Jump to content
IGNORERAD

Mig en samling idi*ter eller


John Khonken

Recommended Posts

En av anledningarna att det just nu går mycket långsammare är att de har stängt cirka hälften av landets migrationsverk för att ta hand om syrier då de i dagsläget är en utsatt grupp.

Följden blev då att de resterande migrationsverken fick "överta" de andras ärenden och samtidigt sortera in dem i turordningen. Dvs. att om du låg ganska bra till förut och kanske bara hade typ 5 ärenden före dig så kunde du nästa dag ligga på plats 150 i kön då det hade fyllts på med ärenden ifrån andra migrationsverk.

Cheferna för handläggarna plockar också runt ärenden och lägger mer på vissa och mindre på andra så kön är aldrig konsekvent utan skiftar ifrån vecka till vecka.

Jag hade medlidande med "min" handläggare då hon verkligen inte hade ett lätt jobb. Dock vann jag på ett hövligt och trevligt sätt samt att vara enträgen. Hon tyckte alltid att det var skönt när jag ringde henne eftersom jag inte sa fula saker till henne och skällde utan förde en normal dialog med henne, när hon vågade att prata om hur det var så kunde jag även visa henne en större förståelse. Jag såg alltid till att fixa precis de papper som hon ville ha då jag förstår att hon har ett regelverk att följa samt en chef som hon måste redovisa inför. Dessutom så kan de inte ta genvägar eller godtyckligt godkänna fall då när de är färdiga med sitt arbete så ska det samt beslut granskas av en annan handläggare på avdelningen för att säkerställa att korrekt beslut på korrekta papper fattas.

Dessutom så var det reportage för inte alltför länge sedan om deras arbetssituation vad det gäller både arbetsbörda och hur de behandlas av sin arbetsgivare.

Nu är det olyckligt för ts att det tar tid och alla förstår att det är mycket känslor iblandade, dock borde alla uppvisa lite mer respekt för de handläggare på migrationsverket som faktiskt gör sitt bästa i en för dem totalt omöjlig situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    25

  • Baa

    7

  • Sid

    5

  • Swift 4X4

    5

Mest aktiva i denna tråd

Nu har vi fått ett svar där handläggaren i Umeå som tog emot våran webansökan som säger följande.

 

"Migrationsverket kan inte ta ett beslut i ansökan för att min fru's boende avsikt inte är klarlagd och därför överflyttad till Tillståndsenhenten i Solna"

 

I ansökan så skrev vi in att frugan har en firma sedan ett år tillbaka och betalar skatt, samt i blanketten 243011B (Eng) så framgår det att vi har bott tillsamman sedan hon kom hit för två år sen och att vi kommer fortfarande bo tillsammans i framtiden.

Och sen har vi ju familjebeviset ifrån skatteverket där det även framgår att vi är gifta och folkboförda på samma adress.

 

Vet ej vart han fått fram att frugan's boende avsikt inte är klarlagd.

 

Och nu så får vi vänta enligt den gamla rutinen (upp till 9 månader innan svar)

 

Frugan blev ganska ledsen när hon förstod varför det inte tagits ett beslut.

 

Mvh Jompa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi fått ett svar från mig  Angående frugans 12 årige son. Dom kräver att grabben som är 12 år ska åka till Bangkok från Udonthani. Boka tid hos ambassaden och genomföra en interjuv. Hur tänker dom Nu.Barnet är 12 år och går i skolan. Då ska barnet också ha med sig

sitt pass kopia på passet finns i solna

2 fotografier

Familjenbevis . Det har vi redan lämnat till mig i solna

födelsebevis har vi redan lämnat till solna

intyg om ensam vårdnad. Redan lämnat till solna

evt medgivande från vårdnadshavare att barnet får flytta till sverige. Redan lämnat till Solna

Betalat in avgiften på 750 kr. MIg säger att dom inte fått det. Men det kan vi bevisa. Hur ska vi få ett kvitto på inbetalning

 

Kamrater vad göra. Läser dom inte inskickat matrial. Driver dom med oss. Eller portar dom alla andra en syrier. Från Udon till Bangkok är det 60 mil. Och grabben är 12 år. Finns det inga förmildrande omständigheter... Borde det inte räcka att grabben skickar en kopia på passet till ambassaden + två fotografier. Grabben bor hos gammelmormor. Som knappast kan åka till Bangkok.

 

JAG ÄR NU VÄLDIGT FRUSTRERAD OCH JÄVLIGT IRRITERAD . iNNAN JAG SKICKAR ETT SVARS MAIL TILL MIG VILL JAG LYSSNA MED ER

 

 

Vad var ansökan om för något? Det verkar väldigt konstigt i varje fall.

Tror att det kanske blivit något misstag hos MIG. Isåfall försök förklara ärendet på nytt, så det blir tydligt vad ni vill, och vad som gäller.

 

Jag skulle säga att jag förstår ingenting! Första inlägg i tråden först i mitt inlägg.

Ts och inlägget före dig är inte gjort av samma personer, jag har försökt gå igenom tråden för att första. Men jag läser nog för fort någonstans.

 

Edit. Nu har jag hittat en annan tråd som inlägget tydligen ska tillhöra.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en bekant som har hamnat i en konstig situation.

Hela tiden bad jag honom att spara kopior på alla handlingar han och hans tjej skickade till Ambassad eller MIG.

För att komma ihåg allt vad de sagt eller skrivit i olika ansökningar.

Nu söker de PUT för tjejen och det visar sig att MIG skickade brev och frågade om saker som hon har uppgivit tidigare men de kommer inte ihåg.

dessutom tjejens historier håller inte. Tex om släkt och resor till EU.

Killen är förvånad för det visar sig att tjejen hade varit tidigare i ett annat europeisk land på turist visum där hon sökte UT.

Trots att hon byte Pass emellan så han kan inte kolla det så finns det uppgifter hos MIG och de undrar också vad är hennes avsikter med boende i Sverige.

Nu är det så att ni behöver inte ha samma problem men jag är av åsikt att man alltid ska ha koll på vad man skriver 

och man ska göra det enkelt och följa de anvisningar MIG ger. Skriver man olika i olika ansökningar så ställer det till.

För oss funkade det mycket snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev in detta i denna tråd samt min egen som jag skapade inför våran PUT sökning.

 

Och jag har pratat med Mig i solna och enligt den personen som jag pratade med och som då även kollade våran ansökan sa att hon inte förstod hur handläggaren i Umeå tolkat och att hon inte stod för den.

Och jag frågade då vad vi kan göra nu för att snabba på ansökan, svaret var att vänta tills en handläggare i solna tar ärendet.

Mitt svar var då följande,

 

Vi skickade in ansökan via webben för att det skulle gå fortare men i och med att den nu är skickat till solna för handläggning så kommer den att hanteras som den kom in via den gamla sättet.

och nu när ni måste ta hand om en massa syrier som söker PUT så tar ju längre tid.

 

Varpå hon svarade att sökningar via webben är prioriterade.

 

Så det jag kommer att göra är att ringa hela tiden och fråga om hur vårat ärende ligger till.

 

(Har god lust att skicka ett mail till den handläggare som gjorde den första tolkningen utav våran ansökan för att få veta hur han kom fram till att min fru's avsikt med boende i sverige inte var klarlagd.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då var detta ämne uträtt och MPR-stämman kom fram till ett enhälligt beslut:

 

Man skulle göra invandringen betydligt krångligare för en del men för andra borde man gjort det mycket lättare.

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker MIG jobbar snabbt. Min fru fick Svensk medborgarskap på en vecka ansökan på onsdag svar på tisdag.

Snabbheten skrev jag väl inget om, nyktra till din...

Tyck vad fan du vill, jag antar du läst ett annat inlägg än mitt, som du citerade.

 

Det var skillnaden på hövligheten i svaren mellan Australien och Sverige som irriterade mej mest.

Frugan fick förresten bara 1 års UT, som gift med mej i 7 år och mor till 2 Svenska medborgare (5 och 4 år gamla), kompisens fru fick medborgarskap i Aus direkt...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbheten skrev jag väl inget om, nyktra till din...

Tyck vad fan du vill, jag antar du läst ett annat inlägg än mitt, som du citerade.

 

Det var skillnaden på hövligheten i svaren mellan Australien och Sverige som irriterade mej mest.

Frugan fick förresten bara 1 års UT, som gift med mej i 7 år och mor till 2 Svenska medborgare (5 och 4 år gamla), kompisens fru fick medborgarskap i Aus direkt...

 

 

MVH Tommy

Jag har liknande erfarenhet som dig. Visserligen är det länge sedan men det verifierar väl bara att de har en långsiktig linje och inte byter policy hipp som happ. Frugan hade bott här på UT nästan 2år när vi flyttade utomlands på jobb. Hade vi stannat 1 månad till så hade hon fått PUT. Innan vi flyttade utomlands så gifte vi oss i Sverige. Vi var borta från Sverige drygt 2 år. När jag slutade jobbet bad jag om ett intyg från min arbetsgivare att jag bott tillsammans med min fru under dessa 2år jag varit borta från landet. Därefter åkte vi till Thailand på semester.

 

Att vi hade varit tillsammans och att frugan tidigare bott i Sverige samt att vi som gifta i Sverige och sedan bott tillsammans i ett annat land var då inget som underlättade för min fru. Minst 7 månader tog det den gången. Detta var i mitten på 90-talet och då var 7 månader en lång väntan.

 

De erfarenheter jag har från ambassaden i Thailand är att de behandlar thailändarna på så nedsättande sätt som de bara kan. Att tänka sig vara serviceminded gentemot thailändare som vill flytta till Sverige finns knappast på agendan. Detta har vi upplevt de 3ggr frugan sökt visum och UT samt ett antal ggr till då vi varit med bekanta som velat besöka oss i Sverige.

 

Som svensk har jag blivit korrekt, ja t.o.m. bra bemött vid andra ärenden där, men gäller det visaärrenden så visar de myndighetssveriges sämsta sidor helt utan artighetsuppvisande.

 

De andra länder där jag haft någon anledning att besöka ambassaden tillsammans med min fru har visat på ett helt annat bemötande.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbheten skrev jag väl inget om, nyktra till din...

Tyck vad fan du vill, jag antar du läst ett annat inlägg än mitt, som du citerade.

 

Det var skillnaden på hövligheten i svaren mellan Australien och Sverige som irriterade mej mest.

Frugan fick förresten bara 1 års UT, som gift med mej i 7 år och mor till 2 Svenska medborgare (5 och 4 år gamla), kompisens fru fick medborgarskap i Aus direkt...

 

 

MVH Tommy

Din ??? vad ?

Min fru och jag blev alltid bra behandlade av både Ambassaden och MIG.

Aldrig sur min eller andra konstigheter.

Jag tror att om du surar då blir du sur bemöt, Är DU hövlig så får du hövlig bemötande tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu pratat med den handläggare som tagit emot våran webbansökan och fått svar på varför min fru's boende avsikt inte var klarlagd.

 

Vi skrev in att vi byggt ett hus i Thailand för våran familj och detta tolkade han som att vi planerade att flytta dit snart.

 

Bara för att vi skrev detta så kunde han inte ta ett beslut utan vi får vänta på att en handläggare i Solna tar ett beslut.

(Så rekommenderar att inte skriva detta eller förtydliga avsikten ordentlig för er som nu planerar att söka.)

 

Så det blir till att vänta. 

 

Mvh Jompa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kamrater en annan fråga. MIG kräver ett kvitto på inbetald avgift som vi måste ha med oss till ambassaden i Bangkok. Vi har betalt avgiften till MIG på 750 kr i solna. När vi kräver ett kvitto på inbetalning så svarar dom inte. Räcker det med att vi tar en kopia på inskicket från vår bank till MIG eller måste vi ha ett kvitto från MIG.

Link to comment
Dela på andra sajter

För i fanken Mig måste skriva ett kvitto eller visa ett bevis på inbetalning.

Dom verkar ju ännu mer omöjliga än när jag höll på med dom för 12 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade ett meddelande till MIG idag om kvittens att vi betalt avgiften. Vi väntar fortfarande på det. Väntat nu sedan 30 aug. Men dom kräver det. men ger oss  inte det. Just nu finns det ljus i mörkret i alla fall. Det verkar som om ambassaden i Thailand förstår svenska i alla fall. Finns en öppning där om vi bara får vår kvittens.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kamrater en annan fråga. MIG kräver ett kvitto på inbetald avgift som vi måste ha med oss till ambassaden i Bangkok. Vi har betalt avgiften till MIG på 750 kr i solna. När vi kräver ett kvitto på inbetalning så svarar dom inte. Räcker det med att vi tar en kopia på inskicket från vår bank till MIG eller måste vi ha ett kvitto från MIG.

 

Utskrift från internetbanken ska räcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack då ska det inte vara några problem. men märkligt att inte MIG upplyser om det efter 13 dagar och påminelser

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet vi varför man inte får något svar från MIG. Inte konstigt men ack så väntat

 

Hjärt- och hänsynslösa MIG-tjänstemän som inte skänker en tanke åt försvarslösa och utsatta thailändskor i ös- och kulregn

där de står med tinnitus- och ångestframkallande granatexplosioner tjutande i blödande öron, utan tillgång till vara sig kläder,

mat, medicin eller skydd mot giftgas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisens fru sökte PUT förra veckan i måndags.

Den här veckan i måndags var de på intervju i Örebro och idag fick de PUT-kort med posten.

Jag tror att det är ni själva som ställer till problem med att skicka ej fullständiga uppgifter eller svävar  på molnen och skriver

för mycket och för vackra historier.  

 

Från MIGs hemsida 

Kortare väntetid om du ansöker på webben

När du ansöker på webben får du:

  • beslut inom 5 arbetsdagar om din ansökan är komplett
  • tydliga instruktioner om vad du ska skicka med i din ansökan och risken att göra fel blir därför mindre.  
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...