Jump to content
IGNORERAD

Pensionsåldern för thailändska lärare kan komma att höjas

MPR Nyheter

Recommended Posts

Både Thailands regering och privata sektor har gått med på att senarelägga lärares pensionsålder från 60 till 65 år eftersom det råder brist på lärare i landet.

Idén grundar sig i en duskussion vid ett nyligen anordnat seminarium om "det nationella utbildningssystemet och akademiska yrkens pensionering". Ett kontor under Utbildningsdepartementet säger att man har utvecklat idén och att man nu studerar sätt att lagstadga den. Prawit Buengsai från Federation of Teachers Association of Thailand håller med om förslaget men säger att det bör vara upp till lärarna själva om de vill fortsätta jobba.

Källa: http://www.pattayamail.com/news/extension-of-teachers-retiring-age-under-consideration-30645

post-8073-0-99397900-1380374270.jpg

post-8073-0-99397900-1380374270.jpg

Dela på andra sajter

Ska det vara så svårt att uppskatta hur många lärare som behövs i landet och utbilda dessa?

Att vara lärare i Thailand är vad jag vet ett ganska uppskattat jobb. Så problemet kan inte vara som i Sverige att det är svårt att locka folk med rätt kvalifikationer till utbildningen.

Dela på andra sajter

Hur mycket får en pensionerad lärare per månad?

går det att leva på den summan?

om man arbetar till 65 i ställett för 60 hur mycket höjs pensionen per månad..

Inte aktuellt för min del ,jag är bara nyfiken.

born41

Dela på andra sajter

Hur mycket får en pensionerad lärare per månad?

går det att leva på den summan?

om man arbetar till 65 i ställett för 60 hur mycket höjs pensionen per månad..

Inte aktuellt för min del ,jag är bara nyfiken.

born41

Jag känner en som har drygt 50000 Baht sen han gick i pension. Fast det verkar som lönerna för lärare kan variera ganska mycket. Pga hur mycket du mutat rektorn, tror jag.

Dela på andra sajter

Ska det vara så svårt att uppskatta hur många lärare som behövs i landet och utbilda dessa?

Att vara lärare i Thailand är vad jag vet ett ganska uppskattat jobb. Så problemet kan inte vara som i Sverige att det är svårt att locka folk med rätt kvalifikationer till utbildningen.

Uppenbarligen så har de uppskattat redan att det kommer att behövas mer lärare..:)

Dela på andra sajter

Jag känner en som har drygt 50000 Baht sen han gick i pension. Fast det verkar som lönerna för lärare kan variera ganska mycket. Pga hur mycket du mutat rektorn, tror jag.

Det låter väldigt mycket. Bra mycket mer än vad de flesta lärare har i lön när de fortfarande arbetar.

Dela på andra sajter

Om de nu skall ändra något så är det väl ett perfekt läge att göra rätt. De nya lärarna skall ha en lön som de kan leva på direkt och låt de gamla gå i pension med en gång. De som väljer lärar yrket är personer som har höga betyg men ingen ambition utan bara sitter av sin tid. Skulle yrkesvalet varit fel har de aldrig råd att sluta utan blir i stället en livslåg plåga både för sigsjälva och skolan samt eleverna. 

Ingångs löner för lärare är löjligt låga ca 7000 B de jag pratat med har ca 10000 B tills de fyller 35 år sedan ca 15000 tills de fyller 45 år och därefter ca 25000 B tills e fyller 50år och därefter 40000 tills de fyller 55 år och de sista 5 åren har de 50000-65000 innan pension.

Pensionen betalas ut som en engångs summa ca 2 miljoner eller en livs lång pension om ca 15000 b per månad.

Dessa siffror är från egen erfarenhet när jag under en kort tid arbetade på en skola samt från andra utlänningar som jobbar i skolor.  

Feminist

Dela på andra sajter

Det låter väldigt mycket. Bra mycket mer än vad de flesta lärare har i lön när de fortfarande arbetar.

Jag håller med dig, men jag tänker inte ifrågasätta hans pension. Jag är ganska säker på att han hade mer än 65000 innan han gick i pension. Han hade någon extrautbildning som gjorde att han hade mer än normalt. Det som Saobath angivit ovan låter vetigare.

Dela på andra sajter

Uppenbarligen så har de uppskattat redan att det kommer att behövas mer lärare.. :)

Jag tycker inte att de har uppskattat det riktigt, i varje fall inte i tid. Om det råder brist på lärare, borde det var en brist i uppskattningen av hur många lärare som måste utbildas för att de ska räcka till för de behov som finns. Det kan finnas andra skäl också till bristen på lärare, t.ex att många är missnöjda och lämnar yrket.

Dela på andra sajter

De som väljer lärar yrket är personer som har höga betyg men ingen ambition utan bara sitter av sin tid.

Är det så?

Dela på andra sajter

Jag tycker inte att de har uppskattat det riktigt, i varje fall inte i tid. Om det råder brist på lärare, borde det var en brist i uppskattningen av hur många lärare som måste utbildas för att de ska räcka till för de behov som finns. Det kan finnas andra skäl också till bristen på lärare, t.ex att många är missnöjda och lämnar yrket.

Du borde ha tyckt lite tidigare då..

Dela på andra sajter

Är det så?

Ja och det finns mycket mera att generalisera om hur lärare är i Thailand men inget som är till deras fördel som skulle få varje svensk förälder att känna fara för sina barn.

Feminist

Dela på andra sajter

Ja och det finns mycket mera att generalisera om hur lärare är i Thailand men inget som är till deras fördel som skulle få varje svensk förälder att känna fara för sina barn.

Är det därför våra ungar får så mkt läxor varje dag..:)

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...