leifen Inlagd September 24, 2013 Dela Inlagd September 24, 2013 Nu finns det massor av trådar, men försäkringar är färskvara och har olika villkor. Har begärt offert på utökad försäkring utöver de 45 dagar jag har i hemförsäkringen med Länsförsäkringar. Samtidigt skickade jag samma förfrågan till ERV. Jag är 60+ och skall stanna 111 dagar utöver min "inbyggda reseförsäkring". om 45 dagar. Länsförsäkringar 2578kr och ERV 5758kr. Det är den nivå man hamnar på, men vet inte om villkoren skiljer. Har haft Länsförsäkringar i 30 år och en sakskada på 3000kr under alla år. 23kr per dag kostar det. Någon som har andra erfarenheter? Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd September 24, 2013 Dela Inlagd September 24, 2013 Betalar Länsförsäkringar 5188 kronor från 2 September 2013 till och med 25 Maj 2014, försäkringen blev billigare än förra året. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd September 24, 2013 Trådstartare Dela Inlagd September 24, 2013 Betalar Länsförsäkringar 5188 kronor från 2 September 2013 till och med 25 Maj 2014, försäkringen blev billigare än förra året. Hade du hemförsäkring som grund? Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd September 24, 2013 Dela Inlagd September 24, 2013 Hade du hemförsäkring som grund? Ja LF BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd September 24, 2013 Dela Inlagd September 24, 2013 Är inte insatt i de olika försäkringsbolagen men se för guds skull till att ni är ordentligt försäkrade när ni far till Thailand, önskar inte ens mina värsta fiender att få någon form av problem utan en heltäckande försäkring. Bra och nödvändig tråd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kookoo Inlagd September 24, 2013 Dela Inlagd September 24, 2013 Hej! Min försäkring kostar hos ERV 2927' kr för 227 dagar. Jag är 60+ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 24, 2013 Dela Inlagd September 24, 2013 Nu finns det massor av trådar, men försäkringar är färskvara och har olika villkor. Har begärt offert på utökad försäkring utöver de 45 dagar jag har i hemförsäkringen med Länsförsäkringar. Samtidigt skickade jag samma förfrågan till ERV. Jag är 60+ och skall stanna 111 dagar utöver min "inbyggda reseförsäkring". om 45 dagar. Länsförsäkringar 2578kr och ERV 5758kr. Det är den nivå man hamnar på, men vet inte om villkoren skiljer. Har haft Länsförsäkringar i 30 år och en sakskada på 3000kr under alla år. 23kr per dag kostar det. Någon som har andra erfarenheter? Leif De gånger jag har varit på jakt efter förlängd reseförsäkring för mig och min familj så har det alltid visat sig att det har varit billigast att förlänga min ordinarie försäkring, jämfört med ERV och allt vad de heter, jag hade Trygghansa. Så inte förvånande att även Länsförsäkringar verkar vara så. Som utvandrad har vi och jag alla försäkringar via http://www.muangthaiinsurance.com/ Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Det var aktuellt förra veckan att förlänga försäkringen. Eftersom jag hade redan rest från Sverige var det inga andra än ERV som var villiga att förnya försäkring. Frågade alla andra bla IF, TryggHansa, Gouda (där hade jag fått ifall mina 45 dagar på hemförsäkringen hade inte gått ut) Nåväl jämförde och studerade även lokala försäkringar i Thailand, en som hade passat mig hade kostat 38.121 THB/år som ger 23 SEK/dag men bedömde att jag vill bråka på ett språk som jag behärskar och sen har ett Nordiskt försäkring hemtransport om man tex skadar sig så pass illa att man blir sängliggande längre tid. Pga att jag redan hade rest ut och min försäkringsskydd i hemförsäkringen hade gått ut fick jag något högre premie, samt en karens på en vecka Så jag tecknade försäkringen i ett år till en kostnad på starx under 11 000 SEK som ger en dygnskostnad på 30 SEK. Försäkringen har en självrisk på 1 000 SEK/försäkringsfall, utan självrisk hade den kostat 34,50 SEK per dygn Alla bedömer vi individuellt vilken skydd vi vill ha, jag vill gärna ha en helskyddande försäkring som jag har idag, ersätter sjuvård i 60 dagar, Nödvändiga och skäliga kostnader, ersättning vid invaliditet med 400 000 SEK mm, hemtransport Nödvändiga och skäliga kostnader Den lokala försäkringen (var hos en mäklare så jag vet inte vilken bolag) skulle ha ersätt 720 000 THB i sjukvård, 750 000 THB i invaliditetsersättning och 150 000 THB vid olycka. När jag tog offerter fick jag ont i huvudet till sist, det blev bara för mycket siffror och blev förvirrad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Det var billigt LänsF. Jag betalade 45 + 46 dagar 2815 till Folksam Etv ville ha 5100 ung samma tid Är 70+ Offe Nu finns det massor av trådar, men försäkringar är färskvara och har olika villkor. Har begärt offert på utökad försäkring utöver de 45 dagar jag har i hemförsäkringen med Länsförsäkringar. Samtidigt skickade jag samma förfrågan till ERV. Jag är 60+ och skall stanna 111 dagar utöver min "inbyggda reseförsäkring". om 45 dagar. Länsförsäkringar 2578kr och ERV 5758kr. Det är den nivå man hamnar på, men vet inte om villkoren skiljer. Har haft Länsförsäkringar i 30 år och en sakskada på 3000kr under alla år. 23kr per dag kostar det. Någon som har andra erfarenheter? Leif Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
2much Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Har min hemförsäkring hos Folksam och då kunde jag inte teckna en 6-månaders reseförsäkring hos IF för att jag inte var kund hos IF: Kanske är så hos fler bolag att man måste ha sin hemförsäkring hos dom för att kunna teckna en förlängd reseförsäkring (till ett bra pris) så inte kunderna springer och är "otrogna". Smile and the world smiles with you Fart and you stand alone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 (ändrad) Betalade för januari februari 748 kr för 13 dagar utöver de 45. Detta var dock både för mig och min fru. Hon är dock 17 år yngre än mig, så det var väl billigare för henne Lånar tråden för en kompoletterande fråga i detta ärende: I år blir vår resa 48 dagar inklusive resdagar. Törs man åka utan förlängt skydd, eller kommer det att bli problem om något händer under tiden och försäkringsbolaget upptäcker att restiden varar längre än 45 dagar? Edit: Vi har Länsförsäkringar. /GSt Ändrades September 25, 2013 av gst Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Nu finns det massor av trådar, men försäkringar är färskvara och har olika villkor. Har begärt offert på utökad försäkring utöver de 45 dagar jag har i hemförsäkringen med Länsförsäkringar. Samtidigt skickade jag samma förfrågan till ERV. Jag är 60+ och skall stanna 111 dagar utöver min "inbyggda reseförsäkring". om 45 dagar. Länsförsäkringar 2578kr och ERV 5758kr. Det är den nivå man hamnar på, men vet inte om villkoren skiljer. Har haft Länsförsäkringar i 30 år och en sakskada på 3000kr under alla år. 23kr per dag kostar det. Någon som har andra erfarenheter? Leif 23kr om dagen låter mkt billigt. Jag fick ungefär samma summa från ERV. Jag har Trygg hansa och dom ville ha drygt 70kr per dag utöver dom 45 dagarna i hemförs. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Betalade för januari februari 748 kr för 13 dagar utöver de 45. Detta var dock både för mig och min fru. Hon är dock 17 år yngre än mig, så det var väl billigare för henne Lånar tråden för en kompoletterande fråga i detta ärende: I år blir vår resa 48 dagar inklusive resdagar. Törs man åka utan förlängt skydd, eller kommer det att bli problem om något händer under tiden och försäkringsbolaget upptäcker att restiden varar längre än 45 dagar? Edit: Vi har Länsförsäkringar. /GSt varför inte tänka åt andra hållet?? Om något händer och du stå utan skydd så kan kostnaderna bli enorma. Måste vara bättre att betala någon hundralapp för att slippa oroa sig för sånt. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
2much Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Betalade för januari februari 748 kr för 13 dagar utöver de 45. Detta var dock både för mig och min fru. Hon är dock 17 år yngre än mig, så det var väl billigare för henne Lånar tråden för en kompoletterande fråga i detta ärende: I år blir vår resa 48 dagar inklusive resdagar. Törs man åka utan förlängt skydd, eller kommer det att bli problem om något händer under tiden och försäkringsbolaget upptäcker att restiden varar längre än 45 dagar? Edit: Vi har Länsförsäkringar. /GSt Om någonting händer under tiden är nog bäst du kollar med LF. Här är några saker som hänt efter reseförsäkringen tagit slut.. Kan inte vara värt att spara dom hundralapparna. http://www.aftonbladet.se/resa/article14927220.ab http://www.aftonbladet.se/nyheter/article467105.ab Smile and the world smiles with you Fart and you stand alone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Om någonting händer under tiden är nog bäst du kollar med LF. Här är några saker som hänt efter reseförsäkringen tagit slut.. Kan inte vara värt att spara dom hundralapparna. http://www.aftonbladet.se/resa/article14927220.ab http://www.aftonbladet.se/nyheter/article467105.ab Skrämmande cynism att man låter människor ligga och dö om inte stålar dyker upp. Undras om det går till likadant i ett humant samhälle som Sverige om en person blir akut sjuk och saknar pengar? Tvivlar på det. Gäller det liv och död bör väl läkarna operera utan hänsyn till pengar? Dessutom ingår det i läkarnas ed att rädda liv men det kanske inte gäller i snikenhetens Thailand? BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Skrämmande cynism att man låter människor ligga och dö om inte stålar dyker upp. Undras om det går till likadant i ett humant samhälle som Sverige om en person blir akut sjuk och saknar pengar? Tvivlar på det. Gäller det liv och död bör väl läkarna operera utan hänsyn till pengar? Dessutom ingår det i läkarnas ed att rädda liv men det kanske inte gäller i snikenhetens Thailand? BTT Så är det väl tyvärr i rätt många länder..men som du skriver, vist är det skrämmande! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
2much Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Skrämmande cynism att man låter människor ligga och dö om inte stålar dyker upp. Undras om det går till likadant i ett humant samhälle som Sverige om en person blir akut sjuk och saknar pengar? Tvivlar på det. Gäller det liv och död bör väl läkarna operera utan hänsyn till pengar? Dessutom ingår det i läkarnas ed att rädda liv men det kanske inte gäller i snikenhetens Thailand? BTT Är inte bara i Thailand det är såhär, den ena artikeln gällde Nicuragua. Hur ser det ut för dom thai som kommer hit på besök? Vem betalar för deras sjukhusvård om dom inte är försäkrade? Smile and the world smiles with you Fart and you stand alone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Är inte bara i Thailand det är såhär, den ena artikeln gällde Nicuragua. Hur ser det ut för dom thai som kommer hit på besök? Vem betalar för deras sjukhusvård om dom inte är försäkrade? Nu menar jag om en person kommer akut och ex är skottskadad. Jag har aldrig hört talas om att man då låter en sån person ligga och dö utan operation. Att man sen kanske nekar någon vård om den har ont i örat är en annan sak. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Skrämmande cynism att man låter människor ligga och dö om inte stålar dyker upp. Undras om det går till likadant i ett humant samhälle som Sverige om en person blir akut sjuk och saknar pengar? Tvivlar på det. Gäller det liv och död bör väl läkarna operera utan hänsyn till pengar? Dessutom ingår det i läkarnas ed att rädda liv men det kanske inte gäller i snikenhetens Thailand? BTT Jobbar läkarna gratis där du bor ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Skrämmande cynism att man låter människor ligga och dö om inte stålar dyker upp. Undras om det går till likadant i ett humant samhälle som Sverige om en person blir akut sjuk och saknar pengar? Tvivlar på det. Gäller det liv och död bör väl läkarna operera utan hänsyn till pengar? Dessutom ingår det i läkarnas ed att rädda liv men det kanske inte gäller i snikenhetens Thailand? BTT Man kan ju vända på det och fråga sig hur cynisk man är om man kommer från välfärdslandet Sverige och tycker att Thailand ska stå för den sjukvård man behöver men inte själv kan betala för när man vistas i landet. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Skrämmande cynism att man låter människor ligga och dö om inte stålar dyker upp. BTT Ju då, har Du inte hört att det finns ett park bakom Bangkok Pattaya Hospital dit de kör alla som inte har försäkring/pengar. Finns hur många som helst där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 I Sverige får alla akut sjukvård direkt vid ev olycka och kostnaderna regleras efteråt “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Jag känner en finskt kvinna som jobbade på BKK Pattaya hospital och enl henne får alla nödvändigt första hjälp oavsett om man har försäkring eller ej, saknar man skydd slussas man till statligt sjukhus. Så man kanske inte dör i brist på första hjälp utan i brist av fortsatt vård. Men mitt rekommenderation är : teckna en heltäckande försäkring för hela resan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cobra Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 LF 15.34kr/dag 205 dagar - 45 = 160 dagar Jag är +50 men -55 år Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd September 25, 2013 Dela Inlagd September 25, 2013 Man kan ju vända på det och fråga sig hur cynisk man är om man kommer från välfärdslandet Sverige och tycker att Thailand ska stå för den sjukvård man behöver men inte själv kan betala för när man vistas i landet. Fritz.. Så du menar att en person som haft oturen att inte ha en försäkring ska ligga och dö?? Hoppas du har dina försäkringar i ordning BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu