Jump to content
IGNORERAD

ISS, ett skumt företag?


Stefan

Recommended Posts

Hej!

Tjejen har sedan en tid jobbat åt ISS som städare på ett hotell och tjänar ganska bra, mycket OB och extra turer. Hon jobbar långt mer än vad som är lagstadgat, men hon är mer än överlycklig att tjäna en Thailändsk årslön i månaden!

Det jag reagerar på är att hon får nya arbetsgivarintyg varje månad där det står att tjänsten upphört för en vecka sedan, men samtidigt är hon schemalagd för arbete en månad framåt. Så har det varit flera månader nu och jag blir lite konfunderat vad det gäller försäkringar osv, hennes nuvarande anställning tog slut 2013-08-25. Som det har varit hittills så kommer det ett nytt intyg om en månad men då att anställningen upphör 2013-09-25. 

Hade jag behandlat mina ca 50 anställda på detta vis hade jag säkerligen fått näringsförbud eller? 

Jag tycker det är en mycket skum anställningsform som tar slut medans man fortsätter att jobbar!

Kanske jag är gammalmodig, men liknar inte detta skit?

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    10

  • Tommy

    9

  • ban99arne

    4

  • Sam sip sam

    4

Mest aktiva i denna tråd

Du kan ju kolla på skatteverket om hennes prel. skatt och tillhörande arbetsgivaravgift betalas enligt hennes lönespecifikationer.

 

Annars verkar det vara en kontraktslös tillsvidareanställning i ordens verkliga bemärkelse.

 

Om det är lagligt kan jag inte bedöma rakt av, men jag misstänker att syftet är att kunna avsluta en temporär anställning när som helst och utan bindande förpliktelser.

 

Men jag kan också tänka mig att det handlar om en tidsbegränsad och temporär anställning som förlängs med en månad i taget. Ibland kan det vara svårt att förlänga temporära anställningar pga av företagens övergripande policybeslut i anställningsfrågor, tex vid generella anställningsstopp. Byråkraterna kan då hitta på rätt besynnerliga former att kringgå detta. Men om det är till hennes fördel så kanske man bör acceptera detta under en begränsad tid.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad står det på anställningsavtalet, är den för vikariat eller visstidsanställning eller något annat?

Om det är ett en månads avtal hon har så kan jag förstå att hon får arbetsgivarintyg var månad,  men även då låter det ju lite överdrivet att hon får dom så ofta, man borde väll kunna skriva ut flera sammanhängande anställningar på ett o samma arbetsgivarintyg.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade / har något liknande förfarande med de timanställda som jobbade vid behov i hamnen.

Vi kallade dom "extringar". "Blixtare" i Göteborg mm.

 

Många i vår hamn hade jobbat så i 10 år utan att få fast (tillsvidare) anställning.

 

När det var som mest byråkratiskt skulle det vara ett nytt arbetsgivareintyg varje dag för teoretiskt upphörde anställningen efter varje arbetspass och ett nyanställning tog vid nästa gång det fanns jobb.

Detta kallas visstidsanställning.

Sånt här är vanligt i branscher med ojämnt arbetsflöde och är helt ok.

 

Andra anställningsformer som vikariatanställning är tidsbegränsade.

 

Visstidsanställningar håller idag även att ersättas med bemanningsföretag där högre kompetens ofta finns.

 

 

 

Leif

 

Jag tror det är helt okej i ditt fall, men var uppmärksam på att sådana saker som att kunna sjukskriva sig och få sjuklön från arbetsgivaren finns inte samt rätt till semesterdagar saknas.

Däremot är semesterersättningen om 13% inbakad i timlönen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon skall ha ett anställningsbevis för den tid hon skall arbeta innan hon börjar ett jobb. De måste skriva ett bevis för varje månad.

Jag tror det, för att alla försäkringar och dylikt skall gälla. Annars kan arbetsgivaren hitta på en massa dumheter för att klara sig,

om det uppstår något. Det är deras skyldighet att skriva ut ett intyg det kan de inte komma undan med. Och där skall det göras klart

vad arbetstagaren skall syssla med Gör de inte det så är det något fuffens på gång, som att sparka ut henne på minuten.

Varför inte skriva ett anställning på ett år och hon kallas in vid behov.Så kallad timanställning,

Det var jag i 6 års tid, ville jag inte jobba eller jobbade någon annan plats så sa jag nej.

Kontakta arbetsförmedlingen så får du exakta svar vad som gäller. Men ett anställnings intyg skall hon ha för varje jobb hon utför

skall det vara

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det inte går att skriva anställningsbevis på längre än en månad vid timanställning.

Men regler och tillämpning ändras ju hela tiden.

Sen skall A-kassan också ha dessa intyg för den som stämplar strödagar.

 

Rådfråga ett fackförbund

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

bemanningsföretag där högre kompetens ofta finns.

 

Leder du ett benanningsföretag? :rotfl: De verkar ju skicka lite vadsomhelst ut till jobben oftast.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man varit anställd om det är 6 mån eller 1 år så är man ju per automatik fast anställd och detta är väl ett sätt att komma runt det.

Oavsett om det är lagligt eller inte så hade jag inte forskat så mycket i det här om jag vore du, du vill väl inte att tjejen ska förlora sitt arbete?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tjejen har sedan en tid jobbat åt ISS som städare på ett hotell och tjänar ganska bra, mycket OB och extra turer. Hon jobbar långt mer än vad som är lagstadgat, men hon är mer än överlycklig att tjäna en Thailändsk årslön i månaden!

Det jag reagerar på är att hon får nya arbetsgivarintyg varje månad där det står att tjänsten upphört för en vecka sedan, men samtidigt är hon schemalagd för arbete en månad framåt. Så har det varit flera månader nu och jag blir lite konfunderat vad det gäller försäkringar osv, hennes nuvarande anställning tog slut 2013-08-25. Som det har varit hittills så kommer det ett nytt intyg om en månad men då att anställningen upphör 2013-09-25. 

Hade jag behandlat mina ca 50 anställda på detta vis hade jag säkerligen fått näringsförbud eller? 

Jag tycker det är en mycket skum anställningsform som tar slut medans man fortsätter att jobbar!

Kanske jag är gammalmodig, men liknar inte detta skit?

//S

 

Låter ju onekligen oseriöst.

 

Någon form av halvhyfsad seriös variant av mygel för att komma undan anställngsansvar eller liknande måste ju vara syftet, det anmärkningsvärda och underliga är väl att ett så pass stort företag som ISS sysslar med sådant.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son

Jag tror att det inte går att skriva anställningsbevis på längre än en månad vid timanställning.

Men regler och tillämpning ändras ju hela tiden.

Sen skall A-kassan också ha dessa intyg för den som stämplar strödagar.

 

Rådfråga ett fackförbund

 

 

Leif

Finns inget längre som heter timanställd..

BMS

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tjejen har sedan en tid jobbat åt ISS som städare på ett hotell och tjänar ganska bra, mycket OB och extra turer. Hon jobbar långt mer än vad som är lagstadgat, men hon är mer än överlycklig att tjäna en Thailändsk årslön i månaden!

Det jag reagerar på är att hon får nya arbetsgivarintyg varje månad där det står att tjänsten upphört för en vecka sedan, men samtidigt är hon schemalagd för arbete en månad framåt. Så har det varit flera månader nu och jag blir lite konfunderat vad det gäller försäkringar osv, hennes nuvarande anställning tog slut 2013-08-25. Som det har varit hittills så kommer det ett nytt intyg om en månad men då att anställningen upphör 2013-09-25. 

Hade jag behandlat mina ca 50 anställda på detta vis hade jag säkerligen fått näringsförbud eller? 

Jag tycker det är en mycket skum anställningsform som tar slut medans man fortsätter att jobbar!

Kanske jag är gammalmodig, men liknar inte detta skit?

//S

Hej, det verkar som hon är tim anställd, min fru jobbar ochså på hotell o städar , varje månad så får hon x antal timmar att jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inget längre som heter timanställd..

BMS

Jo det gör det, ett ord som används flitigt i vardagstal. . . . . tyvärr kanske man ska säga!

 

 
 
 
"Timanställningens innebörd

En överenskommelse om att en person ska få betalt att arbeta vissa timmar per vecka eller ett pass varje helg brukar kallas att arbetstagaren har s.k. timanställning. Ofta används timanställningar när det kan vara ovisst hur många timmar en arbetstagare kommer att arbeta varje vecka. I de flesta fall är det dock snarlika arbetstider vecka efter vecka med samma schema som sträcker sig en längre tidsperiod. En sådan form av anställning är i princip en tillsvidareanställning med lägre sysselsättningsrad där arbetstagaren får betald per timme. Arbetsgivaren och arbetstagaren har då samma rättigheter och skyldigheter som vid en tillsvidareanställning.

Om det istället finns en överenskommelse om att timanställningen ska avse en viss bestämd tidsperiod innebär det att anställningen är en visstidsanställning med lägre sysselsättningsgrad, se avsnittet om 3.4 Deltidsanställning."

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, hon har någon form av timanställning, vilket jag tycker är helt OK! Det som stör mig är att hon får arbetsgivarintyg som gäller bakåt i tiden samt att det står att anställningen har upphört, trotts detta jobbar hon i princip sju dagar i veckan.

Nu är hon väldigt lycklig över sitt jobb och klagar absolut inte över att ha haft 2 lediga dagar den senaste månaden. Jag tycker att det borde finnas någon form av trygghet även för timanställda.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, hon har någon form av timanställning, vilket jag tycker är helt OK! Det som stör mig är att hon får arbetsgivarintyg som gäller bakåt i tiden samt att det står att anställningen har upphört, trotts detta jobbar hon i princip sju dagar i veckan.

Nu är hon väldigt lycklig över sitt jobb och klagar absolut inte över att ha haft 2 lediga dagar den senaste månaden. Jag tycker att det borde finnas någon form av trygghet även för timanställda.

//S

 

Förhoppningsvis så kommer denna visstidsanställningsform bara vara under en period. Personal som är beredd att jobba mycket och flitigt, och dessutom kan sin sak, brukar arbetsgivarna så småningom vilja knyta till sig lite hårdare för att inte riskera att förlora dem.

Så länge vi har den höga arbetslöshet vi har i Sverige och den politiska viljan att förändra inte finns så lär vi få dras med den här typen av förnedrande anställningsformer lite överallt tyvärr. Nackdelen med så här korta anställningsformer är ju att det blir i princip omöjligt att planera sitt liv mer än en månad i taget.

 

Kul att hon trivs och får tjäna bra med pengar i alla fall! :)

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Begreppen är väldigt förvirrande många gånger.

I hamnar är det väldigt vanligt med timanställda eller som det även kallas visstidsanställda.

Det är inte i alla branscher sådant är tillåtet.

Här finns en överenskommelse mellan en arbetsgivareorganisation och Transport som motpart.

Hos oss där jag slutade den 1 maj, så skrevs intyg per månad på slutet i efterskott tror jag. Mest för A-kassans skull.

Innehållet garanterade inte alls någon arbetstid alls utan det stod arbete vid behov, för egentligen var dom inte anställda alls.

Den enda garanti som fanns var att dom var uttagna till arbete någon dag så fanns det garanti om tre timmars jobb och lön.

Fanns inga båtar i hamnen, så stämplade man.

Nu var efterfrågan på jobben med de dåliga villkoren ändå stor, för då det dök upp jobb så var ersättningarna höga och tillgång på övertid nästan obegränsad.

Många av dessa som kunde jobba långa pass och obekväm tid snittade 30.000kr efter skatt per månad.

 

Stora nackdelen är ju sjuklönen första två veckorna, men sjukskrev man sig inte så stämplade man.

 

Vad gäller bemanningsföretag så tillhandahåller dom nästan all den kompetens som eftersöks på arbetsmarknaden.

När vi blev utan ekonomichef och controller, hyrdes det in en sådan från ett bemanningsföretag i tre månader tills vi rekryterat ny.

Vanligast är nog mindre komplicerade kompetenser.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis så kommer denna visstidsanställningsform bara vara under en period. Personal som är beredd att jobba mycket och flitigt, och dessutom kan sin sak, brukar arbetsgivarna så småningom vilja knyta till sig lite hårdare för att inte riskera att förlora dem.

Så länge vi har den höga arbetslöshet vi har i Sverige och den politiska viljan att förändra inte finns så lär vi få dras med den här typen av förnedrande anställningsformer lite överallt tyvärr. Nackdelen med så här korta anställningsformer är ju att det blir i princip omöjligt att planera sitt liv mer än en månad i taget.

 

Kul att hon trivs och får tjäna bra med pengar i alla fall! :)

Ligger mycket i det Kim skriver.

Vi skall vara medveten att den trygga anställningsformen- och formerna vi är van sen 70 tal, finns inte kvar.

Även en förnedrande anställningsform är bättre än ingen anställningsform alls.

Sverige och dess exportindustri har det tufft så dessa anställningsformer är nog mest en anpassning till rådande konjunkturläge.

Vem vet om vi kommer ur denna svacka när länderna i Asien tillverkar allt till 1/10 och det är billigt att importera.

 

Visst är nackdelen med så här korta anställningsformer är ju att det blir i princip omöjligt att planera sitt liv mer än en månad i taget.

 

Men jag bor på en ort med under 10.000 innevånare som drabbats av fyra stora industrinedläggelser, tycker att massarbetslöshet är mycket värre.

 

I detta sammanhang så är nog de största syndarna kommunerna och deras anställningar med halvtid och vikarieanställningar det värsta jag sett. 

Min dotter har jobbat som vikarie inom barnomsorg, skolmatsal i omgångar. Dagen före 6 månader upphör vikariatet för att dom inte skall bli fast anställda enligt LAS. 

Hon har genast fått nytt vikariejobb inom en annan skola i samma kommundel.

Jobba med barn innebär sjukdagar men som vikarie eller visstidsanställd fås ingen sjuklön.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför man måste sätta det goda arbetet, en dräglig lön och anställningsvillkor som ingen av de som skriver här

vill ha själva (och troligen inte heller har) - upp mot massarbetslösheten.

 

Varför köper vi den ekvationen när den trots år av försämringar ändå växer?

 

Varför accepterar vi att det är just de svagaste på arbetsmarknaden (t.ex. den thailändska invandraren som städar)
  - som måste betala priset för arbetslösheten som väl borde vara ett lika stort problem för oss alla.

 

Jag läser med förskräckelse om de som gått ur facket för att de själva inte fick den hjälp och upprättelse de då ansåg sig vara berättigade till.

Oftast utan att det samtidigt berättas vilka villkor som kanske gällde alla när det begav sig.

 

Är det symptomatisk i en tid då egoismen sägs växa sig starkare och starkare.

 

Gå med i facket för att hjälpa andra då. T. ex. TS fru - eller våra egna barn när de ska ut på arbetsmarknaden.

Inte fan ska de behöva straffas för det den förda politiken bör ta skulden för.

 

Det är något som är galet om TS och hans fru ger sig på uppdraget att försöka genomskåda om allt går rätt till

när det finns intresseorganisationer som inte bara vet vad som kan göras utan även hur det ska gå till.

 

Det är för jävligt att man ens ska behöva tänka tanken att hon riskerar bli av med jobbet för att ta reda på

sina rättigheter.

 

Rena Ryan skulle man kunna säga.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet vi väl inte säkert om TS fru har dåliga villkor eller lön.

Däremot frågetecken kring begrepp och tillämpningar.

Båda verkar i alla fall nöjda just nu.

 

Eventuella konstigheter har dock förhandlats fram av arbetsmarknadens parter som sig bör.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

En återgång till statare och på sikt slaveri är det som behövs för att bli vi skall konkurenskraftiga.

 

Arbetsgifare von Arne

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

TS.

Vid årets slut skall ni få hem en rapport från Fora där det står hur mycket arbetsgivaren (ISS) har betalat in.

Det gäller alltså den avtalsförsäkring som den anställde hos ISS har rätt till.

http://www.fora.se/SAF-LO/

Min egen sambo har också varit anställd hos ISS och när det hade gått över ett år och

det i hennes deklarationsunderlag inte fanns angivet att ISS hade betalt in denna försäkring så kontaktade jag ISS lönekontor.

De hävdade då "Oj då, det har vi glömt". . .

Därefter anslöt de henne till Fora.

Det gäller att bevaka sina intressen, annars kan man bli "bortglömd".

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite offtopic, men ändå inte.

 

Frugan jobbar på restaurang med hjälp av "instegsjobb", hon får en normal månadslön men arbetsgivaren får tillbaka max 80% av sina kostnader från arbetsförmedlingen(?).

 

Detta är väldigt förmånligt för arbetsgivarna, och leder till att många som jobbat länge på diverse restauranger blir av med jobbet pga  arbetsgivarna hellre tar lite sämre utbildad personal, som kostar nästan gratis, så en del av frugans vänner har mist sina jobb oh se sej ersatta av instegsjobbare, inte helt schysst...

Branscher som drabbas är de där personalen knappast behöver nån avancerad utbildning, typ enklare restaurangjobb och städjobb.

 

Sen finns det de som utnyttjar instegspengarna till rena bedrägerier.

En av frugans klasskamrater på SFI har en låtsasanställning på ett företag, hon har en  påhittad "lön" på 25000 i månaden, och sägs få ut 17000 rent varje månad.

Detta har pågått i över ett år, och hur de lyckas få ut instegsjobbs pengar så länge vet jag inte, men OK, om det är ett deltidsjobb så går det att plocka staten på gratispengar i 24 månader.

Damen som kommer från ett land i Europa, har aldrig jobbat på firman, säjer hon själv, utan hennes man löser det hela via sin kompis som äger firman.

Fördjävligt att det funkar, utan att någonsin kontrolleras om alla insända papper stämmer...

 

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Begreppen är väldigt förvirrande många gånger.

I hamnar är det väldigt vanligt med timanställda eller som det även kallas visstidsanställda.

Det är inte i alla branscher sådant är tillåtet.

Här finns en överenskommelse mellan en arbetsgivareorganisation och Transport som motpart.

Hos oss där jag slutade den 1 maj, så skrevs intyg per månad på slutet i efterskott tror jag. Mest för A-kassans skull.

Innehållet garanterade inte alls någon arbetstid alls utan det stod arbete vid behov, för egentligen var dom inte anställda alls.

Den enda garanti som fanns var att dom var uttagna till arbete någon dag så fanns det garanti om tre timmars jobb och lön.

Fanns inga båtar i hamnen, så stämplade man.

Nu var efterfrågan på jobben med de dåliga villkoren ändå stor, för då det dök upp jobb så var ersättningarna höga och tillgång på övertid nästan obegränsad.

Många av dessa som kunde jobba långa pass och obekväm tid snittade 30.000kr efter skatt per månad.

 

Stora nackdelen är ju sjuklönen första två veckorna, men sjukskrev man sig inte så stämplade man.

 

Vad gäller bemanningsföretag så tillhandahåller dom nästan all den kompetens som eftersöks på arbetsmarknaden.

När vi blev utan ekonomichef och controller, hyrdes det in en sådan från ett bemanningsföretag i tre månader tills vi rekryterat ny.

Vanligast är nog mindre komplicerade kompetenser.

 

 

Leif

Felet de där visstidsanställda i Göteborgs hamn gjort är att inte ha rätt partibok plus minst 1 förälder som jobbar i hamnen, de får väl leta ett annat jobb.

För det är väl så att de fast anställda i hamnen får sina jobb genom kontakter via partiet (ett kommunistiskt parti) och släktingar?

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite offtopic, men ändå inte.

 

Frugan jobbar på restaurang med hjälp av "instegsjobb", hon får en normal månadslön men arbetsgivaren får tillbaka max 80% av sina kostnader från arbetsförmedlingen(?).

 

Detta är väldigt förmånligt för arbetsgivarna, och leder till att många som jobbat länge på diverse restauranger blir av med jobbet pga  arbetsgivarna hellre tar lite sämre utbildad personal, som kostar nästan gratis, så en del av frugans vänner har mist sina jobb oh se sej ersatta av instegsjobbare, inte helt schysst...

Branscher som drabbas är de där personalen knappast behöver nån avancerad utbildning, typ enklare restaurangjobb och städjobb.

 

Sen finns det de som utnyttjar instegspengarna till rena bedrägerier.

En av frugans klasskamrater på SFI har en låtsasanställning på ett företag, hon har en  påhittad "lön" på 25000 i månaden, och sägs få ut 17000 rent varje månad.

Detta har pågått i över ett år, och hur de lyckas få ut instegsjobbs pengar så länge vet jag inte, men OK, om det är ett deltidsjobb så går det att plocka staten på gratispengar i 24 månader.

Damen som kommer från ett land i Europa, har aldrig jobbat på firman, säjer hon själv, utan hennes man löser det hela via sin kompis som äger firman.

Fördjävligt att det funkar, utan att någonsin kontrolleras om alla insända papper stämmer...

 

 

 

MVH Tommy

Där det finns genvägar, finns det många som utnyttjar "läget"...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet de där visstidsanställda i Göteborgs hamn gjort är att inte ha rätt partibok plus minst 1 förälder som jobbar i hamnen, de får väl leta ett annat jobb.

För det är väl så att de fast anställda i hamnen får sina jobb genom kontakter via partiet och släktingar?

 

 

MVH Tommy

Där håller jag med dig men har svårt att uttala mig om Göteborgs Hamn som numera är tre bolag.

 

I de hamnar jag har väldigt god insyn är det så att föräldrar och goda kontakter är nästan enda vägen in.

Jag har god insyn i Sundsvall, Umeå, Skellefteå, Piteå och Luleå. Många å:n blev det.

Men det kan gå tio år även för en "familjemedlem" att få fast jobb.

Men kan man tjäna 30 papp rent som timanställd i väntan på befordran så är det värt pengarna. 

 

Branschen rationaliseras väldigt snabbt  med effektivare maskiner, modernare fartyg och datorer så behovet av fastanställd arbetskraft har halverats på tio år fast volymerna mångdubblats.

Däremot finns kravet att det skall jobbas på alla dygnets timmar och alla årets dagar.

 

Främst för att man gått över till enhetslaster som container och trailers som lastas på andra ställen och hamnpersonalen tar bara hand om färdiga enheter eller units som det kallas.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...