Jump to content
IGNORERAD

Hushållens skuldsättning oroar fastighetssektorn.


Khun Ken

Recommended Posts

Hur stor del är det? 217 miljarder sek är ju ingen liten nätt summa precis.  

Korruptionen slukar upp till 500- 600 miljarder. :nono: Pengar som hade kunnat göra mycket gott för landet. (Vi kanske kunde ha fått vår väg till byn reparerad så man slipper köra i 30-40 km. En gång om året kommer en lastbil med några arbetare och slänger lite grus i groparna efter 2 veckor så har trafik och regn spolat bort gruset. Detta är priset för korruption....fusk) Girigheten i Thailand känner inga gränser. Jag kan inte för mitt liv förstå att det finns västerlänningar som försvarar denna regering med näbbar och klor. Man blir så trött.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    16

  • Wangthong

    7

  • Poffa

    6

  • Moipenyang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Fredman

Etapp 1 av infrastruktursatsningen, huvudsakligen 4 nya höghastighetståg, är kostnadsberäknad till mellan 2200 och 2400 miljarder baht. Inga summor har nämnts för etapp 2 och 3. Men i praktiken innebär beslutet om etapp 1 även ett beslut om etapp 2. Ett höghastighetståg till Ching Mai som går halvvägs är ingen direkt hit. (Etapp 3 är anslutning av tågen till grannländerna)

Om jag har räknat rätt på nollorna så är det ca 450 miljarder sek? Verkar ju helt vansinnigt. Att låna sådana summor till något som inte kan återbetala sig inom rimlig tid borde vara kriminellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Etapp 1 av infrastruktursatsningen, huvudsakligen 4 nya höghastighetståg, är kostnadsberäknad till mellan 2200 och 2400 miljarder baht. Inga summor har nämnts för etapp 2 och 3. Men i praktiken innebär beslutet om etapp 1 även ett beslut om etapp 2. Ett höghastighetståg till Ching Mai som går halvvägs är ingen direkt hit. (Etapp 3 är anslutning av tågen till grannländerna)

Nu har det skett en urspårning till, ett tåg från CM till BKK har spårat ut. Om jag inte räknat fel är det den sjätte urspårningen på fem veckor. Höghastighetståg.nej tack.

 

post-9848-0-67085700-1377336650.jpgDetta kanske är ett bättre, säkrare och miljövänligare/hälsosammare sätt att färdas på räls i Thailand.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har räknat rätt på nollorna så är det ca 450 miljarder sek? Verkar ju helt vansinnigt. Att låna sådana summor till något som inte kan återbetala sig inom rimlig tid borde vara kriminellt.

Särskilt inte när skattebasen består av enbart medelklassen. Dom fattiga betalar ingen skatt naturligtvis inte dom rika heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte hur detta håller ihop. Om man nu skulle hålla sig vid att hushållens skulder kan vara 100% av GNP.

Hur var det 1997 när ekonomin brakade ihop, kan aldrig tänka mig att hushållens skullder då uppgick till 100% av GNP?

 

http://www.nationmultimedia.com/business/Household-debt-not-yet-a-threat-30213104.html

Thailand's household debt, which hit 75 per cent of gross domestic product in the first quarter, is not high enough to trigger an economic crisis, said a Finance Ministry official.

In the United States and Europe, household debt before the recent economic crisis exceeded 100 per cent of GDP, said Ekniti Nitithanprapas, deputy director-general of the Fiscal Policy Office.

 

 

Och hur påverkar den svarta lånemarknaden det hela. Jag kan mycket väl tänka mig att Thailand har en mycket högre del av lån utanför systemet som inte är medräknat i den officiella statistiken. Påverkar inte det situationen? 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så lätt att överge Thailand när man har sitt liv här och älskar landet och folket, fast det kanske inte verkar så i mina inlägg när jag skäller/gnäller på Thaksin, Yingluck, PTP, korruptionen, m.m.

Iam going to stick around. :thumbsup:

 

Att du tycker om Thailand lyckas du dölja väldigt väl.

 

Jag läser det mesta, och det bestående intrycket är att mera än 95% av dina inlägg om Thailand är negativa.

 

Om man bortser från bilder som ju kan tolkas fritt av betraktaren kan jag faktisk inte

komma på ett enda av dina inlägg med potential att locka nya besökare till Thailand :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde du menade Thailand. Eftersom vi diskuterar Thailändska hushållens skuldsättning.

Men nu hade du sverige med som jämförelse och de har ett minst lika illa system som lurar folk in i skuldträsken och skiter totalt i hur det går för dem. Dessa på Intrumcleaner kämpar dock emot detta och har hjälpt många att komma tillbaka på fötterna och de gör det gratis..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Särskilt inte när skattebasen består av enbart medelklassen. Dom fattiga betalar ingen skatt naturligtvis inte dom rika heller.

Sedan är det väl så att flera av provinserna på vägen upp till CM har inte röstat rött. Att överhuvudtaget investera i dessa gula provinser hur kan det ställa sig? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du tycker om Thailand lyckas du dölja väldigt väl.

 

Jag läser det mesta, och det bestående intrycket är att mera än 95% av dina inlägg om Thailand är negativa.

 

Om man bortser från bilder som ju kan tolkas fritt av betraktaren kan jag faktisk inte

komma på ett enda av dina inlägg med potential att locka nya besökare till Thailand :-)

Jag är kritisk till mycket i Thailand. Men menar du för att man skall älska Thailand så får man aldrig komma med kritik, aldrig peka på saker man tycker är fel/orätt, samt att man måste rätta in sig i ledet och hylla dess ofelbara ledare som IL gör? När någon gör illa/skadar något jag älskar (Thailand och dess folk) så kan inte jag hålla käft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte säja annat än att investeringsviljan är hög i Thailand just nu. En miljon (!) nya övervakningskameror i Bangkok är dagen nyhet.

 

http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/1mn-CCTVs-in-Bangkok-30213397.html

 

Vad det hela kommer att kosta framgår dock inte. Men det kommer i alla fall att göra Bangkok till världens mest TV övervakade stad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte säja annat än att investeringsviljan är hög i Thailand just nu. En miljon (!) nya övervakningskameror i Bangkok är dagen nyhet.

 

http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/1mn-CCTVs-in-Bangkok-30213397.html

 

Vad det hela kommer att kosta framgår dock inte. Men det kommer i alla fall att göra Bangkok till världens mest TV övervakade stad.

Är det en förberedelse för det som komma skall om Thaksin kommer tillbaka till Thailand. "Thaksin ser dig 24/7"

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte säja annat än att investeringsviljan är hög i Thailand just nu. En miljon (!) nya övervakningskameror i Bangkok är dagen nyhet.

 

http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/1mn-CCTVs-in-Bangkok-30213397.html

 

Vad det hela kommer att kosta framgår dock inte. Men det kommer i alla fall att göra Bangkok till världens mest TV övervakade stad.

Ja man kan ju bara gissa, betalar dom 75 000 thb för några skentna väggur som man kan köpa för 750 thb så vill man ju gärna veta vad dom betalar per styck för en CCTV. Hur lång tid tar det att montera en miljon kameror?

Garanterat att någon/några gjort sig en rejäl hacka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man kan ju bara gissa, betalar dom 75 000 thb för några skentna väggur som man kan köpa för 750 thb så vill man ju gärna veta vad dom betalar per styck för en CCTV. Hur lång tid tar det att montera en miljon kameror? Garanterat att någon/några gjort sig en rejäl hacka.

 

Senast de satte upp kameror kostade det från 34.000 upp till 130.000 per kamera. Tvivlar på att det blir billigare nu. Enligt planerna ska kamerorna vara på plats inom tre år.(Tre "thaiår" motsvarar väl ungefär 5-6 "normalår").

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så lätt att överge Thailand när man har sitt liv här och älskar landet och folket, fast det kanske inte verkar så i mina inlägg när jag skäller/gnäller på Thaksin, Yingluck, PTP, korruptionen, m.m.

Iam going to stick around. :thumbsup:

Det hör ju ålder till. Är man gammal och missnöjd :threaten:  så skäller man på allt och alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du tycker om Thailand lyckas du dölja väldigt väl.

 

Jag läser det mesta, och det bestående intrycket är att mera än 95% av dina inlägg om Thailand är negativa.

 

Om man bortser från bilder som ju kan tolkas fritt av betraktaren kan jag faktisk inte

komma på ett enda av dina inlägg med potential att locka nya besökare till Thailand :-)

Är man nöjd men allting ja, då har man kommit till paradiset,  och det är knappast Thailand. För resten tycker man om någon, då skäller man, annars bryr man sig inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man nöjd men allting ja, då har man kommit till paradiset,  och det är knappast Thailand. För resten tycker man om någon, då skäller man, annars bryr man sig inte.

 

Som jag skrivit förr...

 

Den man älskar, agar man.

 

Herr Chang har takat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Att du tycker om Thailand lyckas du dölja väldigt väl.

 

Jag läser det mesta, och det bestående intrycket är att mera än 95% av dina inlägg om Thailand är negativa.

 

Om man bortser från bilder som ju kan tolkas fritt av betraktaren kan jag faktisk inte

komma på ett enda av dina inlägg med potential att locka nya besökare till Thailand :-)

 

Bara för att man tycker om ett land så behöver man inte ha skygglappar för det som inte är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast de satte upp kameror kostade det från 34.000 upp till 130.000 per kamera. Tvivlar på att det blir billigare nu. Enligt planerna ska kamerorna vara på plats inom tre år.(Tre "thaiår" motsvarar väl ungefär 5-6 "normalår").

 

 

Men då var väl hälften av kamerorna attrapper? Inte konstigt det blev billigt då...

 

Finns ju redan en hel del kameror i Bangkok men av någon märklig anledning så lyckas de aldrig fånga några brott på bilder eller så lyckas polisen av "misstag" rader filmerna...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att man tycker om ett land så behöver man inte ha skygglappar för det som inte är bra!

 

I det här fallet tro jag nog att skygglapparna växt fast framför ögonen och att han tappat all förmåga att se någotsomhelst positivt med Thailand.

Oavsett vad som rapporteras så lyckas han alltid hitta en negativ vinkling och helst med hänvisning till Thaksin.

 

Om jag vore så missnöjd med allt och alla där, skulle jag helt säkert resa någon annanstans.

Inte fan skulle jag hetsa upp mig på en politiker som inte ens befinner sig i ett land där jag inte har och aldrig kan få rösträtt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hör ju ålder till. Är man gammal och missnöjd :threaten:  så skäller man på allt och alla.

:rotfl:  :rotfl:  :rotfl: Gammal och missnöjd. talar du av egen erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

I det här fallet tro jag nog att skygglapparna växt fast framför ögonen och att han tappat all förmåga att se någotsomhelst positivt med Thailand.

Oavsett vad som rapporteras så lyckas han alltid hitta en negativ vinkling och helst med hänvisning till Thaksin.

 

Om jag vore så missnöjd med allt och alla där, skulle jag helt säkert resa någon annanstans.

Inte fan skulle jag hetsa upp mig på en politiker som inte ens befinner sig i ett land där jag inte har och aldrig kan få rösträtt.

Det som är bra med Thailand behöver man inte diskutera....det är ju redan bra. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

I det här fallet tro jag nog att skygglapparna växt fast framför ögonen och att han tappat all förmåga att se någotsomhelst positivt med Thailand.

Oavsett vad som rapporteras så lyckas han alltid hitta en negativ vinkling och helst med hänvisning till Thaksin.

 

Om jag vore så missnöjd med allt och alla där, skulle jag helt säkert resa någon annanstans.

Inte fan skulle jag hetsa upp mig på en politiker som inte ens befinner sig i ett land där jag inte har och aldrig kan få rösträtt.

Om allting var så bra, då hade vi inte Forum för sådana givande diskutioner

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då var väl hälften av kamerorna attrapper? Inte konstigt det blev billigt då...

 

Finns ju redan en hel del kameror i Bangkok men av någon märklig anledning så lyckas de aldrig fånga några brott på bilder eller så lyckas polisen av "misstag" rader filmerna...

Aldrig? Sett flera filmer på youtube tex där förövarna filmats och haffats efteråt..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig? Sett flera filmer på youtube tex där förövarna filmats och haffats efteråt.. :)

Ja, men då har de inte betalt för raderingen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...