Jump to content
IGNORERAD

Ksp-58 "guds gåva" till mänskligheten

Guest Oregistrerad knasen

Recommended Posts

• Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• audirs2

9

• Tallviking

8

• Tommy

5

• ola med b

5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har du provat?

Fick välja att va grg-skytt eller ksp-skytt, valde ksp, vilket inte var ett bra val då man alltid fick bära med sig det tunga helvetet vid alla eld-överfall medan grg:en lämnades i bilen.

Dock ett fantastiskt vapen.. :thumbsup:

Dela på andra sajter

Har testat.

Men tycker nog denna verkar lite roligare, har iof inte testat...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

hade oturen att ha ak-4, k-pist, grg och ksp.  en jävla massa vapen att göra rent hehe      så svar ja, den va ball att skjuta med ;)

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Dela på andra sajter

Eller? :rotfl: Hittade denna video på tuben. 

Som gammal ksp-skytt i armen så får jag ståfräs... Ksp-58 är helt klart något utöver det vanliga. Har du provat? 

http://www.youtube.com/watch?v=UX3IkwB_YLM

Japp, sjukt kul vapen att skjuta med och väldigt effektivt, dock var väl inte den efterföljande vapenvården lika upphetsande som att bränna i väg ca 1000 kulor i minuten med en kaliber av 7.62!

//S 

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

Eller? :rotfl: Hittade denna video på tuben. 

Som gammal ksp-skytt i armen så får jag ståfräs... Ksp-58 är helt klart något utöver det vanliga. Har du provat? 

http://www.youtube.com/watch?v=UX3IkwB_YLM

Kan väl säga så här... när jag som fordonsförare i lumpen, hade vi en skjutglad typ på kompaniet som älskade att ställa upp denna pjäs på taket på min bandvagn, och skjuta hej vilt, jag var och är halvdöv fortfarande...

När jag året efter åkte till Sydafrika, och såg alla våra svenska vapen "som ej sålts utomlands", kan jag bekräfta att den funkar som den ska.

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Har testat.

Men tycker nog denna verkar lite roligare, har iof inte testat...

Verkar inte var så svårt att se var elden kommer ifrån!

Dela på andra sajter

Japp, sjukt kul vapen att skjuta med och väldigt effektivt, dock var väl inte den efterföljande vapenvården lika upphetsande som att bränna i väg ca 1000 kulor i minuten med en kaliber av 7.62!

//S 

Vapenvård  på 58:an... :spy:

Dela på andra sajter

Vapenvård  på 58:an... :spy:

Jag gillade nog fan vapenvårdeman satt ett jäng nere i källaren i Karlsborg och snackade medans man gjorde rent grejerna.lugnt skönt och en hel del skratt.

Bra mycket roligare än alla jävla skogspromenader :-)

And that's all I have to say about that

Dela på andra sajter

Nattskytte med var femte spårljus på Väddö.. Det var tider det. :)

Nattskytte hade vi varannan spårljus.. När det gällde nattskyte så var nog ksp:n det lamaste som fick vara med. Kommer ihåg att jag låg med benen  i granatgeväretseldedens utblåsradie och fick mig en ordenlig kyss under nattskytte.. För varje skott grg eller stridsvagnen sköt så var det som att få en spade slagen  i ansiktet när man var i närheten...

Dela på andra sajter

Jag sköt även en pansarvärnsrobot, TOW 55, det var egentligen vårat huvudvapen men vi hade i varje pluton en KSP 58, 2 GRG samt ett fordonsbunden och ett flyttbart robotställ. Utöver det hade vi våra handeldvapen, de flesta hade M45,or. Japp, ni läser rätt, det var bestyckningen av en pansarjägarpluton i början av 80-talet.  Alla i plutonen var utbildade på alla ingående vapen samt sjukvård.

Robot 55 var en ganska mystisk pjäs som krävde en del "pill" men den var fruktansvärt effektiv upp till ca 3 kilometers avstånd och då kunde man i princip välja vilken bult man ville träffa på stridsvagnen.

Vi sköt löjligt många "fullbumbor" med både TOW 55 och GRG, men när vi sköt en 55,a sa vi "där åker en ny VOLVO" för det kostade ungefär lika mycket.

Men det roligaste var att skjuta skarpt med en KSP 58,a

// Stridspitten S

Dela på andra sajter

Jag gillade nog fan vapenvårdeman satt ett jäng nere i källaren i Karlsborg och snackade medans man gjorde rent grejerna.lugnt skönt och en hel del skratt.

Bra mycket roligare än alla jävla skogspromenader :-)

Viken skräll att du var f-jägare.. Syns ju på dif :D

Dela på andra sajter

vapenvård va som sagt ingen favorit, men efter första skogsmulle sessionen så kom vi på att om man tejpade byssan och använde lämplig sprey så slapp man det värsta :crazy:

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Dela på andra sajter

Säger bara fullladning mot en pråm som gick mellan Visby och Stora karlsö hela havet avstängt när vi sköt med Centurion 10.5 cm

Bajen_Kopia.png
Dela på andra sajter

Sjukt nog gillade jag faktiskt vapenvården även av 58,an. Det var en ganska häftig känsla att plocka ner ett monster som en 58,a rengöra den och sedan plocka i hop den igen och få den att fungera. När jag tänker tillbaka är det så sjukt så jag nästan skäms!

Men det var andra tider, andra förutsättningar.

//S

Dela på andra sajter

Den var ball! Var man ute på övning räckte med att bära den, dom andra fick dela på diverse annat skrot hehe.

Och vapenvården, den var lite extra. Men det kunde jag dra ut på så jag fick sitta i värmen nån timma längre.

Dom andra fick gräva skyttegravar, hehe.

Glömmer aldrig när vi va på övning i Älvdalen. Kompaniet skulle skjuta prick på "korven", en sån lång röd ballong som satt i vajer efter ett flygplan.

Det var 40 minus, alla bössor frös fast. Utom min. Jag fick köra lyspatroner, mitt på dan! Hade 4 man i bandvagnen som laddade åt mej.

Helvette va jag pumpa lys den dagen, det lyste upp himlen ska jag säga, och vi vann tävlingen åsså...   :-)

uj va längesen...

post-7490-0-62014200-1379640135_thumb.jp

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Dela på andra sajter

Sköt också KSP-58 när jag låg i lumpen på I 11 i Växjö, har för mig att pipan fick bytas då den blev så jäkla varm efter ett visst antal salvor.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Ett satans baxande var det ju på den pjäsen och alla dess tillbehör, som tur var fick vi den utbytt på  KSP 90 halvvägs igenom lumpen och då började ju man bli orolig för att man glömt hälften då den gentemot KSP 58 vägde ingeting och var lika smidig som en AK5 att bära med sig...

Fast 58B har nog ett mer macho sound...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Fick prova på några gånger och peppra med den trots att jag bara var en ammunitonskusk när jag låg i det militära . Här är lumparpolaren när vi låg på taket och övade strid i ort . Men taskiga som dom var så fick vi bara använda lösplugg då :D

post-3262-0-02676500-1379646817.jpg

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Dela på andra sajter

Dubbelmonterade på 200-båt i skyttetorn....

Om man sänkte eldhastigheten ngt så lät det som en trimmad fiskebåt när man satt inne i tornet.... :thumbsup:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

Äsch det där är väll ingenting

Detta är ett manligt vapen som jag hade

post-3485-0-08197300-1379662424.jpg

och ville man bli riktigt farlig så satt man bajonetten :thumbsup:

post-3485-0-67478300-1379662424_thumb.jp

Vid repövningen på Gotland sköt vi i motvind mot havet. Det var så man fick ducka när skotten kom tillbaka :crazy:

;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Tacka vet jag 40:orna och 57:orna vi hade ombord på Carlskrona

Jag sköt en uppvisningsskjutning ombord på henne utanför Sydney med 40:an och skarpa zonrörsgranater mot ett Learjet-bogserat höjdhållande mål på 6 meter över havet (simulerar sjömålsrobot)

Öppnade eld så fort målbogseraren passerade över fartyget så jag fick eldtillstånd på 3000 m och pulveriserade målet med ETT skott

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Äsch det där är väll ingenting

Detta är ett manligt vapen som jag hade

attachicon.gifKpist01.jpg

och ville man bli riktigt farlig så satt man bajonetten :thumbsup:

attachicon.gifKpist02.jpg

Vid repövningen på Gotland sköt vi i motvind mot havet. Det var så man fick ducka när skotten kom tillbaka :crazy:

;)

Hahaha,det där var före min tid..förmodar att prickskyttarna använde musköter ;-)

And that's all I have to say about that

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...