MPR Nyheter Inlagd Oktober 2, 2013 Dela Inlagd Oktober 2, 2013 Planer smids för att förbjuda välbärgade och turister från att nyttja gratis bussresor i Bangkok - detta har Thailands transportminister Chadchart Suttipunt meddelat. Ministern sade under tisdagen att han har undersökt möjligheten att utfärda ID-kort med streckkoder till låginkomsttagare för att låta dem använda Bangkoks Kollektivtrafikmyndighets bussar gratis. Passagerare skulle kunna kvalificera sig för korten baserat på hur höga deras el- och vattenräkningar är, sade han. Chadchart gjorde uttalandet efter att regeringen godkände en förlängning av projektet med gratis buss- och tågresor i ytterligare sex månader. Förlängningen kommer att gälla fram till den 31 mars nästa år och kostar regeringen två miljarder baht. Källa: http://www.bangkokpost.com/breakingnews/372477/transport-minister-says-tourists-should-be-banned-from-free-buses Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bond1 Inlagd Oktober 2, 2013 Dela Inlagd Oktober 2, 2013 Äntligen! Sand gör sig bäst på vykort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kokos Inlagd Oktober 2, 2013 Dela Inlagd Oktober 2, 2013 Undra om det är ett stort problem med rika och turister på gratisbussarna? Jag åkte iof för första gången med gratisbuss igår ca. 500 m, sen svängde bussen åt ett håll jag inte skulle så då hoppade jag av. Det var typ 3 pers på hela bussen. Annars kostar BRT-bussarna 5THB att åka med Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Oktober 2, 2013 Dela Inlagd Oktober 2, 2013 "baserat på hur höga deras el- och vattenräkningar är?" Men som inneboende hos någon mer välbeställd så lär väl den fattige inte ha tillgång till någon sådan låg räkning . . . Har husbonden en hög vatten och el-räkning pga sin jacuzzi och aircondition i bostaden så lär inte den kostnaden hjälpa den stackars maiden med fri buss, detta trots att hon själv bara har en fläkt i sitt lilla kyffe. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Oktober 2, 2013 Dela Inlagd Oktober 2, 2013 Skulle välbärgade frivilligt åka buss i Bangkok? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Oktober 2, 2013 Dela Inlagd Oktober 2, 2013 Då kan dom ju börja med skyltar på Engelska på bussarna om turister ska fatta något av buss systemet överhuvudtaget. "No Walking ATM's"....;-) Jag brukar åka en hel del buss i BKK. Om jag skulle åka taxi varje gång skulle det bli en hel del surt förlorade Chang-baht. När jag/vi hoppat på bussen så har det inte framgått om det är en gratis eller ej. Defenetivt inte på engelska. Jag trodde det var gratis för att folk skulle välja buss istället för bil och således spara in en hel del utsläpp. För att utvidga Transportministerns ide ytterligare så vore det mycket glädjande om de även förbjöd Thaitjejer att ens få åka för "Thai-pris" om dom är i sällskap med en "Walking ATM". Det görs ju redan på båtbiljetter till vissa öar! (Bofasta = 300, Thai utan farang = 350, Thai med Farang och Farang = 450). Nästa resa ska jag i alla fall ställa frågan om dom vill ha farangpris för tjejen "Vilken nationalitet tror du hon har, Vilket pass tror du hon har?" Men detta är ju en helt annan sak än gratisbussarna.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Känns lite apartheid över detta... Ska man ha med sig taxeringskalendern i fortsättningen? Farangerna är alltså rika men inte så rika att de har råd att ta en taxi? "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Då kan dom ju börja med skyltar på Engelska på bussarna om turister ska fatta något av buss systemet överhuvudtaget. "No Walking ATM's".;-) Jag brukar åka en hel del buss i BKK. Om jag skulle åka taxi varje gång skulle det bli en hel del surt förlorade Chang-baht. Min teori stämmer ,endast snåljåpaar som dricker changpisset Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Hej Gäller detta bara boende i Bangkok eller får även vi falanger i Isaan med låg el förbrukning åka gratis? Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Hej Gäller detta bara boende i Bangkok eller får även vi falanger i Isaan med låg el förbrukning åka gratis? Mvh isan lover Du ingår i rika faranger ,så det blir inget med det he he Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Mja, att betala 5 bath för en bussbiljett verkar inte en del forumister inte ha tagit höjd för i reskassan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Jag är villig att betala 40 baht om det så krävs. Bor oftast (i BKK) på gatan längs Pratunam och benen blir trötta och svetten kan rinna. Då kan det vara skönt att sätta sig i en buss fast det är trafikstockning och det skulle gå fortare att gå. Men att sitta och vila benen i en taxi i värsta stockningen pallar inte min plånbok eller mitt chang-konto ;-) Tjejer och "Hen" dricker Singha och Heineken ;-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Min teori stämmer ,endast snåljåpaar som dricker changpisset Du är för generös! Med dina "A'n" ;-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Du är för generös! Med dina "A'n" ;-) Klart jag är generös ,jag är ingen snål changpiss drickare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Tur att man inte blir drabbad av denna diskriminering,vi åker alltid taxi Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Tur att man inte blir drabbad av denna diskriminering,vi åker alltid taxi Som turist kan man väl unna sig att alltid åka taxi. Däremot kan det ju bli en ganska nätt utgift om man ska sitta i en taxi några timmar varje dag i Bangkok om man bor där. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
manfarang Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Politiker är sig lika. De vill visa att de är handlingskraftiga, tyvärr är det oftast åt h*vete fel och betydelselöst. Lär väl kosta mer än de sparar. Dessutom - vem vill åka med dessa bussar om de som åker får en stämpel "fattig" och är till allmän beskådan. Även om man är fattig vill man kanske inte att det ska stå skrivet i pannan. บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Oktober 3, 2013 Dela Inlagd Oktober 3, 2013 Det sitter mest en massa Sinkare och åker runt dagarna i ända på dessa gratisbussar, vanligt folk kommer ju inte till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd Oktober 4, 2013 Dela Inlagd Oktober 4, 2013 1969 50.satang nu enligt ovastående 5bath det har blivit dyrare Men buss 23 går fortfarande samma väg o 5 Ac samma sträcka Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kokos Inlagd Oktober 4, 2013 Dela Inlagd Oktober 4, 2013 Jag är villig att betala 40 baht om det så krävs. Bor oftast (i BKK) på gatan längs Pratunam och benen blir trötta och svetten kan rinna. Då kan det vara skönt att sätta sig i en buss fast det är trafikstockning och det skulle gå fortare att gå. Men att sitta och vila benen i en taxi i värsta stockningen pallar inte min plånbok eller mitt chang-konto ;-) Tjejer och "Hen" dricker Singha och Heineken ;-) Nu är det väl bara gratisbussarna de ska porta folk från? (Alla vanliga bussar är väl inte gratis nu? eller har jag missat det?). För övrigt kan buss vara ett alternativ när man ska göra en resa som inte taxichaufförerna vill köra p.g.a. trafikstockning etc. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd Oktober 4, 2013 Dela Inlagd Oktober 4, 2013 Jag tror att svaret på hur idi*ten kan komma med ett sådant utspel finns i denna mening: He wants to put an end the free bus fleet and instead install a barcode reader on all city buses, including private coaches, using a portion of the budget allocated for the scheme. Han har förstås inte lyckats kräma ur tillräckligt med pengar för egen del ur detta program. Genom att inrätta en process där man skall ansöka om ID-kort med bar code reader så öppnas plötsligt möjligheten till mutor. De som skall hantera processen, de som ska leverera korten mm. mm. Detta är helt enkelt en inkomstkälla för ministern. Demokrati a la Thaksin Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd Oktober 4, 2013 Dela Inlagd Oktober 4, 2013 Bra Anders Att inte någon har fattat det tidhgare Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Oktober 4, 2013 Dela Inlagd Oktober 4, 2013 "baserat på hur höga deras el- och vattenräkningar är?" Men som inneboende hos någon mer välbeställd så lär väl den fattige inte ha tillgång till någon sådan låg räkning . . . Har husbonden en hög vatten och el-räkning pga sin jacuzzi och aircondition i bostaden så lär inte den kostnaden hjälpa den stackars maiden med fri buss, detta trots att hon själv bara har en fläkt i sitt lilla kyffe. Snälla. Du begriper att det gäller att ha röstat rätt, eller.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Oktober 4, 2013 Dela Inlagd Oktober 4, 2013 Känns lite apartheid över detta... Ska man ha med sig taxeringskalendern i fortsättningen? Farangerna är alltså rika men inte så rika att de har råd att ta en taxi? Miljötänkande faranger, ej välkomna! Har själv åkt buss med det i åtanke, men, men, hur många thai tänker på miljön? Jaja, det är Thailand, suck. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Oktober 4, 2013 Dela Inlagd Oktober 4, 2013 Hej Gäller detta bara boende i Bangkok eller får även vi falanger i Isaan med låg el förbrukning åka gratis? Mvh isan lover Snåljåp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu