Jump to content
IGNORERAD

fiske


mek

Recommended Posts

Provade med dammfiske I Bangkok för några år sedan och de hade bara två dammar en med matfisk och en med storfisk.

Till min förvåning vägde de matfisken och tog betalt när vi gick ut.

Är det standard I Thailand och göra så?

För min del kan matfisken kvitta.

 

Skall nog fiska i området nästa resa nu när vi har hus I närheten (Bang Sare) nedanför Jomtien

Hade med grejorna förra resan men det blev massa strul.

Försöker hålla tråden uppe då detta är intressant för min del.

Jag har mina prylar på plats.

Köpte spön i Chiang Mai men tog med mig 2 rullar hemifrån.

När jag behöver byta lina så tar jag med mig spolarna hem och får ny lina pårullad hos den lokala fiskebutiken.

Jag använder spiderwire lina som är otroligt stark och stum.

Ger en härlig direktkontakt med fisken.

Krokar och annat köper jag på plats.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    11

  • Mr Ning Ning

    7

  • Bananen

    6

  • Galten

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu är rullar och linor billiga i Thailand för den som inte vill frakta från Sverige.

 

I dammar med matfisk betalar man per kg eller att det ingår några kg i avgiften.

 

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är rullar och linor billiga i Thailand för den som inte vill frakta från Sverige.

 

I dammar med matfisk betalar man per kg eller att det ingår några kg i avgiften.

 

 

 

Leif

Jag har ännu inte sett någon som har sån lina jag vill ha.

Sen tycker inte jag att märkesrullar är billiga direkt.

 

Jag har testat en del såna rullar dom har vid dammarna och gillar inte dessa.

Kan ju bero på att dom ofta är rätt slitna och har för lite lina för att ge bra kastlängd.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns fina linor att köpa i en shop i Korat, men dom kostar också 350bath för 100m 15kg brottstyrka.

Fina märkesrullar kostar 2000bath och uppåt.

Många fiskeshopar säljer bara billigare sortiment.

 

Hyr-rullar vid dammar servas inte och lina byts inte ofta.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns fina linor att köpa i en shop i Korat, men dom kostar också 350bath för 100m 15kg brottstyrka.

Fina märkesrullar kostar 2000bath och uppåt.

Många fiskeshopar säljer bara billigare sortiment.

 

Hyr-rullar vid dammar servas inte och lina byts inte ofta.

 

 

Leif

Jag använder 38 resp 56 kilo brottstyrka på mina linor. (kevlar)

Och den på 38kg har blivit avsliten vid några tillfällen i dammen i Chiang Mai.

Mekongmalen kan ju bli ganska brutal när den blir stor.+20kg.

 

På nästa resa ska jag söka upp en plats i C-M som lär ha större Alligatorfish.

Dom har ju tänder som vår gädda.

Så nu tar jag med mig långa ståltafsar ner nästa gång.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att fiska i en ansjovisburk borde man kunna få napp ganska ofta.

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att fiska i en ansjovisburk borde man kunna få napp ganska ofta.

Annars finns en fisk som kallas "sucker".

Den kanske vore nåt för dig när du känner dig ensam?  :ironi:

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lämnade kvar en klassisk ABU haspel som nog är 40-50 år till nästa resa.

Spöet köper jag där så slipper jag ta med.

Köpte en rulle som fungerar för dryga 1000 bath 3-4 år sedan men den tog jag hem till sverige.

Har provat och kasta lite i Thailändska åar med svenska drag men de är nog inte så populära för jag har inte fått något.

Thailändska drag är billiga men ser konstiga ut.

Istället för trekrok så kan det vara något parasolliknande.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lämnade kvar en klassisk ABU haspel som nog är 40-50 år till nästa resa.

Spöet köper jag där så slipper jag ta med.

Köpte en rulle som fungerar för dryga 1000 bath 3-4 år sedan men den tog jag hem till sverige.

Har provat och kasta lite i Thailändska åar med svenska drag men de är nog inte så populära för jag har inte fått något.

Thailändska drag är billiga men ser konstiga ut.

Istället för trekrok så kan det vara något parasolliknande.

Dom krokarna som ser parasollliknande ut är till för att fiska squid.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom krokarna som ser parasollliknande ut är till för att fiska squid.

Finns någon liknande variant för att fiska bland näckrosor för att inte fastna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ännu inte sett någon som har sån lina jag vill ha.

Sen tycker inte jag att märkesrullar är billiga direkt.

 

Jag har testat en del såna rullar dom har vid dammarna och gillar inte dessa.

Kan ju bero på att dom ofta är rätt slitna och har för lite lina för att ge bra kastlängd.

Det brukar va bra mycket bättre pris än i sverige på bla rullar, köpte själv en okuma trio förra året (testvinnare i rulltest), strax under 2000 bath kostade den och som billigast i sverige 995kr och upp mot det dubbla beroende på vilken affär.

 

Tänkte faktiskt köpt med mig ett gäng penn battle rullar till sverige och sålt här då dom är populära, som billigast 1290kr i sverige.

 

http://www.pricerunner.se/sp/penn-fiske-rulle.html

 

Och 2000- 3000 bath i Thailand.

 

http://www.7seasproshopthai.com/index.php/penn-battle.html

 

Det mesta som man kan köpa i sverige kan man även hitta i Thailand om man bara hittar butikerna och oftast är priset bra mycket bättre, flugfiskegrejor har jag iof ej sett så mycket av...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns någon liknande variant för att fiska bland näckrosor för att inte fastna.

Jag kanske missförstod vad han menar med parsollliknande,det är den här typen jag menade är till för squid.

post-4401-0-69047200-1378847617.jpg

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska tydligen gå att fiska Tigerfish med små gummigrodor som säljs där.

Man ska tydl rycka så det ser ut som dom hoppar mellan näckrosblad mm.

Lite som våra jiggar men uppe på ytan.

Tigerfish lär vara mkt aggressiv och huggvillig.

Den har mkt och vassa tänder så man bör vara försiktig om man får en.

 

Jag ska kolla efter något ställe där dessa finns på nästa resa.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar va bra mycket bättre pris än i sverige på bla rullar, köpte själv en okuma trio förra året (testvinnare i rulltest), strax under 2000 bath kostade den och som billigast i sverige 995kr och upp mot det dubbla beroende på vilken affär.

 

Tänkte faktiskt köpt med mig ett gäng penn battle rullar till sverige och sålt här då dom är populära, som billigast 1290kr i sverige.

 

http://www.pricerunner.se/sp/penn-fiske-rulle.html

 

Och 2000- 3000 bath i Thailand.

 

http://www.7seasproshopthai.com/index.php/penn-battle.html

 

Det mesta som man kan köpa i sverige kan man även hitta i Thailand om man bara hittar butikerna och oftast är priset bra mycket bättre, flugfiskegrejor har jag iof ej sett så mycket av...

Jag har ju bara kollat i Chiang Mai och där är utbudet inte så stort.

Men det finns säkert bra ställen att handla på på andra stållen. (om man hittar dom).

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju bara kollat i Chiang Mai och där är utbudet inte så stort.

Men det finns säkert bra ställen att handla på på andra stållen. (om man hittar dom).

Ok, har bara kollat i Pattaya området och lite i Bangkok, i Pattaya finns ca10 butiker (som jag hittat hittills), en av dom bättre ligger på thepprasit road (rigger).

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska tydligen gå att fiska Tigerfish med små gummigrodor som säljs där.

Man ska tydl rycka så det ser ut som dom hoppar mellan näckrosblad mm.

Lite som våra jiggar men uppe på ytan.

Tigerfish lär vara mkt aggressiv och huggvillig.

Den har mkt och vassa tänder så man bör vara försiktig om man får en.

 

Jag ska kolla efter något ställe där dessa finns på nästa resa.

Får rätta mig själv.

Det skall vara en fisk som kallas Snakhead  å inte Tigerfish.

Fy på mig,,,

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som fiskat/fångat någon "Peacock Bass"?

 

Skulle gärna prova på att fiska efter denna fisk i lämplig sjö...

 

Peacock Bass är tydligen populär att ha i akvarium också.

 

Här är en lista på lite olika sorters fiskar i Thailand.

http://www.fishsiam.com/species/

 

post-3563-0-61839600-1379005100.jpg

 

The Peacock Bass is an aggressive member of the Perciformes (perch-like fish) order of fishes. The Peacock Bass is limited in its range to parts of South America such as Suriname, French Guiana and Guyanna in the Amazon basin and is highly prized catch by recreational anglers from across the world.

The Peacock Bass occurs in quiet waters and rapids preferably with rocky substrates where it aggressively hunts small prey fish such as Tilapia, threadfin shad, mosquito fish and Blue Gill.

The Peacock Bass is a striking member of the Cichlidae family of fish which displays vibrant green or yellow colours throughout its streamlined flanks which are interspersed with thick black lateral bands. The lateral banding adorning the flanks of the Peacock Bass has been observed to fade late in adulthood.

The Peacock Bass is equipped with large predatory red eyes which keenly seek out prey fish in the murky waters that it inhabits.

The Peacock Bass is an easily identified freshwater fish which can be distinguished by a curious eye spot located near the base of its tail which is designed to ward off any attacks by other larger predator fish.

With its vibrant and elaborate colouration and striking eye spot the Peacock Bass is one of the most colourful and easily identified of tropical freshwater fish species.

The Peacock Bass is found in various commercial fisheries throughout Thailand where it is a highly sought after freshwater fish species which is renowned for its spectacular fighting qualities by international lure fishing enthusiasts.

Ändrades av Bananen

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som fiskat/fångat någon "Peacock Bass"?

 

Skulle gärna prova på att fiska efter denna fisk i lämplig sjö...

 

Peacock Bass är tydligen populär att ha i akvarium också.

 

Här är en lista på lite olika sorters fiskar i Thailand.

http://www.fishsiam.com/species/

 

attachicon.gifbass,-peacock.jpg

 

The Peacock Bass is an aggressive member of the Perciformes (perch-like fish) order of fishes. The Peacock Bass is limited in its range to parts of South America such as Suriname, French Guiana and Guyanna in the Amazon basin and is highly prized catch by recreational anglers from across the world.

The Peacock Bass occurs in quiet waters and rapids preferably with rocky substrates where it aggressively hunts small prey fish such as Tilapia, threadfin shad, mosquito fish and Blue Gill.

The Peacock Bass is a striking member of the Cichlidae family of fish which displays vibrant green or yellow colours throughout its streamlined flanks which are interspersed with thick black lateral bands. The lateral banding adorning the flanks of the Peacock Bass has been observed to fade late in adulthood.

The Peacock Bass is equipped with large predatory red eyes which keenly seek out prey fish in the murky waters that it inhabits.

The Peacock Bass is an easily identified freshwater fish which can be distinguished by a curious eye spot located near the base of its tail which is designed to ward off any attacks by other larger predator fish.

With its vibrant and elaborate colouration and striking eye spot the Peacock Bass is one of the most colourful and easily identified of tropical freshwater fish species.

The Peacock Bass is found in various commercial fisheries throughout Thailand where it is a highly sought after freshwater fish species which is renowned for its spectacular fighting qualities by international lure fishing enthusiasts.

Jag har sett anläggningar som har denna art och andra arter från Sydamerika men det har varit alldeles för dyrt att fiska i dessa.

En annan art som hugger på wobbler och gummigrodor eller levande grodor som riggas på speciella tackel är Snakehead.

Väldigt populär sportfisk men finns inte i så många dammar.

Finns flera ställen i bl.a Kanchanaburi som har detta fiske, ibland med boende på flottar och fiskande från mindre båtar.

Exklusivt och dyrt.  

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett anläggningar som har denna art och andra arter från Sydamerika men det har varit alldeles för dyrt att fiska i dessa.

En annan art som hugger på wobbler och gummigrodor eller levande grodor som riggas på speciella tackel är Snakehead.

Väldigt populär sportfisk men finns inte i så många dammar.

Finns flera ställen i bl.a Kanchanaburi som har detta fiske, ibland med boende på flottar och fiskande från mindre båtar.

Exklusivt och dyrt.  

 

Leif

Jag körde i våras upp till Bang Phra Reservoir och testade att meta (med betesfisk) efter snakehead, fick tyvärr ingen, det var en massa thailändare som fiskade också, dom lyckades inte heller få någon under den tiden jag var där, dom angnade med ål,  dom fick däremot en massa småfisk, tilapia antar jag att det var.

 

Är bra mycket roligare att fiska i insjöar än i dammar med inplanterad fisk, har varit runt och kollat på en del sjöar, men inte fiskat så mycket ännu, om man kör runt mabprachan reservoir (i Pattaya) så sitter det alltid en massa thaiare där med en jädra massa spön, har inte sett dom få något iof.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det gott om föda så är Snakehead väldigt svår att fånga.

När dom jagar så går dom väldigt grunt nära land och gömmer sig i vegetationen.

Då kan man inte stå på stranden och visa upp sig som metare eller spinnfiskare.

Påminner nog om mete efter bäcköring i klara vattendrag. En skugga eller häftig rörelse och det är kört.

 

Snakehead i vanliga dammar med olika fiskarter är nog mätta hela tiden.

Fågelungar som veckogamla ankor lever inte många dagar där det finns Snakehead.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som fiskat/fångat någon "Peacock Bass"?

 

Skulle gärna prova på att fiska efter denna fisk i lämplig sjö...

 

Peacock Bass är tydligen populär att ha i akvarium också.

 

Här är en lista på lite olika sorters fiskar i Thailand.

http://www.fishsiam.com/species/

 

attachicon.gifbass,-peacock.jpg

 

The Peacock Bass is an aggressive member of the Perciformes (perch-like fish) order of fishes. The Peacock Bass is limited in its range to parts of South America such as Suriname, French Guiana and Guyanna in the Amazon basin and is highly prized catch by recreational anglers from across the world.

The Peacock Bass occurs in quiet waters and rapids preferably with rocky substrates where it aggressively hunts small prey fish such as Tilapia, threadfin shad, mosquito fish and Blue Gill.

The Peacock Bass is a striking member of the Cichlidae family of fish which displays vibrant green or yellow colours throughout its streamlined flanks which are interspersed with thick black lateral bands. The lateral banding adorning the flanks of the Peacock Bass has been observed to fade late in adulthood.

The Peacock Bass is equipped with large predatory red eyes which keenly seek out prey fish in the murky waters that it inhabits.

The Peacock Bass is an easily identified freshwater fish which can be distinguished by a curious eye spot located near the base of its tail which is designed to ward off any attacks by other larger predator fish.

With its vibrant and elaborate colouration and striking eye spot the Peacock Bass is one of the most colourful and easily identified of tropical freshwater fish species.

The Peacock Bass is found in various commercial fisheries throughout Thailand where it is a highly sought after freshwater fish species which is renowned for its spectacular fighting qualities by international lure fishing enthusiasts.

Intressant inlägg bananen!

 

Även om jag vid de flesta besöken i Thailand har varit intresserad av att ge mig ut och fiska så har det inte blivit av ( har ju inte sökt med ljus & lykta men inte hittat något som har varit av intresse). Har väl enbart kollat efter att fiska i havet och efter lite snabba firrar.

 

Smörfisk (butterfish)? Åt "smörfisk" några gånger på ett ställe i svedala för ca:20år sedan och servitören sa att den kom från Thailand, jag tyckte den var riktigt god,trots att den måste har varit fryst under transporten.

 

Någon som vet vad det heter i Thailand och var i dom thailändska vattnen fångas den?

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en fisk som kallas Butterfish (Smörbult) bland korallreven runt tropikerna men den blir sällan över 50 gram.

 

En annan Butterfish är denna. Den finns strandnära i Siambukten.

 

240px-Peprilus_paru.jpg

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snakehead finns i den stora dammen söder om KhonBuri. Var en hel del som jagade runt fiskodlingarna men de var inte lätta att få till hugg. En nappade på levande fisk som agn. Det är wire tafs som gäller om du vill få upp den för garnityret är mycket inponerande...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en fisk som kallas Butterfish (Smörbult) bland korallreven runt tropikerna men den blir sällan över 50 gram.

 

En annan Butterfish är denna. Den finns strandnära i Siambukten.

 

240px-Peprilus_paru.jpg

Själva fiskfilén som serverades var nog ca: 1,5cm tjock så det kan ju inte vara smörbulten, tanken/smaken på den goda smörfisken kom ju upp nu när jag läste tråden och även om det var länge sen jag frågade någon thailändsk servitör/tös i Thailand efter smörfisk så finns ju suget kvar att få äta en nyfångad/purfärsk smörfisk!

 

Såvida den kommer/finns i Thailand förstås.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...