Jump to content
IGNORERAD

SFI och "Bidrag" ?


Oregistrerad

Recommended Posts

Dessa skarpa hjärnor tror jag inte kan hjälpa sverige på fötter.

Men jag tror att man skulle kolla IP-nummer på inläggen för att se om någon användare har flera login.

Antingen följer man regeln för en inloggning eller så gör man inte det.

Vilka skulle orka ha flera nick?

Om du har en föraning eller vet så är det väl bara att pm:a Chang så kan han väl kolla det eller är jag helt fel ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sid

    7

  • gst

    6

  • vistascape

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest BpaijingKatai

Det var det där i mitt inlägg om att vi inte idag lider någon större nöd i tillgången på lata odågor när det gäller inhemskt och redan importerat material så vi behöver ju inte rusa iväg för att importera mer av det.

Men som sagt var, de har lär mig här på forumet att detta är saker som jag inte begriper mig på då jag endast tillhör begåvningsreserven.

Dessa kommer enligt de skarpa hjärnorna här på mpr att skapa massor av jobb och hjälpa Sverige på fötter igen.

 

Det är på G!!!!!

Snart så är vi i paradiset!!

 

 

http://www.svd.se/naringsliv/invandrare-bakom-jobbokning-2035_8569012.svd

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Min fru läser sfi på halvtid och yrkessvenska på halvtid. Hon får ca 9800 kronor efter skatt/m. Orkar inte kolla exat just nu.

Hon har bott i Sverige lite över 5 år, började jobba efter två månader i landet (vid sidan av sfi-studier! Ingen ersättning då). Jag såg till att hon fick med facket/a-kassa direkt. Hon har jobbat på 2 restauranger, som pers.assistent och som städerska. Blivit grovt utnyttjats av alla arbetsgivare (ej som pers.ass.) arb.och lönemässigt. Den sista, städfirman fick betala 60 000 kr skadestånd (tack hjälp av facket).

Efter en veckas karenstid började hon får a-kassaersättning (självklart hade hon anmält sig på arbetsförmedlingen )och snart började hon igen Sfi med a-kassapengar (50 %-studier). -kassaersättning dock 100%. Efter 300 dagar tog arbetsförmedlingen över den ekonomiska delen (aktivitesstöd), försäkringskassa betalar ut pengar. Hon får idag 65% av sin a-kassadelen (= ca 9800-9900 kr ef. skatt).

I Thailand hade hon inte gått i skolan mer än 6 år, kan inte mycket engelska heller. Ni kan förstår att sfi och yrkessvenska är inte lätt för henne. Men hon kämpar. ...

Ett råd för er alla falangmänen !!!

Se till att era fruar, samboer gå med a-kassa, helst facket oxå så fort som möjligt, och undvik svartarbete. De har era kvinnor oxå vissa rättigheter när dem bli utan arbete och kanske fortsätter med sfi- och andra grundstudier i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om era fruar eller flickvänner har universitet eller högskoleexamen så istället att gå SFI kan de söka till utbildning / Snabba Vägen, Svenska för utländska akademiker /

först och främst så läser de intensivt 8 timmar om dagen i ca 10 månader sedan skipar man alla Muhamed, Ali och Fatimor osv som inte är intresserade att lära sig snabbt.

Ni kommer att se resultat bara efter några dagar. Eftersom grupper är mycket blandade är det nästan omöjligt att tjejer kan prata thai. Det är bara svenska som gäller.

Kolla med respektive AF i era städer.

 

 

 Mohamed oh Fatimor har haft kultur medan svenskarna gick med horn på huvudet. Det är västerländska missionärer som har försökt att använda dom och förstört deras kultur  :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mohamed oh Fatimor har haft kultur medan svenskarna gick med horn på huvudet. Det är västerländska missionärer som har försökt att omvända dom och förstört deras kultur
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

 Mohamed oh Fatimor har haft kultur medan svenskarna gick med horn på huvudet. Det är västerländska missionärer som har försökt att använda dom och förstört deras kultur  :17:

 

I Faraonernas Egypten hade man en väldigt högt stående kultur och genomförde lyckade operationer på människor medan folk i större delen av världen dog av en förkylning, sedan förlorade de kriget.......

Link to comment
Dela på andra sajter

 Mohamed oh Fatimor har haft kultur medan svenskarna gick med horn på huvudet. Det är västerländska missionärer som har försökt att använda dom och förstört deras kultur  :17:

Och för resten skulle du träffa Muhamed Ali så skulle du inte vara så kaxig ha ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej tänkte bara undra... är detta en myt eller? Att man får betala tillbaka bidraget man fått om man inte klarar sin SAS kurser i tid?

 

 

mvh tacksam för snabbt svar ni som vet! :)

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej får inget av CSN än. Måste ha PUT inte bara så kallat 2års UT.

 

Däremot så säger hennes studie kamrater att man får mer i studiebidrag om man inte har högre studier i bagaget från hemlandet.

Dvs dom uppmanar henne att ljuga om sitt studie förflutna. 

Jag tycker att detta låter som ett typiskt "thai rykte" och har sagt åt henne att inte undanhålla något.

Lögner brukar inte löna sig i längden.

 

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej får inget av CSN än. Måste ha PUT inte bara så kallat 2års UT.

 

Däremot så säger hennes studie kamrater att man får mer i studiebidrag om man inte har högre studier i bagaget från hemlandet.

Dvs dom uppmanar henne att ljuga om sitt studie förflutna. 

Jag tycker att detta låter som ett typiskt "thai rykte" och har sagt åt henne att inte undanhålla något.

Lögner brukar inte löna sig i längden.

 

Någon som vet?

har du någon utbildning från Thailand som motsvarar vårat gymnasie så får du det lägsta ,

därför många uppger att dom bara har gått vanlig skola i Thailand

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

INGEN Som inte vet något eller?

Min flickvän blev gravid och hoppade av SAS G i åttonde månaden.

Har inte betalt tillbaka något..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej får inget av CSN än. Måste ha PUT inte bara så kallat 2års UT.

 

Däremot så säger hennes studie kamrater att man får mer i studiebidrag om man inte har högre studier i bagaget från hemlandet.

Dvs dom uppmanar henne att ljuga om sitt studie förflutna. 

Jag tycker att detta låter som ett typiskt "thai rykte" och har sagt åt henne att inte undanhålla något.

Lögner brukar inte löna sig i längden.

 

Någon som vet?

Så är det, precis som Holst också skrev.

Frugans kompisar har mer bidrag för dom har antingen lägre utbildning eller haft kunskapen att man ska ljuga om det. Får höra om hur orättvist detta är minst en gång om dan :)

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det, precis som Holst också skrev.

Frugans kompisar har mer bidrag för dom har antingen lägre utbildning eller haft kunskapen att man ska ljuga om det. Får höra om hur orättvist detta är minst en gång om dan :)

Då hade dom rätt om den saken.

Pratade just igenom saken här hemma och vi var båda överens om att inte försöka lura till sig några bidrag.

Klart att det svider lite att missa pengarna men bättre att sova gott om nätterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan fick 37kr/dag i föräldrapenning 1980.- Vad hon fick från SFI kommer jag ej ihåg, knappast några större summor ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Då hade dom rätt om den saken.

Pratade just igenom saken här hemma och vi var båda överens om att inte försöka lura till sig några bidrag.

Klart att det svider lite att missa pengarna men bättre att sova gott om nätterna.

 

Ja, nu när jag läser min egen kommentar så skräms jag av hur säker på "min" sak jag lät!

Som vanligt är det så att jag har hört av frugan att hennes kompisar påstår att dom får högre bidrag pga detta ;)

 

Lika bra att helgardera, farang som man är!

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

......Dvs dom uppmanar henne att ljuga om sitt studie förflutna. 

..

Lögner brukar inte löna sig i längden.

 

 

 

 

 

 

Bidragsfuskare är väl kända för att ljuga, annars skulle de ju inte få det bidrag de inte är berättigade till!

Nu orkar ju inte UG ta upp detta då det skulle bli tio-tusentals intervjuer och excelark med felaktigt utbetalda "SFI"-bidrag!

 

Det är ju faktiskt lika fel att fuska med några tusenlappar som med miljonbelopp, eller?

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bidragsfuskare är väl kända för att ljuga, annars skulle de ju inte få det bidrag de inte är berättigade till!

Nu orkar ju inte UG ta upp detta då det skulle bli tio-tusentals intervjuer och excelark med felaktigt utbetalda "SFI"-bidrag!

 

Det är ju faktiskt lika fel att fuska med några tusenlappar som med miljonbelopp, eller?

 

Ja visst är det fel, det är väl ingen som sagt något annat? Men det var inte SFI-bidrag det var tal om, det tror jag inte nån med "importfru" har fått, förrutom kanske den där bonusen?

 

CSN ger mer i bidrag till den som inte har utbildning i gymnasienivå. Sen att någon "glömmer" att tala om vilken utbildning dom har och att CSN bara godtar detta utan kontroll, det tycker jag faller på CSN. Tänk dig att komma till ett nytt land, allt du behöver göra är att låta bli att skriva ner vilken gymnasieskola du gick i och vips så får du en fin slant extra, no questions asked. En gymnasieskola som du dessutom aldrig skulle få nytta av i det nya landet.

Frugan visste som sagt inte detta när hon skrev sina papper, och det är nog lika bra det! :)

 

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Från CSN:

 

Du kan få det högre bidraget från och med det år du fyller 25, om du studerar på grundskole- eller gymnasienivå. Utbildningen får inte vara en påbyggnadsutbildning eller motsvarande. Om du studerar på gymnasienivå, gäller också att du inte får ha en treårig gymnasieutbildning eller motsvarande svensk eller utländsk utbildning.
Vad räknas som en treårig gymnasieutbildning?

Du som läst på högskolenivå och klarat minst 120 högskolepoäng eller som har motsvarande utländsk utbildning, kan inte få det högre bidraget på grundskole- eller gymnasienivå.

 

Dvs de kan nog få det högre bidraget så länge de inte har någon eftergymnasial examen.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bidragsfuskare är väl kända för att ljuga, annars skulle de ju inte få det bidrag de inte är berättigade till!

Nu orkar ju inte UG ta upp detta då det skulle bli tio-tusentals intervjuer och excelark med felaktigt utbetalda "SFI"-bidrag!

 

Det är ju faktiskt lika fel att fuska med några tusenlappar som med miljonbelopp, eller?

Förstår inte riktigt varför jag blev citerad här..

I vilken grad har min flickvän fuskat med sitt bidrag från csn?

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

sfi bidraget som ni snackar om. varifrån kommer den? är det socialbidrag eller aktivitetsstöd (via arbetsförmedlingen) eller ngt annat?

 

därför att sfi är inte csn berättigad.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev vistascape:

sfi bidraget som ni snackar om. varifrån kommer den? är det socialbidrag eller aktivitetsstöd (via arbetsförmedlingen) eller ngt annat?

 

därför att sfi är inte csn berättigad.

Jodå, efter två år kan du få studiestöd från CSN.

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/utlandsk-medborgare-villkor/annat-medborgarskap/uppehallsratt-och-varaktig-anknytning-1.2959

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...