säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

se bara till att inga släktingar hamnar i deras klor , för då kan du råka illa ut.
 

 

Hehe, tror nog att jag kan säga ifrån om någon kommer till mig och vill ha betalt för andras lån. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Hehe, tror nog att jag kan säga ifrån om någon kommer till mig och vill ha betalt för andras lån. :D

 

Det går inte att lugga en flintskallig  :not_i:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Hehe, tror nog att jag kan säga ifrån om någon kommer till mig och vill ha betalt för andras lån. :D

 

Om det skulle handa, vilket jag inte tror att det gor, skulle jag knappast tro att det ar, inte ens for dig, bara att saga ifran!

Jag har nagra av dessa gossar boende i ett grannhus lite da o da, inte for att jag ar den som hukat mig, men mot dessa tror jag inte man blir ompysslad med bomullsvantar om det hettar till!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det skulle handa, vilket jag inte tror att det gor, skulle jag knappast tro att det ar, inte ens for dig, bara att saga ifran!

Jag har nagra av dessa gossar boende i ett grannhus lite da o da, inte for att jag ar den som hukat mig, men mot dessa tror jag inte man blir ompysslad med bomullsvantar om det hettar till!

 

Det har faktiskt hänt flera gånger under åren att jag fått frågor om jag kan låna till släktingar för att de lånat av "fel" personer.

 

Och garanterat alla som lånat kommer inte och ber mig om pengar, så baserat på det, kan jag säga att eftersom alla de släktingar som lånat pengar häromkring fortfarande lever och har alla sina fingrar kvar, så kan jag med relativt stor säkerhet säga att våld inte förekommer. Med eller utan bomullsvantar.

 

Det jag med säkerhet kan säga är att många blivit av med mindre eller större markplättar (eller bilar od.) pga oförmåga att återbetala lån.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

 

Hehe, tror nog att jag kan säga ifrån om någon kommer till mig och vill ha betalt för andras lån. :D

 

Hej

 

Är dom beväpnade så är det inte så lätt och ibland extraknäcker ju även poliser och militärer som indrivare på fritiden.

 

Jag håller nog med Carpenter här och anser att risker finns, det är nog hälsosammast att inte hamna i den situationen alls.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är dom beväpnade så är det inte så lätt och ibland extraknäcker ju även poliser och militärer som indrivare på fritiden.

Jag håller nog med Carpenter här och anser att risker finns, det är nog hälsosammast att inte hamna i den situationen alls.

Med vänlig hälsning isan lover

Ganska tydligt att ni har det "annorlunda" uppe hos er.

Känns lite för mycket vilda västern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ganska tydligt att ni har det "annorlunda" uppe hos er.

Känns lite för mycket vilda västern.

Hej

 

Ja maffior är absolut inte att leka med i Thailand heller.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja maffior är absolut inte att leka med i Thailand heller.

Med vänlig hälsning isan lover

Nu blev det snurrigt.

Det är väl Thailand vi pratar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska tydligt att ni har det "annorlunda" uppe hos er.

Känns lite för mycket vilda västern.

Det ser i alla fall inte speciellt ut som en sondagsutflykt nar dom lastar in machetes och nya favoriten aluminiumslagtra, ar val baseboll det heter!

Skjutvapen finns det ganska sakert med i bilden. men dessa ar nog mer till forsvar om nagon skulle borja satta hart mot hart, ingen dod manniska betalar ju sina skulder.

Nu har jag inga som helst bevis for att dessa "leksaker" anvands annat an i rent preventivt syfte, det kan ju aven vara sa att dom ska hugga sig en glanta i skogen och spela brannboll!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tvungen att ta en liten frågestund med frun om lån. Hon borde veta bättre än mig. :)

Vi har tydligen två olika sorters lånehajar.

De vanliga som lånar ut endast till dem med säkerhet, såsom landpapper od.
Dessa tar några procents ränta i månaden.

Den andra ovanliga sorten är de ni pratar om.
Hos oss i Surin, säger frun att de tar 100% extra på kapitalet som lånats samt 20% om dagen i ränta. Och om de inte får betalt så kan det gå illa, precis som ni skriver.
Hus töms, bilar beslagtas och fingrar bryts.

Men att någon skulle komma på besök hos oss för att någon annan inte lyckats betala tyckte hon var komiskt. Möjligen skulle hon känna ett egenvalt tvång att hjälpa till om det gäller en väldigt nära släkting.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser i alla fall inte speciellt ut som en sondagsutflykt nar dom lastar in machetes och nya favoriten aluminiumslagtra, ar val baseboll det heter!

Skjutvapen finns det ganska sakert med i bilden. men dessa ar nog mer till forsvar om nagon skulle borja satta hart mot hart, ingen dod manniska betalar ju sina skulder.

Nu har jag inga som helst bevis for att dessa "leksaker" anvands annat an i rent preventivt syfte, det kan ju aven vara sa att dom ska hugga sig en glanta i skogen och spela brannboll!

Som sagt annorlunda hos er.

Har under min tid sett endast ett fåtal riktiga vapen.

Och i princip aldrig nåt grovt våld.

Jag kanske har haft tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 01 Sept 2014 - 00:00, said:

Hej

 

En ockrare kollar nog inte med banken och tvärtom om lån finns så det är fullt möjligt att belåna den på båda ställena samtidigt.

 

Ockrarna driver ju in sina skulder med våld och jag tror därför att dom har lättare än bankerna att få igen sina pengar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

En släkting till frugan lånade precis 130,000B av frugan men kunde inte ta med chanote då marken var inlånad av banken. Därför tror jag att banken behåller papperet eller åtminstonde skriver in detta på den. Men jag vet inte tillräckligt så jag vill inte svära på det.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje svensk är skyldig ungefär 400 000 SEK

 

http://www.konj.se/download/18.6a90e2ce13e070b080d100c/Lånar+hushållen+för+mycket.pdf

 

Snittlönen i Sverige (2010) var 28 400 SEK i månaden enligt SCB

 

http://bibblansvarar.se/svar/vad-ar-snittlonen-i-sverige-h

 

Hittade inget tillförlitligt på snittlönen i Thailand men med 300 baht per dag blir det 7 800 THB i månaden baserat på en 6 dagars arbetsvecka.

 

Då ser man att en Thai tjänar 4.87% av sin skuldsättning på en månad och en svensk 7.1% av sin skuldsättning per månad

 

 

Härlig att se att jag och min tjej tjänar 100% av våran skuldsättning i respektive land :friends:

Våra löner är över snittet i respektive land och helt obelånad :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tvungen att ta en liten frågestund med frun om lån. Hon borde veta bättre än mig. :)

Vi har tydligen två olika sorters lånehajar.

De vanliga som lånar ut endast till dem med säkerhet, såsom landpapper od.

Dessa tar några procents ränta i månaden.

Den andra ovanliga sorten är de ni pratar om.

Hos oss i Surin, säger frun att de tar 100% extra på kapitalet lånats samt 20% om dagen i ränta. Och om de inte får betalt så kan det gå illa, precis som ni skriver.

Hus töms, bilar beslagtas och fingrar bryts.

Men att någon skulle komma på besök hos oss för att någon annan inte lyckats betala tyckte hon var komiskt. Möjligen skulle hon känna ett egenvalt tvång att hjälpa till om det gäller en väldigt nära släkting.

Detta stämmer även med det jag hört under mina år i Thaland. Vi är i Phitsanuloke bekant med en tjej från södern som fungerar som ombud för något maffialiknande gäng ifrån södern. De tar hiskelig ränta, kanske inte de siffror du nämnt utan något lägre. Fast folk vet att om de lånar från dom så ligger de risigt till, så vi har aldrig hört någon som egentligen lånat av dom. Tjejen tyckte väl hur som helst att det skulle skapa en bra kontaktyta att bli bekant med frugan och att de skulle kunna värva några kunder via våran bekantskapskrets.

 

Det hela slutade med att tjejen för att finansiera sitt eget spelande, lånade pengar av oss och många flera. Hon låg förmodligen också back i redovisningen till "maffiatjomarna". Hon lämnade man och barn och drog iväg. Maken härstammade från Pitsanuloke och hade sina rötter där. Han stannade kvar och hade ett respektabelt jobb. Han hade skrivit under lånepapperen så därför stämde vi honom till rätten. Han förlorade och dömdes att betala 10000 i månaden till oss i ett år. Killen är trevlig och vi är fortfarande vänner. Han berättade att det var samma historia när de träffades när han jobbade i södra Thailand. Hon skötte utlåning till "maffian" men skaffade sig själv spelskulder så att de var tvungna att dra från södern upp till Pitsanuloke. Hans fru har berättat för honom att i värsta fall kunde de döda henne. Men så blev inte fallet, utan han jobbade och betalade tillbaka en del av vad hon förskingrat. Sedan fick hon fortsätta att försöka snärja kunder till denna "maffia". Den här gången gick inte så bra heller. Men något år efter det att hon rymt från maken och barnen levde hon fortfarande. Hennes mamma lever också uppe hos barnbarnen i Pitsanuloke. Hon åker ibland ner och hälsar på sin släkt i södern, men kommer upp till barnbarnen ganska fort igen.  

 

De andra som hon lånat pengar av var lokala ockrare, ofta i anslutning till de svarta lokala och regionala nummerlotterierna. När hon försvann så satte de igång en stor cirkus för att ta reda på henne. Ibland dök det upp motorcycklister, oftast svartklädda, som inte visade ansiktet men frågade efter henne. Hennes man fick också många hotfulla besök. Ingen blev misshandlad men hotfullheten och budskapet de hade gick inte att ta fel på. Om mc killarna hörde till "maffian" eller de lokala ockrarna vet vi väl inte direkt. Men gissningsvis så var det "maffian", vi hade också besök av andra som ställde många frågor men inte var maskerade. Dessa antog vi var utsända från de lokala ockrarna.

 

Maken har kontakt med sin fd fru ibland. Men numera vet han inte riktigt var hon håller hus. Hon har inte sett barnen på riktigt många år nu, så att visst är hon rädd. Men om de skulle döda henne vet i tusan. Och om de är av värsta sorten lika så. Hur som helst så tror jag nog att det mestadels är mycket väsen och mindre ull. direkt ofarliga tror jag knappast att de är men de har väl ett rykte att leva upp till. Därför skulle jag väl inte bli förvånad om några brutna ben och krossande knässkålar visade sig. Men att något pannben blivit inslaget händer nog inte varje år.

 

Ockrarna i Pitsanuloke vill ha papper på marken innan de lånar ut, kan jag också nämna i förbifarten. Frugans syster har lånat av de flesta för att betala sina spelskulder, men det går att lura dom om man har deras förtroende. (Inte hur länge som helst heller). Fast sedan må man vara beredd att leva ett liv på annan ort. Systern börjar numera på att våga besöka hemmet, men bara korta stunder. Ingen i familjen har blivit hotad, deras pojke bor hemma fortfarande och går skolan. Mamman kommer hem korta stunder och hälsar på ibland, pappan bor hemma när han inte är borta och arbetar. Ockrarna har fortfarande papperna på marken där huset står. Vad som händer med den marken får väl framtiden utvisa. Ockrarna ville att vi skulle lösa in papperna men systern har blåst oss på de papperna en gång redan, så det får hon klara upp själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...