Jump to content
IGNORERAD

Seriös varning ?


Keithan

Recommended Posts

Nej inte på angående polycyn

Men det kom ett mail tidigare med ett medelande att Vi behöver din hjälp

klicka här Då kom det upp rutor med att man skulle logga in på sitt konto

Det var dett jag skrev till Pay Pal om

Tyvärr hade jag redan raderat mailet så kunde inte ge dem avsändare

 

Mvh Kjell

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    5

  • Keithan

    4

  • ban99arne

    3

  • scorpio63

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Släng allt sånt skit i korgen tillsammans med bankirer och advokater som hittat en gammal klient som behöver hjälp.

Seriösa företag mailar aldrig dig om säkerhetsläckor.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett brev i veckan från Ica Banken . Att mitt konto kanske kommit i orätta händer, Just det kortet har jag använt på internetköp från kina och det företaget kör bara med pay pal. Testade o göra ett köp från företaget, men kortet för internetköp var spärrat. Ringde upp Icabanken , De nästan ursäktade sig , Självklart att ni skall göra detta menade jag,  Men de  menade att jag måste byta ut kortet. Så nått skumt är det ,,,,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett brev i veckan från Ica Banken . Att mitt konto kanske kommit i orätta händer, Just det kortet har jag använt på internetköp från kina och det företaget kör bara med pay pal. Testade o göra ett köp från företaget, men kortet för internetköp var spärrat. Ringde upp Icabanken , De nästan ursäktade sig , Självklart att ni skall göra detta menade jag,  Men de  menade att jag måste byta ut kortet. Så nått skumt är det ,,,,,,,

Nordea har gjort ett liknande för mig, någon ville ta ut pengar på mitt kort, kolla de med 1 dollar att kontot fanns.

Jag skulle använda kortet och det visade sig att alla pengar var borta.

Nordea meddelade mig på telefon att dom sett något skumt i kollen på en dollar så dom hade fört över alla mina pengar på ett annat konto för att säkra dom.

Sedan sändes ett nytt kort ut till mig sedan jag verifierade att jag var kontoinnehavaren.

Det kortet som byttes ut hade aldrig varit ute på nätet.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för svar :)

Som den misstänksamma typ jag är, kommer jag nog att fortsätta slänga brev liknade detta.

Särskilt om man skriver

"

 Tänk på att inte klicka på några länkar i misstänkta e-postmeddelanden.

Klicka här om du vill lära dig hur du skyddar dig mot falska mejl, nätfike och identitetsbluffar.

"

Till Shinga711:

Jag vill minnas att man skulle klicka på någon annan länk, läsa och godkänna.

Gjorde du det också ?

 

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det paypal och andra företag borde göra är ju att be folk knappa in paypal adressen manuellt och ge dig informationen när du väl loggat in. 

att ändra en adress från tex www.paypal.com till www.paypaI.com är inte så svårt. tror många av er har svårt att se vad skillnaden är på de båda adresserna.

 

finns exempel på andra bokstavs kombinationer som kan vara knepiga att se skillnad på tex byta ut "m" mot "rn" i en adreess.

 

nu syns skillnaden i paypal exemplet ganska bra om man hovrar och tittar vart adressen går, det var mest ett exempel på hur det "bluffas"

Ändrades av KhaoNiao
Link to comment
Dela på andra sajter

Det paypal och andra företag borde göra är ju att be folk knappa in paypal adressen manuellt och ge dig informationen när du väl loggat in. 

att ändra en adress från tex www.paypal.com till www.paypaI.com är inte så svårt. tror många av er har svårt att se vad skillnaden är på de båda adresserna.

 

finns exempel på andra bokstavs kombinationer som kan vara knepiga att se skillnad på tex byta ut "m" mot "rn" i en adreess.

 

nu syns skillnaden i paypal exemplet ganska bra om man hovrar och tittar vart adressen går, det var mest ett exempel på hur det "bluffas"

 

Fick titta länge för att se skillnaden, bra där!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det paypal och andra företag borde göra är ju att be folk knappa in paypal adressen manuellt och ge dig informationen när du väl loggat in. 

att ändra en adress från tex www.paypal.com till www.paypaI.com är inte så svårt. tror många av er har svårt att se vad skillnaden är på de båda adresserna.

 

finns exempel på andra bokstavs kombinationer som kan vara knepiga att se skillnad på tex byta ut "m" mot "rn" i en adreess.

 

nu syns skillnaden i paypal exemplet ganska bra om man hovrar och tittar vart adressen går, det var mest ett exempel på hur det "bluffas"

Det var verkligen en riktig luring. Svårt att hitta även när man visste att något inte stämde.  Tack för den kunskapen!

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tycker jag att du får tro att jag hittat på alltihopa.

Men :

1. Jag vill inte att någon av misstag ska trycka på länken och kanske få sin dator infekterad.

2. Om det mot förmodan är en riktig länk, kanske den innehåller information om mig och mitt konto där. 

Ganska solklart att jag inte vill lämna ut en sådan länk, eller ?

Jag fick det där mailet också i veckan men raderade det med en gång. Jag är inte så datavan men jag är heller ingen idi*t. 

 

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Det paypal och andra företag borde göra är ju att be folk knappa in paypal adressen manuellt och ge dig informationen när du väl loggat in. 

att ändra en adress från tex www.paypal.com till www.paypaI.com är inte så svårt. tror många av er har svårt att se vad skillnaden är på de båda adresserna.

 

finns exempel på andra bokstavs kombinationer som kan vara knepiga att se skillnad på tex byta ut "m" mot "rn" i en adreess.

 

nu syns skillnaden i paypal exemplet ganska bra om man hovrar och tittar vart adressen går, det var mest ett exempel på hur det "bluffas"

Nu har jag tittat och tittat men ser ingen skillnad, berätta vad skillnaden är??????

 

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag tittat och tittat men ser ingen skillnad, berätta vad skillnaden är? ?????

 

gubben

Stort I, litet i. :)

Gemener, versaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Shinga711: Jag vill minnas att man skulle klicka på någon annan länk, läsa och godkänna. Gjorde du det också ?

 

Jag behövde inte klicka på någon länk för att godkänna det nya avtalet.

 

Det nya policyavtalet träder automatiskt i kraft den 18. Okt. 2013 om man inte vidtar någon åtgärd.

 

Däremot finns det en länk till att att säga upp avtalet om man inte godkänner de nya villkoren.

 

Detta förfarande tycker jag är helt ok, men jag håller även med dig att det närmast liknar ett självmål att formulera texten i mejlet på det vilseledande sättet. PayPals avsikt är säkert god (att varna för nätfiske) men metoden att kombinera varningen med uppmaningen att vidta någon åtgärd (=att läsa villkorsändringar) är säkert kontraproduktiv.

 

Är man konspiratoriskt lagd kan man ju misstänka PayPal för en viss avsikt att på detta sättet minimera eventuella protester mot de nya policyvillkoren, hehe. Läser man inläggen här kan man ju tycka att de verkligen har lyckats med detta uppsåt.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Det paypal och andra företag borde göra är ju att be folk knappa in paypal adressen manuellt och ge dig informationen när du väl loggat in.

 

Ja, det är precis så "äkta paypal" gör.

 

Jag har, som jag nämnde tidigare, ändrad min kortinformation och därför blivit uppmanad att verifiera att jag verkligen är ägare till uppgivet konto genom en "test-transaktion" som visar en viss kod på motsvarande rad i mitt bankutdrag. I denna mejl fanns det ingen länk utan uppmaningen att (manuellt) logga in i mitt paypal-konto.

 

Och tro mig, jag har verkligen kollat stavningen i alla länkar i mitt tidigare mejl ang. policyändringen. Eftersom det enbart gällde att uppmärksamma ändringen genom att läsa allmän text som gäller för alla fanns det ingen anledning att logga in i sitt konto. Därför kan man ha en viss förståelse att mejlet var försett med länkar för att underlätta navigeringen.

 

Men det som väckte mångas misstänksamhet, inklusive min egen, var att brevet kombinerades med en varning om nätfiske. Ett bra uppsåt men kanske inte det klokaste i det här specifika sammanhanget. Jag skulle tro att detta resulterar i många kommentarer och missförstånd och paypal kommer säkert att lära sig sin läxa genom denna groda.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...