Jump to content
IGNORERAD

Slagsmål i Thailändsk parlament


civona

Recommended Posts

Hej

 

Konstigt att ingen av dom vill kommentera opinionsundersökningen i inlägg #146 om dom är intreserade av sakfrågan och ämnet i tråden?

 

Mvh Isan lover

Jag kan presentera en uppsjö av inlägg som du vägrat kommentera, nu släppte du in elefanten i porslinsbutiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 280
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    45

  • Moritz

    34

  • Tallviking

    29

  • MaiChai

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Konstigt att ingen av dom vill kommentera opinionsundersökningen i inlägg #146 om dom är intreserade av sakfrågan och ämnet i tråden?

 

Mvh Isan lover

 

Nu är kanske inte 429 personer något lysande statistiskt underlag men det som jag har noterat är att de som är emot valda senatorer framför utsedda inte är emot själva valet av senator utan de motsätter sig att bannlysningen på att MP´s, ex-MP´s deras familjer och släktingar kan väljas in i Senaten vilket exempelvis gör att Thaksins exfru kan bli vald till senator med sin exman som kontrollerar parlamentet.

 

Det är en farlig väg mot en enpartistat och diktatur om man låter en klan få kontroll över både parlamentet och dess demokratiska motvikt senaten. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu är kanske inte 429 personer något lysande statistiskt underlag men det som jag har noterat är att de som är emot valda senatorer framför utsedda inte är emot själva valet av senator utan de motsätter sig att bannlysningen på att MP´s, ex-MP´s deras familjer och släktingar kan väljas in i Senaten vilket exempelvis gör att Thaksins exfru kan bli vald till senator med sin exman som kontrollerar parlamentet.

 

Det är en farlig väg mot en enpartistat och diktatur om man låter en klan få kontroll över både parlamentet och dess demokratiska motvikt senaten. 

Hej

 

Själv tycker jag precis som en majoritet i undersökningen att det självklart ska vara valda senatorer och inte utsedda, stärkt demokrati är inte farligt utan nödvändigt om landet ska kunna kasta av sig kungligt och militärt inflytande.

 

Sen får nog både röda och gula politiker lära sig att leva med att majoriteten kommer att skifta beroende på hur folk röstar.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Hur ska man kunna vara annat än helnöjd när den trion kommenterar efter förmåga.

 

Liten fråga: Hur får du mej till en trio?

Är det någon speciell förmåga du har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten fråga: Hur får du mej till en trio?

Är det någon speciell förmåga du har?

 

Skulle kunna lära dig att räkna men en bild säger mera än tusen ord.

Håll tillgodo: MPR:s Knatte, Fnatte och Tjatte.

 

post-10507-0-20496800-1377610358.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna lära dig att räkna men en bild säger mera än tusen ord.

Håll tillgodo: MPR:s Knatte, Fnatte och Tjatte.

post-10507-0-20496800-1377610358.jpg

Get a life, IL.:angry:
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv tycker jag precis som en majoritet i undersökningen att det självklart ska vara valda senatorer och inte utsedda, stärkt demokrati är inte farligt utan nödvändigt om landet ska kunna kasta av sig kungligt och militärt inflytande.

 

Sen får nog både röda och gula politiker lära sig att leva med att majoriteten kommer att skifta beroende på hur folk röstar.

 

Mvh isan lover

 

Du fattade alltså inte vad Maichai skrev. Vilken skräll. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du fattade alltså inte vad Maichai skrev. Vilken skräll. :)

Hej

 

För mig är demokrati och val inget komplicerat alls och det behöver inte förklaras, jag motsätter mig starkt att demokratin beskärs genom att senatorer utses istället för att väljas och det gäller både Parlamentsledamöter och Senatorer, att låta någon eller några med egna särintressen utse Senatorer är inte lika demokratiskt som att dessa väljs.

 

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

För mig är demokrati och val inget komplicerat alls och det behöver inte förklaras, jag motsätter mig starkt att demokratin beskärs genom att senatorer utse istället för att väljas och det gäller både Parlamentsledamöter och Senatorer, att låta någon eller några med egna särintressen utse Senatorer är inte lika demokratiskt som att dessa väljs.

 

Mvh isan Lover

 

Nu missade du MC:s poäng igen. Försök läs hela hans inlägg så du även får med det viktiga i det !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

För mig är demokrati och val inget komplicerat alls och det behöver inte förklaras, jag motsätter mig starkt att demokratin beskärs genom att senatorer utse istället för att väljas och det gäller både Parlamentsledamöter och Senatorer, att låta någon eller några med egna särintressen utse Senatorer är inte lika demokratiskt som att dessa väljs.

 

Mvh isan Lover

Jag kan bara repetera Buzzens inlägg. Läs vad MaiChai skrev. Du argumenterar om en sak som ingen skrivit emot.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara repetera Buzzens inlägg. Läs vad MaiChai skrev. Du argumenterar om en sak som ingen skrivit emot.

 

Mycket repetitioner blir det.

Hur svårt kan det göras egentligen om man inte bara är ute efter att blanda korten.

 

Demokraterna tog till våld i parlamentet.

Mycket odemokratisk och det går inte att försvara - inte heller med andra odemokratiska tilltag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl aldrig hänt att folk blir förbannade när folk förnekas sina demokratiska rättigheter med hjälp av polisinsats....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl aldrig hänt att folk blir förbannade när folk förnekas sina demokratiska rättigheter med hjälp av polisinsats.

 

Sitter man i parlamentet och t.o.m kallar sig för demokrat så får man lov att låta bli att ta till våld.

Svårare är det inte.

 

Att försvara det med att "de blev förbannade" är nys.

 

Med den argumentationen kan alla händelser runt demonstrationerna som diskuterats oändligt här

kunna förklaras och ursäktas på samma sätt.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

I dagens Bangkok Post tar man också upp en opinionsundersökning som visar att 2/3 av landets befolkning vill ha valda och inte utsedda senatorer.

 

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/366811/senate-should-be-elected-but-mps-families-should-be-banned-according-to-nida-poll

 

Poll: Most want fully elected senate

 

Nearly two-thirds of people feel that all senators should be elected, but that family members of MPs should not be allowed to run for seats in the upper house, according to the results of a Nida Poll published on Wednesday.

The pollstr surveyed 1,249 people, aged 18 and over, throughout the country on Aug 26-27.

Asked about the make-up of the Senate, 63.65% said all of the senators should be chosen by election in order to truly represent the people; 25.78% said one half of the senators should be elected and the other half appointed through a selection process to ensure a balance in the Senate; 5.44% thought all should be screened through a selection process to get quality senators; and 2.40% said the Senate should be abolished. The rest had no comment.

 

 

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

För mig är demokrati och val inget komplicerat alls och det behöver inte förklaras, jag motsätter mig starkt att demokratin beskärs genom att senatorer utses istället för att väljas och det gäller både Parlamentsledamöter och Senatorer, att låta någon eller några med egna särintressen utse Senatorer är inte lika demokratiskt som att dessa väljs.

 

Mvh isan Lover

 

God morgon yxskaft. :)

 

Vad bra att demokrati är så enkelt för dig samtidigt som en hel värld har svårt att enas över en definition.

 

Dagens ord att gnugga geniknölarna över: Kontext.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket repetitioner blir det.

Hur svårt kan det göras egentligen om man inte bara är ute efter att blanda korten.

 

Demokraterna tog till våld i parlamentet.

Mycket odemokratisk och det går inte att försvara - inte heller med andra odemokratiska tilltag.

 

God morgon yxskaft .  :)

 

Ah.. allt var alltså frid och fröjd innan talmannen tog till våld för att tvinga demokraterna till underkastelse.

 

Dagens ord att gnugga geniknölarna över: Kontext.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

God morgon yxskaft. :)

 

Vad bra att demokrati är så enkelt för dig samtidigt som en hel värld har svårt att enas över en definition.

 

Dagens ord att gnugga geniknölarna över: Kontext.

Hej

 

Att andra har bekymmer med att reda ut och komma överens om vad demokrati är och innebär bekymmrar mig inte alls, för mig är saken solklar och den innehåller varken militära eller juridiska kupper, militära konstitutioner och utsedda ej valda Senatorer.

 

Mvh isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

God morgon yxskaft .  :)

 

Ah.. allt var alltså frid och fröjd innan talmannen tog till våld för att tvinga demokraterna till underkastelse.

 

Dagens ord att gnugga geniknölarna över: Kontext.

 

Hej

 

Jag tror inte det finns något Demokratiskt land som tillåter huliganism och våld i parlament eller riksdag.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att andra har bekymmer med att reda ut och komma överens om vad demokrati är och innebär bekymmrar mig inte alls, för mig är saken solklar och den innehåller varken militära eller juridiska kupper, militära konstitutioner och utsedda ej valda Senatorer.

 

Mvh isan lover  

 

Anser du det vara OK att välja in bannlysta senatorer, senatorers fruar/män och nära släktingar till senatorer (som är det som egentligen diskuteras och protesteras mot i förslaget) ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Anser du det vara OK att välja in bannlysta senatorer, senatorers fruar/män och nära släktingar till senatorer (som är det som egentligen diskuteras och protesteras mot i förslaget) ?

Hej

 

Enligt mig är det ok att rösta in alla som uppfyller ställda krav för att få ställa upp i ett val, men det är definitivt inte ok att låta små grupper med egna särintressen tillsätta senatorer på egen hand utan val.

 

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

 

God morgon yxskaft .  :)

 

Ah.. allt var alltså frid och fröjd innan talmannen tog till våld för att tvinga demokraterna till underkastelse.

 

Dagens ord att gnugga geniknölarna över: Kontext.

 

 

Du har din syn på vad som är demokrati, och vill du försvara bruk av våld i parlamentet så är det dit val.

Den synen har du självklart rätt att ha precis som jag har rätt att ha en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig är det ok att rösta in alla som uppfyller ställda krav för att få ställa upp i ett val, men det är definitivt inte ok att låta små grupper med egna särintressen tillsätta senatorer på egen hand utan val.

 

Mvh isan Lover

 

Det är ju just "ställda krav" dom vill ändra på

 

Dom vill att tidigare bannlysta MP:s, fruar/män och nära anhöriga till sittande MP:s skall kunna väljas till MP:s

 

Idag enligt dagens konstitution är det inte tillåtet enligt nuvarande regler.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Mycket repetitioner blir det.

Hur svårt kan det göras egentligen om man inte bara är ute efter att blanda korten.

 

Demokraterna tog till våld i parlamentet.

Mycket odemokratisk och det går inte att försvara - inte heller med andra odemokratiska tilltag.

Där ser man..."även du min Brutus.." Fattade inte du heller vad som MaiChai skrev? Gå tillbaka och se om du hänger med vid en andra läsning.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ju just "ställda krav" dom vill ändra på

 

Dom vill att tidigare bannlysta MP:s, fruar/män och nära anhöriga till sittande MP:s skall kunna väljas till MP:s

 

Idag enligt dagens konstitution är det inte tillåtet enligt nuvarande regler.

Hej

 

Vilka regler som ska gälla kan man ju diskutera och ha åsikter om och att fastställda regler ska gälla och följas är helt självklart.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Nu är kanske inte 429 personer något lysande statistiskt underlag men det som jag har noterat är att de som är emot valda senatorer framför utsedda inte är emot själva valet av senator utan de motsätter sig att bannlysningen på att MP´s, ex-MP´s deras familjer och släktingar kan väljas in i Senaten vilket exempelvis gör att Thaksins exfru kan bli vald till senator med sin exman som kontrollerar parlamentet.

 

Det är en farlig väg mot en enpartistat och diktatur om man låter en klan få kontroll över både parlamentet och dess demokratiska motvikt senaten. 

 

 

 

 

Jag tror banne mig att ni nått ett nytt lågvattenmärke i argumentation (vilket inte säger lite :-) )

Ser ni att MaiChai skrev: "....men det som jag har noterat är att de som är emot valda senatorer framför utsedda inte är emot själva valet av senator utan de motsätter sig att bannlysningen på att MP´s, ex-MP´s deras familjer och släktingar kan väljas in i Senaten vilket exempelvis gör att Thaksins exfru kan bli vald till senator med sin exman som kontrollerar parlamentet..."

 

Ni får väl skärpa er lite om det skall finnas någon som helst kvalitet i diskussionerna.

Era motargument handlar om att man i demokratier skall välja in senatorer vilket är precis vad MaiChai skrev.

 

Diskussionen handlar om Maichais påstående kring att MP´s etc inte skall kunna väljas in i senaten (vilket jag för övrigt tycker är bra; det står i nuvarande konstitution vilken rödmyrorna vill ändra)

 

Jösses!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...