Jump to content
IGNORERAD

Renovering.


thomas001

Recommended Posts

  • Svar 407
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thomas001

    150

  • stefan5300

    18

  • Boa52

    13

  • uptoyou

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

låt inte frysen gå over jordfelsbrytaren   (OM ni har en frys)

Varför inte? Vi har en frysbox i vårt första hus och den har varit kopplad till elskåpet med jordfelsbrytaren under alla år.

Link to comment
Dela på andra sajter

låt inte frysen gå over jordfelsbrytaren   (OM ni har en frys)

Kyl/frys går över jordfelsbrytaren i vårat hus, den har inte löst ut än på 1 år i varje fall.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att om strömmen går så löser jordfelsbrytaren ut och då kommer ingen ström till frysen även när strömmen kommit tillbaka. Så fungerar ju flyttbara jordfelsbrytare, så efter ett strömavbrott här i Sverige så starta inte en extra värmefläkt i källaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att om strömmen går så löser jordfelsbrytaren ut och då kommer ingen ström till frysen även när strömmen kommit tillbaka. Så fungerar ju flyttbara jordfelsbrytare, så efter ett strömavbrott här i Sverige så starta inte en extra värmefläkt i källaren.

Strömavbrott har vi säker 10ggr i månaden. Kan vara korta minutavbrott eller flera timmar. Frysboxen har alltid startat samtidigt som allt annat när strömmen kommer tbx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strömavbrott har vi säker 10ggr i månaden. Kan vara korta minutavbrott eller flera timmar. Frysboxen har alltid startat samtidigt som allt annat när strömmen kommer tbx.

Likadant hos oss.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns JFB med nollspänningsutlösning, dom används om man inte vill att nåt skall starta upp efter ett strömavbrott. Jag har inte sett dom för fast montage i lägenhet/hus.

Har man (som jag) yttre uttag för 230V så har jag faktiskt skiljt av kyl/frys (får inte göra det men det struntar jag i) utifall att nån behöver låna lite ström från min stuga till att pumpa vatten till potatislandet.

Går strömmen då så tar ju dom bara ett annat uttag och när jag kommer till stugan så luktar det härligt om frysen antar jag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Likadant hos oss.

Samma här. Det är ju bara när det blir nån form av kortis, som man får slå på brytarna manuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det dax för nästa stora projekt. Renovera och bygga ut badrummet. Kom en lastbil med massor av prylar från SCG hem till oss.

Allt detta ska in i nya badrummet.

034.thumb.JPG.dcdecc411617ccb5f6aa4b2763

029.thumb.JPG.2f79c774deb90e0440d08d8945

030.thumb.JPG.66ee8faecdd86131b7cc2d56f1

Fix för kakel.

031.thumb.JPG.8e4d45c396a66e14a8aff37749

Halkfria golvklinker.

032.thumb.JPG.9767e5e8197da8568fc631e39a

Plattsättarn dyker upp om ett par dagar. Jag har börjat med undertaket. Reglat med stålprofiler.  Mellanväggen ska rivas senare.

022.thumb.JPG.2c91d44bc44a368d458f500ea1

 

En bit av nya undertaket på plats. Ska montera totalt 6st LED spottar. Jag drar all el plus rör för vatten och avlopp själv.

024.thumb.JPG.4921c08429f4d9dec278266aa6

Dessa spottar blir ok!

027.thumb.JPG.0837fce66c5d0074efdcc74844

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Halkfritt skall det vara;)

Förstår inte att Thai vill ha glashala överallt.

Har halkfritt i våtutrymmen och ute.

Lite mönster ute räcker.

Rena sandpappret i badrummen.

Sedan är ju frågan varför börjas klinkerssättningen från mitten och sedan ut mot vägg och mur?

Nu hade vi duktiga arbetare så de behövde bara såga mot mur tror jag men snyggt blev det.

Om klinkermönstret  finns kvar nästa år så tar vi samma till carporten ner till gatan och lite till runt huset.DSC02164.JPG

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Halkfritt skall det vara;)

Förstår inte att Thai vill ha glashala överallt.

Har halkfritt i våtutrymmen och ute.

Lite mönster ute räcker.

Rena sandpappret i badrummen.

Sedan är ju frågan varför börjas klinkerssättningen från mitten och sedan ut mot vägg och mur?

Nu hade vi duktiga arbetare så de behövde bara såga mot mur tror jag men snyggt blev det.

Om klinkermönstret  finns kvar nästa år så tar vi samma till carporten ner till gatan och lite till runt huset.DSC02164.JPG

När man ser den här bilden kan man undra vart regnvattnet tar vägen, ditt såväl som grannens.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ser den här bilden kan man undra vart regnvattnet tar vägen, ditt såväl som grannens.

Både grannen och vi har hängrännor och rör mm.

Regn är inga problem och vid nästa projekt så skall vi styra regnvattnet åt gatan till.

Givetvis är det byggt så att inga vattensamlingar kan bildas i mitten.

Har spolat rent och det fungerar.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Idag dök plattsättarfamiljen upp. Bara två veckor sena. Men väl värda att vänta på.

Mellanväggen snart borta.

001.thumb.JPG.2e7cf1d986d9db094b5e45c727

Gamla kaklet ska bort.

004.thumb.JPG.172d4c6de902fdc30f8cde14aa

Bilas för nytt duschavlopp.

006.thumb.JPG.cf7735191aaaa2743dbf24261a

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dag 2 Alltså igår.

Dessa glasblock ska bort. Fula som fan och illa satta.

002.thumb.JPG.4f60044a42449ab13db04e4ecc

Adjö till glaset.

008.thumb.JPG.c1042444d7e484c5acfaf9683e

Hålet till höger, där ska en fläkt in.

013.thumb.JPG.29e490263303dc5df47e2c5a05

Ena dörren muras igen. Ska bli dusch där.

014.thumb.JPG.bad01cfdf8b166f4cddd2bb1f1

Till lunch bjöd jag på Falangkäk. Homemade hamburgare,korv och PommesFrites. Mycket uppskattat.

010.thumb.JPG.fbea74be8e21b213ae55a4fb6d

Vatten till dusch och skethus och rövspolare.

015.thumb.JPG.04e1a94f693aa84c9e96dbd880

Vatten till handfat. Långa röret till höger är avluftning till trekammarbrunnen som ligger under huset.

016.thumb.JPG.cb79f66d1369ff4dd868bbf58d

I priset han har lämnat för renovering av badrum ska det ingå en liten flaska HongTong kl.17.00 varje dag.

012.thumb.JPG.c0b60a2af6cad22a20de29c61b

Link to comment
Dela på andra sajter

Dag 3. Blev en kort dag idag. Putsning av allt igensatt.

Invändigt.

022.thumb.JPG.9c1e8950f582fe8825101a665e

Utvändigt.

029.thumb.JPG.08a24a49ce196a71f835914912

Gamla dörren invändigt.

023.thumb.JPG.da2f6ce0e5c80bdf3e02694e15

Andra sidan.

028.thumb.JPG.ed8782432044de89d502c6e6f6

Karm till nya dörren ditsatt.

026.thumb.JPG.77d2b315b6c460a06041f0be23

Lite höjder kollas på det gamla hederliga viset. En lång tunn plastslang fylld med vatten.Jag är mycket imponerad av denna snubbes yrkesskicklighet och kunnande. Han har gjort allt kakel och klinkersjobb hos oss varje gång. Han är lite dyrare än normalt här uppe,ändå står folk i kö för att anlita honom. Är så jävla gott att se en stolt och duktig hantverkare in action.

020.thumb.JPG.906a965e574c0b3863751a0a5b

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dag 4 Idag åker det upp kakel.

006.thumb.JPG.cdec779c55aee83941034074e4

Beställde 3mm fog. Och det har jag fått.

004.thumb.JPG.f9f54f41329be09c46e4027fb8

 

005.JPG

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte? Vi har en frysbox i vårt första hus och den har varit kopplad till elskåpet med jordfelsbrytaren under alla år.

kyl o frys skall ha en separat jordfelsbrytare. om dem är inkopplade på o med all annan utrustning med belysning o strömmen går så tinar ju kött o vad ni nu har i frysen o kylen  blir varm.

Link to comment
Dela på andra sajter

kyl o frys skall ha en separat jordfelsbrytare. om dem är inkopplade på o med all annan utrustning med belysning o strömmen går så tinar ju kött o vad ni nu har i frysen o kylen  blir varm.

Försvinner strömmen in till huset så försvinner ju även strömmen till kyl och frys samtidigt,oavsett separat jordfelsbrytare till dessa. Har man separat jordfelsbrytare till kyl och frys....vart tar man matningen till den? Från elmätaren utanför huset eller innan elskåpet som har jordfelsbrytare inbyggd? Kanske en fulekoppling inne i elskåpet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Försvinner strömmen in till huset så försvinner ju även strömmen till kyl och frys samtidigt,oavsett separat jordfelsbrytare till dessa. Har man separat jordfelsbrytare till kyl och frys....vart tar man matningen till den? Från elmätaren utanför huset eller innan elskåpet som har jordfelsbrytare inbyggd? Kanske en fulekoppling inne i elskåpet?

nej, man separerar dessa efter din huvudbrytare..

se till att ha separata nollor till dessa jfb.

 

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det dax för nästa stora projekt. Renovera och bygga ut badrummet. Kom en lastbil med massor av prylar från SCG hem till oss.

Allt detta ska in i nya badrummet.

034.thumb.JPG.dcdecc411617ccb5f6aa4b2763

 

 

Vart hamna det blå blyglaset då?

Tack för en kul och intressant tråd

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, man separerar dessa efter din huvudbrytare..

se till att ha separata nollor till dessa jfb.

 

Rock on!

Jag är nog lite novis. Då menar du att frysen har dubbla jordfelsbrytare. Dels den i elskåpet plus den separata. Eller kopplar man förbi huvudbrytarna i elskåpet?  Om fallet är så...då har man ju 220V direkt till jordfelsbrytaren utan ens en säkring emellan. Förklara gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

jordfelsbrytare på utgående säkringar i ditt elskåp .

en för kyl o frys på 300ma för brandrisk då ev, läckströmmar är för höga för personskydd

de för personskydd ligger på 30ma

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuktspärr! skiter man i det eller behövs det inte i Thailand?

Man målar om huset utanför badrummet eller toan lite då och då.   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...