Jump to content
IGNORERAD

Dunkin´ Donuts Thailand får kritik för rasistisk reklam

MPR Nyheter

Recommended Posts

En människorättsorganisation har uppmanat Dunkin´ Donuts i Thailand att dra tillbaka en "bisarr och rasistisk" reklamkampanj för deras choklad-donuts som visar en svartsminkad kvinna med rosa läppar.

Kampanjen för kedjans nya Charcoal Donut(kol-donut) startades tidigare under månaden och har nu fått kritik för att ha använt sig av bilden som påminner starkt om den amerikanska stereotypen för mörkhyade personer under 1800-talet och tidigt 1900-tal som nu anses vara stötande och rasistisk. Både affischer och TV-reklamer har ingått i kampanjen, som har "Bryt varje regel av utsökthet" som slogan.

Människorättsorganisationen Human Rights Watch sade att man var chockerad över att se ett amerikanskt märke använda sig av reklamen i fråga. Dunkin´ Donuts VD i Thailand avfärdade dock kritiken som "paranoida amerikanska tankegångar". "Det är urlöjligt," sade Nadim Salhani. "Vi är inte tillåtna att använda svart för att marknadsföra våra donuts? Jag fattar det inte. Vad är den stora grejen? Tänk om produkten var vit och jag målade någon vit, skulle det vara rasistiskt?"

Källa: http://www.bangkokpost.com/breakingnews/367318/dunkin-donuts-ad-sparks-racism-row

post-8073-0-61128500-1377933021.jpg

post-8073-0-61128500-1377933021.jpg

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

"Bryt varje regel av utsökthet"

Tja, Om syftet är att bryta "VIT" som det stereotypa skönhetsidealet, så tycker jag att reklamen är ok.

Speciellt i Thailand bör väl denna facination för vit hy och förakt mot mörk hy "brytas" och ersättas med andra "sundare" skönhetsideal.

I detta fallet associeras ju det svarta med något gott och utsökt, så det är väl en storm i ett vattenglas, kan jag tycka.

Med vänlig hälsning,

SN

Dela på andra sajter

Ibland blir dom där rasistiska hjärnspökena riktigt tröttsamma.

Ja det börjar bli tjötigt nu ha ha

Dela på andra sajter

undrar om denna hade funkat i Thailand..

post-8121-0-26137200-1377941419.jpg

post-8121-0-26137200-1377941419.jpg

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Dela på andra sajter

En människorättsorganisation har uppmanat Dunkin´ Donuts i Thailand att dra tillbaka en "bisarr och rasistisk" reklamkampanj för deras choklad-donuts som visar en svartsminkad kvinna med rosa läppar.

Kampanjen för kedjans nya Charcoal Donut(kol-donut) startades tidigare under månaden och har nu fått kritik för att ha använt sig av bilden som påminner starkt om den amerikanska stereotypen för mörkhyade personer under 1800-talet och tidigt 1900-tal som nu anses vara stötande och rasistisk. Både affischer och TV-reklamer har ingått i kampanjen, som har "Bryt varje regel av utsökthet" som slogan.

Människorättsorganisationen Human Rights Watch sade att man var chockerad över att se ett amerikanskt märke använda sig av reklamen i fråga. Dunkin´ Donuts VD i Thailand avfärdade dock kritiken som "paranoida amerikanska tankegångar". "Det är urlöjligt," sade Nadim Salhani. "Vi är inte tillåtna att använda svart för att marknadsföra våra donuts? Jag fattar det inte. Vad är den stora grejen? Tänk om produkten var vit och jag målade någon vit, skulle det vara rasistiskt?"

Källa: http://www.bangkokpost.com/breakingnews/367318/dunkin-donuts-ad-sparks-racism-row

attachicon.gifxDunkin-Donuts-Thai-advert-010.jpg.pagespeed.ic.u-ekI0l6xz.jpg

Tankte pa Yvonne Lombard som pa 60 talet gjorde  reklam for   mmmmmmm   Marabou..Vad de ocksa rasistiskt  ..Fan sa kansligt det ar for alla som inte ar av den vit rasen...MVH  Nong

Dela på andra sajter

Min favorit tandkräm har också försvunnit :D  :D 

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Dela på andra sajter

Vad har denna tråden att göra i Nyheter i Thailand???

Den handlade väl om Thailand

En människorättsorganisation har uppmanat Dunkin´ Donuts i Thailand

Dela på andra sajter

Den handlade väl om Thailand

En människorättsorganisation har uppmanat Dunkin´ Donuts i Thailand

:bag: Sorry 33:an, my misstake.

Dela på andra sajter

Tomten alltid vinner seger,

vit blir till och med en _ _ _ _ _!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Och sedan säljs en massa mörk choklad, och varför skall nödvändigtvis denna mörka choklad heta DUMle?

post-5068-0-99964200-1378394070.jpg

post-5068-0-99964200-1378394070.jpg

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...