Jump to content
IGNORERAD

Nokia sålt till MS


Guest Loikkari

Recommended Posts

Om en idrottare spelar pingis i knäckebröhults hejarklack (Typ Nokia säljer gummistövlar)

6 år senare vinner han OS( typ Nokia 40% av världsmarknaden)

För att senare spela i division 1 (typ en dålig period Nokia med tom. förlust)

För att senare spela i Landslaget (typ nokia säljer tel och gör vinst igen)

Har idrottaren misslyckats då?

 

Nej, Jag har aldrig sagt att den är ägd av Nokia bara ett exempel på att dom skulle kunna göra telefoner med en visserligen annan logga.

 

Förstår inte riktigt din liknelse för inte har Nokia återtagit en marknadsledande position inom smarta mobiltelefoner och jag antar att mobilverksamheten ligger bakom de senaste årens, 2012 och 2013, förluster.

Därför väljer man att sälja av den verksamheten och fokusera på nätsidan, dvs man har misslyckat att förvalta den ledande marknadspoistionen som man tidgare har haft.

 

Detsamma gjorde Ericsson och jag är övertygad om att inte många i koncernledningen vare sig hos Ericsson eller Nokia funderar på att sätta igång med att bygga upp verksamheter som man precis lyckats bli av med för att återigen börja konkurrera med Samsung och Apple.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    6

  • Tallviking

    5

  • ban99arne

    4

  • Herr Chang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Förstår inte riktigt din liknelse för inte har Nokia återtagit en marknadsledande position inom smarta mobiltelefoner och jag antar att mobilverksamheten ligger bakom de senaste årens, 2012 och 2013, förluster.

Därför väljer man att sälja av den verksamheten och fokusera på nätsidan, dvs man har misslyckat att förvalta den ledande marknadspoistionen som man tidgare har haft.

 

Detsamma gjorde Ericsson och jag är övertygad om att inte många i koncernledningen vare sig hos Ericsson eller Nokia funderar på att sätta igång med att bygga upp verksamheter som man precis lyckats bli av med för att återigen börja konkurrera med Samsung och Apple.

 

Jag har aldrig påstått att dom skulle ha återtatt en marknadsledande position igen.

Jag tror huvudsaken för ett företag är väl att generera vinst.

Tex På tal om misslyckande företag skulle jag inte säga Ericsson, även om dom slutade kränga mobiltelefoner.

Däremot skulle ett gott exempel vara SAAB personbilar som började kanske typ år 1930.

Av alla åren så gick dom med vinst 1 år.Det kallar jag misslyckat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Microsoft har planerat köpet från början, satt sitt man (Elop) dit, som haft till uppgift att hålla aktiekursen låg.

Så försvinner ännu en del av kunnande från Finland, som varvsindustri, cellulosa och skogsindustri, vad har vi kvar.

En massa arbetslösa. Nokia har idag 4700 anställda i Finalandet, om tre år kanske 100.

 

 

Ditt resonemang angående aktiekursen har jag svårt att förstå, MS köper inte hela Nokia(då hade aktiekursen varit relevant) utan bara Nokia Mobile då har aktiekursen mindre betydelse då man köper en del/teknologi av Nokia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt resonemang angående aktiekursen har jag svårt att förstå, MS köper inte hela Nokia(då hade aktiekursen varit relevant) utan bara Nokia Mobile då har aktiekursen mindre betydelse då man köper en del/teknologi av Nokia.

Köpa hela nokia för den pengen hade varit relevant säger du.

bara kassan är på 20 miljarder+varumärket+Patent+nätsidan+nokias mobilproduktion och logistik+fabriker etc.etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Köpa hela nokia för den pengen hade varit relevant säger du.

bara kassan är på 20 miljarder+varumärket+Patent+nätsidan+nokias mobilproduktion och logistik+fabriker etc.etc

 

Var har jag påstått något så korkat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har jag påstått något så korkat?

 

Ursäkta mig, men jag uppfattade först din text som att priset Microsoft betalade hade varit ok för hela Nokia men att det var dyrt när dom bara fick mobilsidan.

Oftast brukar ju företag betala över gällande aktiekurs när dom köper upp ett annat (hela)bolag.

(MS köper inte hela Nokia(då hade aktiekursen varit relevant) utan bara Nokia Mobile då har aktiekursen mindre betydelse då man köper en del/teknologi av Nokia.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Ursäkta mig, men jag uppfattade först din text som att priset Microsoft betalade hade varit ok för hela Nokia men att det var dyrt när dom bara fick mobilsidan.

Oftast brukar ju företag betala över gällande aktiekurs när dom köper upp ett annat (hela)bolag.

(MS köper inte hela Nokia(då hade aktiekursen varit relevant) utan bara Nokia Mobile då har aktiekursen mindre betydelse då man köper en del/teknologi av Nokia.)

 

Loikkari(tror jag han kallar sej) skrev att någon varit chef för Nokia och skulle ha jobbat för att aktiekursen(Nokias) skulle sänkas inför MS köp, därför skrev jag om kursen.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Nokias äss i rockärmen

Uppdaterad 2013-09-04 21:02. Publicerad 2013-09-04 20:57

hemligtvapen-1.jpgFoto: Manu Fernandez

Trots Microsoft-affären behåller Nokia rätten att släppa mobila prylar under det egna varumärket i framtiden. Bolaget behåller samtidigt sin hemliga portfölj laddad med hökteknologiska patent. Det noterar teknikbloggen Techcrunch.

Techcrunch har lusläst villkoren i jätteaffären mellan Microsoft och Nokia som slog börserna med häpnad på tisdagen.

Bland annat framgår att Nokia behåller rätten till varumärket på allt utom mobila terminaler. Dessutom återfår Nokia varumärkesrätten även till mobiltelefoner redan 2016.

Det betyder att Microsoft-uppgörelsen rymmer möjligheten för en återkomst för Nokia på mobilmarknaden om 30 månader, skriver Techcrunch.

Teknikbloggen understryker att Nokia har kvar sin patentportfölj efter år av intensiv teknikutveckling. Där har Nokia-innovationerna samlats på hög i skymundan av marknaden, av rädsla för att de skulle kannibalisera på dagens telefoner.

Förutom nya telefoner finns alla möjligheter att andra typer av terminaler eller teknikprylar under varumärket Nokia ser dagens ljus i framtiden. Det uppger en talesperson på Nokia för Techcrunch.

”Forskning pågår på en rad områden i vår utvecklingsorganisation, av vilken allt inte är offentligt, men som kan skapa förutsättningar för nya Nokia- eller partnerprodukter som inte står i konflikt med det här(Microsoft-affären)”, säger talespersonen till Techcrunch.

Microsoft-affären omfattar den fullständiga rätten till Nokias varumärken Lumia och Asha. Samtidigt är Microsofts rätt att under 10 år använda sig av själva namnet Nokia begränsat till mindre avancerade mobiler som bygger på Nokias S30 och S40-serier, enligt avtalet.

Det ger intrycket att Microsoft inte har för avsikt att sätta Nokia-varumärket på nya smarta telefonmodeller, skriver Techcrunch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Ja men fy fan nu tar det inte lång tid innan finnarna börjar att rinna in över gränsen igen. Syrierna blir ingenting jämfört med den kommande vågen med Peckor och Sirpa-Lisor! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt resonemang angående aktiekursen har jag svårt att förstå, MS köper inte hela Nokia(då hade aktiekursen varit relevant) utan bara Nokia Mobile då har aktiekursen mindre betydelse då man köper en del/teknologi av Nokia.

Men det är ju klart att aktiekursen har haft betydelse i prissättningen. Oavsett om det rörde en del av företaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja men fy fan nu tar det inte lång tid innan finnarna börjar att rinna in över gränsen igen. Syrierna blir ingenting jämfört med den kommande vågen med Peckor och Sirpa-Lisor! :)

 

Pekka, inte Pecka.

Liisa, inte Lisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svd eller Dn hade bra art. igår "Nokias ledning drabbades av Hybris"

Offe

Helt sjuk hela affären.Nokia såldes för mindre pengar än när dom köpte lilla navteq 2007.Styrelsen förhandlade endast med Microsoft.

Undrar hur mycket styrelsen har fått i konsultarvode för den här affären?Elop betalade aldrig någon skatt på lön till Finland fast han var

en nyckelfigur i Nokia.

Får se om aktieägarna kommer att gå med på det här eller om dom kan gå ihop på aktiestämman?

Nu såldes telefonsidan när det började synas ljus i tunneln bla. Lumia 520 sålde bra och nu närmar sig julen.

Ingenjörerna är bra men dom narsistiska höga cheferna i Finland värdelösa.Se Jukka Härmälä i Stora Enso bränna minst 50 miljarder sek.

Sonera i Finland i umts äffären dom fick varm luft för 50 miljarder sek. Yara Etc,etc :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men fy fan nu tar det inte lång tid innan finnarna börjar att rinna in över gränsen igen. Syrierna blir ingenting jämfört med den kommande vågen med Peckor och Sirpa-Lisor! :)

Finnarna var jävligt bra på att jobba Ja så bra att de blev illa omtyckta Förstörde många gånger akorden Men om Syrianer har du nog tyvärr rätt

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men fy fan nu tar det inte lång tid innan finnarna börjar att rinna in över gränsen igen. Syrierna blir ingenting jämfört med den kommande vågen med Peckor och Sirpa-Lisor! :)

Varför tror du det???

Den här affären påverkar bara 3-4000 personer i Nokia +plus att det verkar ganska säkert att MS börjar satsa mer i Finland vilket kommer att skapa fler arbetstillfällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Men det är ju klart att aktiekursen har haft betydelse i prissättningen. Oavsett om det rörde en del av företaget.

 

Aktiekursen har ingen större betydelse när man som i detta fall köper teknologi.

Om ett företag står på ruinens brant så kan det ha betydelsespeciellt om styrelsen ser affären som ett sista halmstrå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men fy fan nu tar det inte lång tid innan finnarna börjar att rinna in över gränsen igen. Syrierna blir ingenting jämfört med den kommande vågen med Peckor och Sirpa-Lisor! :)

Jag är ganska övertygad om att Sverige tjänade mycket på att finnarna kom på 60-70talet när det behövdes arbetskraft.Jämfört med andra som har kommit nu på senare tid då även arbetslösheten är hög bland ungdomar och invandrare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Aktiekursen har ingen större betydelse när man som i detta fall köper teknologi.

Om ett företag står på ruinens brant så kan det ha betydelsespeciellt om styrelsen ser affären som ett sista halmstrå.

 

Om man talar om Nokia så kan man inte säga ruinens brant, jag såg att du gav karma för inlägg 58 men läste du den verkligen?

Vad är teknologin i en Nokia lur idag är det telefonen eller windowsprogrammet.

Det som Nokia var bäst på var att tillverka billiga telefoner och tjäna pengar på det tills nu när den blev såld.

P.S Den ville Elop dumpa men som tur var gick det inte vägen.Och ja jag vet att dom stora pengarna ligger i dom dyra smarttelefonerna.

Som jag ser det nu med artikeln i 58:an så kan Nokia mycket väl fortsätta med telefonerna som jag påpekade innan jag läste artikeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Om man talar om Nokia så kan man inte säga ruinens brant, jag såg att du gav karma för inlägg 58 men läste du den verkligen?

Vad är teknologin i en Nokia lur idag är det telefonen eller windowsprogrammet.

Det som Nokia var bäst på var att tillverka billiga telefoner och tjäna pengar på det tills nu när den blev såld.

P.S Den ville Elop dumpa men som tur var gick det inte vägen.Och ja jag vet att dom stora pengarna ligger i dom dyra smarttelefonerna.

Som jag ser det nu med artikeln i 58:an så kan Nokia mycket väl fortsätta med telefonerna som jag påpekade innan jag läste artikeln.

 

Ja, jag läste inlägg 58.

Jag har inte påstått att Nokia står vid ruinens brant, jag skrev

"Aktiekursen har ingen större betydelse när man som i detta fall köper teknologi.

Om ett företag står på ruinens brant så kan det ha betydelsespeciellt om styrelsen ser affären som ett sista halmstrå."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag läste inlägg 58.

Jag har inte påstått att Nokia står vid ruinens brant, jag skrev

"Aktiekursen har ingen större betydelse när man som i detta fall köper teknologi.

Om ett företag står på ruinens brant så kan det ha betydelsespeciellt om styrelsen ser affären som ett sista halmstrå."HJ

Jag skrev också OM man talar om Nokia. :giggle:

Även om jag sedan skrev :rolleyes:  om Nokia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men fy fan nu tar det inte lång tid innan finnarna börjar att rinna in över gränsen igen. Syrierna blir ingenting jämfört med den kommande vågen med Peckor och Sirpa-Lisor! :)

Ja Sverige har alltid tagit bra hand om sin östra landshalva, även om ryssarana snodde den biten på 1800 talets slut. Tack vare Sverige så får Finland existera! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Sverige har alltid tagit bra hand om sin östra landshalva, även om ryssarana snodde den biten på 1800 talets slut. Tack vare Sverige så får Finland existera! :crazy:

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Patent väskan såldes inte, utan de ska ha nån slags byteshadeln med patenter.

Skulle bara saknas att patenter var med..  Aktie har stigit med 38% sen i morse. :ahh:

 

Ja dom köpte bara namnet Lumia och Ascha och för 10 års tid om jag fattat rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...