Jump to content
IGNORERAD

Thai dåliga på matte ?

lillamannen

Recommended Posts

Checkade in på ett guesthouse och det kostade 540B, jag gav 1040B för att det skulle vara lättare för hon (17år) som satt i receptionen att betala tillbaka en jämn summa (500) tillbaka.

Men hon funderade o funderade, sen kom hon tillbaka med 240B, jag förklarade att jag gav dej 1040B och rummet kostar 540B.

Sen ville hon ge mej 540B.

Jag förklarade o förklarade att jag ska ha 500B tillbaka, men det var svårt för hon med denna svåra matematik, sen tändes det en lampa för hon ahh du ger 40B i tipp.

Fram med papper o penna o förklara, sen tror jag hon förstod lr så blev hon bara kär i mej i första ögonkastet  :ahh:

Lillamannen

Ändrades av lillamannen
Dela på andra sajter

• Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• andrejsdenruskige

5

• Magrood

3

• born41

3

• audirs2

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Matte kanske inte är Thailändarnas starka sida, inte min heller for den delen. Lanthandlarens fru här i byn använder alltid miniräknaren, om jag koper något for 52 baht och lämnar fram 100 baht så kan hon inte fixa det med huvudräkning.

När frugans son kom till Sverige fick jag lära honom multiplikationstabellen från 2 och uppåt, då hade han ändå gått 6 år i Thailändsk skola, visserligen byskolan men ändå.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag tvivlar på att dagens svenska ungdom (eller morgondagens) hade klarat detta oerhört avancerade matematiska problem utan att googla eller använda miniräknare.

En fruktansvärt låg nivå på matematiken i dagens skola när man ser på lågstadiets matte.

Man får hoppas att nivån inte är lika bedrövlig på mellanstadiet eller högstadiet.

Dela på andra sajter

Jag tvivlar på att dagens svenska ungdom (eller morgondagens) hade klarat detta oerhört avancerade matematiska problem utan att googla eller använda miniräknare.

En fruktansvärt låg nivå på matematiken i dagens skola när man ser på lågstadiets matte.

Man får hoppas att nivån inte är lika bedrövlig på mellanstadiet eller högstadiet.

Vad gör du som förälder? Överlåter du allting till skolan, eller bryr du dig om att ditt barn lär sig, och hjälper till

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vad gör du som förälder? Överlåter du allting till skolan, eller bryr du dig om att ditt barn lär sig, och hjälper till

Nu är jag inte förälder till hela svenska folket. Men jag hjälper mitt barn och utvecklar matematiskt tänkande och alternativa metoder hemma. Dock är jag inte direkt någon pedagog.

Skolan lägger en låg ribba och folk flest är nöjda att barnen klarar av skolans låga krav som dom tror är normala.

Vad gör du själv?

Dela på andra sajter

1+1=3 det har jag alltid sagt, änteligen fick jag rätt! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Eller som när jag stod i bankomatkön i Sundsvall (inte matte dock..men..) så var det två tjejer (18-20 år) som diskuterade huruvida Stockholm låg söder om Sundsvall eller norröver. De enades tillslut om att det var norrut. Kunskapsbrister således även i vårt "fantastiska" land.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Eller som när jag stod i bankomatkön i Sundsvall (inte matte dock..men..) så var det två tjejer (18-20 år) som diskuterade huruvida Stockholm låg söder om Sundsvall eller norröver. De enades tillslut om att det var norrut. Kunskapsbrister således även i vårt "fantastiska" land.

Allmänbildningen verkar också rasa. 

Om folk ändå kunde minnas det dom eventuellt har googlat på, någon gång i tiden.

När jag kom till Norge så kändes det som att folk rent generellt hade lägre nivå på allmänbildningen. Fast nu undrar man om inte Sverige börjar komma till baggarnas nivå.

Allmänbildningen verkar dessutom gå i cykler.

Det är väl experimenten med läroplanen som ger detta "fantastiska" resultat.

Eftersom ingen ska vara varken bättre eller sämre än någon annan så anpassar man kunskapsnivån till den som har sämst förutsättningar.

Ändrades av andrejsdenruskige
Dela på andra sajter

Men herre Gud, varför räkna i huvudet när det finns kalkylatorn och dator och telefon med minräknare.

Jag kan inte heller, igår trodde jag att 600 THB (en hundring o fem hundring) var två hundra och

fick 40 THB bath tillbaka på en nota på 160 THB. Nöjd stoppade ja fyrtio bath i bröst fickan och gick.

Och det var en Tysk som tog emot pengarna, han kunde inte heller matte för hade han kunnat hade jag

fått 440 THB tillbaks. Nu är jag bitter. (för en liten stund, går över snart)

Dela på andra sajter

Det finns äldre som inte kan sin geografi heller, när syrran skotte trafikledningen for Adena Pickos i Kalmar så ringde en tjej ifrån budfirman Heta Linjen i Stockholm och frågade var Storgatan i Småland låg,  syrran som är rapp i käften svarade att visst kan jag berätta det om du forst kan berätta  vad Karlsson i Sollentuna har for adress.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Håller inte med

Kommer i håg när mängdläran kom Fattade inget o inte kommpisen det var hanns grabb som ville ha hjälp Men thi fick han Det blev ingen hjälp 

Då döttrarna kom hängde jag med till 5an sedan fick de klara sig skälva Alla thai är inte dåliga Gumman räknar mycket bra huvudet Jag är inte dålig på det Men hon slår mig lätt

Men geografi nä där blir det B? eller Bc 

Offe

Ändrades av 1609offe
Dela på andra sajter

Allt är Tjernobyl s fel,,, efter det verkar nivån ha sjunkit drastiskt. ..

Ja becerell borde förbjudas.

Dela på andra sajter

Vad gor Dom I skolan egentligen?

Har man gatt ut lagstadiet hemma sa skulle man kunna jobba som diplomingenjor/karnfysiker har (Isaan)bara man hade arbetstillstand.

Ändrades av Oregistrerad
Dela på andra sajter

Frugan har inga svårigheter att hantera större belopp men hon använder främst addition och medan jag får hålla mig till subtraktion.

Dela på andra sajter

Nu är jag inte förälder till hela svenska folket. Men jag hjälper mitt barn och utvecklar matematiskt tänkande och alternativa metoder hemma. Dock är jag inte direkt någon pedagog.

Skolan lägger en låg ribba och folk flest är nöjda att barnen klarar av skolans låga krav som dom tror är normala.

Vad gör du själv?

[/

quote]

Det var inte riktat till dig personligen, utom till alla som klagar på att barnen inte lär sig något i skola

Dela på andra sajter

Det är ju så i skolan att de elever som har lätt för sig måste vänta tills alla i klassen har lärt sig,och det hämmar de som fattar snabbt.Sen har ju Sverige blivit så mångkulturellt så blandningen i klasserna är enormt hämmande för de svenskfödda.Inte lätt för en 10.13 åring att ställa om till det svenska sättet på undervisning när det är språkhinder.

Måne

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det var inte riktat till dig personligen, utom till alla som klagar på att barnen inte lär sig något i skola

Ok, du har en poäng där.

Men man undrar om folk över lag har någon åsikt om kvaliteten på skolan. 

Dela på andra sajter

Ok, du har en poäng där.

Men man undrar om folk över lag har någon åsikt om kvaliteten på skolan. 

Snygg avatar! :crazy:  :14:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Snygg avatar! :crazy:  :14:

Jag har alltid snygga avatarer.

Det tar mig ca 4år att skapa en. Jag har nu börjat på 2021år avatar vilket betyder att jag har en på lager.

Dela på andra sajter

När man väl ska dela på restaurang notan brukar matematiken hamna på lågstadie nivå. Kom ihåg när jag och 8 laoter skuller dela på en nota på ca 1000 baht. Det tog väldigt lång tid att räkna ut, det som förvånade mig mest var att jag slapp betala fast jag var farang?

Dela på andra sajter

1+1=3 det har jag alltid sagt, änteligen fick jag rätt! :crazy:

fel fel fel

om du har 2st strösocker högar och lägger ihop dem hur många högar har du då ?

1+1=1

Mvh Pho

Dela på andra sajter

fel fel fel

om du har 2st strösocker högar och lägger ihop dem hur många högar har du då ?

1+1=1

Mvh Pho

555

Ändrades av 2much

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Dela på andra sajter

När jag var 17 och var utbyteselev här ett år så fick jag femman i matte på Naturlinjen på årskurs 2 på gymnasiet.

Då tyckte jag att matte var lätt här i Sverige eftersom jag i Thailand fick räkna svåra tal med huvudräkning.

Här fick man ju använda miniräknare på gymnasienivån.

:::

Sen jag läste företagsekonomi på universitet och hade fri tillgång till miniräknare tappade jag förmågan att räkna i huvudet.

Sen jag träffade mitt ex som var en total siffermänniska och kunde räkna allt i huvud väldigt snabbt behövde jag nästan inte räkna något själv... he he he.

Nu skröt jag lite bara för skojs skull.

Jag tycker att kunskapsnivå bland thailändare är nog som allt annat i Thailand.

Att det skiftar så mycket beroende på vilken samhällsklass man lever i och vilken tillgång till hjälp man får. Hur mycket pengar föräldrarna har.

Ett barn som växer upp på landet bland mor- och farföräldrar utan att kunna få hjälp med skolarbetet blir sällan ett geni.

Mamma jobbade långt borta. Kunde inte hjälpa sitt barn.

Att hjälpa sitt barn med läxor och skolarbete är inte någon normal företeelse i Thailand.

Har man råd så får barnen gå på privata kvällsskolan.

Men det är ytterst sällan att man hjälper sina barn själv.

Nu har jag haft besök av min faster som är en risbonde.

Och jag måste erkänna att det är första gången jag verkligen förstår när folk säger att "Han/hon är intelligent trots att han/hon bara är risbonde".

För hon är verkligen intelligent enligt min mening.

Han kan kanske inte svåra tal lika bra som jag eller lösa svåra matematiska problem.

Hon har ju aldrig fått träna det.

Hon har ju aldrig haft behov av att kunna det.

Men när det gäller matlagning och att hitta lösningar till andra problem. Så tycker jag att hon är ett geni.

Det är väldigt mycket som ni hittat som vi thailändare är dåliga på.

Vore intressant att höra om ni har hittat något som ni tycker thailändare är bättre. :-)

Läste en gång en berättelse om en ung doktorand som åkte båt med en gammal man.

Kommer inte exakt ihåg ordagrant.

Den unge frågade den gamle om olika saker.

"Jaså - du vet inte vad en dator är. Då har du gått miste om 10% av livet" - sa den unge mannen.

"Jaså - du vet inte vad xxx är. Då har du gått miste om ytterligare 10% av livet" - fortsatte den unge mannen.

och så höll han på.

Plötsligt kom det en storm.

Den gamle mannen frågade den unge "Kan du simma?"

"Nej " - sa den unga mannen.

"Jaså - då har du nog snart gått miste om 100% av livet".

Den tycker jag är bra. :-)

Ha det gott, folk!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...