Jump to content
IGNORERAD

Selektiv rasism

Tamdai

Recommended Posts

Du skriver ingenstans hur dessa nya (bidragsförsörjda ) invånare skall få arbeten i Sverige, som redan har ett utanförskap på ca. 1,5 miljoner.

Du läser verkligen det jag skriver som fan själv läser bibeln.

Jag har egentlige varken lust ork eller tid att förklara det jag skriver i detalj. Då jag läser det du skriver som jag uppfattar som att du rutat in dig i ett visst föreställningsmönster om hur saker och ting är.

Vilket gör att mitt budskap inte verkar nå fram huruvida.

Frågan du skall ställa dig är varför vi har arbetslöshet. Och varför man för en politik med bidrag ö.h.t.

Om vi levde i en statisk ekonomi som var x antal miljarder BNP huruvida storlek på befolkning så skulle ditt och SD,s resonemang hålla.

Men vi lever inte i den verkligheten. Och därmed faller resonemanget som ett korthus.

Men för att få arbeten så krävs det även innovativa personer som startar företag med idéer. Bland många invandrare har det faktiskt visat sig att det finns sådana människor som exempel.

Att sedan stat och kommun premierat folk för att sitta och rulla tummarna år efter år. Istället för att aktivt göra nånting åt sin situation. Är ju knappast en invandrar fråga. Utan en fråga vilket typ av samhälle vi vill ha för alla.

Att vi sen har en ökande åldrande befolkning är ytterligare ett problem i det hela. Hur har du tänkt att man ska lösa situationen med alla Svenska bidragstagare?

Om vi börjar med att se över bidragssystemet för SVENSKAR. Så är jag övertygad om att det inte är lika intressant för en flykting från t.ex Afghanistan eller Nordafrika. Att söka sig genom hela Europa till avlägsna Sverige för att får samma villkor eller sämre än något annat EU land som exempel. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

• Svar 346
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Mr Ning Ning

35

• janne_h

28

• gst

27

• Bananen

16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du läser verkligen det jag skriver som fan själv läser bibeln.

Jag har egentlige varken lust ork eller tid att förklara det jag skriver i detalj. Då jag läser det du skriver som jag uppfattar som att du rutat in dig i ett visst föreställningsmönster om hur saker och ting är.

Vilket gör att mitt budskap inte verkar nå fram huruvida.

Frågan du skall ställa dig är varför vi har arbetslöshet. Och varför man för en politik med bidrag ö.h.t.

Om vi levde i en statisk ekonomi som var x antal miljarder BNP huruvida storlek på befolkning så skulle ditt och SD,s resonemang hålla.

Men vi lever inte i den verkligheten. Och därmed faller resonemanget som ett korthus.

Men för att få arbeten så krävs det även innovativa personer som startar företag med idéer. Bland många invandrare har det faktiskt visat sig att det finns sådana människor som exempel.

Att sedan stat och kommun premierat folk för att sitta och rulla tummarna år efter år. Istället för att aktivt göra nånting åt sin situation. Är ju knappast en invandrar fråga. Utan en fråga vilket typ av samhälle vi vill ha för alla.

Att vi sen har en ökande åldrande befolkning är ytterligare ett problem i det hela. Hur har du tänkt att man ska lösa situationen med alla Svenska bidragstagare?

Om vi börjar med att se över bidragssystemet för SVENSKAR. Så är jag övertygad om att det inte är lika intressant för en flykting från t.ex Afghanistan eller Nordafrika. Att söka sig genom hela Europa till avlägsna Sverige för att får samma villkor eller sämre än något annat EU land som exempel. 

Kan du ge ett exempel på något land som har samma eller rent av generösare villkor för bidrag än Sverige??

Och det är ju så tragisk när man hör att en fykting lyckas "skrapa ihop" 200000kr för att ta sig hela vägen till Sverige.

Varför då inte bara sikta på t ex Italien som vore betydligt billigare?

För det kan väl inte vara så att den som kanske mest behöver hjälp blir kvar,

medan dom som tillhör nåt liknande en elit sticker och lämnar dom övriga åt sitt öde?

Sen tycker du inte att det har med invandring att göra när folk kan sitta och rulla tummarna.

Det skulle nog vara riktigt om det ställdes högre krav på att invandrare lärde sig svenska betydligt bättre än nu.

Så att dom var tvungna att avlägga prov i tal och skrift och bli godkända.

Då skulle det med ens bli svårare att bara "sitta av" SFi för att få sitt bidrag.

Detta är ju inte den invandrades fel utan dom styrandes.

Folk lotsas in i bidragsberoende istället för att med krav utbildas för att kunna smälta in i samhället på ett bra sätt.

För du skulle väl knappast anställa en som inte kan uttrycka sig i tal och skrift på svenska?

Jag tycker det verkar väl naivt att påstå att det bara är bra för sverige,

när problembilden i samhället visar att ditt idealsenario haltar ganska ordentligt redan nu.

Så varför inte hejda det hela under en tid och rätta till misstagen istället för att öka på problemen ännu mer.??

Veteran

Dela på andra sajter

Kan du ge ett exempel på något land som har samma eller rent av generösare villkor för bidrag än Sverige??

Och det är ju så tragisk när man hör att en fykting lyckas "skrapa ihop" 200000kr för att ta sig hela vägen till Sverige.

Varför då inte bara sikta på t ex Italien som vore betydligt billigare?

För det kan väl inte vara så att den som kanske mest behöver hjälp blir kvar,

medan dom som tillhör nåt liknande en elit sticker och lämnar dom övriga åt sitt öde?

Sen tycker du inte att det har med invandring att göra när folk kan sitta och rulla tummarna.

Det skulle nog vara riktigt om det ställdes högre krav på att invandrare lärde sig svenska betydligt bättre än nu.

Så att dom var tvungna att avlägga prov i tal och skrift och bli godkända.

Då skulle det med ens bli svårare att bara "sitta av" SFi för att få sitt bidrag.

Detta är ju inte den invandrades fel utan dom styrandes.

Folk lotsas in i bidragsberoende istället för att med krav utbildas för att kunna smälta in i samhället på ett bra sätt.

För du skulle väl knappast anställa en som inte kan uttrycka sig i tal och skrift på svenska?

Jag tycker det verkar väl naivt att påstå att det bara är bra för sverige,

när problembilden i samhället visar att ditt idealsenario haltar ganska ordentligt redan nu.

Så varför inte hejda det hela under en tid och rätta till misstagen istället för att öka på problemen ännu mer.??

Varför citerar du mig när du håller tal som inte är relaterat till det jag skrev?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Varför citerar du mig när du håller tal som inte är relaterat till det jag skrev?

Läs sista raden i ditt inlägg jag siterade.

Hittar du något samband med frågan i första raden i mitt inlägg?

I övrig så var det mest lite tankar som kommit fram hos mig när jag läst i dina övriga inlägg i tråden.

Men det var kanske för mkt begärt att du skulle se det.

Veteran

Dela på andra sajter

Och det här med att rulla tummarna fanns väl inte heller med i ditt inlägg??eller.

Och du tycker andra läser som fan läser bibeln.

ja ja

Ändrades av Mr Ning Ning

Veteran

Dela på andra sajter

Läs sista raden i ditt inlägg jag siterade.

Hittar du något samband med frågan i första raden i mitt inlägg?

I övrig så var det mest lite tankar som kommit fram hos mig när jag läst i dina övriga inlägg i tråden.

Men det var kanske för mkt begärt att du skulle se det.

Jo men du svarar mig utifrån dina egna antaganden. Inte utifrån det jag skriver.

Det blir lite svårt att besvara frågor där du ställer frågor som bygger på antaganden du stoppat dit själv.

Och det visar att du inte verkar ha förstått det jag skrivit.

Den sista raden vill du att jag ska svara på en frågeställning utifrån nånting som du håller för ett faktum för att lösa dom problem som du påstår är fakta.

Blir liksom lite fel där.

Eftersom jag anser att problemet är och ligger och ska åtgärdas på ett annat plan än vad du framhåller.

Så blir dina frågeställningar lite konstiga och synes ställda till fel person.

Dela på andra sajter

Jo men du svarar mig utifrån dina egna antaganden. Inte utifrån det jag skriver.

Det blir lite svårt att besvara frågor där du ställer frågor som bygger på antaganden du stoppat dit själv.

Och det visar att du inte verkar ha förstått det jag skrivit.

Den sista raden vill du att jag ska svara på en frågeställning utifrån nånting som du håller för ett faktum för att lösa dom problem som du påstår är fakta.

Blir liksom lite fel där.

Eftersom jag anser att problemet är och ligger och ska åtgärdas på ett annat plan än vad du framhåller.

Så blir dina frågeställningar lite konstiga och synes ställda till fel person.

Jag ställer en fråga angående ett exempel du ger.

Sen kommenterar jag ett påstående du  gör.

Då börjar du raljera om varför du blir citerad.

Och nu hävdar du att jag påstår fakta

Hur tänkte du nu,,,, ??

Du behöver inte krångla till med snirkliga formuleringar.

Enkla svar skapar oftast minst minst missförstånd.

bara som ett tips i all välmening

Veteran

Dela på andra sajter

Jag ställer en fråga angående ett exempel du ger.

Sen kommenterar jag ett påstående du  gör.

Då börjar du raljera om varför du blir citerad.

Och nu hävdar du att jag påstår fakta

Hur tänkte du nu,,,, ??

Du behöver inte krångla till med snirkliga formuleringar.

Enkla svar skapar oftast minst minst missförstånd.

bara som ett tips i all välmening

Enkla svar på svåra frågor har lett till tragedier genom historien. Speciellt i ämnen som detta. (inte menat som kritik mot just dig utan bara en fredagsreflektion efter första drinken...  :54: ) 

Dela på andra sajter

Ser det ut ovan som jag påstår att bidragen borde vara kvar eller som att jag antar att bidrag i Sverige är någon normalnivå med övriga Europa?

Du sparkar in en öppen dörr genom att ställa en fråga som jag nog är fel person att svara på.

Dock för att förtydliga det jag skrivit hela tiden. Så anser jag inte bidrag till flyktingar speciellt är ett problem. Utan att bidrag generellt är ett problem. Detta ihop med politik som format oss genom sossarnas försorg att staten ska ta hand om alla.

Och den enskilda medborgaren har inget ansvar för sin egen situation. Gör att folk tror att för att vi tar emot flyktingar. Så är detta själva problemet. Då att få svenskar att släppa tanken på alla bidrag. Är ungefär lika lätt som att avgifta en knarkare.

Drar vi ner bidragen generellt så ger vi alla meddelandet. Att kom gärna hit. Men du får jobba för brödfödan. Och du blir inte försörjd.

Jag tippar att det så kallade invandrarproblemet tillsammans med många andra problem löser sig av sig själv på detta sätt. Då det isåfall inte blir speciellt attraktivt att komma till Sverige. Om det inte är så att man faktiskt är flykting och är i behov av skydd.

Jag förnekar inte att det finns flyktingar som är i Sverige på falska grunder. Som exempel så jobbade mina föräldrar med flyktinghärbärge på 80 talet. Och det var en och annan där som av någon förunderlig anledning inte hade några problem att åka till sitt gamla hemland på semester efter PUT eller svenskt medborgarskap.

Dock kan man ju inte peka ut alla som falska flyktingar. Och då är det väl bättre att ta bort en ingrediens som lockar hit dom falska flyktingarna.

Och dessutom stävjer att staten ska stå till hands när som någon inte har lust att jobba. Svenskar är inte heller så dåliga på att överutnyttja systemet. För att inte säga att det är nog mest svenskar som överutnyttjar systemet. Om man ska prata i dom termerna.

Dela på andra sajter

Ser det ut ovan som jag påstår att bidragen borde vara kvar eller som att jag antar att bidrag i Sverige är någon normalnivå med övriga Europa?

Du sparkar in en öppen dörr genom att ställa en fråga som jag nog är fel person att svara på.

Dock för att förtydliga det jag skrivit hela tiden. Så anser jag inte bidrag till flyktingar speciellt är ett problem. Utan att bidrag generellt är ett problem. Detta ihop med politik som format oss genom sossarnas försorg att staten ska ta hand om alla.

Och den enskilda medborgaren har inget ansvar för sin egen situation. Gör att folk tror att för att vi tar emot flyktingar. Så är detta själva problemet. Då att få svenskar att släppa tanken på alla bidrag. Är ungefär lika lätt som att avgifta en knarkare.

Drar vi ner bidragen generellt så ger vi alla meddelandet. Att kom gärna hit. Men du får jobba för brödfödan. Och du blir inte försörjd.

Jag tippar att det så kallade invandrarproblemet tillsammans med många andra problem löser sig av sig själv på detta sätt. Då det isåfall inte blir speciellt attraktivt att komma till Sverige. Om det inte är så att man faktiskt är flykting och är i behov av skydd.

Jag förnekar inte att det finns flyktingar som är i Sverige på falska grunder. Som exempel så jobbade mina föräldrar med flyktinghärbärge på 80 talet. Och det var en och annan där som av någon förunderlig anledning inte hade några problem att åka till sitt gamla hemland på semester efter PUT eller svenskt medborgarskap.

Dock kan man ju inte peka ut alla som falska flyktingar. Och då är det väl bättre att ta bort en ingrediens som lockar hit dom falska flyktingarna.

Och dessutom stävjer att staten ska stå till hands när som någon inte har lust att jobba. Svenskar är inte heller så dåliga på att överutnyttja systemet. För att inte säga att det är nog mest svenskar som överutnyttjar systemet. Om man ska prata i dom termerna.

Sparka in en dörr var knappast min mening med frågan.

Och ett enkelt,,nej hade varit tillräckligt som svar.

I övrigt håller jag med om en hel del du säger.

Nu ser vi nog saken ur helt olika perspektiv du och jag.

Jag träffar ofta dom som av olika anledningar hamnat utanför och fastnat i missbruk.

Då får man ofta höra en sanning som många tyvärr inte vill/vågar prata om.

Och jag hävdar fortfarande att om dom som kom hit hade krav på sig på utbildning,

Så skulle fler komma in i samhället och alltså färre komma snett och ligga samhället till last.

Tyckasyndommentaliteten (vilket ord de blev) måste dämpas rejält.

Systemet idag skapar offer i sin välvilja att hjälpa.

Veteran

Dela på andra sajter

Jag träffar ofta dom som av olika anledningar hamnat utanför och fastnat i missbruk. Då får man ofta höra en sanning som många tyvärr inte vill/vågar prata om.

Varför är det en sanning för att enligt dig vissa undviker ämnet?

Dela på andra sajter

Varför är det en sanning för att enligt dig vissa undviker ämnet?

Du nämde själv t ex att utnyttja sytemet.

Bara för att inte vattna rasist debatten så tar jag inte upp spec detaljer.

Inte ens dom styrande vill/vågar ju ta upp debatten och där ligger väl det största problemet.

Då blir det SD politk med en gång.

Sen att du säger enl mig är lite konstigt.

Ser du inga problem själv i dagens samhälle?

Om du gör det så ta upp det med en politiker så får du se hur stor viljan är att göra något el diskutera frågan.

Veteran

Dela på andra sajter

Du nämde själv t ex att utnyttja sytemet.

Bara för att inte vattna rasist debatten så tar jag inte upp spec detaljer.

Inte ens dom styrande vill/vågar ju ta upp debatten och där ligger väl det största problemet.

Då blir det SD politk med en gång.

Sen att du säger enl mig är lite konstigt.

Ser du inga problem själv i dagens samhälle?

Om du gör det så ta upp det med en politiker så får du se hur stor viljan är att göra något el diskutera frågan.

Jag upplever att sittande regering tar faktiskt tag i många av problemen.

Dock har vi t.ex SD som rider på en våg av populism där man sprider en hel del lögner blandat med halvsanningar för att få fram sitt verkliga budskap som handlar om stäng Sveriges gränser och låt INGEN komma in.

Man framställer i budgetdebatter att bara man drar ner på invandringen så blir Sverige det nya ekonomiska meckat och så vidare.

Som jag skrev så är bidragen generellt ett problem. Ett annat problem är inkomstskatten.

Om en av mina montörer jobbar över en inkomst på ca 33 000 så är allting däröver ca 50% beskattat. Det lönar sig således inte att jobba hårt i detta land. Utan man blir bestraffad för detta.

Tror fan att folk som inte vill jobba dras hit. Då vi premierar att inte jobba alls. Och vi bestraffar dom som jobbar hårdast.

Naturligtvis vill sossarna hålla skatten hög. Då detta är ett styrmedel som dom kan använda sig av. Men det är skamligt med dom höga skatterna att Sverige idag har en sjukvård som knappast matsvarar mycket av det vi faktiskt pyntar för detta.

Dela på andra sajter

Dock har vi t.ex SD som rider på en våg av populism där man sprider en hel del lögner blandat med halvsanningar för att få fram sitt verkliga budskap som handlar om stäng Sveriges gränser och låt INGEN komma in.

Man framställer i budgetdebatter att bara man drar ner på invandringen så blir Sverige det nya ekonomiska meckat och så vidare.

Som jag skrev så är bidragen generellt ett problem. Ett annat problem är inkomstskatten.

Om en av mina montörer jobbar över en inkomst på ca 33 000 så är allting däröver ca 50% beskattat. Det lönar sig således inte att jobba hårt i detta land. Utan man blir bestraffad för detta.

Tror fan att folk som inte vill jobba dras hit. Då vi premierar att inte jobba alls. Och vi bestraffar dom som jobbar hårdast.

Naturligtvis vill sossarna hålla skatten hög. Då detta är ett styrmedel som dom kan använda sig av. Men det är skamligt med dom höga skatterna att Sverige idag har en sjukvård som knappast matsvarar mycket av det vi faktiskt pyntar för detta.

Skulle dom styrande vara lite tuffare så vore SD borta rätt fort tror jag.

Och jag tycker inte vi ska stänga gränsen för folk som behöver hjälp,

men heller inte som nu öppna porten på vid gavel,

Ang skatter så håller jag med dig helt.

Vill man jobba så ska man känna att det lönar sig ordentligt.

Inte konstigt att de myglas som det gör lite här å där. Byteshandel mm mm

T o m facket jävlas ju om nån vill ge anställda vissa fömåner.

Veteran

Dela på andra sajter

Tycker precis tvärtom, man släcker inte en brand med bensin, med andra ord, ta tag i problemen vi har idag innan vi öser in mer folk i utanförskap.

Kan du ta några exempel på lögner och halvsanningar ?

Och var kan jag läsa om att sd vill stänga gränserna helt?

Nja, det är väl att ta i, men politik handlar om prioriteringar och invandringen från mena länder kostar enormt mycket på bekostnad av nerdragningar inom andra områden, att det skulle visa sig vara hållbart/positivt i längden ställer jag mig mycket skeptiskt till.

Visst är det så, åtminstone om man är en vanlig arbetare.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

Kan du ta några exempel på lögner och halvsanningar ?

Ja om man går in i en budgetdebatt i riksdagen och framhåller att om man stänger gränserna så spar man xx pengar. Så hävdar jag att detta är en lögn. För man räknar kortsiktigt bara på vissa saker utan att ta i beräkningen om dessa mäniskor ekonomiskt är en investering eller inte.

Bara ett exempel.

Dela på andra sajter

Ja om man går in i en budgetdebatt i riksdagen och framhåller att om man stänger gränserna så spar man xx pengar. Så hävdar jag att detta är en lögn. För man räknar kortsiktigt bara på vissa saker utan att ta i beräkningen om dessa mäniskor ekonomiskt är en investering eller inte.

Bara ett exempel.

Tja, hur mycket pengar man spar är ju inte lätt att veta, men det har dom väl inte heller påstått sig veta?

Vad får dig att tro att invandring från mena länder är positivt i ekonomiskt synpunkt om man ser det på lång sikt?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

Vad får dig att tro att invandring från mena länder är positivt i ekonomiskt synpunkt om man ser det på lång sikt?

Och då är min motfråga till dig innan jag svarar. Varför just peka ut bara Mena länderna?

Dela på andra sajter

Och då är min motfråga till dig innan jag svarar. Varför just peka ut bara Mena länderna?

Därför att det är den grupp av invandrare som jag anser ställer till mest problem och har svårast att integrera sig i ett västerländskt samhälle.

Dela på andra sajter

Jag vet inte vag jag ska tro.

Men ur ekonomisk synvinkel så kan jag se till min familj.

2 vuxna som jobbar + 3 barn.

Villa + bil + allt annat som kostar.

Nu är det iofs bara en som jobbar då min fru fortfarande läser SFI.

Men...

Det går runt, men det blir inget över till annat.

Lika som om man ser sverige som en familj.

Vissa jobbar och andra är som barn eller går i skola.

Hur många kan en familj föda, och hur länge?

Det är jättegulligt att snacka om att vi ska ha fri invandring och ett multikulturellt samhälle då vi sedan

kan åka hem till vår villa på lidingö där det var storm för några år sedan då dom skulle öppna en flyktingförläggning.

Jag vill inte låna pengar för att ge till andra, har jag pengar över så kan jag skänka en del.

men låna för att ge bort?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Dela på andra sajter

Därför att det är den grupp av invandrare som jag anser ställer till mest problem och har svårast att integrera sig i ett västerländskt samhälle.

Och då är mitt svar att jag ser inte annorlunda på invandrare från mena länder jämfört med andra länder.

Men i alla folkgruper finns det innovativa människor. Så jag tror att det inte är så stort problem med invandringen som du vill göra gällande i förlängingen.

Dela på andra sajter

Och då är mitt svar att jag ser inte annorlunda på invandrare från mena länder jämfört med andra länder.

Men i alla folkgruper finns det innovativa människor. Så jag tror att det inte är så stort problem med invandringen som du vill göra gällande i förlängingen.

Och det är det stora felet du gör, invandring ifrån skandinaviska länder och europeiska/västerländska länder med samma eller liknande tankesätt och kultur/religion är givetvis att föredra om man vill ha ett fungerande samhälle.

Östasiater har även visat sig vara en folkgrupp/region som ganska lätt anpassar sig och integrerar sig till det svenska samhället.

Nja, problem har vi ju, eller inser du inte det?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...