Jump to content
IGNORERAD

Pension, räcker det med?


gubben4906

Recommended Posts

Quote

Huvudet på spiken Merlin!

Precis som i Sverige! Väljer man en "dagens rätt" på Domus ca: 60 spänn:

Väljer man Savoy Hotell: Betydligt dyrare:

Gäller kanske att bruka sina kosing med sans o måtta som de flesta av oss är vana vid,

Att man sedan får betydligt mer för pengarna i Thailand är ju bara"grädde på moset"

mvh

Janneludenfot :yes:

Allt star sjalvklart i relation till hur garna man vill bo i Thailand och vilka uppoffringar man ar villig att gora. Sjalvklart gar det alltid att leva mkt billigt - fragan ar val snarare om man tycker det ar vart det.

Personligen skulle jag och min fru aldrig overvaga att bo i Thailand utan en betydligt mkt hogre manadsinkomst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gubben4906

    10

  • broder tuk tuk

    4

  • janneludenfot

    3

  • Baa

    2

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Quote

Allt star sjalvklart i relation till hur garna man vill bo i Thailand och vilka uppoffringar man ar villig att gora. Sjalvklart gar det alltid att leva mkt billigt - fragan ar val snarare om man tycker det ar vart det.

Personligen skulle jag och min fru aldrig overvaga att bo i Thailand utan en betydligt mkt hogre manadsinkomst.

Om inte i Thailand vart skulle ni då välja att bo med den lägre inkomsten?

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vill bara korrigera en tidigare uppgift gällande försäkring i Thailand. Det går att försäkra sig även om man är kring 60.

Jag var 61 när jag flyttade hit och försäkrade mig samma år hos BUPA. Jag är nu nyss fyllda 65 och är försäkrad hos

detta bolag tills jag blir 70 år.

Beträffande SINK skatt kan man ansöka om detta hos Skatteverket om man bor permanent i t ex Thailand. Beviljas detta så

betalar man 25 procent i skatt på pensionen t ex.

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben

Gör som jag om Du inte vill bosätta Dig på heltid, ta ett 12 mån, multientrencevisa, kostar f.n. 1000 spänn om året. Du behöver bara visa en inkomst på c:a 35 000 bath i mån om Du är över , och nu har jag tappat minnet men tror det är 55 år, sen gör Du en s.k. visarun var 3,je månad och får då 90 nya dagar i lugn och ro. Stanna hur länge Du vill inom ett år.

Skitenkelt om man vill vara i LOS den "kalla perioden" och njuta av livet i värme och sol.

Inga problem, bara fördelar. Den summa Du nämner räcker till ett mer än drägligt liv här, om man inte vill lyxleva och showa hur dj-a gott om klöver man har.

MVH

Baa (som valt den enkla vägen) Please no fu-g coments.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tillägsfråga

Försäkring(ar)

Hur fixar man det kan ju inte ha Folksam hem (45 dagars)

Boffe

Finns tillägsförsäkringar både i Sverige och i Thailand, ska man var här i t.ex. 6 mån kan DU skaffa försäkring för olycksfall för runt 2500 bath om året via Din Thaibank.

Komb. sjuk o olycksfall går att få t.ex hos BUPA international, priset beror på en massa parametrar som t.ex ålder så det är svårt att ge en summa, men det är helt klart prisvärt.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns tillägsförsäkringar både i Sverige och i Thailand, ska man var här i t.ex. 6 mån kan DU skaffa försäkring för olycksfall för runt 2500 bath om året via Din Thaibank.

Komb. sjuk o olycksfall går att få t.ex hos BUPA international, priset beror på en massa parametrar som t.ex ålder så det är svårt att ge en summa, men det är helt klart prisvärt.

MVH

Baa

Baa, du nämner BUPA International, har du en hemsideadress till det bolaget?

Du nämner också 1-årsvisum där man lämnar Thailand var 3:dje månad och får nya 90 dagar, kan man inte direkt få 1 år? Eller gäller det bara om du är gift med en Thaibrud? Polaren har 1-årsvisum men behöver inte lämna landet men det kan bero på att han har barn med en Thaitjej.

Hälsningar

  :great: gubben  :great:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Är man singel och utan en penninghungrig thaifruga och hennes giriga släkt, så klarar man sig utmärkt på 40.000 baht i månaden.

Man kan bo bra och äta gott varje dag. Ta sig en whisky i baren och ett shorttimenummer då och då.

Bättre det än att sitta i en trist o mörk lägenhet i Sverige och se på Aktuellt och studera Nettos matkuponger.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gubben jag bor redan i Thailand närmare bestämt i Petchaburi.Jag blev sjukpensionär efter en stroke men orsaken spelar nog ingen roll.

Jag har 17000 tusen före skatt och då är det inga problem.Jag sökte först ettårsvisa i Sverige och efter ca 11månader får man åka

till ambassaden för en översättning av nästa års inkomstuppgifter.Sen åker man till turistpolisen och får ett nytt år,och alltsammans

för mig kostar ca 3000 B med resor.Man måste dock åka till turistpolisen var tredje månad men det kostar ingenting.Sen tror jag

kanske att som någon har skrivit här på forumet att det kanske blir lättnader.Jag hörde nya chefen tala i tv först på Thai

men sen på engelska,och han beklagade det som hänt i landet men skulle ta krafttag för att göra landet till L.O.S.

Jag önskar dig lycka till och välkommen.M.V.H.TORD :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tuk Tuk, för mig räcker det med att ha tak över huvudet, jag har inget behov av att bo lyxigt. Varför bo lyxigt när jag kan lägga dessa pengar på annat. När det blir aktuellt för mig så kommer det räcka med en 1:a på säg 25 till 30 m2. Viktiga är toa och dusch + AC och möblerat förstås.

Det var allt jag hade att skriva om just nu.

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag läste litegrann i tråden och tänker.Ville om man nu säger att man har ca 43000 B att spendera,då måste väl Thailand vara ett

av dom bättre länderna att spendera dom i.Dessutom ingen mössa och inga vinterdäck.Häls.TORD

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg detta på Försäkringskassans hemsida.

Tilläggspensionen

Tilläggspensionen beräknas utifrån de pensionspoäng som du tjänat in. Pensionspoängens värde följer prisutvecklingen i samhället.

För dig som är född 1938-53 gäller en särskild garantiregel. Den innebär att du är garanterad en sammanlagd inkomstpension och tilläggsspension från 65 års ålder som är lika stor som den pension som intjänade ATP-poäng till och med 1994 skulle gett dig.

Är det någon som vet vad det innebär? Jag menar det som är i rött

:wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

När man införde det nya pensionssystemet så skapade man en övergångsregel som innebär att personer födda 1938 till 1944 skulle få räkna det system som var mest fördelaktigt för vederbörande.

Eftersom det nya pensionsreglerna ger mindre pengar än det gamla så fyller staten på med lite kosing och man räknar bara efter det gamla. Skillnaden mellan gamla och nya utfallet kallas för garantipension.

OBSERVERA: om man flyttar utomlands så får man inte ta med sig den del av pensionen som är garantipension. (om jag är rätt informerad) Kolla med försäkringskassan. :read:

Ej utflyttade Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Du som inte dricker klarar dig alldeles utmärkt med dom pengarna, allt annat e bara trams. :jester:

Och även om du nu gjorde det så kan man inte supa så skjortan står ut varje dag,för då får man inte njuta av pensionen så länge  :whistle:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Gubben4906!

Inga problem att hitta ett hyfsat månadsboende för mellan 6-10000 baht. Då ingår pool, kylskåp, bredband, varmvatten, kabeltv etc.

Denna form av boende kallas apartment studio och då får man ett rum på ca 25-35 kvm med ballkong.

Gå in på www.ajarn.com och kolla på mroomfinder. De har ex på billiga rum över hela Thailand.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben klarar sig säkert mycket bra på sin pension i Thailand. Största risken är väl en alltför krävande thaidam och hennes släkt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben!

Jag har en kompis/bekant som bor i Jomtien ca 6 månader per år, och han betalar ca THB 6 000 för ett rum, kylskåp, TV, AC, balkong mm.

Här är stället: http://www.pkpattaya.com/

Kompisen i mitten här framför stället!

Thailand601.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hej Lars!

Har själv funderat på detta ställe.

Har du någon aning om hur mycket det blir i hyra med normal elanvändning?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Lars!

Har själv funderat på detta ställe.

Har du någon aning om hur mycket det blir i hyra med normal elanvändning?

BTT

Hej BTT!

Nja...jag är lite osäker...men jag har för mig att han sa ca SEK 100-200/mån, beroende på bl a hur mycket

AC används.

Men jag kan fråga honom nästa gång han ringer, om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Lars!

Tackar om du ville göra det.

Du kanske ochså kan fråga om man behöver boka rum i förväg om man kommer i november.

God Jul på dig!

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lars!

Tackar om du ville göra det.

Du kanske ochså kan fråga om man behöver boka rum i förväg om man kommer i november.

God Jul på dig!

BTT

Hej igen!

Han ringde just nyss och önskade God Jul.

...och han sa att det kostade mellan THB 500-

800 per månad. Som mest och som minst..

och beroende på hur mycket han kör AC. Men

i det priset ingår både el och vatten.

Det andra frågade jag inte om.skicka dom ett

mail och fråga.

God Jul du oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...