Jump to content
IGNORERAD

Hörru du!!!


Magrood

Recommended Posts

Civilkurage kommer i många olika former, likadant med bristen på det. Det räcker med att titta på olika internetforum så märker man hur svårt det är att stå upp när pöbeln har fått upp tempot.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    6

  • Magrood

    4

  • Nerike

    3

  • stefan5300

    3

Mest aktiva i denna tråd

Grevenigrevie

Quote

Hmm

Ni snackar om cykelmaffian i Uppsala samt om samma problem i kalmar.

Då säger jag bara Örebro, där har vi ett helvete med dessa alla cyklister som skiter i rött ljus med mera.

Det för att Staden Örebro har satsat på en cykelstad i 10 tal år nu, örebro är nog den mest cykeltättaste staden i Sverige.Kan tala om hur det kan gå när dom cyklar på trottoaren, en kompis till mig tog ut sin mustang cab 69 efter två års renovering.

Han skulle ut på Hertig karls allé (en stor väg genom väster i Örebro), där finns det både cykelväg samt trottoar.

Han smög ut från sin väg för att se om det kommer någon, men då dyker det upp en cyklist på trottoaren inte cykelvägen som finns.

Och kör rätt in i dörren på hans mustang, nyrenoverad samt nylackad och vem fan fick stå för hela kalaset jo kompisen för en cyklist har ingen försäkring.Även fast cyklisten cykla på trottoaren fast det fanns en cykelväg, hade han cyklat på cykelvägen hade han sett honom och då hade inte uppståt någon olycka.

Cyklisten klara sig men ett böjt framhjul medans kompisens dörr på mustang vart intryckt samt repad, så visst håller jag med dom som tycker att cyklister ska hålla sig till cykelvägar eller på vägkanten inte på trottoaren.

Alla ska vi väl följa lagen man får inte cykla på trottoaren det är då olyckor uppstår för att inte tala om alla som cyklar utan lysen.

Mvh

Nerike

Då har du ALDRIG varit i Lund... DET är katastrof !  :kort::kort:

I detta fallet är cyklisten faktiskt skyldig att betala självrisken på bilförsäkringen.

Men trots detta är det bilägaren som får en massa bekymmer som alltid när dessa vettvillingar är ute !

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det var den värsta anklagelsen jag har hört förutom när mitt ex kallade mig för h-ra.

Hänsynslös mot gående är jag och det erkänner jag, och är inte stolt över det.

Att vara hänsynslös mot min bebis genom att fly sådana som vill läxa upp cyklister/jäklas med cyklister på bilvägen. Ja, det är nog en tolkningsfråga.

Fel har jag gjort i alla fall och kommer att fortsätta på de sträckorna jag nämnde. Bättre att få utskällningar ett par gånger om året än att bli påkörd av bilar på bilvägen som tycker att jag inte hör dit.

Men nu kommer det att bli lugnt några månader i alla fall.

Hjälm och belysning har jag. Men jag är slarvig med hjälmen ibland.  :bag:

---

Born

Ja, jag tycker personligen att man borde ha mer civilkurage här. Men menar inget illa med det. Det är inte folkets fel. Jag tror inte att svenskar är fegare än annat folk, men samhället och lagarna har gjort att folk inte vill lägga sig i eller konfrontera. (Men smyganmälan går däremot bra) Ett exempel på detta är det du själv upplevt. Det är förståeligt att du inte vill ingripa nästa gång när du har varit med om det och sett hur det kunde bli.

När det gäller Anna Lindh så vet jag inte hur jag skulle reagera. Men jag tror att flera personer kan stoppa en person.

När min buss körde i trädet och chauffören blev helt skakig så lämnade jag mitt trygga säte med säkerhetsbältet för att hjälpa henne, trots min stora mage. Jag var rädd att vi skulle bli påkörda bakifrån av någon annan bil och att jag skulle ramla med magen mot instrumentpanelen och huvudet mot den spruckna rutan. Men den risken fick jag ta, om jag skulle hjälpa den utsatta kvinnan.

---

Sen är det olika saker som folk reagerar på också. Det är jag medveten om. Här reagerar folk när ett barn far illa eller en kvinna blir misshandlad av sin man. Men i Thailand gör man ingenting åt det. Man ser det som familjeproblem och utomstående lägger sig inte i. Jag tycker inte det är rätt, men så är faktum.

---

Mvh

Magrood

(Men smyganmälan går däremot bra)

KLOCKRENT !!

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Detta gäller nog inte dig Magrood  ;)

Uppsala är cykelmaffians största ort, till och med polisen har gett upp

om man är cyklist i Uppsala är man:

Man är odödlig

Man syns i trafiken även om man inte har lyse i höst/vintermörkret  (ca 2 av 10 har lyse)

Man behöver ej stanna vid rödljus

Man behöver ej följa några som helst trafikregler

Man legimiterar sig med körkort om man mot förmodan skulle bli haffad av polis (enl polisen själv)

Man kan cykla på gångbanor och övergångställen för gående i 30 km/tim

Man pekar finger åt alla som ev har några synpunkter

Man pluggar på universitetet (är Sveriges framtid)

Det är med andra ord livsfarligt att köra bil i Uppsala

;)

Det gäller väl alla städer. Du glömde idi*terna som cyklar på gatan,trots att det finns en cykelbana alldeles bredvid.

Själv skulle jag ALDRIG ! cykla på gatan, utan trottoaren är att föredra i brist på cykelbana.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

     Hejsan Magrood.

         Om det var bland det värsta du har blivit anklagad för så ber jag så mycket om ursäkt.  Men man kan ju bli lite överkänslig

         vid graviditet.

          Men sen undrar jag hur du själv skulle reagera när bebisen växer upp och cyklar på trottoaren med sin trehjuling och du går bakom,  om det

          kommer någon och cyklar förbi men kanske inte lika lugnt som när du cyklar på trottoaren eller kanske en moped kör förbi i hög fart.

           Trottoarer är väl ändå till för gående, rullatorer och trehjulingar

                          MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, jag tycker personligen att man borde ha mer civilkurage här.

Bästa Magrood!

Jag tror inte att svenskarna har sämre civilkurage än andra, t ex thailändare, men kanhända att vi är kloka nog att avstå från ingripande om vi bedömer situationen som oss övermäktig.

Du kan kalla det för konsekvensanalys.

F ö tycker jag inte att ditt ingripande kan kallas för civilkurage utan snarare hjälp och stöd, men nog så viktigt och beundransvärt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood!

Jag syftade på ditt ingripande i busshändelsen i förra messet.

Slarvigt skrivet.

Sorry!

Kanväl passa på att lufta min inställning till cyklandet på trottoarer.

Jag tror inte att du som ensam och långsamt cyklande på en trottoar utgör någon större fara, men om du tillåts cykla där, så bör ju även andra få göra det och då blir trottoaren plötsligt cykelbana.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, kan bara hålla med di från Uppsala, Örebro och Kalmar samt tillägga att även vi i Flen har en tokig cyklist som kan ställa till förtret och inte använder hjälm.

[move]Fd skolpolisen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du nämner det, Arne.

Jag råkar veta att denne cyklist är anställd av kommunen och med arbetsbeskrivningen att, på mest effektiva sätt, få ut budskapet att Flen har tagit beslut om acceptans av thailändsk trafikkultur.

Detta som en liten bit i strävan att åstadkomma det kompletta, mångkulturella samhället.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood,

Nästa gång det händer så stanna cykeln och gratulera leende henne till att hon vågade säga ifrån.

Säg typ "Vad duktig du är" samtidigt som du klappar henne på axeln.

Och går därifrån med ett leende på läpparna.

Jag lovar att hela hennes vecka är förstörd.  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Eller så gör du som i New York - skriker "f**k Off!!" och cyklar vidare. :)

Fast å andra sidan, hade det varit New York så hade hon blivit skjuten för att ha cyklat på en gångväg...

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagar och regler - sicket nys!

Nä låt var och en bestämma efter eget huvud och vad som känns bäst för stunden. :jester:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Magrood :yipi:

Quote

Born

Ja, jag tycker personligen att man borde ha mer civilkurage här. Men menar inget illa med det. Det är inte folkets fel. Jag tror inte att svenskar är fegare än annat folk, men samhället och lagarna har gjort att folk inte vill lägga sig i eller konfrontera. (Men smyganmälan går däremot bra) Ett exempel på detta är det du själv upplevt. Det är förståeligt att du inte vill ingripa nästa gång när du har varit med om det och sett hur det kunde bli.

När det gäller Anna Lindh så vet jag inte hur jag skulle reagera. Men jag tror att flera personer kan stoppa en person.

Jag håller med om att visst skulle det behövas mer av civikurage när någon befinner sig i nöd men exemplet med Anna Lindh kanske inte va det bästa.

Att under den korta tid överfallet tog samordna flera för dig helt okända människor för ett oskadliggörande av gärningsmannen är nog inte en realistisk tanke.

Va ju för inte så länge sedan en uppmärksammad händelse i Södertälje där två tjejer blev misshandlade av ett gäng grabbar när några andra killar ingrep (och kanske t.o.m räddade livet på tjejerna) men där handlade det om några killar som kände varandra och troligen visste någotsånär vad var och en gick för.

Va med om en händelse i Pattaya för två år sedan då jag och min tjej kom åkandes på hennes moppe och ser att det hänt en olycka och jag sa åt henne att stanna.

En tjej liger på gatan med ett riktigt otäckt jack i huvudet och huden på en stor del av huvudet avskalat.

Jag trodde till att börja med att hon inte levde.

Fullt med folk som står på trottoaren, både thai och falang, och ingen gör något.

Jag har inga kunskaper i första hjälpen, eller sjukvård, förutom det man sett på TV eller läst om men inser ju att något måste göras.

Har ju bara min T-shirt som jag river sönder och lindar runt huvudet på flickstackarn för att åtminstonde försöka få stopp på blodflödet.

Men visst va jag rädd att förvärra det hela då mina kunskaper som sagt är ytterst begränsade. 

Och efter att ha gapat några gånger till folkmassan att någon borde kolla killen hon smällt med så tar två thaitjejer hand om honom.

Tror inte det va någon större fara med honom förutom att han va rejält blodig, men mest skrapmärken.

Men visst fan va jag arg över att folk va så handlingsförlamade.

Jag tycker det va skitbra ingripande av dig på bussen, räcker gått o väl så.

Skulle däremot avråda att ge dig på en våldsam man, fast kanske har du kört thaiboxning under många år :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten undran frå en som aldrig varit gravid och hoppas att jag slipper bli det det framöver också. :rofl:

Vid färd med bil så fins det anvisningar om  hur gravida skall ha säkerhetsbältet för att inte skada fostret vid en eventuell krock.

Magrodd du verkar vara insatt i många frågor! Vet du om det fins några råd och anvisningar om hur gravida kvinnor skall skydda sitt foster vid färd på cyckel ? Det kanske till o med fins särskilda hjälmar att spänna på magen? :rtfm:

Om inga anvisningar finnes, så skriv till Trafiksäkerhetsverket och be dom författa något samt ta fram provningsföreskrifter för test av "havandeskapshjälm". Kanske frågan borde hänskjutas till EU- parlamentet.?

Från en utan skyddsbehov.

Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:whistle: Ha det bra lilla thailändskan! Hoppas det blir en påg, född i oxens år  :yes:

He he he... Du verkar ha koll på östvärlden.  :great:

Det roliga var att vi idag har köpt första klädplaggen för bebisen.

Och det är just en kodräkt med tanken på att barnet kommer att födas i oxens år.

---

Till er övriga

Jag måste avsluta ett jobb och kommer inte att ha tid att diskutera mer i detta ämnet.

Men jag kan förstå er frustration över idi*ter till cyklister.

Jag har gjort fel och är medveten om det. Så det behövs inga fler pekfinger och tänk om resonemang.

Jag kräver inte heller att mitt fel ska bli rätt eller att propagera för att alla ska få cykla där. Men jag bedömer av eget huvud att det är säkraste för alla iblandade i mina situationer.

För övrigt så är det skillnad mellan fel och fel annars hade det inte funnits olika straffskalor på alla brott.

Så sakta som jag cykla skulle jag knappast kunna köra på någon gående på de sträckorna, de få som jag träffar på under ett år. Och jag skulle knappt vålla något problem för bilister med min fart på korsningar.

Men så sakta som jag cykla skulle vålla mer problem både för mig själv och för snabba bilar och lastbilar om jag delar samma väg som dem och helt plötsligt stannar för att lyfta upp min cykel över trottoarkanten för att komma till en cykelväg som börjar några meter innan en stor tungtrafikerande korsning.

Alla vi felar, ingen är perfekt.

Döm inte andra och dig själv så hårt!

Och dra inte för många förhastade slutsatser na ka.

Livet är underbart...

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...