Jump to content
IGNORERAD

Thai dåliga på matte ?

lillamannen

Recommended Posts

När man väl ska dela på restaurang notan brukar matematiken hamna på lågstadie nivå. Kom ihåg när jag och 8 laoter skuller dela på en nota på ca 1000 baht. Det tog väldigt lång tid att räkna ut, det som förvånade mig mest var att jag slapp betala fast jag var farang?

Och varför tror du att det tog så lång tid? Kanske väntade dom ut dig och krånglade till allt så att du tillslut skulle tappa tålamodet och betala allt,20min senare insåg dom att den här killen kan vi fan inte lura,han vägrar ta hela notan så vi får väl ge oss och dela på det och casha upp :crazy::ironi:

Dela på andra sajter

• Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• andrejsdenruskige

5

• Magrood

3

• born41

3

• audirs2

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

När jag var 17 och var utbyteselev här ett år så fick jag femman i matte på Naturlinjen på årskurs 2 på gymnasiet.

Då tyckte jag att matte var lätt här i Sverige eftersom jag i Thailand fick räkna svåra tal med huvudräkning.

Här fick man ju använda miniräknare på gymnasienivån.

:::

Sen jag läste företagsekonomi på universitet och hade fri tillgång till miniräknare tappade jag förmågan att räkna i huvudet.

Sen jag träffade mitt ex som var en total siffermänniska och kunde räkna allt i huvud väldigt snabbt behövde jag nästan inte räkna något själv... he he he.

Nu skröt jag lite bara för skojs skull.

Jag tycker att kunskapsnivå bland thailändare är nog som allt annat i Thailand.

Att det skiftar så mycket beroende på vilken samhällsklass man lever i och vilken tillgång till hjälp man får. Hur mycket pengar föräldrarna har.

Ett barn som växer upp på landet bland mor- och farföräldrar utan att kunna få hjälp med skolarbetet blir sällan ett geni.

Mamma jobbade långt borta. Kunde inte hjälpa sitt barn.

Att hjälpa sitt barn med läxor och skolarbete är inte någon normal företeelse i Thailand.

Har man råd så får barnen gå på privata kvällsskolan.

Men det är ytterst sällan att man hjälper sina barn själv.

Nu har jag haft besök av min faster som är en risbonde.

Och jag måste erkänna att det är första gången jag verkligen förstår när folk säger att "Han/hon är intelligent trots att han/hon bara är risbonde".

För hon är verkligen intelligent enligt min mening.

Han kan kanske inte svåra tal lika bra som jag eller lösa svåra matematiska problem.

Hon har ju aldrig fått träna det.

Hon har ju aldrig haft behov av att kunna det.

Men när det gäller matlagning och att hitta lösningar till andra problem. Så tycker jag att hon är ett geni.

Det är väldigt mycket som ni hittat som vi thailändare är dåliga på.

Vore intressant att höra om ni har hittat något som ni tycker thailändare är bättre. :-)

Läste en gång en berättelse om en ung doktorand som åkte båt med en gammal man.

Kommer inte exakt ihåg ordagrant.

Den unge frågade den gamle om olika saker.

"Jaså - du vet inte vad en dator är. Då har du gått miste om 10% av livet" - sa den unge mannen.

"Jaså - du vet inte vad xxx är. Då har du gått miste om ytterligare 10% av livet" - fortsatte den unge mannen.

och så höll han på.

Plötsligt kom det en storm.

Den gamle mannen frågade den unge "Kan du simma?"

"Nej " - sa den unga mannen.

"Jaså - då har du nog snart gått miste om 100% av livet".

Den tycker jag är bra. :-)

Ha det gott, folk!

Mvh

Magrood

allt är inte lärt i skolbänken, finns något som heter erfarenhet , det man lär i sitt långa (korta) liv beroende hur man ser på det, men i det stora perspektivet så är nog att man lär så länge man lever. och det man lär sig kan man föra över till den yngre generationen om dem vill lyssna o lära.

Dela på andra sajter

allt är inte lärt i skolbänken, finns något som heter erfarenhet , det man lär i sitt långa (korta) liv beroende hur man ser på det, men i det stora perspektivet så är nog att man lär så länge man lever. och det man lär sig kan man föra över till den yngre generationen om dem vill lyssna o lära.

Precis...

och därför tycker jag att det är lite synd att det mesta mäts med västvärldens metod, sätt och mått. :-)

En sak som jag alltid har undrat över är det där med mätning om fattigdom.

Att man säger att vissa länder tjänar folk bara typ 2 dollars om dagen.

Och man säger att de är fattiga.

Men jag undrar... hur vet man det?

För de 2 dollarna kan de kanske köpa mat och andra nödvändiga saker i det landet?

Jag minns en sak när jag jobbade på lågstadiet i Sverige.

En prest kom och pratade med skolbarnen om fattiga länder t.ex. Thailand bland annat.

Jag kände mig inte störd av det.

Men jag tänkte i annan bana.

Thailand är fattigt som land jämförs med Sverige - ja.

Men hur upplever folk i de här länderna?

Upplever thailändare själva att de är fattiga?

Lever de ett stressigt liv?

Är de mindre lyckliga trots att de har mindre pengar.

Det är bara en av mina funderingar om "mätstock" och mått.

Sen så tänker jag på en annan sak när jag nyligen gick och köpte livets dyraste jacka.

Jag har nu inte vågat använda den.

Men jag tänkte...

Varför klarade jag mig tidigare med billigare jackor.

Och varför jag nu helt plötsligt tycker att det ska vara en jacka av det och det och det materialet för att det ska duga?

Fryser jag mer nu än förut.

Har det blivit kallare nu än förut?

Eller är det bara begär, begär och mer begär.

Jag har inte kunnat svarat på de frågorna.

Och nu är det inte så kallt så att jag behöver den jackan...som den dagen jag sprang och köpte den för andra gången.

(Hade lämnat tillbaka den en gång tidigare.)

Mvh

Magrood

-som är bra på att glida ifrån ämnet- Sorry!

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

Precis...

och därför tycker jag att det är lite synd att det mesta mäts med västvärldens metod, sätt och mått. :-)

För de 2 dollarna kan de kanske köpa mat och andra nödvändiga saker i det landet?

En prest kom och pratade med skolbarnen om fattiga länder t.ex. Thailand bland annat.

Sen så tänker jag på en annan sak när jag nyligen gick och köpte livets dyraste jacka.

Men jag tänkte...

Och varför jag nu helt plötsligt tycker att det ska vara en jacka av det och det och det materialet för att det ska duga?

Och nu är det inte så kallt så att jag behöver den jackan...som den dagen jag sprang och köpte den för andra gången.

Mvh

Magrood

Hej Magrood. hur länderna räkna ut att folk räknas som fattiga , kanske är att omsättningen /capita och bnp och då hur möjligheten är att få statlig hjälp( Bidrag) är nog rätt så väl dokumenterat. om jag har rätt så har dessa 2 dollar om dagen figurerat i många länder som vad befolkningen har att leva av. och sen kan det nog vara så att hur mycket Iländerna stödjer dem så kallade " U-länder"tror det finns ett annat begrepp för det iofs. men det är ju så att man räknar bnp /capita så tror jag man får fram en summa som kan ange hur mycket pengar som folket kan leva av ? men jag är inte säker på det. Finns nog någon här på MPR som kan det bättre än jag. 

ang att köpa dyra saker när man tidigare nöjde sig med billigare saker är ju den, att man rätta munnen efter hur tjock plånboken är"kontot" idag, o har nog gjort det i alla år dess förr innan. ju mer man tjänar desto dyrare varor o utgifter skaffar man sig.

ang om folket i Thailand upplever sig som fattiga?det tror jag nog dem gör MEN Thailändarna är ju ett folk som har en otrolig förmåga att ta vara på allting och uttnyttja dess resurser (återvinna) det vi slänger här i Sverige , det tar thai å återvinner o får en förtjänst på och kanske klarar dagen eller månaden på. mat på bordet med andra ord.min fru blev otroligt förvånad hur mycket vi slänger här i Sverige när hon kom hit för 8 år sen.

Hon åker till Malmö  varje helg till sekondhand marknad o köper kläder eller vad det nu är och det tar hon med sig till Thailand o ger till sin vänner o släktingar.

Sen har ju vädret blivet betydlugt kallare , så du kanske behöver en varm o go jacka till kommande vinter. :thumbsup:

Dela på andra sajter

Magrood, on 24 Oct 2013 - 22:12, said:

Vore intressant att höra om ni har hittat något som ni tycker thailändare är bättre. :-)

De är rätt bra på att ta en tupplur, när och varsomhelst.      :)

post-8930-0-75047700-1382664108.jpg

Dela på andra sajter

Precis...

Men jag tänkte...

Mvh

Magrood

Börjar tro att du och min fru är systrar,hon har samma tillvägagångssätt som dig när hon handlar.

Måne

Dela på andra sajter

De är rätt bra på att ta en tupplur, när och varsomhelst.      :)

attachicon.gifnap.jpg

555

Den var bra. :-)

Synd att har nu för tiden har blivit försvenskad när det gäller tupplur när och var som helst.

Jag saknar faktiskt den förmågan.

Vilken gåva - att kunna somna var och när som helst.

Ha en trevlig helg!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

Det är väldigt mycket som ni hittat som vi thailändare är dåliga på.

Mvh

Magrood

Thai är visst bättre på vissa saker.

När något gått sönder så är dom väldigt finurliga att kunna laga det utan att det kostar något.

Det haveri som inte kan lagas med en bit gummislang fins inte.

Iblan går det väldigt fort. När montören kom för att instalera parabol på taket och röret skulle fästas i gavelspetsen så var eternit takutskjutet i vägen men det fixade han med några hammarslag och det kommande regnvattnet som ran längs husväggen var inte hans problem.

Born 41 but still alive

Dela på andra sajter

1+1=3 det har jag alltid sagt, änteligen fick jag rätt! :crazy:

Du har helt rätt!

lägger man ihop en av var sort så blir det 3 fast det tar 9 månader :thumbsup:

born41

Dela på andra sajter

Du har helt rätt!

lägger man ihop en av var sort så blir det 3 fast det tar 9 månader :thumbsup:

born41

Så tänkte jag med! :thumbsup:  Lite Bom bom och,,,,,,,,voila!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

navion hispania

Allmänbildningen verkar också rasa. 

Om folk ändå kunde minnas det dom eventuellt har googlat på, någon gång i tiden.

När jag kom till Norge så kändes det som att folk rent generellt hade lägre nivå på allmänbildningen. Fast nu undrar man om inte Sverige börjar komma till baggarnas nivå.

Allmänbildningen verkar dessutom gå i cykler.

Det är väl experimenten med läroplanen som ger detta "fantastiska" resultat.

Eftersom ingen ska vara varken bättre eller sämre än någon annan så anpassar man kunskapsnivån till den som har sämst förutsättningar.

Tja  det är min erfarenhet också , instämmer  helt med dig. 

Dela på andra sajter

gulaschbaronen

fel fel fel

om du har 2st strösocker högar och lägger ihop dem hur många högar har du då ?

1+1=1

Mvh Pho

Men om man försöker med 2 rishögar då (bilar)  :crazy:

Dela på andra sajter

Men om man försöker med 2 rishögar då (bilar)  :crazy:

Prova med att ta av däcken och se om det blir fler :nono:

born41

Dela på andra sajter

det handlar nog mest om vilken skola man går, min son går i en förskola här i bkk

som kör thai och engelska, han är 5 år och kan redan hyfsad engelska och + & - i matten om det inte blir för höga tal.

Men man får betala lite mer på denna skola men det är det värt :thumbsup:

Dela på andra sajter

I går fick man ytterligare bevis på att det där med "fifty-fifty" inte riktigt funkar, satt med en jäkla trevlig MPR:are vid namn Woffe2 och tog lite godisdricka på en bar, Vid betalningsdax sa vi dela på två, OK en nota på 1320 och en på 680, visserligen blev det ju 2000 men vadå "fifty-fifty"?

Nu är det ju så enkelt att vi kan splitta detta, men då sprack deras matematiska förstånd emedan vi skickade lite vxl fram och tillbaka så at alla blev nöjda, dom funderar nog fortfarande på hur i helsike vi fick ihop det till 2000 + tips!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...