Jump to content
IGNORERAD

Samsung S4, köpt i Sverige kan INTE användas utanför EU


Cobra

Recommended Posts

Lite av vad man hittar på nätet:

 

"- En förklaring till regionlåsningen kan vara att Samsung eller snarare återförsäljarna vill få kontroll över gråimporten."

 

"- jag har varit i kontakt med vår ÅF-kontakt på Samsung, som säger att låsningen mycket riktigt finns. Man måste använda ett svenskt SIM-kort och ringa 10 samtal för att låsa upp spärren."

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cobra

    13

  • Soengsang

    7

  • Swift 4X4

    5

  • Tallviking

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Oregistrerad knasen

Jösses, nu börjar HTC-fånarna låta exakt som ifånarna :rotfl: Hoppas ni kan läsa thaitecken i era "kvalitetstelefoner" :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses, nu börjar HTC-fånarna låta exakt som ifånarna :rotfl: Hoppas ni kan läsa thaitecken i era "kvalitetstelefoner" :P

 

Spelar nog ingen roll vilken telefon, jag kan inte läsa thiaitecken i någon, men grattis till så lärda som er som måste ha telefon som klarar det!

 

Vore grymt att kunna läsa thai, då kanske det vore lättare att lära sig språket!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Spelar nog ingen roll vilken telefon, jag kan inte läsa thiaitecken i någon, men grattis till så lärda som er som måste ha telefon som klarar det!

 

Vore grymt att kunna läsa thai, då kanske det vore lättare att lära sig språket!

 

Jag kan inte heller läsa thai men får ibland sms eller meddelanden på Whatsapp och liknande och då är det ju bra att ha en telefon som klarar av att läsa thaitecken så man kan klistra in det translate för översättning ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte heller läsa thai men får ibland sms eller meddelanden på Whatsapp och liknande och då är det ju bra att ha en telefon som klarar av att läsa thaitecken så man kan klistra in det translate för översättning ;)

 

Ok, jag får aldrig några meddelande på whatsapp/thai, däremot så skickar ju bla opperaratören sms på thai ibland, och de går alldeles utmärkt att läsa på HTC:n, kopiera och översätta i tex google :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag får aldrig några meddelande på whatsapp/thai, däremot så skickar ju bla opperaratören sms på thai ibland, och de går alldeles utmärkt att läsa på HTC:n, kopiera och översätta i tex google :)

 

Det är ju just detta som är så konstigt. I Thailand blir sms:en riktiga på min HTC, men inte i Sverige, här blir det bara fyrkanter :(

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en HTC One då och få en bättre mobil, komplettera sen med en bra kamera så blir det som en S4 :crazy:

 

 

Vad kostar en HTC One i Thailand ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit i kontakt med samsungs support för att få ett klargörande . Men dom två jag pratade med hade inte hört talas om detta (mycket märkligt kan tyckas)

 

Hittade en sida ang detta problem   http://geektech.ie/index.php/european-version-of-samsungs-galaxy-note-3-reported-to-not-work-outside-of-europe/

 

Vad jag kan förstå så bara man aktiverar sin telefon med ett eu simkort skall det senare gå att använda tex ett thai sim senare. Här är ett utdrag.

 

 

In order to provide customers with the optimal mobile experience in each region including customer care services, Samsung has incorporated the ‘regional SIM lock’ feature into Galaxy Note 3 devices.

The product is only compatible with a SIM-card issued from a mobile operator within the region identified on the sticker of the product package. When the device is activated with a SIM card issued from the other region, the device may be automatically locked until it is released at the dedicated service center. 

Once a device is activated normally, the regional SIM lock is automatically released. Users can enjoy the roaming service as usual and can use other region’s SIM card when travelling.

The regional SIM lock has been applied to the Galaxy Note II and Galaxy S4 devices through a software update in selective markets.

The regional SIM lock does NOT affect the device’s features and performance. Users can continue to enjoy all the advanced features of our products.

 

 

Vet ej om jag fattat rätt ,kanske någon med bättre kunskap (tekniskt och språkmässigt ) kan se om så är fallet.

Detta gäller Note 3 men torde vara samma för alla Samsungs nyare produkter.

 

Mvh Hobbe

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Samsung s3 är i särklass den sämsta skit jag köpt. Så aldrig mer en Samsung telefon för min del oavsätt regionlåst eller ej

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag "hittat" en S4 Activ som ska funka med alla SIM.

Men vad är det för mobil ?

Någon som har en S4 Aktiv.

Det ska gå att dyka med den !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag "hittat" en S4 Activ som ska funka med alla SIM.

Men vad är det för mobil ?

Någon som har en S4 Aktiv.

Det ska gå att dyka med den !!

Och hur har du tänkt dig att svara i telefonen under vatten om det ringer?  :ahh: Ska du berätta för mormor om fiskar du ser under vatten? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag "hittat" en S4 Activ som ska funka med alla SIM.

Men vad är det för mobil ?

Någon som har en S4 Aktiv.

Det ska gå att dyka med den !!

Köpte en sådan för några veckor sedan men den lämna jag hemma i Swe för tyckte dels var lite för stor för att släpa runt i fickan och sen är den så fipplig att ladda när man ska bort med luckan för laddningen. så väntar lite så kommer det säkert trådlös laddning till den åxå. Bara att konstatera att S2 är en bra tingest

//K

post-3645-1380372129,34_thumb.jpg


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur har du tänkt dig att svara i telefonen under vatten om det ringer? :ahh: Ska du berätta för mormor om fiskar du ser under vatten? :crazy:

Den är ganska värdelös att använda under vattnet för touchdisplayen får spel pga. Vattentrycket.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en sådan för några veckor sedan men den lämna jag hemma i Swe för tyckte dels var lite för stor för att släpa runt i fickan och sen är den så fipplig att ladda när man ska bort med luckan för laddningen

 

 

Annars hade kanske en sån här varit ett billigare alternativ om du ville ha en stationär telefon

post-3918-0-24242400-1380372627.jpg

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars hade kanske en sån här varit ett billigare alternativ om du ville ha en stationär telefon

555 nja så illa är det inte men det krävs lite tillvänjning när man kommer från en liten plutt som s2, och sen fick jag en bra anledning släpa med Xperia tablet Z vilken också funkar dåligt under vattnet ;)

//K

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur har du tänkt dig att svara i telefonen under vatten om det ringer?  :ahh: Ska du berätta för mormor om fiskar du ser under vatten? :crazy:

 

 

Kan ju ta bilder när jag snorklar bland krokodilerna och hajen. Max 1 meter djupt och max 30 minuter.

 

Mormor ja, henne har jag inte pratat ned på ett tag, det kanske går att ringa till himlen (paradiset) med den. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är ganska värdelös att använda under vattnet för touchdisplayen får spel pga. Vattentrycket.

//K

 

 

Max 1 meter djupt och max 30 minuter enligt Samsung

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit i kontakt med samsungs support för att få ett klargörande . Men dom två jag pratade med hade inte hört talas om detta (mycket märkligt kan tyckas)

 

Hittade en sida ang detta problem   http://geektech.ie/index.php/european-version-of-samsungs-galaxy-note-3-reported-to-not-work-outside-of-europe/

 

Vad jag kan förstå så bara man aktiverar sin telefon med ett eu simkort skall det senare gå att använda tex ett thai sim senare. Här är ett utdrag.

 

 

In order to provide customers with the optimal mobile experience in each region including customer care services, Samsung has incorporated the ‘regional SIM lock’ feature into Galaxy Note 3 devices.

The product is only compatible with a SIM-card issued from a mobile operator within the region identified on the sticker of the product package. When the device is activated with a SIM card issued from the other region, the device may be automatically locked until it is released at the dedicated service center. 

Once a device is activated normally, the regional SIM lock is automatically released. Users can enjoy the roaming service as usual and can use other region’s SIM card when travelling.

The regional SIM lock has been applied to the Galaxy Note II and Galaxy S4 devices through a software update in selective markets.

The regional SIM lock does NOT affect the device’s features and performance. Users can continue to enjoy all the advanced features of our products.

 

 

Vet ej om jag fattat rätt ,kanske någon med bättre kunskap (tekniskt och språkmässigt ) kan se om så är fallet.

Detta gäller Note 3 men torde vara samma för alla Samsungs nyare produkter.

 

Mvh Hobbe

 

Snor svaret som en annan medlem här frågade Samsung direkt:

 

 

http://www.trustedreviews.com/opinions/galaxy-note-3-region-lock-explained-what-it-means-and-how-it-affects-you

 

Alltså, När man köpt en telefon i Sverige från Samsung så kan man bara aktivera den här i EU, alltså den första aktiveringen när man plockar upp den ur lådan. När man gjort det så kan man använda den överallt i hela världen. Som innan alltså.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snor svaret som en annan medlem här frågade Samsung direkt:

 

 

http://www.trustedreviews.com/opinions/galaxy-note-3-region-lock-explained-what-it-means-and-how-it-affects-you

 

Alltså, När man köpt en telefon i Sverige från Samsung så kan man bara aktivera den här i EU, alltså den första aktiveringen när man plockar upp den ur lådan. När man gjort det så kan man använda den överallt i hela världen. Som innan alltså.

Ha! Nu blev det tyst  :14: Är supernöjd med min S4 och den kommer föreviga många sköna barrundor i vinter :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Snor svaret som en annan medlem här frågade Samsung direkt:

 

 

http://www.trustedreviews.com/opinions/galaxy-note-3-region-lock-explained-what-it-means-and-how-it-affects-you

 

Alltså, När man köpt en telefon i Sverige från Samsung så kan man bara aktivera den här i EU, alltså den första aktiveringen när man plockar upp den ur lådan. När man gjort det så kan man använda den överallt i hela världen. Som innan alltså.

Japp du har rätt att du kan använda din ny inköpta överallt i hela världen. MEN med det sim kort telefonen är aktiverad med. Du kan inte aktivera telefonen med tex. Telenors SIM sedan åka till Thailand och stoppa ett thailändsk SIM- kort och hoppas att det funkar. OBS jag menar att telefonen inte är operatörslåst till Telenor.

Vi har prövat med ThaiSIM och det gick inte. SIM funar annars i andra telefoner här i Sverige. Kolla bild i tidigare inlägg. 

 

 

"Produkten är endast kompatibel med ett SIM-kort som utfärdats av en mobiloperatör inom regionen identifieras på etiketten på förpackningen. "

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp du har rätt att du kan använda din ny inköpta överallt i hela världen. MEN med det sim kort telefonen är aktiverad med. Du kan inte aktivera telefonen med tex. Telenors SIM sedan åka till Thailand och stoppa ett thailändsk SIM- kort och hoppas att det funkar. OBS jag menar att telefonen inte är operatörslåst till Telenor.

Vi har prövat med ThaiSIM och det gick inte. SIM funar annars i andra telefoner här i Sverige. Kolla bild i tidigare inlägg. 

 

 

"Produkten är endast kompatibel med ett SIM-kort som utfärdats av en mobiloperatör inom regionen identifieras på etiketten på förpackningen. "

Det där stämmer inte med vad Samsung säger.

 

Var har du fått det ifrån, drömt eller?

 

Trist beteende iaf, troligen som sagts för att minska gråimport.

Tror att det försvinner när Samsung ser försäljningen minska (pga obefogad rädsla för regionlåsta telefoner).

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där stämmer inte med vad Samsung säger.

 

Var har du fått det ifrån, drömt eller?

 

Trist beteende iaf, troligen som sagts för att minska gråimport.

Tror att det försvinner när Samsung ser försäljningen minska (pga obefogad rädsla för regionlåsta telefoner).

 

 

MVH Tommy

Om man nu köper en sån mobil med regionsspärr. Då skulle i varje fall jag vara rädd att om det blir någon låsning på den i Thailand och man måste uppdatera eller läsa in en ny version av Android att denna regionsspärr ska ställa till det. Det måste ju vara skit till spärr om den är så enkel att ta sig förbi att det bara är att rensa den och ladda in ett nytt operativ. Ska spärren göra verkan och inte vara  enkel att knäcka för gråimportörerna vill det väl till att det är efektivt låst.

 

Kan du garantera att det är en obefogad rädsla för regionlås?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu köper en sån mobil med regionsspärr. Då skulle i varje fall jag vara rädd att om det blir någon låsning på den i Thailand och man måste uppdatera eller läsa in en ny version av Android att denna regionsspärr ska ställa till det. Det måste ju vara skit till spärr om den är så enkel att ta sig förbi att det bara är att rensa den och ladda in ett nytt operativ. Ska spärren göra verkan och inte vara  enkel att knäcka för gråimportörerna vill det väl till att det är efektivt låst.

 

Kan du garantera att det är en obefogad rädsla för regionlås?

Nix det kan jag inte garantera och jag tänker som du, de där 2 modellerna avstår jag ifrån tillsvidare.

Men, som jag skrev så stämmer det inte med vad Samsung säger, men jag tycker att det är ett trist beteende iaf.

 

Sätt samma pris i hela världen så försvinner det påstådda "Problemet" med gråimport, men eftersom den svenska momsen på bla telefoner är högst inom EU (delad 1a plats), så hjälper det kanske inte svenska försäljare?

 

VAT in European Union membering countries

Belgium – 21 %

Bulgaria – 20 %

Cyprus– 15 %

Denmark – 25 %

Germany – 19 %

Estonia – 18 %

Finland – 25 %

France – 19,6%

Greece – 18 %

Great Britain – 17,5%

Italy – 20 %

Ireland – 21 %

Latvia – 18 %

Lithuania– 18 %

Luxemburg– 15 %

Malta – 15 %

Hungary – 25 %

The Netherlands – 19 %

Austria – 20 %

Poland– 22 %

Portugal – 19 %

Romania – 19 %

Sweden – 25 %

Slovak Republic – 20 %

Slovenia - 20 % (8,5%)

Spain – 16 %

Czech Republic– 22 %

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar fotfarande råda total förvirring angående detta.

 

Senaste informationen ifrån Bibbens länk.
 

Update 13:28 on 01/10

Since our last update, it appears as if there's still a great deal of uncertainty surrounding the SIM unlock issue. Despite Samsung's official statement, reports suggest phones may still be locked to a single SIM and unable to use a regional SIM card. See the comments for updates from readers, and please post any information you come across. We're currently seeking a further update from Samsung.


http://www.trustedreviews.com/opinions/galaxy-note-3-region-lock-explained-what-it-means-and-how-it-affects-you
Läs de senaste kommentarerna

 

Tittade lite i tråden på xda-forumet och det är ingen som har fått hjälp av Samsung.

Förtillfället verkar det ända sättet att få tag på upplåsningskoderna vara att köpa dem ifrån nån rysk hemsida.

Ändrades av elephant
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar fotfarande råda total förvirring angående detta.

 

Senaste informationen ifrån Bibbens länk.

 

http://www.trustedreviews.com/opinions/galaxy-note-3-region-lock-explained-what-it-means-and-how-it-affects-you

Läs de senaste kommentarerna

 

Tittade lite i tråden på xda-forumet och det är ingen som har fått hjälp av Samsung.

Förtillfället verkar det ända sättet att få tag på upplåsningskoderna vara att köpa dem ifrån nån rysk hemsida.

Verkar som någon har skitit i det blå skåpet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...