Jump to content
IGNORERAD

Militärtjänstgöring

andrejsdenruskige

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Hur är det?

Måste thailändska killar göra lumpen i Thailand om dom bor i Sverige, går i skola, har barn och har svenskt och thailändskt medborgarskap.

Känns lite konstigt. Men det är ju en hel del ting som är konstiga när man snackar om Thailand.

Ändrades av andrejsdenruskige
Dela på andra sajter

• Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• andrejsdenruskige

7

• Juha

7

• Khemmarat

6

• Moritz

4

Mest aktiva i denna tråd

Hur är det?

Måste thailändska killar göra lumpen om dom bor i Sverige, går i skola, har barn och har svenskt och thailändskt medborgarskap.

Känns lite konstigt. Men det är ju en hel del ting som är konstiga när man snackar om Thailand

Sverige har inte obligatorisk värnplikt för Svenskar,så garanterat inte för Thai,

Dela på andra sajter

Hur är det?

Måste thailändska killar göra lumpen om dom bor i Sverige, går i skola, har barn och har svenskt och thailändskt medborgarskap.

Känns lite konstigt. Men det är ju en hel del ting som är konstiga när man snackar om Thailand.

Nåt skall man väl bjuda till med  för att  få vara medborgare ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Du blir enbart kallad till lotteriet om du är skriven på en husbok i Thailand.

Eliten i Thailand ser till att sönerna är skrivna på en husbok i Issan när tiden kommer, i ett distrikt där det finns fler frivilliga än platser och de inte har lotteri.

När du är 30 kan du skriva dig i Thailand igen.

Du får böta 200 baht för att du inte inställt dig. ;)

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Eliten i Thailand ser till att sönerna är skrivna på en husbok i Issan när tiden kommer, i ett distrikt där det finns fler frivilliga än platser och de inte har lotteri.

Om man inte är skriven i en husbok, då? 

Kan man komma undan på något sådant sätt.

Känns jävligt dumt att grabben ska behöva ta ledigt från skolan och lämna hans tjej med dotter ensam här i Sverige bara för att Thailand är så satans militärkåta.

Dela på andra sajter

Om man inte är skriven i en husbok, då? 

Kan man komma undan på något sådant sätt.

Känns jävligt dumt att grabben ska behöva ta ledigt från skolan och lämna hans tjej med dotter ensam här i Sverige bara för att Thailand är så satans militärkåta.

Inga problem, alla blir kallade efter vilket distrikt de bor i, så vitt jag vet finns ingen kvot för Nakhon Sweden. ;)

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Inga problem, alla blir kallade efter vilket distrikt de bor i, så vitt jag vet finns ingen kvot för Nakhon Sweden. ;)

Frugan påstår att han måste till Thailand och göra lumpen.

Vet inte om han är skriven i någon husbok.

Dela på andra sajter

Om du är medborgare så är du skriven på en husbok eller hur ?

Dela på andra sajter

Han kan ju låtsas inte prata Thai.

Dela på andra sajter

Frugan påstår att han måste till Thailand och göra lumpen.

Vet inte om han är skriven i någon husbok.

Kan han "inte" prata thai så får man lägga en slant till den thailänska stadskassan så är problemet ur världen har jag hört.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kan han "inte" prata thai så får man lägga en slant till den thailänska stadskassan så är problemet ur världen har jag hört.

Ja, pengar kan nog lösa problemet.

Enklast är att öppna pluskan.

Dela på andra sajter

Ja, pengar kan nog lösa problemet.

Enklast är att öppna pluskan.

Kommer inte ihåg summan men det va inga stora pengar.

Dela på andra sajter

Vad frugan påstår är en sak. Behöver inte nödvändigtvis ha förankring i verkligheten.

Det har i alla fall hänt mig ett antal gångar.

Förse den Thailändska militären med hans adress i Sverige och gör inget förrän en kallelse dyker upp.

Om ni väntar tillräckligt länge hinner grabben bli 50 och då kan det kvitta.

Om han är svensk medborgare är risken större att ni får se en kallelse till mönstring här.

Dela på andra sajter

Om han är svensk medborgare är risken större att ni får se en kallelse till mönstring här.

Den risken får väl inte speciellt stor?

Mönstringen upphörde och Totalförsvarets rekryteringsmyndighet (tidigare Pliktverket) testar numera frivilliga till Försvarsmaktens militära grundutbildning (GMU). Alla 18-åriga svenska medborgare, både kvinnor och män, är sedan reformen skyldiga att lämna uppgifter om sina personliga förhållanden i ett webbaserat frågeformulär. Dessa uppgifter samlas in av beredskapsskäl för att kunna användas om värnplikten återinförs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnplikt_i_Sverige

Dela på andra sajter

Den risken får väl inte speciellt stor?

Mönstringen upphörde och Totalförsvarets rekryteringsmyndighet (tidigare Pliktverket) testar numera frivilliga till Försvarsmaktens militära grundutbildning (GMU). Alla 18-åriga svenska medborgare, både kvinnor och män, är sedan reformen skyldiga att lämna uppgifter om sina personliga förhållanden i ett webbaserat frågeformulär. Dessa uppgifter samlas in av beredskapsskäl för att kunna användas om värnplikten återinförs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnplikt_i_Sverige

Glömde det. (Du hade inte behövd dokumentera så väl, ingen påstår att du ljuger :-) )

I så fall är chansen att se en kallelse till mönstring här lika stor som att motta en från Thailand på hans svenska postadress.

Dela på andra sajter

Glömde det. (Du hade inte behövd dokumentera så väl, ingen påstår att du ljuger :-) )

I så fall är chansen att se en kallelse till mönstring här lika stor som att motta en från Thailand på hans svenska postadress.

Är du ny på forumet?

Här frågas ju efter länkar på allt som skrivs! :crazy:

Dela på andra sajter

Är du ny på forumet?

Här frågas ju efter länkar på allt som skrivs! :crazy:

Ibland får man lita på att det man skriver är rätt.

Dela på andra sajter

När du är 30 kan du skriva dig i Thailand igen.

Du får böta 200 baht för att du inte inställt dig. ;)

Låter rätt bra det där, är du helt säker?

Vår son står med i husboken i Thailand (det gör jag med), frågan är om han är utskriven ur landet sen vi flyttade, jag tror det, men får väl kolla ordentligt.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vad frugan påstår är en sak. Behöver inte nödvändigtvis ha förankring i verkligheten.

Det har i alla fall hänt mig ett antal gångar.

Förse den Thailändska militären med hans adress i Sverige och gör inget förrän en kallelse dyker upp.

Om ni väntar tillräckligt länge hinner grabben bli 50 och då kan det kvitta.

Finns inte en sportslig att jag lyssnar på frun.

Thailändarna själv har ingen koll på hur saker fungerar i Thailand.

Hon påstår att grabben aldrig mer kan återvända till Thailand om han smiter ifrån lumpen.

Fast han bör ju kallas in. Hur det går tillväga i Thailand vet jag inte.

Äh, varför bryr jag mig. Thailändarna får sköta det här på deras egna sätt. Typ ringa mormor som knappt är läskunnig och fråga henne om kvantfysik.

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Dela på andra sajter

Finns inte en sportslig att jag lyssnar på frun.

Thailändarna själv har ingen koll på hur saker fungerar i Thailand.

Hon påstår att grabben aldrig mer kan återvända till Thailand om han smiter ifrån lumpen.

Fast han bör ju kallas in. Hur det går tillväga i Thailand vet jag inte.

Äh, varför bryr jag mig. Thailändarna får sköta det här på deras egna sätt. Typ ringa mormor som knappt är läskunnig och fråga henne om kvantfysik.

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Underbart!

Exakt som jag känner det ibland. Ringa mormor och fråga om kvantfysik, klart mormor vet bäst!

Vår son är 7år, ingen direkt brådska, men det skulle vara skönt att ha helt klart för mej vilka regler som verkligen gäller.

Jag antager att MPR inte är helt rätt plats för att hitta ett helt riktigt svar, men om jag stöter på det rätta svaret någonstans, så skall jag skriva det här.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Om du är medborgare så är du skriven på en husbok eller hur ?

Jag är svensk medborgare men skriven i Thailand.

Nej, som Thai behöver du inte vara skriven i Thailand

Ändrades av Juha

Dela på andra sajter

Jag är svensk medborgare men skriven i Thailand.

Nej, som Thai behöver du inte vara skriven i Thailand

Min son är svensk och Thailändsk medborgare skriven i Sverige,

och inskriven i husbok i Thailand om han inte var med i husboken = inget Thai-pass.Frugan

likadant om inte husbok inget id-kort inget pass

Dela på andra sajter

Min son är svensk och Thailändsk medborgare skriven i Sverige,

och inskriven i husbok i Thailand om han inte var med i husboken = inget Thai-pass.Frugan

likadant om inte husbok inget id-kort inget pass

Om du inte är med i en husbok måste du fixa pass på Ambassaden i det land du är skriven.

Inga problem med det.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...