Jump to content
IGNORERAD

Instegsjobb, för sin egen fru, funkar det?


Tommy

Recommended Posts

Man kan inte Instegsjobba hos anhörig med ersättning från AF.

 

Iaf inte med Enskild firma. Möjligen med ett AB.

 

Men du får garanterat säkrare direktiv om vänder dig till AF i.st.f. MPR.

Jovisst men AF var inte öppet när jag startade tråden.

 

En viktig skillnad med ett HB mot Enskild firma är att HB är en juridisk person, med eget regNr, så kan ju hända att det funkar att anställa frugan i ett HB, skall tala med AF.

 

Sen så tänkte jag att lyfta fram det där med instegsjobb, så att de på MPR som har nyanlända anhöriga kanske läser och får upp intresset för möjligheten att snabbt få in sin Tjej/kille i det Svenska arbetslivet, OK är man Thai så är kanske inte ett jobb hos andra thai på tex en liten takeaway så givande för språkutvecklingen, men lönen får de ju ändå.

Jag har vänner med thailändska fruar som inte kände till instegsjobb innan min fru fick det, och då var det för sent för dem.

 

Sen finns det en massa kunskap på MPR, som inte är att förakta, tråden har tex gett mej PM, med tips om att de kan hjälpa till i framtiden!

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    23

  • kuai

    8

  • Moritz

    7

  • Swift 4X4

    5

Mest aktiva i denna tråd

Ja det går bra att ombilda från HB till AB utan alt för många kringelkrokar, däremot från EF till AB innebär att allt måste beskattas privat som AB köper av EF till en högre skattesats 

Tackar, hade för mej att det var så, jag har pluggat endel och även gått på lite nystarts träffar.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ab då behöver du minst 50000kr i kapitalinsats och en ledamot och en suppleant. Bättre frugan startar företag och söker starta eget bidrag.

Frugan har jobbat för kort tid i Sverige, för att ha nån vettig A-kassa/sjuklön, om hon startar eget så skulle hon få lite drygt 220 spänn om dagen.

jag kan inte få starthjälp, för jag är för välutbildad, och så är jag svensk det verkar vara en försvårande omständighet...

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyss snackat med AF, inget vettigt sagt på telefon, så jag bokade ett möte istället.

Lustig detalj förresten, telefon numret för de som behöver jobb, och för allmäma frågor, är ett 0771-nummer, numret för arbetsgivare (som jag naturligtvis ringde) är ett 010-nummer, vet ni skillnaden?

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Ja, aktiekapitalet plus eventuellt överskott får man tillbaka vid avveckling. I den mån det finns pengar eller andra tillgångar i aktiebolaget. Fast det kan ta sin tid, det tog ett år att likvidera Exfru Chang AB och få pengarna.

 

Herr Chang har talat.

 

He He, ser ut som mångas önskan om sina ex..

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte Instegsjobba hos anhörig med ersättning från AF.

 

Iaf inte med Enskild firma. Möjligen med ett AB.

 

Men du får garanterat säkrare direktiv om vänder dig till AF i.st.f. MPR.

 

 

 

Helst säkert bättre svar på AF, men det är ibland vettigt att ha ett forum som bollplank, finns ju otroligt många med olika kunskaper och erfarenheter :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helst säkert bättre svar på AF, men det är ibland vettigt att ha ett forum som bollplank, finns ju otroligt många med olika kunskaper och erfarenheter :)

Och snabbare än svenska myndigheter!

 

"Fort men kanske fel" är ibland bättre än "korrekt men alldeles för sent".

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det funkar bra frugan jobbar för en thaitjej som har enskild firma

 

Tommy

Det handlar om familjeförhållandena.

Om din fru får lön ur din enskilda firma så tänker skattemyndigheterna att vinsten i företaget som per automatik är din lön. Blir fördelad på din fru för att få en lägre skatt.

Men jobbar din fru i någon annans enskilda firma så gör inte skatteverket den kopplingen. Samma sak som att man inte får anställa en nära anhörig under 16 år i företaget.

Möjligtvis detta skulle fungera om du har ett AB. Då ett AB är en fristående juridisk person i sig själv.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det går bra att ombilda från HB till AB utan alt för många kringelkrokar, däremot från EF till AB innebär att allt måste beskattas privat som AB köper av EF till en högre skattesats 

Om man inte överlåter tillgångarna till AB,t.

Jag antar att enskilda firman AKA personen måste beskattas för inkomster från AB,t om dom betalar köpeskilling på lösöret som är privat egendom i den enskilda friman tills det säljs.

När jag gjorde detta en gång i tiden så överlät jag inventarierna och undgick på detta sätt beskattning.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som tillhandahåller ett instegsjobb (är arbetsgivare) kallas i AF-termer för "kompletterande aktör".

För att bli kompletterande aktör anmäler man sitt intresse / ansöker på Arbetsförmedlingen.

Det är sedan Arbetsförmedlingen som anvisar lediga som uppfyller kraven och det är AF som avgör bidragets storlek och omfattning.

 

Att komma med färdiga lösningar på jobb och vem som ska ha dom och om de samma dessutom är närstående,

kan alldeles oavsett hur dåliga AF är på att sköta sitt jobb antagligen aldrig godkännas.

Det vore i så fall förkastligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyss snackat med AF, inget vettigt sagt på telefon, så jag bokade ett möte istället.

Lustig detalj förresten, telefon numret för de som behöver jobb, och för allmäma frågor, är ett 0771-nummer, numret för arbetsgivare (som jag naturligtvis ringde) är ett 010-nummer, vet ni skillnaden?

 

 

MVH Tommy

Alla handläggare har ett unikt ( eget) 010 nummer. Tror att det är en växel för hela Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte överlåter tillgångarna till AB,t.

Jag antar att enskilda firman AKA personen måste beskattas för inkomster från AB,t om dom betalar köpeskilling på lösöret som är privat egendom i den enskilda friman tills det säljs.

När jag gjorde detta en gång i tiden så överlät jag inventarierna och undgick på detta sätt beskattning.

Går tyvvär inte att överlåta inventarierna idag, dessa skall värderas av oberoende värderingsman och tas upp till fulla värdet för beskattning

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går tyvvär inte att överlåta inventarierna idag, dessa skall värderas av oberoende värderingsman och tas upp till fulla värdet för beskattning

Sen när då?

I mitt fall sköttes detta av revisorn.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Startade nyss ett företag, ett "handelsbolag" med mej och frugan som ägare, vi har inte dragit igång verksamheten ännu.

 

Men så frågade nån, "Varför kör du inte en "enskild firma", och anställer din fru via arbetsförmedlingen på "Instegsjobb"?

 

Är det nån som gjort så och vet att det funkar?

Instegsjobb kan man få om man bott max 36 månader i Sverige och inte är svensk medborgare ( http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ny-i-Sverige/Instegsjobb.html ).

 

Frugan har varit här i 27 månader nu, och har jobbat i strax 3 månader på nån annans företag, men varför inte anställa henne själv, och få 80% av lön och så vidare i "Rabatt" från Arbetsförmedlingen? Hon får ju en full lön, och en massa andra fördelar.

 

Tacksam för alla svar av de som vet, de som inte vet kan ju alltid komma med lustigheter, det är också välkommet!

 

Jag skall kolla upp detta på rätt väg också, och kommer att skriva om det i denna tråd.

Finns väl ingen anledning till att ens egen fru inte skulle kunna få "Instegsjobb i ens egen firma?

 

Gäller att passa på innan de nyanlända varit här i  3år, vet om en massa Thai som inte kännt till att de kunnat få instegsjobb, och istället jobbat svart för sådär 50-60 kr i timman...

 

 

MVH Tommy

Hur har du tänk dig? du vill anställa en av ägarna i Handelsbolaget på bidrag? Kommer aldrig att gå. 

Dessutom är ni anhöriga. Regler för insteg jobb funkar inte i ert fall. 

Endast om du har Aktie Bolag så kan du anställa frugan på bidrag men räkna med extra kontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

AB är intressant, men kapitalet 50.000, behöver vi för uppstarten och jag vill helst inte låna

Kanske du skulle investera i en elementär bok om företagande!

Startar du ett AB med 50' i AK (aktiekapital) så kan du ju använda dessa pengar för inköp av maskiner och inventarier mm. mm.

Tillgångssidan i BR (balansräkningen) kommer då att bestå av det du köpt för det som står på eget kapital och skuldsidan!

Tillg. ----------- Ek. o Skuld

Invent 40. --------- Aktiekapital. 50

Bank. 10. ----------

Summa: 50. --------- Summa: 50

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med trådskaparens välsignelse övergick frågan om instegsjobb i en diskussion om bolagsformer innan klarhet i den ursprungliga frågan hittades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med trådskaparens välsignelse övergick frågan om instegsjobb i en diskussion om bolagsformer innan klarhet i den ursprungliga frågan hittades.

Eftersom i deras fall finns inget annat att göra är att ändra bolags form och att fru inte är inblandat i bolaget på något sätt eller så 

kan han glömma att ge fru jobb med bidrag i eget handelsbolag där fru är ägare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ab då behöver du minst 50000kr i kapitalinsats och en ledamot och en suppleant. Bättre frugan startar företag och söker starta eget bidrag.

De 50.000 måste finnas på kontot när AB´t bildas. Dessa pengar kan man sedan använda i verksamheten enligt vissa regler. AB´n köper man lättast via webben (eller man kan förstås starta ett från grunden vilket är billigare men tar lite längre tid).

Med nya lagstiftningen så behövs inte en extern revisor för AB med omsättning lägre än 2 MSEK (är inte 100% säker på summan men det kollar du lätt via webben)

Bokföring kör du via webben hos någon av de företag som erbjuder detta online.

Edit; de 50.000 kan tillföras i form av inventarier som t.ex en bil. Skaffa en värdering genom t.ex Kvarndammen så kan du använda detta som ingående aktiekapital.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.

Är det inte så att kapitalinsatsen även kan finnas låst i tillhörigheter och behöver inte vara i kontanter?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med nya lagstiftningen så behövs inte en extern revisor för AB med omsättning lägre än 2 MSEK (är inte 100% säker på summan men det kollar du lätt via webben)

Det är 3 miljoner, 1,5 i balansomslutning eller 3 anställda. Uppfylls två av dessa tre villkor måste revisor finnas.

Apportegendom vid uppstart kräver i detta falla likviditet vid uppstart!!!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det är 3 miljoner, 1,5 i balansomslutning eller 3 anställda. Uppfylls två av dessa tre villkor måste revisor finnas.

Apportegendom vid uppstart kräver i detta falla likviditet vid uppstart!!!

Ok.

Angående apportegendom så ser nog revisorer olika på detta. Våra revisorer har inga förväntningar på likviditet vid uppstart. Det är klart att för verksamheten behövs likviditet men för startande av bolaget finns väl inga sådana krav?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetsförmedlingen kommer självklart att genomskåda upplägget direkt oavsett bolagsform så länge du eller någon släkting till dig är ägare.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...