Jump to content
IGNORERAD

1,1 miljoner thailändska gummiodlare registrerade för bidrag från regeringen


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

 

Ja det finns olika sorters "bråkstakar" och enligt mig är det t.ex helt ok att göra motstånd och kräva demokrati och fria val efter en militärkupper och mot ej legitima regeringar tillsatta direkt eller indirekt via nämnda kupp, men att skada 70 poliser och bränna 10 polisbilar bara för att man vill ha högre bidrag är inte ok i min värld.

 

ANC i Syd Afrika är väl ett bra exempel på en rörelse som använde våld men hade ett positivt mål nämligen demokrati, jämlikhet och frihet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Båda regeringarna som bygger på valresultatet 2007 tillsattes genom att det folkvalda parlamentet röstade fram dem. Du har selektivt minne som vanligt...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 181
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    28

  • andersbangkok

    17

  • Tallviking

    14

  • MaiChai

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Hej

 

Ja det finns olika sorters "bråkstakar" och enligt mig är det t.ex helt ok att göra motstånd och kräva demokrati och fria val efter en militärkupper och mot ej legitima regeringar tillsatta direkt eller indirekt via nämnda kupp, men att skada 70 poliser och bränna 10 polisbilar bara för att man vill ha högre bidrag är inte ok i min värld.

 

ANC i Syd Afrika är väl ett bra exempel på en rörelse som använde våld men hade ett positivt mål nämligen demokrati, jämlikhet och frihet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du är nu inne på en diskussion som du inte fattar. Det är helt upp till betraktaren kring vad som är frihetskämpar och terrorister.

Skada 70 poliser och bränna 10 polisbilar är en piss i Mississippi jämfört med de skador som de röda vandalerna gjorde i Bangkok.

 

Jag tillhör de som anser att våld generellt inte är vägen för att uppnå politiska mål.

 

Angående ANC; det är, precis som Thaksins olika partier, ett exempel på ett parti som helt genomsyras av korruption och nepotism. Intressant att du tar detta som ett gott exempel. Det visar hur du ser demokrati. Roande.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehhh...denna tråd handlar väl om stöd till gummiodlare: Kravallerna i Bangkok finns det väl hur många andra trådar som helst att föra den diskussionen i.

 

Tillbaka till ämnet så tycker jag det är helt fel att ev stöd bara ska utgå till markägarna. Det betyder ju att dom stackare som inte äger nån mark utan bara arrenderar blir helt utan bidrag medans markägarna "hystar" in alla bidrag. Men det är kanske så det är tänkt, vad vet jag.

 

Gummibaronen Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehhh...denna tråd handlar väl om stöd till gummiodlare: Kravallerna i Bangkok finns det väl hur många andra trådar som helst att föra den diskussionen i.

 

Tillbaka till ämnet så tycker jag det är helt fel att ev stöd bara ska utgå till markägarna. Det betyder ju att dom stackare som inte äger nån mark utan bara arrenderar blir helt utan bidrag medans markägarna "hystar" in alla bidrag. Men det är kanske så det är tänkt, vad vet jag.

 

Gummibaronen Fritz..

 

 

Om jag inte helt kommer ihåg fel så följer väl gummipriset olje priset rätt så tätt. Tror ni att det kan vara lite framförhållning då oilpeak har börjat myntats och världens konfliktzoner ligger där oljan finns. Kanske vill Thailand bli en tungviktare inom rågummi export då det i en alltför snar framtid kommer vara attraktivare än gummi från olja?

 

Med andra ord så har Thailand börjat köra med framförhållning? Eller är jag helt fel ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag kallade demonstranterna i södra Thailand för bråkstakar och det står jag för, eftersom jag anser att man kan kalla dessa demonstranter i söder för bråkstakar när dom agerar på det sätt som man kunde läsa i Bangkok Post, se rödmarkerad text nedan, detta kunde man läsa i tråden

 

"Enligt uppgifter i  Bangkok Post http://www.bangkokpo...thern-roadblock tog demonstranterna i södra Thailand till våld igår och 70 poliser skadades, 10 polisbilar eldades upp liksom en lastbil, demonstranterna övermannade också en Thai PBS TV produktions bil och raderade filmer över deras brottsliga handlingar, enligt mig verkar det som om det handlar mer om politik än gummipriser."

 

Men självklart ska alla i landet ha rätt till bidrag och så är det uppenbarligen också.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jag kallar dom röda terroristerna bråkstakar och det står jag för. Ingen annan grupp än dom röda får visa sitt missnöje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du är nu inne på en diskussion som du inte fattar. Det är helt upp till betraktaren kring vad som är frihetskämpar och terrorister.

Skada 70 poliser och bränna 10 polisbilar är en piss i Mississippi jämfört med de skador som de röda vandalerna gjorde i Bangkok.

 

Jag tillhör de som anser att våld generellt inte är vägen för att uppnå politiska mål.

 

Angående ANC; det är, precis som Thaksins olika partier, ett exempel på ett parti som helt genomsyras av korruption och nepotism. Intressant att du tar detta som ett gott exempel. Det visar hur du ser demokrati. Roande.

Hej

 

Jag håller med dig om att "Det är helt upp till betraktaren kring vad som är frihetskämpar och terrorister" och jag är alltid lite skeptisk när diktaorer och ej folkvalda regeringar kallar sin egen befolkning för terrorister när dom vill ha demokrati, fria val och ett mer jämlikt samhälle, det ligger ju makthavarnas intresse att framställa dom som just terrorister och det gör dom historiskt sett nästan alltid även om dom s.k terroristerna senare går till historien som frihetskämpar. 

 

Synen på att bränna 10 polisbilar och skada 70 poliser när demonstranter kräver högre bidrag till gummiodlare är uppenbarligen olika, själv tycker jag att en sådan handling är oförsvarbar och felaktig, att försöka bortförklara och försvara det inträffade det med att någon annan skulle ha gjort något värre i något annat sammanhang är bara barnsligt.

 

Själv är jag också i grunden emot våld men inser samtidigt att världen hade sett väldigt annorlunda ut och att kanske miljarder fler människor skulle ha levt under förtryck i diktaturer om dom inte hade gjort motstånd och ibland använt våld, använder diktatorer och ej folkvalda makthavare våld mot sina befolkningar så är det enligt mig ok att försvara sig och kämpa för demokrati.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ehhh...denna tråd handlar väl om stöd till gummiodlare: Kravallerna i Bangkok finns det väl hur många andra trådar som helst att föra den diskussionen i.

 

Tillbaka till ämnet så tycker jag det är helt fel att ev stöd bara ska utgå till markägarna. Det betyder ju att dom stackare som inte äger nån mark utan bara arrenderar blir helt utan bidrag medans markägarna "hystar" in alla bidrag. Men det är kanske så det är tänkt, vad vet jag.

 

Gummibaronen Fritz..

Hej

 

Här kan det nog uppstå vissa problem på sina håll, men min uppfattning är att nästan all gummiodling sker på mark där odlaren själv äger marken, så är det åtminstone i Isaan.

 

Men många tappare är anställda och äger då inte den mark dom jobbar på och för dom blir det väl lite upp till markägaren att avgöra om dom ska få ta del av bidraget eller ej.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

och jag är alltid lite skeptisk när diktaorer och ej folkvalda regeringar kallar sin egen befolkning för terrorister när dom vill ha demokrati, fria val och ett mer jämlikt samhälle,

Håller helt med. Det är än värre när terrorister försöker tvinga en legal regering att utlysa nyval bara för att terroristernas chef vill komma åt mer pengar och införa lagar som friar honom från dessa dåd.

När sedan den sittande regeringen accepterar att utlysa nyval som terroristerna vill; ja då visar sig det riktiga trynet på terroristerna. Då duger inte det! Då invaderar man sjukhus, bränner delar av huvudstaden och provocerar fram ökat våld.

 

Det är för mig så långt från demokrati man kan komma.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Synen på att bränna 10 polisbilar och skada 70 poliser när demonstranter kräver högre bidrag till gummiodlare är uppenbarligen olika, själv tycker jag att en sådan handling är oförsvarbar och felaktig, att försöka bortförklara och försvara det inträffade det med att någon annan skulle ha gjort något värre i något annat sammanhang är bara barnsligt.

Nu är du så där roande ologisk. Du har inte många röda trådar i din argumentation annat än rött är bäst..

Att bränna ner delar av huvudstaden trots att man fått igenom sina krav; DET om något är väl oförsvarligt.

 

Om du läser det du skrev i slutet av meningen sista meningen så är det precis de argument du själv ofta använder men det ser du förstås inte. Kul läsning!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Ehhh...denna tråd handlar väl om stöd till gummiodlare: Kravallerna i Bangkok finns det väl hur många andra trådar som helst att föra den diskussionen i.

 

Tillbaka till ämnet så tycker jag det är helt fel att ev stöd bara ska utgå till markägarna. Det betyder ju att dom stackare som inte äger nån mark utan bara arrenderar blir helt utan bidrag medans markägarna "hystar" in alla bidrag. Men det är kanske så det är tänkt, vad vet jag.

 

Gummibaronen Fritz..

 

Den största risken med ett bidrag som går direkt till markägaren är nog att den dag bidraget försvinner så kommer arrendet att höjas med minst den summan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Håller helt med. Det är än värre när terrorister försöker tvinga en legal regering att utlysa nyval bara för att terroristernas chef vill komma åt mer pengar och införa lagar som friar honom från dessa dåd.

När sedan den sittande regeringen accepterar att utlysa nyval som terroristerna vill; ja då visar sig det riktiga trynet på terroristerna. Då duger inte det! Då invaderar man sjukhus, bränner delar av huvudstaden och provocerar fram ökat våld.

 

Det är för mig så långt från demokrati man kan komma.

Hej

 

Då handlade om kamp för demokrati och fria val och inte höjda bidrag.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största risken med ett bidrag som går direkt till markägaren är nog att den dag bidraget försvinner så kommer arrendet att höjas med minst den summan.

Det ar knappt lont for han som jobbar at agaren nu, for bada far sa lite.

Det gar inte att hoja som man vill.

Vi fick inget bidrag for 24 rai pga att vi hade bara tagit latex 1 manad det hade kravts 3.Innan var det regnperiod och da Kunde man inte ta latex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Då handlade om kamp för demokrati och fria val och inte höjda bidrag.

 

Mvh isan lover

 

Verkligen selektivt minne du har...

 

De fick ju igenom sitt krav på nyval men då valde de ju att ställa ännu fler krav och de bevisar ju om något att det varken var Demokrati eller Fria val de var ute efter.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Då handlade om kamp för demokrati och fria val och inte höjda bidrag.

 

Mvh isan lover

 

 

På slutet var de gisslan åt kejsaren, eller var det för demokratins skull som de beslagtog deras id?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Då handlade om kamp för demokrati och fria val och inte höjda bidrag.

 

Mvh isan lover

Det var inte en kamp för demokrati det var ett försök till statskupp. Hade dom väntat 6 månader så hade aldrig skiten hänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På slutet var de gisslan åt kejsaren, eller var det för demokratins skull som de beslagtog deras id?

Och demokraterna fick ordna fram bussar för att dom skulle kunna ta sig tillbaka till byarna. Dom röda ledarna satte med fart kursen mot Kambodja för att rädda sina skinn.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Och demokraterna fick ordna fram bussar för att dom skulle kunna ta sig tillbaka till byarna. Dom röda ledarna satte med fart kursen mot Kambodja för att rädda sina skinn.

 

Ja när de fattiga inte var till nytta för kejsaren så fick de klara sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja när de fattiga inte var till nytta för kejsaren så fick de klara sig själva.

Javisst! Att tro något annat är naivt.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Då handlade om kamp för demokrati och fria val och inte höjda bidrag.

 

Mvh isan lover

Nej du IL, det där funkar inte. Du vet att det där inte är sant. Regeringen hade gått med på nyval men det passade inte in i din husses plan om att militären skulle genomföra massaker. När det misslyckades så beordrade han förstås att hans hantlangare inte skulle godkända det som dom själva ställt som krav.

Resultatet kläder vi alla till.

Tacka husse för det.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej du IL, det där funkar inte. Du vet att det där inte är sant. Regeringen hade gått med på nyval men det passade inte in i din husses plan om att militären skulle genomföra massaker. När det misslyckades så beordrade han förstås att hans hantlangare inte skulle godkända det som dom själva ställt som krav.

Resultatet kläder vi alla till.

Tacka husse för det.

Hej

 

Du har helt klart en annan bild än mig och miljoner Thailändare när det gäller militärkupper, juridiskt fiffel, militärt övervåld mot civila och regeringars legitimitet när dom får makten direkt eller indirekt till följd av militära eller juridiska kupper.

 

Detta vet vi ju redan och det är väl bara att acceptera.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du har helt klart en annan bild än mig och miljoner Thailändare när det gäller militärkupper, juridiskt fiffel, militärt övervåld mot civila och regeringars legitimitet när dom får makten direkt eller indirekt till följd av militära eller juridiska kupper.

 

Detta vet vi ju redan och det är väl bara att acceptera.

 

Mvh isan lover

 

Har ju inte debaterat så mycket på detta forum, men jag blir oerhört förvånad över hur man om och om igen citerar andra skribenter för att sedan inte svara på citatet utan skriva något helt annat, enligt mig fruktansvärt oartigt och arrogant mot andra.

 

Om du IL citerar någon tycker jag att det verkligen är på sin plats att svara på citatet, eller skiter du fullständigt i vad andra skriver?

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har ju inte debaterat så mycket på detta forum, men jag blir oerhört förvånad över hur man om och om igen citerar andra skribenter för att sedan inte svara på citatet utan skriva något helt annat, enligt mig fruktansvärt oartigt och arrogant mot andra.

 

Om du IL citerar någon tycker jag att det verkligen är på sin plats att svara på citatet, eller skiter du fullständigt i vad andra skriver?

Hej

 

Just dom här sakerna har jag och Andersbangkok diskuterat sedan 2006 och vi står lika långt ifrån varandra då som nu.

 

Han ser offren 2010 som förövare och enligt mig är förövarna militären.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju inte debaterat så mycket på detta forum, men jag blir oerhört förvånad över hur man om och om igen citerar andra skribenter för att sedan inte svara på citatet utan skriva något helt annat, enligt mig fruktansvärt oartigt och arrogant mot andra.

 

Om du IL citerar någon tycker jag att det verkligen är på sin plats att svara på citatet, eller skiter du fullständigt i vad andra skriver?

 

 

 

Jaha, nu gör du ju samma sak igen, citerar mig utan att svara på min fråga.

Eller är ditt svar att p.g.a. att du och en annan skribent debaterat många gånger så anser du att du har rätten att citera inlägg utan att svar på dem.

 

I så fall är det väl rätt meningslöst att citera och du gör ju detta med massor av skribenter, en debatt bygger ju på att man lyssnar på sina kombatanter och sedan svarar dem. Vill man inte det så är det väl bättre att sluta debatera och starta en blogg där man kan föra sin monolog, är nog bra ide för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Just dom här sakerna har jag och Andersbangkok diskuterat sedan 2006 och vi står lika långt ifrån varandra då som nu.

 

Han ser offren 2010 som förövare och enligt mig är förövarna militären.

 

Mvh isan lover

 

Ser du även Tysklands armé under andra världskriget som "offer" eftersom de blev dödade av de arméer som försökte återställa lag och ordning efter Tyskland anfall ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Just dom här sakerna har jag och Andersbangkok diskuterat sedan 2006 och vi står lika långt ifrån varandra då som nu.

 

Han ser offren 2010 som förövare och enligt mig är förövarna militären.

 

Mvh isan lover

 

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...