Jump to content
IGNORERAD

Väntetid UT


McTwist

Recommended Posts

 

    Det tog ca 3 mån år 2004 för min sambo att få UT från Solna då. Och PUT 2006 ca 30 min.

                            mvh Repe  :good:

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • McTwist

    5

  • Hilding

    4

  • turbo054

    3

  • Jobbe

    3

Mest aktiva i denna tråd

Aven om jag forstar att det kan kannas som en evighet nar man vantar pa att sin alskade skall fa komma till Sverige sa kanns det andock som kraven pa myndigheten har tappat perspektivet. Sverige har ju faktiskt mkt gynnsamma regler for partner-invandring och i jamforelse med andra europeiska stater inte sarskilt langa handlaggningstider (om jag forstatt saken ratt). 6 manader kan val anses som rimligt eller?

Jag kan spontant kanna att fortur borde ges till de fall som galler tex. flyktingar och asylsokande. De befinner sig i en enormt mkt mer oviss situation och kan knappast i lugn och ro vanta in ett beslut i hemlandet med jobb eller boende hemma hos familjen.

Har man ett etablerat forhallande, ar gifta, och/eller har barn sa ges aven informell fortur och vantetiderna brukar oavsett var i landet det handlaggs vara valdigt begransade. Jag tycker aven att det ar sunt att anhorig/partner-invandringen kontrolleras relativt noga oavsett om det galler flickvanner fran Thailand eller kusiners-kusiner fran tex. Balkan.

Dock sa anser aven jag att det ar rimligt att kunna avkrava ett besked om ungefarlig handlaggningstid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det som ett organisationsproblem inom migrationsverket om det tar 6 månader eller mer att få besked från Solna och kanske 2 månader på annan ort. Resurserna inom MIG bör väl ändå fördelas så att där arbetsbelastningen är som störst så ska de ha störst resurser. Eller är de mer ineffektiva på MIG i Solna än på andra orter?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Sådärja, nu sitter jag med frågeformuläret till slut. Tog 6 veckor från det att tjejen var på ambassaden. Känns som att det hade varit enklare med en muntlig intervju, men det är väl bara att plocka fram författartalangerna och sätta igång.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen var på ambasaden 8 Januari, fick papper idag. Man har visst 4 veckor på sig att skicka in frågeformuläret men det skickas den här veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjejen var på ambasaden 8 Januari, fick papper idag. Man har visst 4 veckor på sig att skicka in frågeformuläret men det skickas den här veckan.

Det går snabbt att få frågeformuläret. Min flickvän var på ambassaden 30:e oktober, jag fick frågeformuläret 13:e november. Skickade in det nästa dag. Men sen? DÖDLÄGE. Ringer man och frågar så får jag standardsvaret 6 månaders väntan från inlämnandet på ambassaden. Men frågeformuläret är det minsann "bråttom" (nåja) att skicka tillbaka, inom 1 månad. MIG väcker en falsk förhoppning att det kommer att gå snabbt i.o.m att man får frågeformuläret, men så är det inte alltid.

Keroan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, man har tydligen ändrat sina rutiner en del. Fru Chang fick UT 2005 två veckor efter att jag skickat in frågeformuläret. Då hade jag i och för sig väntat 11 månader på att få frågeformuläret...

Det är ju lätt att misstänka att en del handläggare missuppfattat sina direktiv. Det är maximum 6 månader som gäller, inte minimum 6 månader!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

du behöver inte skriva så jättemycket på formuläret, bara det allra viktigaste, jag skrev inte alls många rader men beslutet tog bara 1 vecka efter att jag skickade in papperet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...