Jump to content
IGNORERAD

SFI och "Bidrag" ?


Oregistrerad

Recommended Posts

Tjejens kompisar som studerar SFI har bytt skola för dom påstår sig få straxt över 6000kr/mån för att studera SFI på den nya skolan.

Jag har den absoluta bestämda åsikten att SFI ger ingen rätt till någon ersättning förutom Bonus om man uppnår de kraven.

Kan hända att de som har haft ett arbete och har rätt till A-kassa har rätt till en ersättning vid SFI studier.

 

Bör tillägga att detta gäller "Kärleksinvandrare" och ej flyktingar som har andra regler.

 

Någon som vet mer om detta?

 

Tacksam för svar.

 

MVH BC

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sid

    7

  • gst

    6

  • vistascape

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kanske att dom har börjat på klassen över SFI, då kan dom få slantar från CSN? Min fruga studerar nu samhällskunskap och hon kunde i all fall ansöka om CSN bidrag, handlar om dom summor du skriver här.

Enda bidrag för SFI är just en bonus om du klarar av studierna på 12mån +/- 2veckor, 6000.- till 12000.-. Min fruga fick 8000.-! Tre veckor över tiden!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara så att ingen i hushållet har någon inkomst och är beroende av socialbidrag. Men det spelar fortfarande då INGEN roll vilken skola man går på om man får "Bidrag" eller inte. Det som tjejens kompisar påstår är att bidraget är knutet till en speciel skola. Kan omöjligen stämma då bidraget borde komma från Soc eller CSN.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna få studiebidrag, måste man studera på nivå över SFI, dettutom ha PUT. Det högre bidraget som man kan få om man inte har någon avklarad universitetsutbildning är på ca 6500 kr per månad.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna få studiebidrag, måste man studera på nivå över SFI, dettutom ha PUT. Det högre bidraget som man kan få om man inte har någon avklarad universitetsutbildning är på ca 6500 kr per månad.

 

/GSt

 

Jag tackar för denna info. Läste den för tjejen.tror du det hjälpte? Inte ett dugg! Envis? Ja det kan man väll säga.

Hon påstår att hennes kompisar studerar SFI B (Stannat över 2 år i Sverige) och får betalt för detta.

Och detta bara på den specifika skolan. Saken får väll vara då det antagligen bara är Thai-fruntimmer-skvaller.

 

Man blir ju gråhårig för mindre än att överbevisa saker för de små liven ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag tackar för denna info. Läste den för tjejen.tror du det hjälpte? Inte ett dugg! Envis? Ja det kan man väll säga.

Hon påstår att hennes kompisar studerar SFI B (Stannat över 2 år i Sverige) och får betalt för detta.

Och detta bara på den specifika skolan. Saken får väll vara då det antagligen bara är Thai-fruntimmer-skvaller.

 

Man blir ju gråhårig för mindre än att överbevisa saker för de små liven ;-)

 

Låt henne börja där då.

 

Sedan när pengarna uteblir så får du uppleva hur det är att vara skyldig till allt dåligt på denna jord.

Det är nämligen så att det per automatik blir ditt fel för att det inte blev några pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick betala 3.700:-SEK/månaden när min fru gick på SFI för många år sedan. Men så var hon ju på turist-visa i Sverige :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens kompisar som studerar SFI har bytt skola för dom påstår sig få straxt över 6000kr/mån för att studera SFI på den nya skolan.

Jag har den absoluta bestämda åsikten att SFI ger ingen rätt till någon ersättning förutom Bonus om man uppnår de kraven.

Kan hända att de som har haft ett arbete och har rätt till A-kassa har rätt till en ersättning vid SFI studier.

 

Bör tillägga att detta gäller "Kärleksinvandrare" och ej flyktingar som har andra regler.

 

Någon som vet mer om detta?

 

Tacksam för svar.

 

MVH BC

KÄRLEKSINVANDRARE??    det var något nytt. Kan man gå till Migrationsverket och ansöka om kärleks PUT :love:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har gått på en kurs som heter yrkessvenska två dagar i veckan parallellt med SFI. Den blev hon erbjuden av arbetsförmedlingen. När hon gick där fick hon aktivitetsstöd på179 kr om dagen. Och det fick hon även dom dagar hon gick på SFI. Kan det ha varit något liknande som dom fick?

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

KÄRLEKSINVANDRARE??    det var något nytt. Kan man gå till Migrationsverket och ansöka om kärleks PUT :love:

:thumbsup:  Nytt??? Anknytningsinvandring heter det med den korrekta ordvalet har jag för mig...Ifall du vill ansöka om PUT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för denna info. Läste den för tjejen.tror du det hjälpte? Inte ett dugg! Envis? Ja det kan man väll säga.

Hon påstår att hennes kompisar studerar SFI B (Stannat över 2 år i Sverige) och får betalt för detta.

Och detta bara på den specifika skolan. Saken får väll vara då det antagligen bara är Thai-fruntimmer-skvaller.

 

Man blir ju gråhårig för mindre än att överbevisa saker för de små liven ;-)

 

Snackas mycket tyvärr, dessutom har de svårt iband att skilja på SFI och det som kallas GRUV (Grundutbildning vuxen). På GRUV kan man få bidrag.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick betala 3.700:-SEK/månaden när min fru gick på SFI för många år sedan. Men så var hon ju på turist-visa i Sverige :crazy:

Nu förbryllar du mig verkligen!!! Hur i H... kom hon in på SFI överhuvudtaget med ett "Turist visa" !!!! Hon är ju då inte ens inskriven i någon kommun och kan då inte söka in på SFI!

 

Detta tror jag inte en sekund på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens kompisar som studerar SFI har bytt skola för dom påstår sig få straxt över 6000kr/mån för att studera SFI på den nya skolan.

Jag har den absoluta bestämda åsikten att SFI ger ingen rätt till någon ersättning förutom Bonus om man uppnår de kraven.

Kan hända att de som har haft ett arbete och har rätt till A-kassa har rätt till en ersättning vid SFI studier.

 

Bör tillägga att detta gäller "Kärleksinvandrare" och ej flyktingar som har andra regler.

 

Någon som vet mer om detta?

 

Tacksam för svar.

 

MVH BC

 

 

Jag har hört samma sak från min Darling. Jag har inför döva öron försökta att förklara att så inte är fallet. Jag har ändå kollat med skolan.

MVH

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förbryllar du mig verkligen!!! Hur i H... kom hon in på SFI överhuvudtaget med ett "Turist visa" !!!! Hon är ju då inte ens inskriven i någon kommun och kan då inte söka in på SFI!

 

Detta tror jag inte en sekund på!

 

Är nog inte omöjligt, har en kompis vars tjej fick SFI-utbildning under sitt turist-visa då det var så få elever på den lilla orten men om han betalade något vet jag ej.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens kompisar som studerar SFI har bytt skola för dom påstår sig få straxt över 6000kr/mån för att studera SFI på den nya skolan.

Jag har den absoluta bestämda åsikten att SFI ger ingen rätt till någon ersättning förutom Bonus om man uppnår de kraven.

Kan hända att de som har haft ett arbete och har rätt till A-kassa har rätt till en ersättning vid SFI studier.

 

Bör tillägga att detta gäller "Kärleksinvandrare" och ej flyktingar som har andra regler.

 

Någon som vet mer om detta?

 

Tacksam för svar.

 

MVH BC

Är de andra damerna här med anknytning till en svensk man?

Annars är det möjligt att frikostigare bidragsregler gäller.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förbryllar du mig verkligen!!! Hur i H... kom hon in på SFI överhuvudtaget med ett "Turist visa" !!!! Hon är ju då inte ens inskriven i någon kommun och kan då inte söka in på SFI!

 

Detta tror jag inte en sekund på!

 

Inte jag heller, tror att Thomas tycker det är skitroligt att sitta och hitta på saker och skriva här, fy skäms på han!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens kompisar som studerar SFI har bytt skola för dom påstår sig få straxt över 6000kr/mån för att studera SFI på den nya skolan.

Jag har den absoluta bestämda åsikten att SFI ger ingen rätt till någon ersättning förutom Bonus om man uppnår de kraven.

Kan hända att de som har haft ett arbete och har rätt till A-kassa har rätt till en ersättning vid SFI studier.

 

Bör tillägga att detta gäller "Kärleksinvandrare" och ej flyktingar som har andra regler.

 

Någon som vet mer om detta?

 

Har du tillgång till en telefon kan det väl inte vara så svårt att ringa "den där nya skolan"!

Eller ta en promenad och fråga personligen.

Sedan kan du berätta här vad som gäller.

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

civona, on 11 Sept 2013 - 15:54, said:

KÄRLEKSINVANDRARE??    det var något nytt. Kan man gå till Migrationsverket och ansöka om kärleks PUT :love:

 

Är inte detta ganska vanligt redan?     :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fy fan vad dessa kärleksinvandrare kostar! De som inte har någon utbildning med sig från hemlandet får mer betalt än de som skött sig och utbildat sig... ja inte konstigt att farfar inte får någon pension. B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte jag heller, tror att Thomas tycker det är skitroligt att sitta och hitta på saker och skriva här, fy skäms på han!

Lessen gubbar! denna gång skojar jag inte. Vem som helst kan i kommunens regi gå på SFI. Men är man i Sverige på turistvisa eller med garant så måste man pröjsa!!!

Oavsett nationalitet. Svart,brun,gul,vit...same. Valfritt för var och en av er att kolla med SFI i sin egen kommun.  Jag slet arslet av mig för att slippa betala! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lessen gubbar! denna gång skojar jag inte. Vem som helst kan i kommunens regi gå på SFI. Men är man i Sverige på turistvisa eller med garant så måste man pröjsa!!!

Oavsett nationalitet. Svart,brun,gul,vit...same. Valfritt för var och en av er att kolla med SFI i sin egen kommun.  Jag slet arslet av mig för att slippa betala! 

 

Jag kanske skulle tagit de berömda ironiskylten i mitt inlägg :) givetvis förstår jag att du inte har någon anledning att sitta och hitta på saker, min fru började också på SFI innan hennes UT var helt klart, hon fick sitt UT medan hon var i Sverige på turistvisa ( nu får vi säkert höra att det inte är möjligt att få UT på så sätt)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förbryllar du mig verkligen!!! Hur i H... kom hon in på SFI överhuvudtaget med ett "Turist visa" !!!! Hon är ju då inte ens inskriven i någon kommun och kan då inte söka in på SFI!

 

Detta tror jag inte en sekund på!

Enkelt! Jag ringde till kommunens växel,fick prata med rektorn på SFI. Vi var välkomna att prata med henne. Förklarade att min fru är här på s.k turistvisa och vill lära sig Svenska.

Rektorn kollade och berättade att min fru är välkommen alla dagar i veckan. Men jag måste betala. 

Vill du se kvitto på inbetalningar till SFI i Borås Kommun.Skicka PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förbryllar du mig verkligen!!! Hur i H... kom hon in på SFI överhuvudtaget med ett "Turist visa" !!!! Hon är ju då inte ens inskriven i någon kommun och kan då inte söka in på SFI!

 

Detta tror jag inte en sekund på!

 

Jag har också egen erfarenhet av att SFI kan vara väldigt generösa med vilka de låter studera. Min sambo fick läsa (gratis) på SFI trots att hon bara hade uppehållstillstånd för studier (på universitet). Enligt reglerna borde hon inte alls ha fått läsa SFI men det var inga som helst problem när hon gick dit och frågade. Kanske för att SFI förstod att hon inte skulle få några bidrag alls för studierna utan ville läsa för att lära sig istället.

 

Angående "kompisar" som vet allt så försökte t o m min sambos "kompis" övertala henne att inte söka till SFI - "Det blir så pinsamt när du får nej...". Själv tror jag mer att det var kompisen som var rädd att min sambo skulle bli "bättre" än henne på svenska. Så lita inte på va tjejens "kompisar" säger utan ta kontakt med SFI direkt istället och fråga vad som gäller.

 

Själv tycker jag att det är bra att SFI är generösa med vilka de låter läsa då alla vinner på att invandrare lär sig svenska så snabbt som möjligt. I alla fall borde alla som vill läsa SFI utan bidrag välkomnas med öppna armar.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...