MPR Nyheter Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 En människorättsorganisation har uppmanat Dunkin´ Donuts i Thailand att dra tillbaka en "bisarr och rasistisk" reklamkampanj för deras choklad-donuts som visar en svartsminkad kvinna med rosa läppar. Kampanjen för kedjans nya Charcoal Donut(kol-donut) startades tidigare under månaden och har nu fått kritik för att ha använt sig av bilden som påminner starkt om den amerikanska stereotypen för mörkhyade personer under 1800-talet och tidigt 1900-tal som nu anses vara stötande och rasistisk. Både affischer och TV-reklamer har ingått i kampanjen, som har "Bryt varje regel av utsökthet" som slogan. Människorättsorganisationen Human Rights Watch sade att man var chockerad över att se ett amerikanskt märke använda sig av reklamen i fråga. Dunkin´ Donuts VD i Thailand avfärdade dock kritiken som "paranoida amerikanska tankegångar". "Det är urlöjligt," sade Nadim Salhani. "Vi är inte tillåtna att använda svart för att marknadsföra våra donuts? Jag fattar det inte. Vad är den stora grejen? Tänk om produkten var vit och jag målade någon vit, skulle det vara rasistiskt?" Källa: http://www.bangkokpost.com/breakingnews/367318/dunkin-donuts-ad-sparks-racism-row Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 "Bryt varje regel av utsökthet" Tja, Om syftet är att bryta "VIT" som det stereotypa skönhetsidealet, så tycker jag att reklamen är ok. Speciellt i Thailand bör väl denna facination för vit hy och förakt mot mörk hy "brytas" och ersättas med andra "sundare" skönhetsideal. I detta fallet associeras ju det svarta med något gott och utsökt, så det är väl en storm i ett vattenglas, kan jag tycka. Med vänlig hälsning, SN Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Ibland blir dom där rasistiska hjärnspökena riktigt tröttsamma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Ibland blir dom där rasistiska hjärnspökena riktigt tröttsamma. Ja det börjar bli tjötigt nu ha ha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HajKaj Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 undrar om denna hade funkat i Thailand.. Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nongnuan Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 En människorättsorganisation har uppmanat Dunkin´ Donuts i Thailand att dra tillbaka en "bisarr och rasistisk" reklamkampanj för deras choklad-donuts som visar en svartsminkad kvinna med rosa läppar. Kampanjen för kedjans nya Charcoal Donut(kol-donut) startades tidigare under månaden och har nu fått kritik för att ha använt sig av bilden som påminner starkt om den amerikanska stereotypen för mörkhyade personer under 1800-talet och tidigt 1900-tal som nu anses vara stötande och rasistisk. Både affischer och TV-reklamer har ingått i kampanjen, som har "Bryt varje regel av utsökthet" som slogan. Människorättsorganisationen Human Rights Watch sade att man var chockerad över att se ett amerikanskt märke använda sig av reklamen i fråga. Dunkin´ Donuts VD i Thailand avfärdade dock kritiken som "paranoida amerikanska tankegångar". "Det är urlöjligt," sade Nadim Salhani. "Vi är inte tillåtna att använda svart för att marknadsföra våra donuts? Jag fattar det inte. Vad är den stora grejen? Tänk om produkten var vit och jag målade någon vit, skulle det vara rasistiskt?" Källa: http://www.bangkokpost.com/breakingnews/367318/dunkin-donuts-ad-sparks-racism-row xDunkin-Donuts-Thai-advert-010.jpg.pagespeed.ic.u-ekI0l6xz.jpg Tankte pa Yvonne Lombard som pa 60 talet gjorde reklam for mmmmmmm Marabou..Vad de ocksa rasistiskt ..Fan sa kansligt det ar for alla som inte ar av den vit rasen...MVH Nong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 I am "otta here" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lellexp Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Min favorit tandkräm har också försvunnit “First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.” Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Vad har denna tråden att göra i Nyheter i Thailand??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Muimatt Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Måste säga att jag inte ens lagt märke till den.(Mao ; usel reklam...) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Vad har denna tråden att göra i Nyheter i Thailand??? Den handlade väl om Thailand En människorättsorganisation har uppmanat Dunkin´ Donuts i Thailand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Den handlade väl om Thailand En människorättsorganisation har uppmanat Dunkin´ Donuts i Thailand Sorry 33:an, my misstake. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Tomten alltid vinner seger, vit blir till och med en _ _ _ _ _! MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 http://youtu.be/zSXTC5qhdkM Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd September 5, 2013 Dela Inlagd September 5, 2013 Inlägg tömt pga censuren... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd September 5, 2013 Dela Inlagd September 5, 2013 Och sedan säljs en massa mörk choklad, och varför skall nödvändigtvis denna mörka choklad heta DUMle? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.