Jump to content
IGNORERAD

SFI och "Bidrag" ?


Oregistrerad

Recommended Posts

Men fy fan vad dessa kärleksinvandrare kostar! De som inte har någon utbildning med sig från hemlandet får mer betalt än de som skött sig och utbildat sig... ja inte konstigt att farfar inte får någon pension. B)

 

Men deras anhörige i Sverige har oftast betalt skatt i många år, samt att dessa vi nu talar om normalt vill och klarar att komma ut i yrkeslivet relativt fort, dessa är oftast "praktexempel" på lyckade invandringar och integration.

 

Finns andra invandrings-grupper som inte kommer att vara i närheten i "nivå av integration" efter lika lång tid i samhället!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sid

    7

  • gst

    6

  • vistascape

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min fru gick vanlig Sfi, fick 6300 kr/mån. det fick hon för att varit i Sverige mer än 2år och hade varit mammaledig med vår son. det jämställdes med arbete.

Så var det då för 4 årsedan i Kungsbacka . Helt sant::

Link to comment
Dela på andra sajter

Men deras anhörige i Sverige har oftast betalt skatt i många år, samt att dessa vi nu talar om normalt vill och klarar att komma ut i yrkeslivet relativt fort, dessa är oftast "praktexempel" på lyckade invandringar och integration.

 

Finns andra invandrings-grupper som inte kommer att vara i närheten i "nivå av integration" efter lika lång tid i samhället!

Du har säkert rätt i det, men tänk vad många som inte har en kärleksflykting som tycker att han får betala för något som inte angår honom. Dessutom ser han sin hårt arbetande farfar som inte får den vård som han skulle behöva. Det är väl så enkelt att allt är relativt eller beroende av vilket perspektiv man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är upp till kommunen =). Jag vet i alla fall om 3 st som fått det här i Strömstads kommun . Jag har själv haft min fru inne på SFI på turistvisum med förutsättning att det fanns plats. Det ända förbehållet var att OM det vart fullt så fick vi lämna platsen men det vart det inte under vår period. Och inte behövde jag betala något heller.

Nu förbryllar du mig verkligen!!! Hur i H... kom hon in på SFI överhuvudtaget med ett "Turist visa" !!!! Hon är ju då inte ens inskriven i någon kommun och kan då inte söka in på SFI!

 

Detta tror jag inte en sekund på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert rätt i det, men tänk vad många som inte har en kärleksflykting som tycker att han får betala för något som inte angår honom. Dessutom ser han sin hårt arbetande farfar som inte får den vård som han skulle behöva. Det är väl så enkelt att allt är relativt eller beroende av vilket perspektiv man har.

 

Man får för det första hålla isär begreppen flykting och invandrare, två skilda saker.

 

Ungefär som att inte hålla isär begreppen realist och rasist, två saker med ännu större skillnad :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om era fruar eller flickvänner har universitet eller högskoleexamen så istället att gå SFI kan de söka till utbildning / Snabba Vägen, Svenska för utländska akademiker /

först och främst så läser de intensivt 8 timmar om dagen i ca 10 månader sedan skipar man alla Muhamed, Ali och Fatimor osv som inte är intresserade att lära sig snabbt.

Ni kommer att se resultat bara efter några dagar. Eftersom grupper är mycket blandade är det nästan omöjligt att tjejer kan prata thai. Det är bara svenska som gäller.

Kolla med respektive AF i era städer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om era fruar eller flickvänner har universitet eller högskoleexamen så istället att gå SFI kan de söka till utbildning / Snabba Vägen, Svenska för utländska akademiker /

först och främst så läser de intensivt 8 timmar om dagen i ca 10 månader sedan skipar man alla Muhamed, Ali och Fatimor osv som inte är intresserade att lära sig snabbt.

Ni kommer att se resultat bara efter några dagar. Eftersom grupper är mycket blandade är det nästan omöjligt att tjejer kan prata thai. Det är bara svenska som gäller.

Kolla med respektive AF i era städer.

Men man måste ha varit i landet mer än 2 år eller?

Det är vad min tjej säger att hon hört på skolan (SFI).

 

Inser att jag är väldigt dåligt påläst i ämnet. Min flickvän skulle passa bra in i en svenska för akademiker klass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man måste ha varit i landet mer än 2 år eller?

Det är vad min tjej säger att hon hört på skolan (SFI).

 

Inser att jag är väldigt dåligt påläst i ämnet. Min flickvän skulle passa bra in i en svenska för akademiker klass.

Det måste man inte. Min fru började efter 3 månader i Sverige på högskolan i Skövde på just en sådant kurs. 

Kolla med AF. Gå bara till AF och prata med de. Ställ krav på information och be de hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru går på SFI samt nu även på SAS på eftermiddagarna, SAS kan man få CSN studiebidrag för.

SFI - Svenska upp till årskurs 6

SAS - Svenska upp till årskurs 9

 

Efter det blir det komvux

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni bor i kommuner som fortfarande har "kvar" SFI, enligt min käre fru som nu fått put och blivit hänvisad till något de kallar för integreringskontor som är ett samarbete mellan socialförvaltning och arbetsförmedling som tillhandahåller kurser för nyanlända. Utöver 1 timme/vecka SFI så är det en avgift på 500 kronor om den nyanlände vill studera mer Svenska i komvux regi.

 

Komvux i Norrtälje har tydligen hand om SFI...

 

Istället för SFI så har de tagit fram en ny typ av kurs som ska pågå i 10 veckor där kursdeltagaren måste skriva på ett kontrakt. Citerar slutraden i detta kontrakt:

"Sist men inte minst viktig är vår tystnadsplikt. För allas trygghet och integritet så är det här en viktig överenskommelse som alla har skrivit på. Det gäller även då man slutat i verksamheten eller talar med "gamla" kursdeltagare. Att bryta tystnadslikten medför alltid obehag och är en olaglig handling."

 

Hon ska även skriva på en fullmakt som ger externa kursledare samt verksamhetens personal att inhämta information som ska främja hennes utveckling. Vet inte riktigt vad jag ska säga om detta men för mig som svensk skulle jag aldrig gå med på något sådant... Tänk er självas också att min frus Svenska-kunskaper inte är 100 procentig. Så istället för att få betalt så får man betala... Iof så ger nog denna kurs aktivitets-stöd men jag har inte hittat någon info om detta, bara att det kan kosta om man inte är på plats, såsom avdrag på dagsersättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om era fruar eller flickvänner har universitet eller högskoleexamen så istället att gå SFI kan de söka till utbildning / Snabba Vägen, Svenska för utländska akademiker /

först och främst så läser de intensivt 8 timmar om dagen i ca 10 månader sedan skipar man alla Muhamed, Ali och Fatimor osv som inte är intresserade att lära sig snabbt.

Ni kommer att se resultat bara efter några dagar. Eftersom grupper är mycket blandade är det nästan omöjligt att tjejer kan prata thai. Det är bara svenska som gäller.

Kolla med respektive AF i era städer.

Snuskigt bra info!

Detta ska jag försöka kolla upp.

Ett stort tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru gick vanlig Sfi, fick 6300 kr/mån. det fick hon för att varit i Sverige mer än 2år och hade varit mammaledig med vår son. det jämställdes med arbete.

Så var det då för 4 årsedan i Kungsbacka . Helt sant::

Vart fick hon dem ifrån, csn eller kommun eller vartifrån? Min sambo är i samma sits nu, varit här i över 2år o varit mammaledig till vår dotter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru går på SFI samt nu även på SAS på eftermiddagarna, SAS kan man få CSN studiebidrag för.

SFI - Svenska upp till årskurs 6

SAS - Svenska upp till årskurs 9

 

Efter det blir det komvux

Har det verkligen något alls att göra med årskurser?

Om jag inte är helt bakom flötet så betyder de två SFI (Svenska För Invandrare) Respektive (Svenska Som Andraspråk).

D kursen på SFI klarar inte ens jag. Kan då en 6:te klassare klara det. Jag är inte bättre än en 5 klassare ;-) he he he...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det verkligen något alls att göra med årskurser?

Om jag inte är helt bakom flötet så betyder de två SFI (Svenska För Invandrare) Respektive (Svenska Som Andraspråk).

D kursen på SFI klarar inte ens jag. Kan då en 6:te klassare klara det. Jag är inte bättre än en 5 klassare ;-) he he he...

 

Fick den informationen hos nya skolan (Jag kan ha missförstått så inte helt 100% säker) frun på SFI innan hos Lernia och där kommer nog alla som deltar stanna livet ut inte mycket till utbildning där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick den informationen hos nya skolan (Jag kan ha missförstått så inte helt 100% säker) frun på SFI innan hos Lernia och där kommer nog alla som deltar stanna livet ut inte mycket till utbildning där.

Nej, de verkar vara mest inriktade på att invandrare ska komma upp på morgonen och bocka av sig på en närvarolista som deras månatliga utbetalning baseras. Min sambo är väldigt arg då många deltagare sitter och pratar i mobiltelefon och eller pratar med varandra under lektionstid så hon inte varken hör lärare eller får studiero.

De som enbart går SFI har nog som du säger en tryggad plats som de kommer att stanna i livet ut.

Yrkessvenskan (det är en separat kurs) har de flesta av nötterna själva sorterat bort sig själva ifrån eftersom den tydligen är tuffare.

Nu är detta erfarenheter ifrån min stad, förhoppningsvis så är det bättre på andra platser i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har nu börjat på nya skola i stockholm. Nu är det bara tre timmar per dag. I högdalen var det fyra. Inte konstigt att det inte går framåt. Inga krav. Frugan berättar att hon får beröm för att hon inte tittar i boken eller googlar på telefonen. Helt crazy enligt mig. Fusket är totalt utbrett åt båda hållen. För mig känns det solklart att det endast handlar om en förvaringsplats för att dölja arbetslöshetssiffrorna.

Ha en härlig onsdag

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har nu börjat på nya skola i stockholm. Nu är det bara tre timmar per dag. I högdalen var det fyra. Inte konstigt att det inte går framåt. Inga krav. Frugan berättar att hon får beröm för att hon inte tittar i boken eller googlar på telefonen. Helt crazy enligt mig. Fusket är totalt utbrett åt båda hållen. För mig känns det solklart att det endast handlar om en förvaringsplats för att dölja arbetslöshetssiffrorna.

Ha en härlig onsdag

 

Att det inte går framåt och att det fuskas torde väl stå ganska klart efter nedanstående inslag...

 

http://www.youtube.com/watch?v=a0ivCyXd7PA

 

Nu vill jag ju höra den vanliga proteststormen om rasism osv, annars kan ju ni som har med glöd har talat er varma om att det just är dessa individer som ska få Sverige på fötter igen och rädda våra pensioner, vård, äldreomsorg, skola och allt annat som håller på att barka iväg åt helvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte går framåt och att det fuskas torde väl stå ganska klart efter nedanstående inslag...

 

http://www.youtube.com/watch?v=a0ivCyXd7PA

 

Nu vill jag ju höra den vanliga proteststormen om rasism osv, annars kan ju ni som har med glöd har talat er varma om att det just är dessa individer som ska få Sverige på fötter igen och rädda våra pensioner, vård, äldreomsorg, skola och allt annat som håller på att barka iväg åt helvete.

TAckar för ditt inslag!  jag har nämligen en till sak jag blir SÅÅÅÅ FÖRBANNAD PÅ! På tjejens SFI kurs finns det en lärare som är av annat ursprung än Svenskt. Han kan således prata "Persiska". Undervisningen i tjejens nya klass sker idag med denna lärare på 90% PERSISKA! ÄR DET INTE SÅ ATT PÅ EN SFI KURS PRATAS BARA SVENSKA OCH ENBART SVENSKA FÖR ATT MAN SKA BLI TVINGAD ATT TA TILL SIG SPRÅKET??? Jag har sagt att jag vill hänga med till skolan och när denna läraren har en undervisning. Undervisar han då på "Annat språk" än Svenska så anmälera jag F.N skolan! Hur F.N ska dom lära sig svenska när det undervisas på arabiska???

 

Ja nu har fasen bägaren fyllts och det är dags att ryta i!

 

Jag vill att tjejen som INTE får ett öre för sina studier ska lära sig så fort som möjligt!

Och då vill jag att läraren PRATAR enbart SVENSKA med sina elever!

 

Arg Som F.N...Beer Chang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte går framåt och att det fuskas torde väl stå ganska klart efter nedanstående inslag...

 

http://www.youtube.com/watch?v=a0ivCyXd7PA

 

Nu vill jag ju höra den vanliga proteststormen om rasism osv, annars kan ju ni som har med glöd har talat er varma om att det just är dessa individer som ska få Sverige på fötter igen och rädda våra pensioner, vård, äldreomsorg, skola och allt annat som håller på att barka iväg åt helvete.

Ja - vad säger man.. Att folk räddas från att bli dödade i sitt hemland och blir räddade och får komma till sverige,dom får komma hit men skiter i att lära sig språket - då undrar man ju över om det fanns någon anledning/sanning angående dödshotet till att dom får stanna.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - vad säger man.. Att folk räddas från att bli dödade i sitt hemland och blir räddade och får komma till sverige,dom får komma hit men skiter i att lära sig språket - då undrar man ju över om det fanns någon anledning/sanning angående dödshotet till att dom får stanna.

Jag tycker att de som verkligen behöver hjälp ska få det, hur hjälpen ska se ut och i vilken form kommer vi aldrig att kunna enas om. Dock tror jag att alla verkligen vill hjälpa de som är utsatta.

Patrask har vi tillräckligt utav med inhemskt material så vi behöver inte dessutom importera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att de som verkligen behöver hjälp ska få det, hur hjälpen ska se ut och i vilken form kommer vi aldrig att kunna enas om. Dock tror jag att alla verkligen vill hjälpa de som är utsatta.

Patrask har vi tillräckligt utav med inhemskt material så vi behöver inte dessutom importera

 Klart att vi ska hjälpa - men om någon myndighet av någon anledning har beslutat att en person ska få komma till sverige och skattebetalarna ska försörja personen ifråga så är det väl inte orimligt att hon/han ska ha något som helst intresse för att försöka att lära sig svenska vilket är förutsättningen om man ska kunna arbeta i sverige - vill man inte lära sig svenska så anser iaf jag att man får åka tillbaka till det man lämnade.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att vi ska hjälpa - men om någon myndighet av någon anledning har beslutat att en person ska få komma till sverige och skattebetalarna ska försörja personen ifråga så är det väl inte orimligt att hon/han ska ha något som helst intresse för att försöka att lära sig svenska vilket är förutsättningen om man ska kunna arbeta i sverige - vill man inte lära sig svenska så anser iaf jag att man får åka tillbaka till det man lämnade.

Det var det där i mitt inlägg om att vi inte idag lider någon större nöd i tillgången på lata odågor när det gäller inhemskt och redan importerat material så vi behöver ju inte rusa iväg för att importera mer av det.

Men som sagt var, de har lär mig här på forumet att detta är saker som jag inte begriper mig på då jag endast tillhör begåvningsreserven.

Dessa kommer enligt de skarpa hjärnorna här på mpr att skapa massor av jobb och hjälpa Sverige på fötter igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det där i mitt inlägg om att vi inte idag lider någon större nöd i tillgången på lata odågor när det gäller inhemskt och redan importerat material så vi behöver ju inte rusa iväg för att importera mer av det.

Men som sagt var, de har lär mig här på forumet att detta är saker som jag inte begriper mig på då jag endast tillhör begåvningsreserven.

Dessa kommer enligt de skarpa hjärnorna här på mpr att skapa massor av jobb och hjälpa Sverige på fötter igen.

Dessa skarpa hjärnor tror jag  inte kan hjälpa sverige på fötter.

Men jag tror att man skulle kolla IP-nummer på inläggen för att se om någon användare  har flera login.

Antingen följer man regeln för en inloggning eller så gör man inte det.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...