Jump to content
IGNORERAD

Vilka är era 5 "Svenska" favoriträtter?

Tommy

Recommended Posts

• Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tommy

15

• Krafta

6

• ola med b

6

• Wangthong

5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Rimmad fläsklägg med rotmos.

Pölsa med rödbetor

Stekta nyfångade smålaxöringar med nypotatis och gräslöksås

Välmarinerad älgstek med potatisgratäng

Isterband med stuvad potatis

Dillkött som morsan gjorde det.

Fan nu vart det sex men det är väl inte så dumt det heller.

Hur i h-e kunde du glömma Sowatt´n??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Alla förslag får det att vattnas i munnen på en svensk i förskingringen

Tillägg är sk svensk hämtpizza  ala 70 SEK och sk svensk kebabtallrik...

Plus  klassikern från västkusten,, En halv special grillad med extra västkustsallad. Senap på korven och ketchup på moset.  Denna rätt skall ätas i bilen med motorn igång på korvmojjens parkering ,samtidigt som man dricker en Cola och läser typ Aftonbladet .

Ändrades av chiangmai
Dela på andra sajter

Pizza.

Chili corn carne.

Spagetti med köttfärsås.

Fiskpinnar med kall sås och potatis.

Stekt fiskröra i mycket smör, aromat mm och med kokt potatis.

Inte så kulinariskt och svenskt  låter det kanske men gott är det med mat och listan kan göras lång.

Svenskt pizza får du inte i pizzaländerna där det snålas med tjocklek och flötighet så det är Svenskt :crazy:

Appropå Pizza så startar jobbarkompisen dotterns kille en pizzeria i anslutning till deras vandrarhem på ön norr om Koh Samui och där blir det nog svenskt pizza. :nyam:

Får ta en titt nästa resa.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Hur i h-e kunde du glömma Sowatt´n??

Ja jäklar glömde det, har ju inte ätit det på många år då min dåvarande Svenska fru var suverän på att fixa det. och jag inte har tålamod nog att stå vid spisen så lång tid som det tar att tillaga, men erkänner att det kommer ganska högt upp på listan av favoriter om man får det med en macka bestående av Vikabröd med en vällagrad ost på.

bor i Korat.

Dela på andra sajter

Alla förslag får det att vattnas i munnen på en svensk i förskingringen

Tillägg är sk svensk hämtpizza  ala 70 SEK och sk svensk kebabtallrik...

Plus  klassikern från västkusten,, En halv special grillad med extra västkustsallad. Senap på korven och ketchup på moset.  Denna rätt skall ätas i bilen med motorn igång på korvmojjens parkering ,samtidigt som man dricker en Cola och läser typ Aftonbladet .

En tjock special grillad. Med sötstark senap på korven under moset. Givetvis ett stort lass västkustsallad. Till detta en iskall Pucko.

Inköpes hos Pelle Fesken Särlakoket i Borås.

Dela på andra sajter

Hawaii-burgare på Stationsgrillen i Falkenberg...

Ändrades av Benriach

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

En tjock special grillad. Med sötstark senap på korven under moset. Givetvis ett stort lass västkustsallad. Till detta en iskall Pucko.

Inköpes hos Pelle Fesken Särlakoket i Borås.

Var hos Särlakoket förra året. Hade tyvärr ingen bil som krävs för att få den riktiga totala korvupplevelsen...Fick nöja mig med hans kladdiga utebord. Inte riktigt  samma sak.

Dela på andra sajter

På grund av min ofantliga hunger så får det bli

samtliga ovanstående maträtter :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Löjromstoast  med kalix löjrom, toast, rödlök och gräddfil

Oxfile med potatisgratäng och pepparsås eller bearnaise

Stekt panerad torskfile med färskpotatis och kall sås

ängamat (en soppa jag åt första gången på en italiensk krog i Pattaya) :14: 

Spaghetti med bolognaise el. carbonara (aven lasagne funkar här) :17: 

Dela på andra sajter

Klar etta är :Skånsk kalops med potatis o rödbetor..

Stekt spätta med en god remouladsås

Potatisgratäng med fläskfile

Smörgåstårta - kanske ingen vardagsmat, men fan så gott..

Bruna bönor o fläsk - utan potatis

Kopierar rakt av  :thumbsup:

Måne

Dela på andra sajter

Var hos Särlakoket förra året. Hade tyvärr ingen bil som krävs för att få den riktiga totala korvupplevelsen...Fick nöja mig med hans kladdiga utebord. Inte riktigt  samma sak.

Särlaköket var berömt förr men nu är det väl ett i mängden.

Köpte en korv med mos och västkustsallad förra året men var inte alls imponerad av maskinmoset.

Bytt ägare eller vad?

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Särlaköket var berömt förr men nu är det väl ett i mängden.

Köpte en korv med mos och västkustsallad förra året men var inte alls imponerad av maskinmoset.

Bytt ägare eller vad?

Pelle Fesken har drabbats av stroke för ett tag sedan. Kan bero på det. 

Dela på andra sajter

All husmanskost  är gott, det går knappt att sätta någon rätt först.  Furutom fiskbullar & lax,

det är inte ens djurföda,

Dela på andra sajter

Kåldolmar med kokt potatis sås lingon

Strömmingsflundra med potatismos utan lingon..

Pytt i panna med ägg.

Köttbullar med sås o kokt potatis

Fläsklägg med rotmos..

FF

Men vad tog "Plankan" vägen?

Har många egna favoriter så det är svårt att välja men mammas kroppkakor får ju en topplacering och även bruna bönor med fläsk.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

1.Wienerschnitzel med stekt potatis

2.Panerad spätta med remuoladsås och kokt potatis

3.Jambalaya

4.Isterband och dillstuvad potatis

5.Stekt fläsk och löksås

Det är livskvalitet på hög nivå det :thumbsup:

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Dela på andra sajter

Nja, Sverige och mat är väl lite som England och väder, Finland och fotboll eller Thailand och demokrati; det funkar kanske men det är uppenbart att landet är bättre på annat.

Kom hem idag från en vecka i Sverige och visst var det gott med kräftskiva och kantarelltoast på Ulriksdals Värdshus och dagens lunch på lunchkrogen i Infra City var klart ätbar men kvällens padkrapao moo grap för 30 B var allt strået vassare. Sverige är dock bäst i världen på snus, världsklass på smågodis och snaps samt riktigt bra på chips och öl och det är fan inte illa det, så det får bli min 5-itopp-lista. 

Dela på andra sajter

Nja, Sverige och mat är väl lite som England och väder, Finland och fotboll eller Thailand och demokrati; det funkar kanske men det är uppenbart att landet är bättre på annat.

Kom hem idag från en vecka i Sverige och visst var det gott med kräftskiva och kantarelltoast på Ulriksdals Värdshus och dagens lunch på lunchkrogen i Infra City var klart ätbar men kvällens padkrapao moo grap för 30 B var allt strået vassare. Sverige är dock bäst i världen på snus, världsklass på smågodis och snaps samt riktigt bra på chips och öl och det är fan inte illa det, så det får bli min 5-itopp-lista. 

Moo gaawp, knaprigt och riktigt gott!

Min favorit är "Pad pet moo gaawp" riktigt starkt, har slutat beställa det på diverse thaiställen i Göteborg, blir lika jävla besviken varje gång, tror inte det finns nån i Sverige som kan laga det, men lika fullt står det på menyn, Pad pet moo...

Det var det första jag åt i Thailand i våras, fast jag fick nog pröjsa 40 bath...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Du som gillar svenska traditioner varför svara på halvdanska? Ska kungen åter igen behöva spika upp några skåningar på ladugårdsväggarna för att ni ska fatta vad det gäller?

Vet inte helt säkert men har för mig att du är smålänning och så sitter du och sitter och har synpunkter på skåningar :rotfl:

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Vet inte helt säkert men har för mig att du är smålänning och så sitter du och sitter och har synpunkter på skåningar :rotfl:

Det är väl inte något fel på smålänningar. Vad har du fått det ifrån att jag skulle komma från Småland, är du full eller är det dina vanliga hallucinationer? :suicide: Menade heller inte skåningar generellt så at "du" hade passat bättre än "ni".

Dela på andra sajter

Det är väl inte något fel på smålänningar. Vad har du fått det ifrån att jag skulle komma från Småland, är du full eller är det dina vanliga hallucinationer? :suicide: Menade heller inte skåningar generellt så at "du" hade passat bättre än "ni".

Jag skrev ju att jag inte var helt säker, vad beträffar min promillehalt just nu så är den 0 även om det tog ett tag att komma dit efter gårdagens lilla utflykt! Kul liten gul gubbe du fick dit!

Var fick hallucinationer ifrån? Är jag känd för dessa ?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...