nongnuan Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Dom äldsta bockarna har dom styvaste hornen... MVH NONG När jag var ung kunde flickorna använda den som "gungbräda" Det klarar inte knäna idag !!! MVH NONG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Woow, oikofobi utan dess like. Ett tält räcker pengarna till enligt dig/unhcr. Ett ensamkommande "barn" kostar 2000 kronor per dag (lågt räknat), 730 000 för ett år. För detta får man enligt läkare utan gränser. 730 000 kronor räcker t ex till ett medicinskt akut-kit som innehåller allt nödvändigt material för att förse 115873 människor i tre månader med sjukvård. 730 000 kronor räcker t ex till utrustning för att förlösa 8030 barn. 730 000 kronor räcker t ex till en tredagars malariabehandling till 103660 personer. 730 000 kronor räcker t ex till energirik specialmat till 2703 undernära barn i fem veckor. 730 000 kronor räcker t ex till en dos mässlingsvaccin till 379600 barn. 730 000 kronor räcker t ex till två doser stelkrampsvaccin för att skydda 10138 mödrar före och efter en förlossning. 730 000 kronor kan t ex rena vatten till 81 miljoner människor. Men visst är det bättre (mer humant) att ta hit en flykting än att välja någon av ovanstående punkter eller kombinera dom. Sverige kanske borde börja skänka lite pengar i bistånd istället, ehh , vid närmare eftertanke så gör vi ju faktiskt även det, vi är det land i världen som skänker mest i världen i förhållande till bruttonationalinkomst (36 miljarder/år). Visst är det bra att hjälpa folk/flyktingar, det skall vi givetvis göra, men det börjar verkligen gå för långt nu. Du missade att av dessa 730000 återgår dom flesta pengarna till statskassan i form av skattepengar om dom satsas i Sverige. Om du exporterar pengarna är dom borta. Så ekvationen håller inte. Så det förslaget som ser billigare ut för dom som är dåliga på stadsekonomi är egentligen mycket dyrare för skattebetalarna. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flor Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Du missade att av dessa 730000 återgår dom flesta pengarna till statskassan i form av skattepengar om dom satsas i Sverige. Om du exporterar pengarna är dom borta. Så ekvationen håller inte. Så det förslaget som ser billigare ut för dom som är dåliga på stadsekonomi är egentligen mycket dyrare för skattebetalarna. Ja det är väl bra om det återgår till statskassan, sen är det ju lite skillnad hur många det hjälper. I Sverige räcker det väl till att försörja 1-2 ensamkommande flyktingbarn ett år. bor i Korat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nongnuan Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Du missade att av dessa 730000 återgår dom flesta pengarna till statskassan i form av skattepengar om dom satsas i Sverige. Om du exporterar pengarna är dom borta. Så ekvationen håller inte. Så det förslaget som ser billigare ut för dom som är dåliga på stadsekonomi är egentligen mycket dyrare för skattebetalarna. Just precis !!! Stannar pengarna bara i Sverige.så är allt som det ska.. MVH NONG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sid Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Just precis !!! Stannar pengarna bara i Sverige.så är allt som det ska.. MVH NONG Det måste väl för böveln vara mer intressant hur många personer vi för samma peng kan hjälpa ur ett elände än hur mycket av det som återvänder till staten. Det här börjar bli en tråd där de mest dödsföraktande krumbukter och motsägelser ser dagens ljus för att rättfärdiga vad jag anser i vissa fall gränsa till dumheter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nongnuan Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Det måste väl för böveln vara mer intressant hur många personer vi för samma peng kan hjälpa ur ett elände än hur mycket av det som återvänder till staten. Det här börjar bli en tråd där de mest dödsföraktande krumbukter och motsägelser ser dagens ljus för att rättfärdiga vad jag anser i vissa fall gränsa till dumheter Forlat !! Jag glomde ironiskylten...MVH NONG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sid Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Forlat !! Jag glomde ironiskylten...MVH NONG Jag bara fortsatte vidare på ditt inlägg, förstod din ironi men vände mig mot föregående skriven sak. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Ja det är väl bra om det återgår till statskassan, sen är det ju lite skillnad hur många det hjälper. I Sverige räcker det väl till att försörja 1-2 ensamkommande flyktingbarn ett år. Det är väl en del av problematiken. Om man är politiskt förföljd så lär ju inte pengar hjälpa över huvud taget i närområdet. Så det synes som man jämför päron genom att ange kostnaden för äpplen. Att sen vissa retoriker vill påstå att det är billigare att hjälpa folk i närområdet vittnar ju bara om hur mycket deras jämförelse haltar. Men jag kan förstå att vissa gärna dövar sitt samvete genom att köpa den retoriken. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 När jag var ung kunde flickorna använda den som "gungbräda" Det klarar inte knäna idag !!! MVH NONG När jag var ung så bockade jag rör runt kuken. Men nu har jag så ont i armarna. Så det går inte. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nongnuan Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Jag bara fortsatte vidare på ditt inlägg, förstod din ironi men vände mig mot föregående skriven och det var sakert bara kopparror !! MVH NONG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Sugrör Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flor Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Det är väl en del av problematiken. Om man är politiskt förföljd så lär ju inte pengar hjälpa över huvud taget i närområdet. Så det synes som man jämför päron genom att ange kostnaden för äpplen. Att sen vissa retoriker vill påstå att det är billigare att hjälpa folk i närområdet vittnar ju bara om hur mycket deras jämförelse haltar. Men jag kan förstå att vissa gärna dövar sitt samvete genom att köpa den retoriken. Dom flesta som flyr i Syrien flyr nog undan våld,gas och bomber och är nog inte politiskt förföljda. Antar att hur än många som tar sig hit blir nog huvuddelen kvar i flyktingläger varför jag tror att 730.000 kan göra åtskilligt mera nytta där än på någon flyktingförläggning här. bor i Korat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Dom flesta som flyr i Syrien flyr nog undan våld,gas och bomber och är nog inte politiskt förföljda. Antar att hur än många som tar sig hit blir nog huvuddelen kvar i flyktingläger varför jag tror att 730.000 kan göra åtskilligt mera nytta där än på någon flyktingförläggning här. Så det enklaste vore enligt dig då om till exempel Turkiet utsågs som ensam ansvarig för att flyktingarna från Syrien tas omhand i flyktingläger? "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flor Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Så det enklaste vore enligt dig då om till exempel Turkiet utsågs som ensam ansvarig för att flyktingarna från Syrien tas omhand i flyktingläger? Om flyktingarna redan befinner sig i Turkiet blir dom nog glada, både flyktingarna och Turkarna (som inte behöver dra hela lasset själva) om det kom några miljarder från Sverige och förhoppningsvis även från andra länder, om man nu ponerar att större delen av flyktingarna ändå blir kvar där hur än många vi tar emot här. bor i Korat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drik Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Så det enklaste vore enligt dig då om till exempel Turkiet utsågs som ensam ansvarig för att flyktingarna från Syrien tas omhand i flyktingläger? Finns väl riktigt rika länder söder om Syrien som kan tänkas ställa upp tycker jag. Saudiarabien, kuwait o.s.v känns väl som lämpliga områden i närområdet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Finns väl riktigt rika länder söder om Syrien som kan tänkas ställa upp tycker jag. Saudiarabien, kuwait o.s.v känns väl som lämpliga områden i närområdet. Ja dessa länder är ju kända och välrenommerade speciellt för sina färdigheter att värna om mänskliga rättigheter. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenneth073 Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Ja dessa länder är ju kända och välrenommerade speciellt för sina färdigheter att värna om mänskliga rättigheter. Vore ju bättre om dom hjälpte till med att ta hand om flyktingarna från syrien än att pumpa in en massa pengar i Gaza till ingen nytta ,finns ingen större broderkänsla i dessa områden när det gäller ,gulfstaterna är ju också araber. Angående kostnader för ensamstående barn ,vissa av dom sätter ju verkligen folk i arbete,läste i en länstidning om en sådan händelse i Torsby där en ensamkommande inte fick skjuts dit han ville en kväll,så då krossade han en massa fönster och slog sönder förläggningens bil till en kostnad för 100.000. och det är ju inte den enda incidenten precis...jag undrar bara hur fan funkar det i huvudet på såna personer,ingen har väl tvingat honom hit ,var väl förhoppningsvis en annledning till att han kom hit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Vore ju bättre om dom hjälpte till med att ta hand om flyktingarna från syrien än att pumpa in en massa pengar i Gaza till ingen nytta ,finns ingen större broderkänsla i dessa områden när det gäller ,gulfstaterna är ju också araber. Angående kostnader för ensamstående barn ,vissa av dom sätter ju verkligen folk i arbete,läste i en länstidning om en sådan händelse i Torsby där en ensamkommande inte fick skjuts dit han ville en kväll,så då krossade han en massa fönster och slog sönder förläggningens bil till en kostnad för 100.000. och det är ju inte den enda incidenten precis...jag undrar bara hur fan funkar det i huvudet på såna personer,ingen har väl tvingat honom hit ,var väl förhoppningsvis en annledning till att han kom hit Ja i den bästa av världar så vore det ju mycket som skulle kunna vara annorlunda. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenneth073 Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Är det inte dags att sätta press på dessa rika gulfstater,varför måste dom till europa med flyktingarna när det finns jätterika länder i närområdet med gott om plats och pengar,som talar samma språk ,har samma kultur ,samma mat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Är det inte dags att sätta press på dessa rika gulfstater,varför måste dom till europa med flyktingarna när det finns jätterika länder i närområdet med gott om plats och pengar,som talar samma språk ,har samma kultur ,samma mat. Ja, maten duger ju tydligen inte här. http://helahalsingland.se/hudiksvall/delsbo/1.6255736-sittstrejk-utanfor-asylboende Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Om flyktingarna redan befinner sig i Turkiet blir dom nog glada, både flyktingarna och Turkarna (som inte behöver dra hela lasset själva) om det kom några miljarder från Sverige och förhoppningsvis även från andra länder, om man nu ponerar att större delen av flyktingarna ändå blir kvar där hur än många vi tar emot här. Jag tror att gamla politiker som främjat den flyktingpolitik som är idag har diskuterat på detta sätt. Som är en del av den faktiska sanningen. I Sverige har det under väldigt lång tid fötts för lite barn. Detta i förhållande till att befolkningen antas leva längre gör att våra pensioner kommer inte på långa vägar att räcka till för den befolkningen som finns. Genom att ta hit flyktingar med mera så får man en större andel av befolkningen som arbetar längre i förlängningen. Och på detta sätt så kan den äldre delen av befolkningen få pension. Det finns en anledning till att ATP systemet vart ohållbart. Men förmodligen så visste dess skapare redan detta från början. Men dom visste att detta system kunde gynna deras väljare på den tiden. Och på så sätt kunde politikerna behålla sina väljare. Att man sen har lånat pengar från framtida generationer för att tidigare generationer ska få en bra pension är det inte många som tänker på. Och att vi som jobbar nu betalar både för ATP pensionärer som finns kavar. Samt för våra egna pensioner i framtiden vittnar ju om att exemplena med varför pensionärerna får lida ekonomiskt bottnar i tidigare generations tanklöshet mot nästa generation. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Är det inte dags att sätta press på dessa rika gulfstater,varför måste dom till europa med flyktingarna när det finns jätterika länder i närområdet med gott om plats och pengar,som talar samma språk ,har samma kultur ,samma mat. Låter jätte bra!! Har du några förslag till hur detta ska gå till? "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mangokid Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Ja, maten duger ju tydligen inte här. http://helahalsingland.se/hudiksvall/delsbo/1.6255736-sittstrejk-utanfor-asylboende Ja, man blir mållös... Det var ett inslag på ngt nyhetsprogram för ngt år sedan från ett asylboende, där klagade dom först på att det inte fanns ngt att göra för att i nästa mening klaga på att det var så smutsigt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Ja, maten duger ju tydligen inte här. http://helahalsingland.se/hudiksvall/delsbo/1.6255736-sittstrejk-utanfor-asylboende Och på vissa svenskresturanger i Pattaya sitter det svenskar och kallar Thailändare för smutsiga Apor. Vad ska man dra för konsekvens av detta? "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mangokid Inlagd September 8, 2013 Dela Inlagd September 8, 2013 Och på vissa svenskresturanger i Pattaya sitter det svenskar och kallar Thailändare för smutsiga Apor. Vad ska man dra för konsekvens av detta? Är det en restaurang så förutsätter jag att dom betalar för maten. Har däremot aldrig hört ngn svensk uttrycka sig på det viset, men sitter förvisso inte så mkt på svensk-restauranger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu