Jump to content
IGNORERAD

Reseförsäkring


leifen

Recommended Posts

Vad har brodern själv haft för försäkringar vid sina resor?

 

Det är råd och tips jag vill ha av erfarna Thailandsresenärer.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    6

  • broder tuk tuk

    4

  • 2much

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

broder tuk tuk

Vad har brodern själv haft för försäkringar vid sina resor?

 

Det är råd och tips jag vill ha av erfarna Thailandsresenärer.

 

Modernära försäkringar

 

Betalar 1700 per år

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Modernära försäkringar

 

Betalar 1700 per år

 

BTT

Sånt försäkringsbolag finns inte.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Internet är ett underskattat verktyg!

http://www.modernaforsakringar.se/

Nu är brodern språklärare så ett stavfel är det inte. Tror mer att han menade jag ringer mamma. (moder nära)

 

Sen kan alla som vill söka på Moderna Försäkringar och försöka få en utökad reseförsäkring på ett år för 1700kr.

60 dagar går bra i deras hemförsäkring.

 

Kanske 1993 men inte 2013.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare kompletterade vi alltid vår 45 dagars reseförsökring hos LF med en förlängning. Jag tyckte de var orimligt dyra, ca 2000 för de extra 45 dagarna jag och gumman oftast behöver. Nu betalar jag resan med mitt VISA kort och får en reseförsäkring med 90 dagar hos Folksam som vi kompletterat med en löpande olycksfallsförsäkring hos ICA banken 45kr/mån/pers. Jag vet inte om jag missat något men jag inbillar mig att jag får ett bättre skydd än vad LF kunde ge mig för 2000kr/45 dagar. Kan kanske vara ett alternativ för fler...

 

http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+Mediaarkiv/397?encoding=UTF-8

 

http://www.icabanken.se/forsakringar/olycksfallsforsakring/

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är brodern språklärare så ett stavfel är det inte. Tror mer att han menade jag ringer mamma. (moder nära)

 

Sen kan alla som vill söka på Moderna Försäkringar och försöka få en utökad reseförsäkring på ett år för 1700kr.

60 dagar går bra i deras hemförsäkring.

 

Kanske 1993 men inte 2013.

Läsförståelse är en "gudagåva"!

"Var gäller försäkringen?

Försäkringen gäller dygnet runt i Norden och EU samt i upp till ett år i resten av världen. Moderna Försäkringars ansvar börjar gälla dagen efter den dag då du ansökt om försäkring. Försäkring för sjukdom upphör på närmaste huvudförfallodag efter din 65-årsdag. Försäkring för ekonomisk invaliditet upphör på närmaste huvudförfallodag efter din 55-årsdag."

Källa: http://www.modernaforsakringar.se/

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare kompletterade vi alltid vår 45 dagars reseförsökring hos LF med en förlängning. Jag tyckte de var orimligt dyra, ca 2000 för de extra 45 dagarna jag och gumman oftast behöver. Nu betalar jag resan med mitt VISA kort och får en reseförsäkring med 90 dagar hos Folksam som vi kompletterat med en löpande olycksfallsförsäkring hos ICA banken 45kr/mån/pers. Jag vet inte om jag missat något men jag inbillar mig att jag får ett bättre skydd än vad LF kunde ge mig för 2000kr/45 dagar. Kan kanske vara ett alternativ för fler...

 

http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+Mediaarkiv/397?encoding=UTF-8

 

http://www.icabanken.se/forsakringar/olycksfallsforsakring/

 

WAXO

Har tittat på villkoren  ICA olycksfallsförsäkring och den är precis vad namnet anger.

Den ersätter bara vid olycksfall och max 90 dagar vid sjukhusvistelse med 1000kr per dag.

Nu har jag inte läst allt men hur är det med ett ambulansflyg från Asien?

 

Drabbas man av en sjukdom som kan drabba alla, så gäller den inte alls.

En hjärtinfarkt eller liknande och man "ligger där".

 

Folksams reseförsäkring är mest ett förstärkt avbeställningsskydd som reglerar förseningar, missade anslutningsflyg mm.

Den har en olycksfalls del och men ersätter inte vårdkostnader.

 

Sjukdom regeleras inte av den.

 

Därför är det inget för mig.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Betalade för januari februari 748 kr för 13 dagar utöver de 45. Detta var dock både för mig och min fru. Hon är dock 17 år yngre än mig, så det var väl billigare för henne :)

 

Lånar tråden för en kompoletterande fråga i detta ärende: I år blir vår resa 48 dagar inklusive resdagar. Törs man åka utan förlängt skydd, eller kommer det att bli problem om något händer under tiden och försäkringsbolaget upptäcker att restiden varar längre än 45 dagar?

 

Edit: Vi har Länsförsäkringar.

 

/GSt

 

Enligt mitt bolag(IF) så ÄR du försäkrad de första 45 dagarna, de tre sista är du oförsäkrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Läsförståelse är en "gudagåva"!

"Var gäller försäkringen?

Försäkringen gäller dygnet runt i Norden och EU samt i upp till ett år i resten av världen. Moderna Försäkringars ansvar börjar gälla dagen efter den dag då du ansökt om försäkring. Försäkring för sjukdom upphör på närmaste huvudförfallodag efter din 65-årsdag. Försäkring för ekonomisk invaliditet upphör på närmaste huvudförfallodag efter din 55-årsdag."

Källa: http://www.modernaforsakringar.se/

 

Jag har precis snackat med Moderna, deras försäkring har INTE sjukhusvård!!!!!

Det betyder att i mitt fall så får jag pröjsa vården själv efter dag 45, men får betalt för invaliditet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Länsförsäkringar och var med i en svårare trafikolycka under en längre vistelse i Thailand. Ärendet är inte slutfört, men i nuläget är jag inte nöjd med deras värdering av mina skador. Jag ska också säg att jag använder Länsförsäkringar till mycket annat som bilförsäkring, husförsäkring och bolån. Jag är mycket nöjd med de där, framförallt med bankärendena.

 

Sedan är det så, gäller samtliga svenska försäkringsbolag, man har ingen trygghet om en olycka händer utomlands. Med det menar jag att, det finns ingen myndighet att väda sig till i Sverige som kan hjälpa till eller rätta ett försäkringsbolags beslut om du tycker det är felaktigt. Visst Konsumentverket finns alltid, men vi alla vet hur bestämmande de är. Tro mig, jag har varit i kontakt med UD, Trafikskadenämden och Trfikförsäkringsföreningen som alla skickar mig vidaren till den andre.

 

Vad jag vill komma till är att min erfarenhet har lärt mig att inte försäkra mig i ett svenskt försäkirngsbolag om jag ska utomlands, altså köp en försäkring i Thailand istället. Det går också att köpa ett "International Medical Evacuation" tillägg, om den thailändska försäkringen inte täcker hemresan vid olycka (de brukar bli ganska dyra om även resan hem till Sverige ska vara inkluderad)

 

Ps.

Mina bifogade bilder visar vad jag menar med en "svårare trafikolycka"

post-3745-0-69851000-1380340231_thumb.jp

post-3745-0-69851000-1380340231_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det massor av trådar, men försäkringar är färskvara och har olika villkor.

 

Har begärt offert på utökad försäkring utöver de 45 dagar jag har i hemförsäkringen med Länsförsäkringar.

Samtidigt skickade jag samma förfrågan till ERV.

 

Jag är 60+ och skall stanna 111 dagar utöver min "inbyggda reseförsäkring". om 45 dagar.

 

Länsförsäkringar 2578kr och ERV 5758kr.

 

Det är den nivå man hamnar på, men vet inte om villkoren skiljer.

 

Har haft Länsförsäkringar i 30 år och en sakskada på 3000kr under alla år.

 

23kr per dag kostar det.

Någon som har andra erfarenheter?

 

 

Leif

Hej! Jag försäkrar alltid i Gouda, har just tagit en försäkring på117 dagar (172 sammanlagt) och betalar 2932 kr. Åker om 3 veckor, nedräkningen har börjat! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ni har alla mycket lägre summor än vad jag får fram!

 

Försäkrar ni bara er själva under resan och inte er Thai-fru?

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har alla mycket lägre summor än vad jag får fram!

 

Försäkrar ni bara er själva under resan och inte er Thai-fru?

 

  / Joe

Det har jag också undrat, mitt ERV försäkring kostade drygt 11 000 SEK för ett år. Är 53 år, fick en straffavgift på 250 SEK

pga att jag hade redan rest från Sverige. Erfarenhet säger att man får det man betalar för. Billigt är inte bra. Nämligen försäkrings

bolagen säljer gärna försäkringar, kassaflöde in. Sen nä olycka är framme, börjar man titta på försäkringstagaren. En gång hände

mig att jag köpte en försäkring från Finland, och självklart fick jag den, även om det står i villkoren att man ska vara mantalskriven

i Finland o berättigat för KELA förmånen. (finskt försäkringskassa ungefär) Tur att ja märkte det innan jag åkte iväg, särskild när

jag sen var tvungen att nyttja försäkringen. Puh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...