Jump to content
IGNORERAD

Folkhälsoministeriet kommer att be Regeringen att få ta ut en avgift alla från utlänningar som kommer in i landet.


Khun Ken

Recommended Posts

 

Fyra år sedan fick jag åka och tolka till en Svensk i knipa.

Hon låg på Bangkok hospital på Samui med 1 miljon i räkning och stigande.

Det visade sig att hon och sambon hade separerat på pappret för att kunna få mer bidrag från staten.

Eftersom hon inte nu var skriven på adressen där hemförsäkringen var tecknad så gällde ej reseförsäkringen .

 

Har svårt att känna sympati för hennes finansiella situation, hon och sambon har satt sig i knipan själv genom att fuska i ett tidigare skede då får de stå sitt kast nu...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    8

  • saobaht

    7

  • Juha

    6

  • ronoh

    5

Mest aktiva i denna tråd

Har svårt att känna sympati för hennes finansiella situation, hon och sambon har satt sig i knipan själv genom att fuska i ett tidigare skede då får de stå sitt kast nu...

 

Håller helt med men det är väl just därför de vill att alla skall ha denna försäkring så att de slipper ta hand om dylikt.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar gärna en 5 hundring då jag ändå erbjuds gratis vård vid behov av mindre grejer hos byns doktor och sjukhuset i nästa stad är ju sjukt billig då jag varit på besök för fraktur tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man borde inte argumentera med idi*ter men jag gör ett försök, varför ska man ta ut en extra avgift av turister för något som de redan omfattas av?

1. “Never argue with an idi*t; he will bring you down to his level and win from experience.” 

2.“If idi*ts could fly, the sky would be like an airport.” 
Link to comment
Dela på andra sajter

forr fans det ut-reseavgift for THAI (500b på -80-talet) som lämnade landet ,men det tvingade IATA Thailand att ta bort ,

dom hotade med att alla IATA anslutna flygbolag skulle sluta flyga på Thailand så den forsvan fort

Link to comment
Dela på andra sajter

 

1. “Never argue with an idi*t; he will bring you down to his level and win from experience.” 

2.“If idi*ts could fly, the sky would be like an airport.” 

 

 

Håller helt med dig. 

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

forr fans det ut-reseavgift for THAI (500b på -80-talet) som lämnade landet ,men det tvingade IATA Thailand att ta bort ,

dom hotade med att alla IATA anslutna flygbolag skulle sluta flyga på Thailand så den forsvan fort

Även vi västerlänningar fick betala en avgift på 500 thb på flygplatsen vid utresa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även vi västerlänningar fick betala en avgift på 500 thb på flygplatsen vid utresa.

 

Har för mig att den mot slutet höjdes till 1000 baht (flygplatsavgift) och efter bråket tvingades flygbolagen baka in den i biljettpriset istället för dom höjde landningsavgifterna istället. Som nam na !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med dig. 

Jag svarade på MaiChai´s inlägg om att han inte skall argumentera med en idi*t, du erkänner härmed att du är en idi*t?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag blev hundbiten i Thailand gick jag till ett "inhemskt" sjukhus och fick den vård jag behövde och såvitt jag kan förstå så betalade jag "thaipris".

 

 

30 Baht med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tycker att det är mycket som har blivit bättre i Thailand sedan något år tillbaka många reformer och förändringar mycket går smidigt om man kan identifiera sig. Vi tycker korruption finns mera påtagligt på lägre nivå som typ provins polisen och immigrationen samt på by gatan inte för att jag tror att den är mindre högre upp men det känns som att de har så att de klarar sig. allt blir tydligare och bättre och det är lite bonigt att vara korrupt. Därför är det bra när de kan genomför förändringar som gäller alla provinser och som i detta fallet alla sjukhus över hela Thailand. Jag tror att Thailand kommer bli mycket lättare för ärliga och hederligare utlänningar i framtiden och det har enligt mig redan börjat. Tyvärr är det så att många av dem som befinner sig här i landet har ett kriminellt förflutet och naturligtviss klagar de på regeringen som försämrar för dem.  

Jag tycker det är bra att turister kommer omfattas av den allmänna sjukvården om det är möjligt då slipper vi ytterligare ett korruption tillfälle där läkarna på det statliga skickar dem vidare till sina kollegor på det privata.

Intressant! Vad / vilka reformer anser du har gjort situationen bättre i Thailand?

Tar man ex. första bil reformen så har den ju fått trafiksituationen i Bkk från värdelös till ännu sämre. Risreformen en tickande bomb. 300B/dag har skapat en ruskigt hög inflation som urholkar inkomsten och även, tyvärr, gör livet ännu tuffare för de allra fattigaste.  

På vilket sätt har hederliga utlänningar situation förbättrats kontra de med ett kriminellt förflutet?

Själv var jag tidigare hyffsat optimistisk om utsikterna för minskad korruption i Thailand men har bara sett det gå utför de sista åren. Inget som gynnas av sittande regering och deras klåfingriga kamp om kommande triljonbudget. Siffror visar ju också på att alla tidigare rekord i korruption med inköp av tjänster etc av statliga myndigheter är slagna, läste någonstans att de som vill göra statliga affärer måste numera räkna in 30-50% i mutor.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

30 Baht med andra ord.

Svärfar hamnade på sjukhus i våras, han hade spytt ner hela toaletten med blod. In på ett "gratissjukhus" där han tilldelades en sängplats efter ett dygn hade man ännu inte gjort några riktiga undersökningar.

 

Jag säger till frugan "om ni vill att pappa skall överleva detta så måste han flyttas till ett "riktigt" sjukhus" Efter samråd med sina syskon flyttades svärfar till ett riktigt sjukhus och är idag återställd men notan slutade på 500 000 THB

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade på MaiChai´s inlägg om att han inte skall argumentera med en idi*t, du erkänner härmed att du är en idi*t?

Han mena nog att man ska inte argumentera med dig..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tom en idi*t borde fatta det.. :ironi:

Men, jag är ju ingen idi*t och därför fattade jag inte. :crazy:  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Since Thailand gets up to 23 million visitors a year, the country could earn as much as Bt10 billion from the extra fee, he said. This money could be sent to the Finance Ministry and a specially assigned committee could allocate it to related agencies including the Public Health Ministry, which spends up to Bt300 million for tourists' healthcare per year. He said if his ministry was given this money, it could allocate up to Bt300,000 per head in life-and-death emergency cases as well as buy more medical tools and supplies

 

http://www.nationmultimedia.com/national/Extra-fees-for-tourists-30217402.html

 

Kostnad 300 mijoner, men de har tagit fram en avgift som ska dra in 33x vad som behövs. Desperata att få in pengar, detta e ju inte första tecknet på det. Eller är dessa ytterligare 9.7 miljarder "hanterings avgifter" for att ta ut avgiften...

 

Varför ska inte rese eller sjukförsäkringar kunna gälla istället för de som har det?

 

Tycker det kan vara ok att se till at de som inte har rese/sjukförsäkring måste köpa det men varför tvinga på de som redan har det. Kommer denna 500b avgift ge rätt att bli behandlad på privat sjukhusen eller endast government sjukhusen?

 

Mvh

Ändrades av nbg
Link to comment
Dela på andra sajter

Since Thailand gets up to 23 million visitors a year, the country could earn as much as Bt10 billion from the extra fee, he said. This money could be sent to the Finance Ministry and a specially assigned committee could allocate it to related agencies including the Public Health Ministry, which spends up to Bt300 million for tourists' healthcare per year. He said if his ministry was given this money, it could allocate up to Bt300,000 per head in life-and-death emergency cases as well as buy more medical tools and supplies

 

http://www.nationmultimedia.com/national/Extra-fees-for-tourists-30217402.html

 

Kostnad 300 mijoner, men de har tagit fram en avgift som ska dra in 33x vad som behövs. Desperata att få in pengar, detta e ju inte första tecknet på det. Eller är dessa ytterligare 9.7 miljarder "hanterings avgifter" for att ta ut avgiften...

 

Varför ska inte rese eller sjukförsäkringar kunna gälla istället för de som har det?

 

Tycker det kan vara ok att se till at de som inte har rese/sjukförsäkring måste köpa det men varför tvinga på de som redan har det. Kommer denna 500b avgift ge rätt att bli behandlad på privat sjukhusen eller endast government sjukhusen?

 

Mvh

 

 

Idag sägs att 30-50% av statliga uppdrag går till korruption. Det skulle ge 3-5 miljarder ( 3.000.000.000-5.000.000.000) bath till korruptionen. Där är svaret, hehe.

 

Detta påminner om sossarna i Sverige som hela tiden försöker hitta nya "skattebaser" att beskatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag sägs att 30-50% av statliga uppdrag går till korruption. Det skulle ge 3-5 miljarder ( 3.000.000.000-5.000.000.000) bath till korruptionen. Där är svaret, hehe.

 

Detta påminner om sossarna i Sverige som hela tiden försöker hitta nya "skattebaser" att beskatta.

När jag gjorde visarun in i laos så satt alltid en laot med fet guldkedja och kollade passet. Samma sekund passet hamnat i händerna på honom sa han "20 baht". 20 baht är ingen summa att bråka om likväl 500 baht om det innebär att bli av med passet eller nekas inträde till landet. Däremot blir man lite frustrerad inombords då pengarna hamnar i fickan på en korrupt tjänsteman som påverkar en hel nations pr.

Samma känsla väcks när man ev ska äverlämna 500 baht i inträde till ett land som har blivit stämplat för sin korruption. Det påverkar thailands anseende.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 Baht med andra ord.

Det skedde för 5 år sedan och jag fick en stelkrampsspruta, en spruta mot rabies samt ett intyg att jag blivit biten och fick betala 300Tbh men jag tror att läkaren stoppade

allt utom 30Tbh i egen ficka..

 

När jag kom till sverige så skulle jag ta 2 komplleterande vaxsinsprutor och på landstingets sjukhus så var det en distriktsköterska som hjälpte mig till det fasila priset av 700 kronor per gång

.(men det beror på att i Sverige har vi fri sjukvård och den innefattar inte en sådan vaxsination mot rabies) :patsak:

 

born41.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tvinga de som inte har en internationellt godkänd reseförsäkring att köpa en sådan då, varför ska jag betala för att en massa ryssar och kineser inte har vett att försäkra sig?

 

Hmm, ett internationellt försäkringsregister, kan man registrera inkomster, religion och politisk hemvist i det också.

Förlaget skickat till Noppadon.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjorde visarun in i laos så satt alltid en laot med fet guldkedja och kollade passet. Samma sekund passet hamnat i händerna på honom sa han "20 baht". 20 baht är ingen summa att bråka om likväl 500 baht om det innebär att bli av med passet eller nekas inträde till landet. Däremot blir man lite frustrerad inombords då pengarna hamnar i fickan på en korrupt tjänsteman som påverkar en hel nations pr.

Samma känsla väcks när man ev ska äverlämna 500 baht i inträde till ett land som har blivit stämplat för sin korruption. Det påverkar thailands anseende.

 

Visst e 500b ingen större summa, jag reser (jobb) ca 10-20 ggr per år in i Thailand eftersom jag bor dår. Fortfarande överkomligt men hade hellre lagt det på ngt annat. Försäkring kanske...

 

I grund o botten käns detta som ännu ett sätt att få fram pengar till att betala denna regerings valfläsk tex ris fiaskot etc

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tvinga de som inte har en internationellt godkänd reseförsäkring att köpa en sådan då, varför ska jag betala för att en massa ryssar och kineser inte har vett att försäkra sig?

Gör som Schengen, tvinga alla som söker visa ha försäkring.

Problemet uppkommer med alla som reser in i Thailand utan visa (visa exempt stamp, dvs 95% av alla Svenskar, 30 dagar vid ankomst)

Enkelt, har du visa behöver du inte betala 500 baht, Inget visa från ett konsulat, dvs 30 dgr stämpel(för svenskar) betala 500 baht.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att känna sympati för hennes finansiella situation, hon och sambon har satt sig i knipan själv genom att fuska i ett tidigare skede då får de stå sitt kast nu...

 

Har du samma sympati för idi*terna som kör utan hjälm och får betala.

 

Jag känner fortfarande sympati med idi*terna efter 9 år i Thailand.

Det är inte lätt att lämna ett land där storebror tar hand om allt, de är inte vana att ta sköta sig själva.

 

Jag har har hört denna fras allt för många ggr.

"Inga problem, jag ringer ambassaden, de fixar allt för jag är Svensk"

Sorry dorothy, you are not in Kansas anymore.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du samma sympati för idi*terna som kör utan hjälm och får betala.

 

Jag känner fortfarande sympati med idi*terna efter 9 år i Thailand.

Det är inte lätt att lämna ett land där storebror tar hand om allt, de är inte vana att ta sköta sig själva.

 

Jag har har hört denna fras allt för många ggr.

"Inga problem, jag ringer ambassaden, de fixar allt för jag är Svensk"Sorry dorothy, you are not in Kansas anymore.

Det är alltid synd att råka illa ut.

Försäkring borde vara lagstadgat vid utlandsresor. Allt annat är naivt. Jag vill inte att min familj ska behöva belåna huset för att bekosta mig vid en olycka i Thailand. Däremot är jag starkt övertygad om att varken ambassad eller 500 baht kommer hjälpa mig vid olycka. Resförsäkring är a och o. 500 baht kommer inte ge dig den sjukvård som en svensk förväntar sig att få hemma i sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...