Jump to content
IGNORERAD

Bitcoins


Oregistrerad

Recommended Posts

Ja, men du kan prova med att köpa en kopp kaffe av mig för dina bitcoins. Eller så kan du gå på ICA och köpa det.om det går.

Jag har för mig att det finns över 80.000 ställen att handla på och växer stadigt.Du kan inte heller gå in på Ica och handla kaffe för guld eller andra valutor än kronor.

Men det är inte omöjligt att det framöver kan bli möjligt att handla med bitcoins på Ica.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 814
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Captain Morgan

    45

  • SatanG

    36

  • TheProdigy

    30

  • andrejsdenruskige

    29

andrejsdenruskige

Jag har för mig att det finns över 80.000 ställen att handla på och växer stadigt.Du kan inte heller gå in på Ica och handla kaffe för guld eller andra valutor än kronor.

Men det är inte omöjligt att det framöver kan bli möjligt att handla med bitcoins på Ica.

 

Där av anledningen till att jag inte har guld som valuta.

 

Guld är väl en tämligen värdelös valuta vad gäller överlevnad. Ett thailändskt rislager och en kycklingfarm är nog bättre. 300g kött mättar alltid en mage, men det varierar hur mycket guld, Sek, Thb, bitcoins som behövs för att köpa 300g kött.

300g kött är dock alltid 300g kött.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Indexvärderat mot vad?Värdet på dina pengar finns därför att dom har ett förtroende av värde.Dom är inte bundna till guld längre tex.

 

Så vad baseras bitcoins värde på och varför har värdet blivit så högt.

En stradivarius kostar även den en hel del pengar, eller varför inte en tavla av Munch. Men vilket värde betingar dessa dyrgripar?

Materialmässigt, inte så många kronor. Men en stradivarius kan hålla dig varm om vintern om den brinner bra.

Affektions värde, massor.

 

För mig känns Bitcoin lite som IT-kraschen eller ny form av pyramidspel. Högt värde med liten substans bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad baseras bitcoins värde på och varför har värdet blivit så högt.

En stradivarius kostar även den en hel del pengar, eller varför inte en tavla av Munch. Men vilket värde betingar dessa dyrgripar?

Materialmässigt, inte så många kronor. Men en stradivarius kan hålla dig varm om vintern om den brinner bra.

Affektions värde, massor.

 

För mig känns Bitcoin lite som IT-kraschen eller ny form av pyramidspel. Högt värde med liten substans bakom.

Finns ingen sak,ens fysisk som har en "riktigt objektivt värde".Det är bara en massa människor med olika subjektiva värdeuppfattningar.

Bitcoins är bestämd i förväg till 21 miljoner som kan delas upp i delar till alla människor och ungefär hälften har man redan fått ur systemet.

Värdet påverkas bl.a. Av att mängden minskar och det blir färre jämfört med pengar som man kan trycka i oändlighet se weimar i Tyskland

Eller Zimbabwe som ex.

Bitcoin är ett överlägset betalsystem idag.

Säkerhet-bitcoins har ett stark system där användarna bevakar varandra.

Enkelheten-Vem som helst kan betala vem som helst med en minimal transaktionskostnad inom några sekunder.

Ursäkta mig men Nu ska jag inte svara på en massa frågor angående bitcoins,gå in och kolla lite själv också.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Finns ingen sak,ens fysisk som har en "riktigt objektivt värde".Det är bara en massa människor med olika subjektiva värdeuppfattningar.

Bitcoins är bestämd i förväg till 21 miljoner som kan delas upp i delar till alla människor och ungefär hälften har man redan fått ur systemet.

Värdet påverkas bl.a. Av att mängden minskar och det blir färre jämfört med pengar som man kan trycka i oändlighet se weimar i Tyskland

Eller Zimbabwe som ex.

Bitcoin är ett överlägset betalsystem idag.

Säkerhet-bitcoins har ett stark system där användarna bevakar varandra.

Enkelheten-Vem som helst kan betala vem som helst med en minimal transaktionskostnad inom några sekunder.

Ursäkta mig men Nu ska jag inte svara på en massa frågor angående bitcoins,gå in och kolla lite själv också.

 

 

Problemet blir om någon überrik man samlar på sig Bitcoins. Då går värdet upp eftersom det blir en bristvara.

Vem som helst kan betala vem som helst....nja, kan kan man alltid, men hos mig får du dålig växlingskurs.

Känns som en kommunistisk utopi.

 

21miljoner bitcoins betyder att alla i t.ex Thailand får 1/3-dels bitcoin var. Då kan man tänka sig värdet per bitcoin.

Detta blir att köpa på en gång om dom så kostar 1000$ (vänta nu, hur kan det värderas i pengar), dessa 21miljoner Bitcoins måste vara värda minst..kan inte räkna så långt.

 

Men annars så har jag tre pennor på mitt skrivbord. Använder vi dessa som valuta så har vi ett fint värde på pennorna eftersom jag tycker att dom är värda tre solstolar av toppkvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där av anledningen till att jag inte har guld som valuta.

 

Guld är väl en tämligen värdelös valuta vad gäller överlevnad. Ett thailändskt rislager och en kycklingfarm är nog bättre. 300g kött mättar alltid en mage, men det varierar hur mycket guld, Sek, Thb, bitcoins som behövs för att köpa 300g kött.

300g kött är dock alltid 300g kött.

Hellre har jag guld som har hållit sitt värde i flera tusen år och är lätt att ta med sig än en rulle med d mark eller zloty eller annan valuta.

Jag är övertygad om att jag i framtiden kommer att kunna byta ut guld mot tex vapen eller kött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bitcoin är ett överlägset betalsystem idag.

 

 

Fungerar de i min närbutik om jag vill köpa ett par öl?     :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar de i min närbutik om jag vill köpa ett par öl?     :unsure:

Om han öppnar upp för det så ja och det är betydligt billigare än tex kreditkort för ägaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar de i min närbutik om jag vill köpa ett par öl?     :unsure:

I ditt fall skulle jag föreslå en sedelrulle i skon.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar de i min närbutik om jag vill köpa ett par öl?     :unsure:

Om han har öppnat upp för det ja.Betydligt billigare för handlaren också än tex kreditkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad baseras värdet på. Varenda Bitcoin verkar vara tryckta pengar om det inte finns ett värde knutet till valutan som t.ex guld.

Är det någon som har köpt in tonvis av guld och "producerar" Bitcoins.

Hur mycket Bitcoins finns det och hur många kommer det att finnas? Ska dessa räcka till hela jordens befolkning?

Som jag tidigare skrev så kan man dela upp bitcoin som tex kronor till ören.

I Bitcoins kallas det satoshi och en satoshi är 0,00000001฿

Link to comment
Dela på andra sajter

I ditt fall skulle jag föreslå en sedelrulle i skon.

Jag skulle föreslå helt garnityr i guld.Det är bara att le lite i Thailand och man kommer att vara en ?ittmagnet utan dess like.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han har öppnat upp för det ja.Betydligt billigare för handlaren också än tex kreditkort.

 

Jag skiter i handlarens ekonomi. Hur mycket billigare blir en låda Chang om jag betalar med Bitcoins istället för Baht?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter i handlarens ekonomi. Hur mycket billigare blir en låda Chang om jag betalar med Bitcoins istället för Baht?

Jag vet inte var du handlar dina chang gör upp med handlaren.Fråga samtidigt hur mycket billigare det bli att köpa ölen för i baht i Sverige när du är där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter i handlarens ekonomi. Hur mycket billigare blir en låda Chang om jag betalar med Bitcoins istället för Baht?

Med bitcoins kan det bli dyra Chang. Bitcoins är väl förbjudet i Thailand?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre har jag guld som har hållit sitt värde i flera tusen år och är lätt att ta med sig än en rulle med d mark eller zloty eller annan valuta.

Jag är övertygad om att jag i framtiden kommer att kunna byta ut guld mot tex vapen eller kött.

Fiat valuta har vi ju sett dumpa upprepade gånger sen 1929 så det ger jag inte mycket för, glom inte bort Lehman Brothers.

Är helt med på att guld är mycket säkrare en papperspengar, sålde mitt guld för 3 år sen men visst det är världens säkraste investering.

Industrin kommer igång om 4-5 månader gissar jag, brukar vara en fördröjning på upp till ett år efter att börsen börjat se positivt på marknaden.

Tror också att Bitcoin är här för att stanna!

Ökningen har varit enorm sen I Mars när jag hoppade in, egentligen så gick jag in redan 2012 men med en så liten summa att det nog inte räknas.

Är frästande att sälja men jag sitter nog lugnt kvar I båten ett tag till.

PS: har tjänat mer på Bitcoin på en månad en mina värdepapper tillsammans så jag röstar för :thumbsup:

 

Bitcoin har rasat 40% idag he he men bara att ta det coolt

Ändrades av demon
Link to comment
Dela på andra sajter

Med bitcoins kan det bli dyra Chang. Bitcoins är väl förbjudet i Thailand?

Jepp man får ta båten ut på internationellt vatten om man ska vara laglig ha ha

Kanske en VPN lurar lagen ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Fiat valuta har vi ju sett dumpa upprepade gånger sen 1929 så det ger jag inte mycket för, glom inte bort Lehman Brothers.

Är helt med på att guld är mycket säkrare en papperspengar, sålde mitt guld för 3 år sen men visst det är världens säkraste investering.

Industrin kommer igång om 4-5 månader gissar jag, brukar vara en fördröjning på upp till ett år efter att börsen börjat se positivt på marknaden.

Tror också att Bitcoin är här för att stanna!

Ökningen har varit enorm sen I Mars när jag hoppade in, egentligen så gick jag in redan 2012 men med en så liten summa att det nog inte räknas.

Är frästande att sälja men jag sitter nog lugnt kvar I båten ett tag till.

PS: har tjänat mer på Bitcoin på en månad en mina värdepapper tillsammans så jag röstar för :thumbsup:

 

Bitcoin har rasat 40% idag he he men bara att ta det coolt

 

Det var väl det farhågorna var. 

Om Sek rasar 3% så är det en katastrof ibland om man menar att det är en svag och ostabil valuta.

Det säger väldigt mycket om Bitcoin som betalningsmedel.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hellre har jag guld som har hållit sitt värde i flera tusen år och är lätt att ta med sig än en rulle med d mark eller zloty eller annan valuta.

Jag är övertygad om att jag i framtiden kommer att kunna byta ut guld mot tex vapen eller kött.

 

Ja, som investering så kan ju guld vara bra. Kanske det samma med Bitcoin.

Men du hade inte Bitcoin som investering skrev du tidigare.

 

Varför har du då inte guld som investering och "vanliga pengar" som rörelsekapital?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som investering så kan ju guld vara bra. Kanske det samma med Bitcoin.

Men du hade inte Bitcoin som investering skrev du tidigare.

 

Varför har du då inte guld som investering och "vanliga pengar" som rörelsekapital?

Du missförstod nog mej eller så var jag otydlig.

Jag har bara bitcoin som en investering.. har aldrig använt en coin ha ha, men dom flesta tror jag använder bitcoin för att att flytta stora summor over hela världen.

Har haft Guld som en investering I många år och just pengar som rörelsekapital men kände att vinsten på guld skulle avta ett tag nu när marknaden började röra på sej.

Silver tror jag mer på nu när industrin börjar röra sej, guld är I orostider när folk är rädda för tex valutaras, men silver är för struligt och osäkert att förvara här I Phuket.

 

Ändrades av demon
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du missförstod nog mej eller så var jag otydlig.

Jag har bara bitcoin som en investering.. har aldrig använt en coin ha ha, men dom flesta tror jag har det för att flytta stora summor over hela världen.

Har haft Guld som en investering I många år och just pengar som rörelsekapital men kände att vinsten på guld skulle avta ett tag nu när marknaden började röra på sej.

Silver tror jag mer på nu när industrin börjar röra sej, guld är I orostider när folk är rädda för tex valutaras, men silver är för struligt och osäkert att förvara här I Phuket.

 

 

Det var MrAtm som såg det som pengar, inte investering, så du har kanske rätt i dina förmodningar att folk inte ser det som investering, utan som reda pengar.

Som investering så känns Bitcoin som någon kursraket på aktiemarknaden och man kan säkert göra en hel del pengar på det. Men vid ett allt för stort kursras och utan något reellt producerat värde så har nog Bitcoin svårt att komma tillbaka efter ett ras eftersom värdet inte ens kan baseras på någn BNP eller annat.

 

Som vanligt så gissar jag bara och kör på känsla. Är ingen större investerare i något och det kan bero på att jag är en stor skeptiker till det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var MrAtm som såg det som pengar, inte investering, så du har kanske rätt i dina förmodningar att folk inte ser det som investering, utan som reda pengar.

Som investering så känns Bitcoin som någon kursraket på aktiemarknaden och man kan säkert göra en hel del pengar på det. Men vid ett allt för stort kursras och utan något reellt producerat värde så har nog Bitcoin svårt att komma tillbaka efter ett ras eftersom värdet inte ens kan baseras på någn BNP eller annat.

 

Som vanligt så gissar jag bara och kör på känsla. Är ingen större investerare i något och det kan bero på att jag är en stor skeptiker till det mesta.

Finns en liten poäng där då bitcoin är I nuläget helt beroende av förtroende hos sina köpare och inget annat.

Men personligen så tror jag att dom bitcoin som systemet tillåter och är uträknat för kommer att ta slut och värdet skena I höjden innom ett par år... bara en vild gissning.

För den som bor I sverige och har en summa over som inte får förloras men vill investeras, Silver I fysisk form, ligger så lågt nu och industrin kommer att skrika efter det snart!

Gjorde en rolig grej och köpte Platina när den stod I 150 kr för några år sedan och vad star den I nu ha ha, sitter fortfarande med dom små metallbitarna men det är Inga värden att tala om mest bara en rolig grej, ska vänta tills läkemedelsindustrin drar igång (Nobel Biocare mm) innan jag säljer ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fiat valuta har vi ju sett dumpa upprepade gånger sen 1929 så det ger jag inte mycket för, glom inte bort Lehman Brothers.

Är helt med på att guld är mycket säkrare en papperspengar, sålde mitt guld för 3 år sen men visst det är världens säkraste investering.

Industrin kommer igång om 4-5 månader gissar jag, brukar vara en fördröjning på upp till ett år efter att börsen börjat se positivt på marknaden.

Tror också att Bitcoin är här för att stanna!

Ökningen har varit enorm sen I Mars när jag hoppade in, egentligen så gick jag in redan 2012 men med en så liten summa att det nog inte räknas.

Är frästande att sälja men jag sitter nog lugnt kvar I båten ett tag till.

PS: har tjänat mer på Bitcoin på en månad en mina värdepapper tillsammans så jag röstar för :thumbsup:

 

Bitcoin har rasat 40% idag he he men bara att ta det coolt

Jag ser personligen inte att industrierna ska komma igång särskilt.Jag tänker att börserna har gått upp i värde tack vare all pengatryckande.

Det har aldrig tryckts pengar som nu och den måste ta vägen någonstans.USA kan inte sluta med stödköpen och dom skulle krascha systemet om dom höjde räntan.Man kan inte hålla på och trycka pengar utan att det förr eller senare kommer att slå igenom i inflation.

Dom vill att det ska se ut som att det inte är inflation och att guldvärdet inte ser ut att stiga.Men det kommer inte hålla i längden.

Det kommer att bli jäkligt trångt i dörren sen när alla vill komma ur börsen.Jag har silver och guld och kommer att köpa mer senare efter att

guldet har kommit ner på papperet.Tror även det är möjligt att bl.a. Guld och silverpriset kan vara manipulerat.

Jag rekommenderar starkt alla att ha en del fysiskt silver och guld men inte i bankfacket.

Angående bitcoins så är en regel att gå in och sen inte bry sig om fluktuationerna så blir det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en liten poäng där då bitcoin är I nuläget helt beroende av förtroende hos sina köpare och inget annat.

Men personligen så tror jag att dom bitcoin som systemet tillåter och är uträknat för kommer att ta slut och värdet skena I höjden innom ett par år... bara en vild gissning.

För den som bor I sverige och har en summa over som inte får förloras men vill investeras, Silver I fysisk form, ligger så lågt nu och industrin kommer att skrika efter det snart!

Gjorde en rolig grej och köpte Platina när den stod I 150 kr för några år sedan och vad star den I nu ha ha, sitter fortfarande med dom små metallbitarna men det är Inga värden att tala om mest bara en rolig grej, ska vänta tills läkemedelsindustrin drar igång (Nobel Biocare mm) innan jag säljer ;)

Demon du sa att bitcoins i nuläget är helt beroende av förtroendet hos köpare och inget annat.Jag skulle vilja säga att det låter mer som du menar dagens valutor som kommer från "ingenstans" och inte uppbackade av någonting.

Dom har ett värde så länge förtroendet finns.

Silver är billigt som du säger men som jag ser det så kommer priset att fortsätta ner ett tag till och för att senare gå upp kraftigt.

Silver används i fler och fler produkter jämfört med guld som har förhållandevis få användningsområden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...