Jump to content
IGNORERAD

Bitcoins


Oregistrerad

Recommended Posts

Vi från riksbankens sida kan alltid skapa mera pengar och det är precis vad vi gör idag. I vad mån pengarna går till infrastruktur eller andra investeringar är en fråga för staten, finanspolitiken, och privata företag.

Stefan Ingves

 

 

från dagens chatt på aftonbladet.

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 814
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Captain Morgan

    45

  • SatanG

    36

  • TheProdigy

    30

  • andrejsdenruskige

    29

Input på bra krypto exchange som man kan skicka till från svenska banker önskas?

Främst till för att växla till dollarpeggade valutor såsom USDT.

Skickar nu från svensk bank till svensk bank och sedan överföring till en thailändsk krypto exchange och det känns som det borde gå kapa lite omvägar där.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Captain Morgan
On 2/12/2021 at 4:18 PM, SatanG said:

Input på bra krypto exchange som man kan skicka till från svenska banker önskas?

Främst till för att växla till dollarpeggade valutor såsom USDT.

Skickar nu från svensk bank till svensk bank och sedan överföring till en thailändsk krypto exchange och det känns som det borde gå kapa lite omvägar där.

 

/ SatanG

 

Antar att du menar att du nu måste föra över från svensk bank till thaibank till thai crypto exchange.

 

Har rotat mycket i det här med resultatet att om du är mantalsskriven i Thailand så är det ett problem. Thailändska myndigheter har stoppat reglerade krypto exchanges i andra länder med bankanknytning att låta thailändska medborgare och de som är mantalsskrivna Thailand att registrera sig för denna typ av transaktion. Jag fann en, CEX.IO, och registrerade mig där men då stoppade min svenska bank överföringen från banken till CEX. IO. Som du vet så tillåter Thailändska myndigheter endast banköverföring till thailändska krypto exchanges genom thailändska och det är den kontrollen de vill behålla. Om du inte är skriven i Thailand är det inget problem att du registrerar dig på vilken krypto exchange som helst. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Källor: Indien vill förbjuda bitcoin och straffa innehav

 

Indien kommer inom kort att lägga fram ett lagförslag som förbjuder kryptovalutor och som skulle innebära böter för de som handlar, äger eller utvinner kryptovalutor. Det skriver Reuters och hänvisar till en regeringstjänsteman.

Kryptoägare ska i så fall få sex månader på sig att tömma sina innehav, efter det blir ägandet straffbart.

Om lagförslaget skulle gå igenom, hade det inneburit att Indien får världens strängaste lagar för kryptovalutor. Åtgärden är i linje med vad som tidigare har kommunicerats från statligt håll, men investerarna hade hoppats att regeringen inte skulle gå riktigt så hårt fram, skriver Reuters.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

Källor: Indien vill förbjuda bitcoin och straffa innehav

 

Indien kommer inom kort att lägga fram ett lagförslag som förbjuder kryptovalutor och som skulle innebära böter för de som handlar, äger eller utvinner kryptovalutor. Det skriver Reuters och hänvisar till en regeringstjänsteman.

Kryptoägare ska i så fall få sex månader på sig att tömma sina innehav, efter det blir ägandet straffbart.

Om lagförslaget skulle gå igenom, hade det inneburit att Indien får världens strängaste lagar för kryptovalutor. Åtgärden är i linje med vad som tidigare har kommunicerats från statligt håll, men investerarna hade hoppats att regeringen inte skulle gå riktigt så hårt fram, skriver Reuters.

Thailand lagförslag om att man måste ha en förmögenhet på 10 miljoner eller inkomst av tjänst 1 miljon bath per år. Bara förslag ännu men det hela går bara ut på att behålla den ekonomiska makten. Om vanligt folk tjänar för mycket är det tydligen inte bra

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Tallviking said:

Källor: Indien vill förbjuda bitcoin och straffa innehav

 

Indien kommer inom kort att lägga fram ett lagförslag som förbjuder kryptovalutor och som skulle innebära böter för de som handlar, äger eller utvinner kryptovalutor. Det skriver Reuters och hänvisar till en regeringstjänsteman.

Kryptoägare ska i så fall få sex månader på sig att tömma sina innehav, efter det blir ägandet straffbart.

Om lagförslaget skulle gå igenom, hade det inneburit att Indien får världens strängaste lagar för kryptovalutor. Åtgärden är i linje med vad som tidigare har kommunicerats från statligt håll, men investerarna hade hoppats att regeringen inte skulle gå riktigt så hårt fram, skriver Reuters.

Har de väl försökt med många gånger vad jag förstår.

Kina försökte ju för några år sedan, det gick ju inget vidare.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Djävlar nu blir det brist på BitCoin... Vår käre broder har anonserat på annat fora att han skall köpa ett par tusen st...

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var länge sedan mytoman brodern hördes av på detta forum kanske han söker nya utmaningar för sina lögner ett par tusen bitcoin 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

John Khonken

 

  On 3/4/2014 at 5:20 PM, Mr atm said:

Hej John!

Guldet har gått ner från som mest 1920 till nu cirka 1340 i dollar och Bitcoin har stigit rätt kraftigt.

Som du vet så har jag lite guld också och är absolut inte emot guld.Men vi skulle kunna jämföra iår vilken som kommer att gå bättre.

Bitcoin ligger på låt säga 670 och guldet på cirka 1340$  för att det är lättare att komma ihåg.

År du med på att följa och jämföra på skoj John?

 

Mr Atm

Visst kan vi tävla. När vi träffas kan jag ändå bjuda på en öl . Även om jag vinner

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Elon Musk gick idag ut med att man from nu kan betala sin Tesla med Bitcoins! Inget jag kommer att ha behov av och säkert inte så många andra heller, men mycket bra att som så stort företag gå ut och visa att Bitcoins är ett accepterat betalningsmedel precis som vanliga cash.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, Swippe said:

Elon Musk gick idag ut med att man from nu kan betala sin Tesla med Bitcoins! Inget jag kommer att ha behov av och säkert inte så många andra heller, men mycket bra att som så stort företag gå ut och visa att Bitcoins är ett accepterat betalningsmedel precis som vanliga cash.

Ja jisses ur led är tiden en bubbla blåser upp en annan större bubbla fattas bara man kommer få eventuell framtida aktieutdelning i Bitcoins åxå av Musken...


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, LTD said:

 

Visst är det tillåtet att snacka i egen sak som Ray gör men om inte ens Kina lyckades med att förbjuda det för några år sedan så hur ska ett land som Usa knäcka den nöten?

Indien har ju förresten ett stadigt track-record på att förbjuda BC, verkar hända lite emellanåt.

I Thailand gick nyligen en medlem i Thailands rikaste familj ut och berättade sin plan om hur han bl.a. ska få bankerna på knä via Velo Labs och krypto. Den här killen är seriös, inblandad även i Upbit, ordförande i True, ägare till Forbes Magazine mm så mitt tips är nog att Thailand kommer få snabbspår för krypto framöver.

Utspelet nyligen om att Krypto skulle förbjudas för den stora massan i Thailand gick snabbt i graven, mannen bakom det förslaget är chefen på SEC som är en hårdnackad kryptomotståndare.

 

Att kurserna på krypto just nu skakar är inte alls pga Ray Dahlio, det beror på "Expiration week", många kontrakt på BC löper ut imorgon. Helt väntat med nedgång, intressant hur detta spelas ut och jag är nyfiken på hur många dagar det kommer ta innan raketen kommer starta upp igen.

Kan tillägga att jag äger inga BC, förutom en mycket liten del i en fond. Sånt kan ju dock ändras :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Kentan:

Ja jisses ur led är tiden en bubbla blåser upp en annan större bubbla fattas bara man kommer få eventuell framtida aktieutdelning i Bitcoins åxå av Musken...

Fast att både Bitcoins och Tesla har varit en bubbla har ju många sagt i alla år nu men ändå så har både Bitcoin och Tesla fortsatt upp upp upp. Är lite som en polare som i 10 år sagt att han ska köpa hus men han väntar på att bostadsbubblan ska spricka så han kan passa på att köpa billigt. Nån dag så kommer det att ske en kraftig korrigering neråt på huspriserna, men det kommer ändå bli väsentligt mycket dyrare för honom än om han köpt ett hus redan när han började prata om det. 😛 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Swippe:

Fast att både Bitcoins och Tesla har varit en bubbla har ju många sagt i alla år nu men ändå så har både Bitcoin och Tesla fortsatt upp upp upp. Är lite som en polare som i 10 år sagt att han ska köpa hus men han väntar på att bostadsbubblan ska spricka så han kan passa på att köpa billigt. Nån dag så kommer det att ske en kraftig korrigering neråt på huspriserna, men det kommer ändå bli väsentligt mycket dyrare för honom än om han köpt ett hus redan när han började prata om det. 😛 

Sidenote...

Jag hade en kompis som alltid väntade på nästa Playstation. Den var ju bättre.

 

Just nu väntar han på PS6 

Hehe...

 

Angående bitcoin så är jag hyffsat säker på att den och några till är här för att stanna.

Och på längre sikt även förändra systemet vi har idag, till det bättre.

En decentraliserad valuta är en bra motkraft till tex globaliseringen som den ser ut idag. (Hm, den meningen måste jag analysera mera).

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/26/2021 at 9:18 AM, Surin P3 said:

Sidenote...

Jag hade en kompis som alltid väntade på nästa Playstation. Den var ju bättre.

 

Just nu väntar han på PS6 

Hehe...

 

Angående bitcoin så är jag hyffsat säker på att den och några till är här för att stanna.

Och på längre sikt även förändra systemet vi har idag, till det bättre.

En decentraliserad valuta är en bra motkraft till tex globaliseringen som den ser ut idag. (Hm, den meningen måste jag analysera mera).

Intressant. Jag är med i en Messengergrupp med mina gamla barndomskompisar från Tibro och en av dem är politiskt aktiv för V. Förra helgen körde han en lång harang om varför Bitcoin måste stoppas; där är han alltså på din motsatta sida. Hans främsta skäl var dock för att det var de mytomspunna "globalisterna" som drev Bitcoin och att nationalstaterna måste ta tillbaka makten över "globaliseringen" och "marknaden". 

 

Min barndomspolare står ganska långt vänsterut, inte bara generellt sett utan även inom V, och jag antar att du inte tar alltför illa upp om jag påstår att du står ganska långt högerut. Det är ju därför naturligt att ni är oense om huruvida Bitcoin är bra eller anus men det intressanta är att ni är eniga om att globalister och globaliseringen är stora problem; ni kan helt enkelt bara inte komma överens om er gemensamma fiende är för eller emot det ni är för eller emot.

 

Personligen tror jag att Bitcoin varken gör till eller från när det kommer till globalisering; det är helt enkelt alldeles för lite pengar vi pratar om. Bland de som spekulerar i Bitcoin tror jag också fördelningen är ganska jämn mellan de som tror på globalisering och de som inte gör det; i antal investerare kanske det väger över mot anti-globalisering men i investeringsmängd väger det nog över till globaliseringsivrarnas fördel. Men det är givetvis bara min gissning. 

 

Det man dock kan konstatera är att Bitcoin aldrig skulle uppstått om vi inte levde i en väldigt globaliserad värld. Med alla valutaregleringar och hinder för privatpersoner att handla internationellt som fanns på 80-talet skulle det behövts en Bitcoin i varje valuta, och det hade givetvis aldrig hänt. Så gillar man Bitcoin men ogillar globalisering så får man nog se Bitcoin som en positiv bieffekt av något negativt; lite som att man trots allt går ned i vikt av en saftig diarre 😉.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Atom:

Intressant. Jag är med i en Messengergrupp med mina gamla barndomskompisar från Tibro och en av dem är politiskt aktiv för V. Förra helgen körde han en lång harang om varför Bitcoin måste stoppas; där är han alltså på din motsatta sida. Hans främsta skäl var dock för att det var de mytomspunna "globalisterna" som drev Bitcoin och att nationalstaterna måste ta tillbaka makten över "globaliseringen" och "marknaden". 

 

Min barndomspolare står ganska långt vänsterut, inte bara generellt sett utan även inom V, och jag antar att du inte tar alltför illa upp om jag påstår att du står ganska långt högerut. Det är ju därför naturligt att ni är oense om huruvida Bitcoin är bra eller anus men det intressanta är att ni är eniga om att globalister och globaliseringen är stora problem; ni kan helt enkelt bara inte komma överens om er gemensamma fiende är för eller emot det ni är för eller emot.

 

Personligen tror jag att Bitcoin varken gör till eller från när det kommer till globalisering; det är helt enkelt alldeles för lite pengar vi pratar om. Bland de som spekulerar i Bitcoin tror jag också fördelningen är ganska jämn mellan de som tror på globalisering och de som inte gör det; i antal investerare kanske det väger över mot anti-globalisering men i investeringsmängd väger det nog över till globaliseringsivrarnas fördel. Men det är givetvis bara min gissning. 

 

Det man dock kan konstatera är att Bitcoin aldrig skulle uppstått om vi inte levde i en väldigt globaliserad värld. Med alla valutaregleringar och hinder för privatpersoner att handla internationellt som fanns på 80-talet skulle det behövts en Bitcoin i varje valuta, och det hade givetvis aldrig hänt. Så gillar man Bitcoin men ogillar globalisering så får man nog se Bitcoin som en positiv bieffekt av något negativt; lite som att man trots allt går ned i vikt av en saftig diarre 😉.   

Skulle vilja börja med att driva att även om vi (jag på högern och din kompis på vänstern) är oense om Bitcoin och ense om globaliseringen, så är det av vida, skilda anledningar.

Den normala inställningen på vänstern är ju att staten är god (eller till och med gud) och alla historiska försök till kommunism misslyckats på grund av att det inte gjorts på "rätt sätt".

De själva skulle minsann få till det så vi levde i utopisk kommunism. Narcissister in i ryggmärgen.

Alltså i stora lag vill de använda andras pengar och resurser för att få rätsida på problemen.

Och anledningen till att globalism är dåligt för de på vänstern är pga att de själva inte får till någon maktposition och sitter utanför bordet där allt bestäms.

 

Vi på högern däremot är emot statens inblandning i våra affärer och sköter oss själva och skiter i andra.

Jag vill heller inte bestämma över någon annan (eller deras pengar) än mig själv.

Med andra ord så mycket decentralisering som möjligt.

 

Jag tror därför att bitcoin är bra ett monetärt alternativ till överstora inflytandegrupper såsom stater, banker och indirekt globala storföretag.

Och hoppas på att decentraliserade valutor (cryptovalutor idag) står sig och blir en del av vardagen i framtiden.

Jag ser dem som ett verktyg till att motarbeta den maktstruktur vi är på väg mot idag, där vanliga människans värde förminskas hela tiden.

 

Med det sagt, så är vi fortfarande "på topp" och förbättras hela tiden vad gäller global fattigdom osv.

Men jag är orolig över att toppen är nådd vad gäller västvärldens välfärd. Och efter en topp kommer en nedförsbacke.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Surin P3 said:

Skulle vilja börja med att driva att även om vi (jag på högern och din kompis på vänstern) är oense om Bitcoin och ense om globaliseringen, så är det av vida, skilda anledningar.

Den normala inställningen på vänstern är ju att staten är god (eller till och med gud) och alla historiska försök till kommunism misslyckats på grund av att det inte gjorts på "rätt sätt".

De själva skulle minsann få till det så vi levde i utopisk kommunism. Narcissister in i ryggmärgen.

Alltså i stora lag vill de använda andras pengar och resurser för att få rätsida på problemen.

Och anledningen till att globalism är dåligt för de på vänstern är pga att de själva inte får till någon maktposition och sitter utanför bordet där allt bestäms.

 

Vi på högern däremot är emot statens inblandning i våra affärer och sköter oss själva och skiter i andra.

Jag vill heller inte bestämma över någon annan (eller deras pengar) än mig själv.

Med andra ord så mycket decentralisering som möjligt.

 

Jag tror därför att bitcoin är bra ett monetärt alternativ till överstora inflytandegrupper såsom stater, banker och indirekt globala storföretag.

Och hoppas på att decentraliserade valutor (cryptovalutor idag) står sig och blir en del av vardagen i framtiden.

Jag ser dem som ett verktyg till att motarbeta den maktstruktur vi är på väg mot idag, där vanliga människans värde förminskas hela tiden.

 

Med det sagt, så är vi fortfarande "på topp" och förbättras hela tiden vad gäller global fattigdom osv.

Men jag är orolig över att toppen är nådd vad gäller västvärldens välfärd. Och efter en topp kommer en nedförsbacke.

På MPR tycker jag mig ofta läsa att folk på den extrema högerkanten anser att det är vänstern som driver på globaliseringen så det är positivt att du verkar hålla med mig om att vänstern, i allmänhet, är emot globalisering, om än kanske av en annan anledning. Personligen är jag helt övertygad om att det är högern som är drivande angående globalisering, men en annan höger än den du står för; en strikt ekonomisk höger helt utan de konservativa värderingar vi oftast förknippar med högern. De i väst som tjänat mest på de senaste 20 åren av globalisering är trots allt storföretag, en hel del mindre nischföretag samt allt som hör till modernt företagande; advokater, marknadsförare, investerare; alltså nästan bara personer som tjänar riktigt bra och de röstar trots allt nästan alltid höger.

 

Jag har tveklöst tjänat på globaliseringen och jag röstar höger, jag tror dessutom globaliseringen kommer fortsätta och tycker det är bra. Men givetvis inte enbart bra, tvärtom har priset för västvärlden varit väldigt hög. Jag tror dock inte att kryptovalutor på något sätt kan stoppa globaliseringen och jag tror heller inte att mindre statlig eller överstatlig inblandning kan minska varken farten eller de negativa effekterna av den; snarare tvärtom. För att fler ska tjäna på globaliseringen måste det finnas fler regler, inte färre, så att inte vissa stater ska kunna ge sina företag orättvisa fördelar och multinationella företag flytta jobb och vinster till länder där de i stort sett inte betalar några löner eller skatter osv.

 

Jag tror inte politiker och media varit i maskopi med företagen för att bygga den globalisering vi haft. De har alltså inte varit onda men däremot tveklöst naiva, kortsiktiga och ibland direkt korkade. Snabba resultat, billiga varor och fler jobb; det går sällan ihop och framförallt inte om man saknar visioner eller har fastnat i tron att vi i väst fortfarande är industriländer istället för att inse att vi lever i en post-industriell tid med fundamentalt andra ekonomiska regler och förutsättningar.

 

För att återknyta till Bitcoin så har jag inget emot fenomenet men det vore givetvis rimligt att samma regler som gällde andra transaktioner. Jag tror nog kryptovalutor kommer finnas kvar i överskådlig framtid även om kanske just Bitcoin så sakta försvinner; jag är själv inte insatt men många som är det hävdar att det redan idag finns modernare, smidigare och allmänt bättre alternativ. Redan idag är dock storbanker, stater och multinationella företag stora innehavare av kryptovalutor så att kryptovalutor på något sätt skulle jämna ut spelplanen tror jag dessvärre inte på.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Atom:

På MPR tycker jag mig ofta läsa att folk på den extrema högerkanten anser att det är vänstern som driver på globaliseringen så det är positivt att du verkar hålla med mig om att vänstern, i allmänhet, är emot globalisering, om än kanske av en annan anledning. Personligen är jag helt övertygad om att det är högern som är drivande angående globalisering, men en annan höger än den du står för; en strikt ekonomisk höger helt utan de konservativa värderingar vi oftast förknippar med högern. De i väst som tjänat mest på de senaste 20 åren av globalisering är trots allt storföretag, en hel del mindre nischföretag samt allt som hör till modernt företagande; advokater, marknadsförare, investerare; alltså nästan bara personer som tjänar riktigt bra och de röstar trots allt nästan alltid höger.

Jag är övertygad, som du, att det är extremkapitalismen och "maktsvamparna" som driver globaliseringen.

Absolut inte vänstern.

 

Citat

 

Jag har tveklöst tjänat på globaliseringen och jag röstar höger, jag tror dessutom globaliseringen kommer fortsätta och tycker det är bra. Men givetvis inte enbart bra, tvärtom har priset för västvärlden varit väldigt hög. Jag tror dock inte att kryptovalutor på något sätt kan stoppa globaliseringen och jag tror heller inte att mindre statlig eller överstatlig inblandning kan minska varken farten eller de negativa effekterna av den; snarare tvärtom. För att fler ska tjäna på globaliseringen måste det finnas fler regler, inte färre, så att inte vissa stater ska kunna ge sina företag orättvisa fördelar och multinationella företag flytta jobb och vinster till länder där de i stort sett inte betalar några löner eller skatter osv.

Problemet som jag ser det med fler regler är att någon måste stifta dem och upprätthålla dem.

Och det är det stora problemet idag, ingen har någon lösning på detta vad jag ser, mycket pga att makt korrumperar och detta skulle vara den ultimata makten.

 

Jag tror länder som Indien kommer lida "kortsiktigt" pga deras motstånd till globalism, men vinna på det i det långa loppet.

Det är vid närmare eftertanke kanske inte vad jag tror, men hoppas på.

 

Citat

 

Jag tror inte politiker och media varit i maskopi med företagen för att bygga den globalisering vi haft. De har alltså inte varit onda men däremot tveklöst naiva, kortsiktiga och ibland direkt korkade. Snabba resultat, billiga varor och fler jobb; det går sällan ihop och framförallt inte om man saknar visioner eller har fastnat i tron att vi i väst fortfarande är industriländer istället för att inse att vi lever i en post-industriell tid med fundamentalt andra ekonomiska regler och förutsättningar.

Oerhört naiva har en stor del av media varit, men en viktig del av media; med på det.

Med på det; pga att en hel del ägs av globalisterna.

 

Citat

 

För att återknyta till Bitcoin så har jag inget emot fenomenet men det vore givetvis rimligt att samma regler som gällde andra transaktioner. Jag tror nog kryptovalutor kommer finnas kvar i överskådlig framtid även om kanske just Bitcoin så sakta försvinner; jag är själv inte insatt men många som är det hävdar att det redan idag finns modernare, smidigare och allmänt bättre alternativ. Redan idag är dock storbanker, stater och multinationella företag stora innehavare av kryptovalutor så att kryptovalutor på något sätt skulle jämna ut spelplanen tror jag dessvärre inte på.

Jag tror inte bitcoin kommer försvinna, mest pga att de var "först och störst". Men en stor del kommer försvinna, säkerligen.

Och som jag skrev så tror jag cryptovalutor kommer vara ett viktigt verktyg i framtiden, men förhoppningsvis (och självklart) inte det enda verktyget för att få en mer balanserad värld med länder som har individuella fördelar och nackdelar.

Maktbalansen är så snedvriden idag att något måste ske.

 

Och sen en liten epilog...

Ett citat som jag hörde för ett kort tag sedan var (löst citerat); "när stater gör mer för globala företag än deras egna medborgare, så börjar det bli farligt".

Och jag tycker vi börjar närma oss sådana samhällen lite här och där.

Staten (dvs politikerna) är inte där för sina egna medborgare längre, utan motarbetar dem och är en helt egen bubbla/klass inom landet med målet att få mer makt och annat trevligt.

I min mening ska staten enbart vara till för landets egna medborgare som hjälpinstans/säkerhetinstans/informationsinstans och allt annat är sekundärt.

 

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, Surin P3 said:

Problemet som jag ser det med fler regler är att någon måste stifta dem och upprätthålla dem.

Och det är det stora problemet idag, ingen har någon lösning på detta vad jag ser, mycket pga att makt korrumperar och detta skulle vara den ultimata makten.

Flera intressanta punkter men jag valde ut den jag tycker är intressantast. Alternativet till att inte stifta internationella lagar är att helt enkelt acceptera att vissa länder fuskar och gör oss andra fattigare eller att införa kraftiga importskatter (vilket givetvis också kräver lagstiftning och en ruggig mängd övervakning och upprätthållande) eller totalt förbjuda handel med dem. Ett annat alternativ vore att vi på eget bevåg slutade köpa kinesiska mobiltelefoner, verktyg och kläder men det är givetvis enklare att klaga på "Staten" 😉. Visst skulle vi kunna införa 100% importskatter på allt från Kina men förutom att många västerländska företag och privatpersoner skulle bli lidande så skulle just det hända som jag startade en annan tråd om (Vilken sida hamnar Thailand på); Kina kommer helt enkelt försöka samla sina länder och det blir två block som under Kalla Kriget. 

 

Det vore nog intressant att få återuppleva Kalla Kriget men tveksamt om det skulle bli fler västerländska industrijobb för det. De tusen jobben som för 20 år sedan försvann från en fabrik i Mannheim är idag bara 100 jobb i Zhangjiagang (trots 4-dubblad produktion) och skulle nog bara vara 50 jobb om de flyttar tillbaka till Tyskland och knappt ett enda av dem vore ett traditionellt industrijobb. Automatiseringen har snott ofantligt mycket fler jobb än Globaliseringen men också skapat nya jobb. De nya jobben matchar dock inte alltid de försvunna jobben och det skapar nog hos många en nostalgi och en inte helt rationell misstro mot globaliseringen.

 

Med en bättre kontrollerad globalisering skulle dock många företag få en sportslig chans att överleva och stora multinationella företag få betala något för alla fördelar de fått; pengar som kan användas till omskolning och annat för folk vars yrkeskunskap inte längre efterfrågas.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Atom:

Alternativet till att inte stifta internationella lagar är att helt enkelt acceptera att vissa länder fuskar och gör oss andra fattigare eller att införa kraftiga importskatter (vilket givetvis också kräver lagstiftning och en ruggig mängd övervakning och upprätthållande) eller totalt förbjuda handel med dem. Ett annat alternativ vore att vi på eget bevåg slutade köpa kinesiska mobiltelefoner, verktyg och kläder men det är givetvis enklare att klaga på "Staten" 😉.

Jag är principiellt inte emot internationella handelslagar, jag ser bara stora problem i att stifta och upprätthålla dem.

 

Det bästa alternativet är som du skriver att sluta skylla på "staten" och ta ett personligt ansvar för det man gör, köper och använder och försöka göra det lilla man kan för att åtminstone ha ett "rent samvete" på ett personligt plan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Oregistrerad

Omsättningen på kryptovalutorna i Thailand steg från 575 miljoner $ till 4 miljarder $ från november till februari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...