Jump to content
IGNORERAD

Livsfarligt


Nemo

Recommended Posts

Detta har jag missat, vad är den gränsen?

 

Den är 40 km/h. Det är därför man inte får köra moped typ 1, traktor eller bogsera på motorväg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mr Ning Ning

    34

  • Tallviking

    26

  • Mankan

    17

  • andrejsdenruskige

    15

Mest aktiva i denna tråd

Den är 40 km/h. Det är därför man inte får köra moped typ 1, traktor eller bogsera på motorväg

Ej heller EU moped trots att den får göra 45km i tim

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Japp. I Thailand släpper dom inte ens fram en ambulans i köerna trots blåljus och sirener. man kan undra hur dom tänker (eller inte tänker)

 

Så länge det inte är man själv eller en släkting/vän som åker där så finns det väl ingen anledning att släppa fram en ambulans!

Link to comment
Dela på andra sajter

När ja gick senast i körskolan så finns det ingen undre gräns hur sakta man får köra på motorvägen..

Endast att inte fordom som långsammare än 40, får inte köra på den..

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det inte är man själv eller en släkting/vän som åker där så finns det väl ingen anledning att släppa fram en ambulans!

Det lät lite skoj.

Släppa fram ambulansen man själv ligger i, :crazy: :crazy:

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen finns det hopp för dig också. Om du sedan bara kunde förstå fördelen med att köra lite långsammare, man kan ju då dricka mer sprit innan man kommer fram. Kärring och ungar kan väl vänta en halvtimme extra?    

Det där med att köra långsamt får du ta upp med uppkörningsmännen (kvinnor), de vet inte om detta och hävdar att man ska följa trafikrytmen annars blir man kuggad vid uppkörningen. Ju mindre sprit dessto bättre, ju mer du dricker dess trafikfarligare blir du. Därför ska man köra allt vad bilen tar undan så att du inte blir för full och trafikfarlig. Dessutom ju mindre tid du tillbringar på vägen dess mindre chans för en olycka!

Link to comment
Dela på andra sajter

När ja gick senast i körskolan så finns det ingen undre gräns hur sakta man får köra på motorvägen..

Endast att inte fordom som långsammare än 40, får inte köra på den..

 

FF

 

Helt rätt. Är det kö måste man ju ibland köra långsammare än 40 km/h p.g.a trafikens förutsättningar

 

Men skulle det råda normala förhållanden och man ändå håller avsevärt lägre fart än övriga kan man dömas för att hindra andra trafikanter och bete sig trafikfarligt

 

Tänk om sådana regler fanns i Thailand...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Nu är det ju ingen nyhet att poliskåren inte lyckats samla enbart skarpa knivar i lådan, vilket vi medborgare får lida för, speciellt ni yrkeschaufförer.

 

Polisen främsta uppgift är inte brottsbekämpning utan att vara ledande i sverige på jämställdhet, därför kvoterar man in kvinnor och invandrare istället för att ta de som är bäst lämpade för uppgiften..

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är 40 km/h. Det är därför man inte får köra moped typ 1, traktor eller bogsera på motorväg

Man får bogsera till närmsta avfart.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt. Är det kö måste man ju ibland köra långsammare än 40 km/h p.g.a trafikens förutsättningar

 

Men skulle det råda normala förhållanden och man ändå håller avsevärt lägre fart än övriga kan man dömas för att hindra andra trafikanter och bete sig trafikfarligt

 

Tänk om sådana regler fanns i Thailand...

Polisen bötfällde en äldre man som körde 30-35 kmh mannen överklagade o fick pengarna tillbaks..

Han ansåg i domstolen att inte kunde hantera bilen högre farter, o tyvärr finns ingen lag som kunde ta körkortet eller bötfälla honom.

Det här för några år sen, men det kan ha ändras sen dess..

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Så länge det inte är man själv eller en släkting/vän som åker där så finns det väl ingen anledning att släppa fram en ambulans!

Nu blir jag förbannad!

Hur fan tänkte du här?

 

 

Släkting eller vän släpper man absolut inte fram, det renderar ju bara i en massa sjukhusräkningar.

Trillar dom av pinn' så kostar det mycket mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Polisen bötfällde en äldre man som körde 30-35 kmh mannen överklagade o fick pengarna tillbaks..

Han ansåg i domstolen att inte kunde hantera bilen högre farter, o tyvärr finns ingen lag som kunde ta körkortet eller bötfälla honom.

Det här för några år sen, men det kan ha ändras sen dess..

 

FF

 

Ett inknackat pannben är dock inte ett straff, det är en åtgärd.

Så ett inknackat pannben skulle han ha fått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Polisen bötfällde en äldre man som körde 30-35 kmh mannen överklagade o fick pengarna tillbaks..

Han ansåg i domstolen att inte kunde hantera bilen högre farter, o tyvärr finns ingen lag som kunde ta körkortet eller bötfälla honom.

Det här för några år sen, men det kan ha ändras sen dess..

 

FF

 

Trafikförordningen: 16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Helt rätt. Är det kö måste man ju ibland köra långsammare än 40 km/h p.g.a trafikens förutsättningar

 

Men skulle det råda normala förhållanden och man ändå håller avsevärt lägre fart än övriga kan man dömas för att hindra andra trafikanter och bete sig trafikfarligt

 

Tänk om sådana regler fanns i Thailand...

 

Ja, tänk om.

 

Idag får man ju mötande trafik i vänstra filen på motorväg i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får bogsera till närmsta avfart.

 

Japp. Förutsatt att bogseringen påbörjas på motorvägen

 

2 motorcykelpoliser såg till det när jag hämtade min dåvarande fru på motorvägen vid Telias huvudkontor. Dom följde efter oss till Trångsundsavfarten och sen en bit till så vi höll oss på gamla dalarövägen söderut

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

När ja gick senast i körskolan så finns det ingen undre gräns hur sakta man får köra på motorvägen..

Endast att inte fordom som långsammare än 40, får inte köra på den..

 

FF

 

 

Helt rätt, det finns absolut INGEN nedre gräns för hur sakta man FÅR köra på motorväg!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just fatt klart for mig att det finns sa mycket erfarna forare har pa MPR sa man kanske skulle halla tyst, men, jag har haft KK och bil(ar) sedan 1962 och varit boende i och nara Stockholm hela livet innan jag flyttade till Udon for 8 ar sedan och utan att vara nasvis pa nagot satt sa far jag nog pasta att trafiken i Stockholm fungerar, inte p..g.av lagar och forordningar enbart utan pa det satt som innevanarna i denna en av varldens vackraste stader forstar och utnyttjar sin kunskap om framforande av fordon, finns valdigt fa stader med en sadan diciplin och hansyn i varlden sa det fatal klantarslen som inte klarar detta racker inte for att nerplaecra Stockholm som trafikens monstestad!

Sen far ni skalla hur mycket ni vill over enstaka handelser, hitta en lika stor stad med samma trafikintensitet dar det fungerer lika bra, inte manga!

Som obotlig norrlänning som körtbil några år mindre än dig, men ändå hunnit med en hel massa städer som man kört i må jag absolut hålla med dig. Åtminstonne om vi pratar om modern tid. Innan länsbokstäverna försvann var Stockholm inte roligt att åka i för en med fel länsbokstav. Stockholmstrafiken flyter fantastiskt bra, man tillämpar högerregel, men visar ändå hänsyn och ger möjlighet för bilar att kugga in, även om det är tjockt i trafiken.

 

Så jag måste ge stockholmarna en eloge för att vara duktiga bilförare på torrt väglag. Tyvärr gäller inte detsamma när det blir lite grann snö på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt, det finns absolut INGEN nedre gräns för hur sakta man FÅR köra på motorväg!!

Då får du nog se till att vara ensam om du ska köra riktigt sakta.

Annars räknas det som att du hindrar eller stör annan trafik och det är olagligt.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Som obotlig norrlänning som körtbil några år mindre än dig, men ändå hunnit med en hel massa städer som man kört i må jag absolut hålla med dig. Åtminstonne om vi pratar om modern tid. Innan länsbokstäverna försvann var Stockholm inte roligt att åka i för en med fel länsbokstav. Stockholmstrafiken flyter fantastiskt bra, man tillämpar högerregel, men visar ändå hänsyn och ger möjlighet för bilar att kugga in, även om det är tjockt i trafiken.

 

Så jag måste ge stockholmarna en eloge för att vara duktiga bilförare på torrt väglag. Tyvärr gäller inte detsamma när det blir lite grann snö på vägen.

På vintern körde jag helst norrut.

Däruppe vet man vad som ska göras och man slapp oftast salt p g a kylan.

Ändå körde jag mkt salt dit upp,,men det var till ICA- Scan Slakterier och Gruvan i Koskuskulle.

Bästa var att köra malt till Top bryggeriet i Gällivare,,då fick man alltid lite öl med sig hem.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är 40 km/h. Det är därför man inte får köra moped typ 1, traktor eller bogsera på motorväg

 

Exactemente, å likadant är det med 60-plussarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att det står 90 på skylten, så betyder det inte att man måste hålla den hastigheten. Varför skulle man inte kunna softa med lite god musik och ett par klunkar öl då och då, och hålla 70 och njuta av färden?

Då måste man nog köra en Opel Kapitän modell Snakibabe eller Nissan Micro!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...