Jump to content
IGNORERAD

Gummiodlare lägger fram nya krav och hotar att paralysera södra Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Påstår du på fullt allvar att Thaksin vill stärka demokratin? ???

Hej

 

PT driver åtminstone flera förslag som syftar till detta, medans Demokraterna motsätter sig t.ex en civil konstitution och är emot valda senatorer.

 

Mvh isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    18

  • Tallviking

    11

  • MaiChai

    7

  • civona

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

PT driver åtminstone flera förslag som syftar till detta, medans Demokraterna motsätter sig t.ex en civil konstitution och är emot valda senatorer.

 

Mvh isan lover  

 

FEL igen !!

 

Dom är inte emot fler valda senatorer

 

Det dom var emot i det förslaget var att bannlysta politiker, fruar/män och nära anhöriga till senatorer skall kunna få ställa upp i val till senatorstjänster

 

Och dom motsätter sig inte förändringar i konstitutionen. Dom motsätter sig förändringar i de demokratiska grunderna där kontrollmekanismerna tas bort makten från och överförs till sittande parti. De vill med andra ord bevara demokratin

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

PT driver åtminstone flera förslag som syftar till detta, medans Demokraterna motsätter sig t.ex en civil konstitution och är emot valda senatorer.

 

Mvh isan lover  

Man tar sig för pannan!

PTP´s motto under valet var, "Thaksin kid Pheu Thai tham"

"Thaksin tänker PTP utför" Vad Thaksin tänker om demokrati det vet vi.

 

Thaksin suggests he'll block any move for amendments to rein in his power Prime Minister Thaksin Shinawatra yesterday revealed for the first time the value he places on democracy, saying it was not the foremost thing Thailand needed. In a candid statement made ominous by its release on Constitution Day, Thaksin said that as long as the country could progress and the people were happy, he was not concerned about the means used. "Democracy is a good and beautiful thing, but it's not the ultimate goal as far as administering the country is concerned," he said. "Democracy is just a tool, not our goal. 

 

http://www.nationmultimedia.com/home/PMS-DECLARATIONDemocracy-is-not-my-goal-90343.html

 

Menar du att din "husgud" ljuger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

FEL igen !!

 

Dom är inte emot fler valda senatorer

 

Det dom var emot i det förslaget var att bannlysta politiker, fruar/män och nära anhöriga till senatorer skall kunna få ställa upp i val till senatorstjänster

 

Och dom motsätter sig inte förändringar i konstitutionen. Dom motsätter sig förändringar i de demokratiska grunderna där kontrollmekanismerna tas bort makten från och överförs till sittande parti. De vill med andra ord bevara demokratin

Hej

 

Du menar väl egentligen dom odemokratiska kontrollmekanismer som kuppmakarnas junta införde för att kunna kontrollera politkerna och demokratin?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Hej

 

Enligt mig vill han stärka den via en civil konstitution, valda senatorer, ändring av LM-lagarna, minskat inflytande för militär och kungahus.

 

Mvh Isan lover

 

Bästa stärkningen av den Thailändska demokratin kommer när Tasksvinet är död.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du menar väl egentligen dom odemokratiska kontrollmekanismer som kuppmakarnas junta införde för att kunna kontrollera politkerna och demokratin?

 

Mvh isan lover

 

Nej. Det är du som kallar dom "odemokratiska" om dom inte håller med PT i allt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tur att inte du är finansminister.

 

Om du inte har märkt det så har det varit problem med det stora risstödet och att då gå med på gigantiska bidrag till andra sektorer vore direkt oansvarigt.

 

Det redan utlovade stödet kommer att öka antalet gummiodlingar och priset på redan befintliga odlingar kommer att stiga direkt när det utlovade stödet blir verklighet, man gör vinst redan vid 40-50 baht per kg.

 

Mvh Isan lover

Tur att du inte är finansminister

.

 

Det är väl inte konstigt att gummiodlarna vill ha mer kompensation för sin produktion när dom ser hur man häller pengar över risodlarna och de som förvarar ris. Det är väl inte konstigt alls.

Det där snacket om att gummiodlarna ska vara solidariska och inte kräva mer är bara teori. Det funkar inte så i verkligheten. Det borde rödmyrorna, om några, ha erfarenhet av. Dom har ju själva tvingats backa från sin vilja att sänka det gigantiska stödet- Det resulterade i muller från deras största väljargrupp...och därmed var frågan parkerad.

 

Nu är det förstås så att det är politik i denna fråga. De röda risodlarna var ju med och brände Bangkok. Klart att dom skall ersättas för det. Gummiodlarna i söder som har ofoget att inte stödja rödmyrorna, dom ska straffas genom att se sina bidrag utebli. Det kanske får dem på andra tankar och röstar "rätt/rött" nästa gång.

 

Samma princip (som lyckligtvis misslyckades) som man försökte med senast i Bangkok. Där hjälpte inte ens hoten.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du menar väl egentligen dom odemokratiska kontrollmekanismer som kuppmakarnas junta införde för att kunna kontrollera politkerna och demokratin?

 

Mvh isan lover

Exakt vilka odemokratiska kontrollmekanismer finns det i 2007 års konstitution som inte finns i 1997 års?

Du kommer ju givetvis inte kunna/vilja svara på det så vi får ju förutsätta att du ljuger dig blå som vanligt...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer ju givetvis inte kunna/vilja svara på det så vi får ju förutsätta att du ljuger dig blå som vanligt...

Du menar väl "ljuger dig röd"? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bästa stärkningen av den Thailändska demokratin kommer när Tasksvinet är död.

Hej

 

Du har verkligen en försonande läggning.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej. Det är du som kallar dom "odemokratiska" om dom inte håller med PT i allt

Hej

 

Hur man kan påstå att en militärkupp och en mindre demokratisk konstitution införd av en junta kan ha stärkt demokratin är för mig en gåta?

 

Hoppas ni att fler länder får stärkt demokrati via militärkupper och av juntor framtagna konstitutioner också, kanske även i Europa?

 

Enligt alla politiskt och demokratiskt sakunniga var den Thailändska konstitution ifrån 1997 som juntan tog bort vid kuppen den bästa och mest demokratiska landet någonsin haft.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Hur man kan påstå att en militärkupp och en mindre demokratisk konstitution införd av en junta kan ha stärkt demokratin är för mig en gåta?

 

Hoppas ni att fler länder får stärkt demokrati via militärkupper och av juntor framtagna konstitutioner också, kanske även i Europa?

 

Enligt alla politiskt och demokratiskt sakunniga var den Thailändska konstitution ifrån 1997 som juntan tog bort vid kuppen den bästa och mest demokratiska landet någonsin haft.

 

Mvh isan lover

 

Nu kör du din paradgren med att lägga ord i andras munnar

 

Om du kunde sluta med sådant och istället försöka diskutera åsikter skulle du få fler som bryr dig om vad du säger och inte bara blir förbannade på dig

 

Försvagning av de demokratiska funktionerna i Thailand är när man som PT vill ta bort makt från konstitutionsdomstolen, föra in bannlysta politiker, fruar/män och nära anhöriga för att öka på nepotismen, ha parti som leds av en man som inte är vald och inte ens befinner sig i landet, inte bry sig om folket, oppositionen eller myndigheters åsikter, köra ekonomin i botten genom att fläska på enorma vallöften och sedan tömma stadskassan och ta utlandslån för att finansiera vallöftena, hindra all insyn i de politiska besluten, inte aktivt bekämpa korruptionen etc etc etc etc etc etc etc etc

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu kör du din paradgren med att lägga ord i andras munnar

 

Om du kunde sluta med sådant och istället försöka diskutera åsikter skulle du få fler som bryr dig om vad du säger och inte bara blir förbannade på dig

 

Försvagning av de demokratiska funktionerna i Thailand är när man som PT vill ta bort makt från konstitutionsdomstolen, föra in bannlysta politiker, fruar/män och nära anhöriga för att öka på nepotismen, ha parti som leds av en man som inte är vald och inte ens befinner sig i landet, inte bry sig om folket, oppositionen eller myndigheters åsikter, köra ekonomin i botten genom att fläska på enorma vallöften och sedan tömma stadskassan och ta utlandslån för att finansiera vallöftena, hindra all insyn i de politiska besluten, inte aktivt bekämpa korruptionen etc etc etc etc etc etc etc etc

Hej

 

Att en junta har infört en militär konstitution som är mindre demokratisk och konstitutions domstolen själv agerar partiskt på uppdrag åt kuppmakare, kungligt närstående och militär ser åtminstone jag som tecken på en dåligt fungerande demokrati.

 

Vill man ändra på detta och återinföra en civil mer demokratisk konstitution och minska möjligheterna för konstitutions domstolen att agera odemokratiskt verktyg åt ej valbara makthavare som kungahus och militär så ser jag det som en stärkning av demokratin.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att en junta har infört en militär konstitution som är mindre demokratisk och konstitutions domstolen själv agerar partiskt på uppdrag åt kuppmakare, kungligt närstående och militär ser åtminstone jag som tecken på en dåligt fungerande demokrati.

 

Vill man ändra på detta och återinföra en civil mer demokratisk konstitution och minska möjligheterna för konstitutions domstolen att agera odemokratiskt verktyg åt ej valbara makthavare som kungahus och militär så ser jag det som en stärkning av demokratin.

 

Mvh isan lover

 

Du läste som vanligt uppenbarligen inte ett ord av vad jag sa för ditt svar är enbart en påbyggnad på ditt eget förra svar och har på inget sätt koppling till mitt svar

 

Jag har frågat dig förut och frågar dig nu igen (eftersom du inte svarat) :

 

Vad är det i den nuvarande konstitutionen som är "odemokratiskt" och som PT försöker ändra på som någon sätter sig emot ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du har verkligen en försonande läggning.

 

Mvh Isan lover

Det har du också, när det gäller mannen vars namn du inte kan stava till. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du läste som vanligt uppenbarligen inte ett ord av vad jag sa för ditt svar är enbart en påbyggnad på ditt eget förra svar och har på inget sätt koppling till mitt svar

 

Jag har frågat dig förut och frågar dig nu igen (eftersom du inte svarat) :

 

Vad är det i den nuvarande konstitutionen som är "odemokratiskt" och som PT försöker ändra på som någon sätter sig emot ?

Skälet till att IL inte KAN svara är uppenbart: IL har inte kunskapen om området. Därför vågar/kan/vill IL inte svara eftersom han själv inser hur enkelt han kommer ut på svag is och riskerar att falla ännu djupare.

 

Det är då lättare att köra med floskelsamlingen mer generellt för där är IL bekväm.

Ledsen att behöva skriva detta IL men det är så jag uppfattar det.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du läste som vanligt uppenbarligen inte ett ord av vad jag sa för ditt svar är enbart en påbyggnad på ditt eget förra svar och har på inget sätt koppling till mitt svar

 

Jag har frågat dig förut och frågar dig nu igen (eftersom du inte svarat) :

 

Vad är det i den nuvarande konstitutionen som är "odemokratiskt" och som PT försöker ändra på som någon sätter sig emot ?

Hej

 

Den frågan har besvarats tidigare av både mig och andra mer neutrala medlemmar och det som kritiseras nu är exakt dom punkter som kritiserades när juntan införde dom.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den frågan har besvarats tidigare av både mig och andra mer neutrala medlemmar och det som kritiseras nu är exakt dom punkter som kritiserades när juntan införde dom.

 

Mvh isan lover

För oss med minne som en mums-mums; kan du ta de punkterna igen, bara för att fräscha upp oss lite.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss med minne som en mums-mums; kan du ta de punkterna igen, bara för att fräscha upp oss lite.

 

Nej, IL orkar inte leta efter länkar som inte finns...

 

Inte jag heller. Han ljuger som vanligt. De store retoriske idolen verkar vara en misslyckad målare/konstnär från Österrike.

 

“If you tell a big enough lie and tell it frequently enough, it will be believed.” 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Hej

 

Du har verkligen en försonande läggning.

 

Mvh Isan lover

 

Så mycket skit det kräket har ställt till med för Thailand och dess folk så hoppas jag att han kommer att lida riktigt mycket innan ljuset slocknar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Studenter samlas för att stödja gummi odlare.

 

Nakhon Si Thammarats Guvernör Viroj Jivarungsan har instruerat underrättelsetjänstens tjänstemän att noggrant övervaka förflyttningar av Ramkhamhaengs universitetsstuderande i provinsen.

 

Instruktionen utfärdades igår efter flera studenter visade upp i provinsen att gå med gummi jordbrukarnas protester.

 
Denna protest har dragit ut  flera veckor nu, eftersom lokala gummi lantbrukarna fortsätter att trycka på för ett högre pris på gummi. Igår, förklarade studenterna sitt stöd för de protesterande och anklagade Regeringen för att inte vara uppriktig nog att lösa problemet. Studenterna anklagade också Regeringen för att använda våld för att försöka skingra de protesterande bönderna. Igår morse var en helikopter sågs sväva över protesten platsen och protestera vakter kvitta stora smällare för att jaga bort den.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...