Jump to content
IGNORERAD

Renovering.


thomas001

Recommended Posts

AC-firman var och installerade ett nytt aggregat i svärmors rum häromdagen och då servade dom våra andra aggregat

 

Dom tog loss plastkåpan och spolade med ett litet högtrycksaggregat ute på gården

 

Själva inomhusdelen spände dom upp en galonsäck under som hade en slang i botten som dom ledde ut genom förnstret och sedan spolade dom med högtryck hela aggregatet på väggen helt utan att spilla något. Blev imponerad av hur duktiga dom var faktiskt

 

Men det var ett väldigt litet aggregat som dom spolade med så det var inga direkt höga tryck

 

Samma procedur kör servicekillen hemma hos oss ca 3ggr/år.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 407
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thomas001

    150

  • stefan5300

    18

  • Boa52

    13

  • uptoyou

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För några år sen hade jag frugan till att ringa efter nån för " check and clean " av en AC. Vi fick löftet att redan nästa dag skulle det fixas men ingen kom utan dom lovade komma nästa dag i stället. Same same där, ingen kom. Men dag nr: 3 då jäklar, då stormade det in 5 stycken, snacka om att det blev trångt i sovrummet.

TIT :dance1:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

För några år sen hade jag frugan till att ringa efter nån för " check and clean " av en AC. Vi fick löftet att redan nästa dag skulle det fixas men ingen kom utan dom lovade komma nästa dag i stället. Same same där, ingen kom. Men dag nr: 3 då jäklar, då stormade det in 5 stycken, snacka om att det blev trångt i sovrummet.

TIT :dance1:

 

Fritz..

Ja Thailändsk tidspassning är lite speciell, jag har av ett skäl placerat mig nära flygplatsen natten innan jag skall flyga hem om jag flyger med baggarna. Inte vidare kul att stå utan taxi i pattis kl 04:00

 

Jag har inte spolat en AC men en kylare till bilen med högtryckstvätten, på lite avstånd (lamellerna är mjuka) så funkar det. Samma med verandan, går man på för nära så blir det stickor i fötterna efteråt. Är jäkligt bra tryck i dom manickerna, så ta det försiktigt. Våran gula Kärcher får jag i alla fall vara lite försiktig med.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Thailändsk tidspassning är lite speciell, jag har av ett skäl placerat mig nära flygplatsen natten innan jag skall flyga hem om jag flyger med baggarna. Inte vidare kul att stå utan taxi i pattis kl 04:00

 

Jag har inte spolat en AC men en kylare till bilen med högtryckstvätten, på lite avstånd (lamellerna är mjuka) så funkar det. Samma med verandan, går man på för nära så blir det stickor i fötterna efteråt. Är jäkligt bra tryck i dom manickerna, så ta det försiktigt. Våran gula Kärcher får jag i alla fall vara lite försiktig med.

Där ser man! Uppstår det problemet bara när du flyger med baggarna, kanske du ska tänka om. Finnair istället kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog inte använda högtryckstvätt det är risk du böjer lamellerna

Det går att ställa trycket med munstycket på högtryckstvätten. Kör med lågt tryck så inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Där ser man! Uppstår det problemet bara när du flyger med baggarna, kanske du ska tänka om. Finnair istället kanske.

Då flyget avgår så pass tidigt (9 snåret tror jag det var) så vill jag vara i närheten av suvvan, försöker vara där 3 timmar (på flygplatsen) innan takeoff. Och med nån timme till från pattis så blir det helskottas tidigt. Speciellt om jag inte är 100% på att taxin kommer heller. "Thai tid" så att säga... Jag litar inte på dom helt enkelt.

Dom har alltid (baggarna) avgått på tid så det är mer att dom har fel avgångstid som jag inte gillar.

 

Finnair vet jag inte, har inte flugit med dom, men thai som sticker vid 1 snåret på natten gillar jag bättre. Får en dag extra tycker jag. Slipper en natt på ett hotell nära suvvan då.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att en tråd om renovering nu övergår till en resetråd. Väntar bara på att Thaksin och generalen dyker upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att en tråd om renovering nu övergår till en resetråd. Väntar bara på att Thaksin och generalen dyker upp!

Ledsen för det! Tycker själv inte om att seriösa trådar spårar ur.

Bra tråd, mycket fina tips!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Kul att en tråd om renovering nu övergår till en resetråd. Väntar bara på att Thaksin och generalen dyker upp!

Solly... skall försök hålla mig. :bag:

 

Försökte bara förklara att jag inte litar på hantverkare/taxichaffisar/tjejer öht när det gäller tidspassning.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att ställa trycket med munstycket på högtryckstvätten. Kör med lågt tryck så inga problem.

Om man nu ställer ner trycket varför använda högtryckstvätt ta lite kondensorrengöring och en vanlig vattenslang funkar perfekt

Conny.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ställer ner trycket varför använda högtryckstvätt ta lite kondensorrengöring och en vanlig vattenslang funkar perfekt

Eftersom jag har en högtryckstvätt och den funkar kanon utan en massa kemikalier så använder jag den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag har en högtryckstvätt och den funkar kanon utan en massa kemikalier så använder jag den.

Självklart ska du använda det som funkar bäst för dig

Conny.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag har en högtryckstvätt och den funkar kanon utan en massa kemikalier så använder jag den.

Det är ju så man gör, använder den med förstånd.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Idag har man varit på shopping. Global House i Nakon Sawan. Blev lite smått och gott som ska fixas till imorgon.

Blev ett tungt skruvstäd.

009.thumb.JPG.9e7077ac13e31e6e6982e5ab1a

En liten men naggande god kompressor. Gillar att den har s.k snabbkopplingar.

006.thumb.JPG.e5ee450240c1dcae7a6a757c0f

Lite godis till kompressorn. Snabbkopplingar på allt. Verkar vara bra kvalitet på tillbehören om man ska se till priset. 1 års garanti på kompressorn.

011.thumb.JPG.f14ccc5d02d6687817f278c58b

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna underbara Onsdags morgon har jag bytt hjulen till grinden på hus nr2.

Får inte loss mutterhelvetet.

003.thumb.JPG.319711b96097f6f3f652664342

Men det finns resurser!

004.thumb.JPG.ffcf3f295f4e1274682d61adde

Nytt VS gammalt.

002.thumb.JPG.80259194ddaba1d3adddf02c29

Fan, det blev ju bra.

006.thumb.JPG.8110e1e8517d74574af5837a7f

När jag ändå var igång så bultade jag fast nya skruvstädet.

007.thumb.JPG.ac10df807e09a9fb800ad878ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna underbara Onsdags morgon har jag bytt hjulen till grinden på hus nr2.

Får inte loss mutterhelvetet.

003.thumb.JPG.319711b96097f6f3f652664342

Men det finns resurser!

004.thumb.JPG.ffcf3f295f4e1274682d61adde

Nytt VS gammalt.

002.thumb.JPG.80259194ddaba1d3adddf02c29

Fan, det blev ju bra.

006.thumb.JPG.8110e1e8517d74574af5837a7f

När jag ändå var igång så bultade jag fast nya skruvstädet.

007.thumb.JPG.ac10df807e09a9fb800ad878ab

 

Skruvstädet skall sitta så att den fasta käften livar med bänkskivan. Gör om och gör rätt. :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skruvstädet skall sitta så att den fasta käften livar med bänkskivan. Gör om och gör rätt. :-) 

Skall väl vara så långt ut som möjligt, så man kan hänga dit nåt som hänger utanför. Svårt att förklara.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Skruvstädet skall sitta så att den fasta käften livar med bänkskivan. Gör om och gör rätt. :-) 

Började min arbetskarriär som smedlärling 15 bast gammal. Hur fan kan man missa något sådant. Får väl skylla på ett klassiskt hjärnsläpp. Givetvis har du rätt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Började min arbetskarriär som smedlärling 15 bast gammal. Hur fan kan man missa något sådant. Får väl skylla på ett klassiskt hjärnsläpp. Givetvis har du rätt!!

Blir dock fan så mycket besvärligare att öppna och stänga om du har "skruven" inåt.

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Började min arbetskarriär som smedlärling 15 bast gammal. Hur fan kan man missa något sådant. Får väl skylla på ett klassiskt hjärnsläpp. Givetvis har du rätt!!

Det är värmen :big_smile: alla har vi varit där nån gång och felat.

Men sen kan man undra hur de tänker som tror man skall ha "skruven inåt", misstaget var att den fasta käften inte var i lodrät linje med bordsskivan, inte att skruvstädet var felvänt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag åkte den gamla ugnen ut! Denna typ av ugn är min andra. Jävla skit. Eller bara jag som har haft otur. 

017.thumb.JPG.47dffdbfc85918935f46929637

Men måste bygga om lite först.

003.thumb.JPG.b0485cf07f8a4204100431bbd5

Nästan klart.

005.thumb.JPG.5b4ed52a4cb6d1212b3cd8fee3

Nytt friskt matrl. Inköpt på SCG HOME Solution i Nakon Sawan.

009.thumb.JPG.1cf1aecb442a93c285f1e0b4c9

Nu jävlar ska här bakas,grillas m.m m.m Måste vara ok grejor denna gång. 3 års garanti!!

ugn.thumb.jpg.44ab778a60d19ada4d7a94910e

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft min yngste svåger här idag. Bytt elskåp i vårt andra hus.

Gammal skit.

042.thumb.JPG.866b0b4739b1258a5e153567b4

Nytt skåp med jordfelsbrytare.

044.thumb.JPG.75c7d03cbb38fd6d94413f8ba9

 

Klart!

048.thumb.JPG.461902f49830a3a20d9f136679

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...