Jump to content
IGNORERAD

Vad tar ni med er för mat till Thailand?


Burken

Recommended Posts

Länge leve pulvermoset :)

 

Kop det tyska pulvermoset på Foodland, jag har även kopt det när jag varit i nordtyskland och tycker det är mycket bättre än det svenska..

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    11

  • Sam sip sam

    11

  • Surin P3

    5

  • Oscar

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ett par paket Zoegas kaffe, ( Mest skånesrost men även någon Mollbergs blandning)

 

Knäckebröd (Har hittat en plastbox på IKEA som rymmer 4 paket, perfekt om man inte vill ha smulor i hela väskan)

 

Kaviar (Kalles eller lågpriskopior beroende på lokala erbjudanden)

 

En bra ost, typ präst eller Stureost. (Hel, vaxad variant på cirka 2 kilo)

 

Ett par paket Alladin choklad (Tiiraks älskar choklad!)

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta med:

 

Finsk, riktig choklad

Riktig, svensk sill

Nån god salami

Whisky

Finsk, riktig senap

Mannagryn

 

Denna gång tog även med mig hjortronsylt, en riktigt bred sopborste (utan skaft) och försökte ta med ett startkit för att brygga egen öl, men lådan var för stor, så den skickades med posten istället.

Få se om den kommer fram eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta med:

 

Finsk, riktig choklad

Riktig, svensk sill

Nån god salami

Whisky

Finsk, riktig senap

Mannagryn

 

Denna gång tog även med mig hjortronsylt, en riktigt bred sopborste (utan skaft) och försökte ta med ett startkit för att brygga egen öl, men lådan var för stor, så den skickades med posten istället.

Få se om den kommer fram eller inte.

 

 

Härligt då kanske man blir bjuden på färsk öl och kantarellsås med tillbehör om man gästar Surin

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Härligt då kanske man blir bjuden på färsk öl och kantarellsås med tillbehör om man gästar Surin

 

Helt klart.

 

Bara "öl-paketet" kommer fram så blir det riktig öl. 

Och kantarellmacka. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

För min del så blir det glögg, till kompisar som bor i Thailand så blir det vad de önskar, oftast en tub Kalles, till Thai släkt och Thai vänner så brukar det vara populärt med en ask med Alladin eller Paradis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta med mat till Thailand känns som att ta med bröd när man går till bagaren. Själv tog jag med lite hårt bröd, kaviar etc första ggn vi stannade 6 månader. Men i princip allt fanns kvar den dag vi skulle hem så sen den dagen har jag lärt mig läxan. Dvs att inte ta med nåt alls, finns så mycket god thaimat att äta ändå.

 

 

 

 

 

 

Men skulle jag bo i Thailand permanent så skulle jag nog ta med en hel del vid Sverigebesök tror jag, ser onekligen både gott och trivsamt ut med lite svensk matkonst i Stefan5300 med fleras trådar.

Men för 6 månader eller mindre behövs det inte.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kop det tyska pulvermoset på Foodland, jag har även kopt det när jag varit i nordtyskland och tycker det är mycket bättre än det svenska..

Kan det ens vara skillnad ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just...

 

Tog också med mig ca 1,5 kg torkade kantareller, vilket blir ca 20 kg "otorkade". :D

Borde nog bli 15kilo tror jag

när man torkar reducerar de i 90% i vikt mao 90%  + 10% =100%

 

Har jag för mig

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter nästan aldrig kaviar i Sverige men i Thailand ska det ätas, konstigt och när jag äter det i Sverige så koper jag Svennes kaviar for den tycker jag är mildast/godast

 

Min teori är att Kalles innehåller en helvetes massa mer salt än konkurenterna, kanske därför man vill ha det.. Man svettas ju en del så att säga...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det blir rätt så mycket men fordelat på nästan 9 månader blir det inte så mycket.

 

Denna resa blev det

1 kg bruna bonor

1 kg gula ärtor

2 kg senap, slotts och jonnys

8 burkar x 420 gram inläggningsill

10 burkar x 100 gram anjovis

2 flaskor sirap

1 liter ättika

2 tuber tomatpure

1 frp farinsocker

1 frp potatismjol

1 frp bakpulver

1 frp vanillin socker

mycket olika kryddor

såsmix till lasange, moussaka, chili con carne och korv stroganoff.

3 frp blå band bearnesesås, till 33´ans stora fortjusniing. ;) 

 

sedan brukar jag kopa lite smått och gott i Pattaya innan avfärden till obygden bland annat kalles kaviar (fanns 7 tuber x 190 gram tog alla), mjol for brodbak, ost, salami, tyskt pulvermos och knodelpulver som är helt okay, har säkert glomt något.

 

Men igentligen tar jag inte med mig så mycket mat, det mesta är ju for smaksättning och kryddning av mat. Bruna bonorna och Gula ärtorna blir 8-9 portioner var for sig, så det blir i snitt en middag i månaden under den tiden jag är i Thailand.

 

Anjovisen räcker till 2 långpannor Janssons frestelse och det gillar alla 3 i familjen, sedan hoppas jag att jag hittar någon bra Thailändsk fisk att lägga in, ska prova lägga thaifiskfileer i saltlake.

 

Man hor rätt ofta att tar du med svensk mat till Thailand där det finns så mycket god mat men jag har aldrig hort någon säga att tar ni med er så mycket thailändsk mat till Sverige, for i Sverige har vi ju också mycket god mat.

 

 Men med min erfarenhet så är Thailändare mycket mer kräsna när det gäller mat än oss svenskar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Johnnys sötstarka senap

10 flaskor Shots, turkisk peppar och gräddkola

10 påsar dipmix

2 tuber svennes dillkaviar

pepparkakor

kantareller

dillblad

kexchoklad, twistpåse, fazer chokladkakor, dajm, lakrits

snus

1 tub viltost

gevalia bryggkaffe

Link to comment
Dela på andra sajter

FInsk riktig choklad och flera kilo lösgodis till barnen i området. Mat tänker jag inte kånka längre,börjat bli van med

lokala käket och frugan lyckas trolla ofta farang mat till mig..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

FInsk riktig choklad och flera kilo lösgodis till barnen i området. Mat tänker jag inte kånka längre,börjat bli van med

lokala käket och frugan lyckas trolla ofta farang mat till mig.. :)

 

Enda i chokladväg som äts är Tupla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera kan man ju köpa nästan allt inklusive Kalles i Udon Thani så det räcker med några rör Treo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bara varit i Norden en gång på 8.5 år.

 

Jag tog med mig.

 

Kantarellsås pulver.

Bearnaisesås pulver.

Skagensås pulver.

1 kg grillkrydda.(Köpte på Eurostopp vid besök i Norge)

Åbo senap (eldig)

Fiskkrydda.

Citronpeppar.

LINGONSYLT (bob refill)

Finsk saltlakrits.

Gamle Ole.

Kalles kaviar (gav bort till min svenske vän som bott här sedan 1974.)

 

 

Är det bara jag som tar med lingonsylt? ???

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig tagit med någon mat till Thailand. Men, nu när min syster och bror ska komma på besök så blev vi tillfrågade om vi ville ha något medskick. Nästan 6 är sedan vi var i Sverige sist.

 

Så, frågade fru Oscar om hon ville ha något, 'Ja, 2 burkar surströmming', inget mer? 'Nej'.

 

Gjorde en lista på mina önskade varor:

 

Kavli Kräftost och Skagenost, stora askar,

Dillkaviar,

Slottskaviar, 1 st. 6 hg burk,

Lucullus smörgåssill,

Ansjovis,

Matjessill,

Västerbottensost,

Bönor och gula ärtor.

Allt utan specifik mängdangivelse skrevs som 'några' vilket menas tills väskorna är uppe i tillåten vikt.

 

Lurar lite på om jag också ska lägga till några av Bongs fonder, t.e.x Viltfond och Hummerfond, vi använde dem ganska mycket när vi bodde i Danmark.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man hor rätt ofta att tar du med svensk mat till Thailand där det finns så mycket god mat men jag har aldrig hort någon säga att tar ni med er så mycket thailändsk mat till Sverige, for i Sverige har vi ju också mycket god mat.

 

 Men med min erfarenhet så är Thailändare mycket mer kräsna när det gäller mat än oss svenskar.

 

Thaimat är god även i Sverige och att man tar med sig ett antal råvaror från Thailand vid varje hemresa är bara för att de är svindyra i Sverige jämfört med snorbilliga i Thailand. För att spara lite pengar alltså.

Personligen älskar jag både svensk och thailändsk mat, och de flesta andra länders mat också för den delen. Men det finns nog ingen mat jag inte klarar mig utan under några månader, så därför behöver jag inte ta med mig något över gränser.

 

Däremot förstår jag dig till fullo, tycker det ser både roligt, gott och intressant ut när du kockar svenskt där borta i obygden. Skulle nog kunnat tänka mig att göra som du om jag tillbringade vintrarna som du gör. Och då bara för själva grejens skull, kul att mickla och hålla på och experimentera med mat som inte finns lokalt.  Även om det finns så mycket annan god mat på plats.

 

 

 

 

Det är ju att häda att kalla Bob refill för lingonsylt. Har faktiskt inte hittat ett enda godkänt alternativ till riktig lingonsylt på affärerna här i Sverige, provade alla varianter de hade när de egenplockade lingonen tog slut ett dåligt bärår. Var bara översockrad lingon/äppelgelé i alla. Huvva!

Men jag förstår dig.. är ju inte lätt att ge sig ut och plocka lingon själv när man bor i Thailand.

 

Våra halvthaibarn är för övrigt storkonsumenter av lingonsylt, går åt flera burkar i månaden här hemma.

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kaviar, hårdvalutan! Men också matjessill, kaffe, senap, senapsfrön (till gurkan), lakrits, bilar (godiset). Sista gångerna även julmust sodastream-extrakt att blanda med sodavatten och annat julgott.

Helt ärligt tror jag det fortfarande ligger en hel del (utgångna) godsaker där nere i thaikylen, så vet i fa´n om det var så viktigt ändå. Men gott att ha om man blev sugen!

När alla här skriver Kaviar, ni menar väl riktig Kaviar och inte den äckliga avskyvärda "Kalles", kan inte skriva Kaviar efter. Jag trodde att Kaviar var ett varuskyddat namn, hur f´an kan ni kalla Kalles för Kaviar.

 

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

När alla här skriver Kaviar, ni menar väl riktig Kaviar och inte den äckliga avskyvärda "Kalles", kan inte skriva Kaviar efter. Jag trodde att Kaviar var ett varuskyddat namn, hur f´an kan ni kalla Kalles för Kaviar.

 

gubben

 

Stör-igt inlägg :thumbsup:

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bara varit i Norden en gång på 8.5 år.

 

Jag tog med mig.

 

Kantarellsås pulver.

Bearnaisesås pulver.

Skagensås pulver.

1 kg grillkrydda.(Köpte på Eurostopp vid besök i Norge)

Åbo senap (eldig)

Fiskkrydda.

Citronpeppar.

LINGONSYLT (bob refill)

Finsk saltlakrits.

Gamle Ole.

Kalles kaviar (gav bort till min svenske vän som bott här sedan 1974.)

 

 

Är det bara jag som tar med lingonsylt? ???

Cranberry inkopt på Makro tycker jag duger lika bra som lingonsylt  när man sockrar den efter behag.

 

post-3132-0-13228500-1383211238_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...