Jump to content
IGNORERAD

Thailands ekonomi i recession, THB sjunker.


Khun Ken

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Och all import stiger, såsom bensin/diesel, TV apparater, mobiltelefoner, datorer, notebooks, läsplattor..behöver jag fortsätta. Dom som drabbas mest är dom som skor sig med korruption och inte hinner få över pengarna till sina offshore konton men dom tycker du väl mest synd om?

Hej

 

Enstaka produkter påverkas negativt medans andra inte påverkas nämnvärt alls, men eftersom landet hade problem med sin starka valuta och t.o.m devalveringar fanns på förslag så kanske detta inte var så dåligt ändå.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 167
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    26

  • Moritz

    18

  • Juha

    13

  • MaiChai

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Enstaka produkter påverkas negativt medans andra inte påverkas nämnvärt alls, men eftersom landet hade problem med sin starka valuta och t.o.m devalveringar fanns på förslag så kanske detta inte var så dåligt ändå.

 

Mvh isan lover

 

 

Enstaka produkter?

När bränslepriserna ökar, så ökar transportkostnader.

Detta slår mot samtliga produkter.

Det drabbar t.o.m dig, du får dina utlovade 15.000 per ton ris av staten men måste nu betala mer för transport, utsäde och gödsel.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enstaka produkter påverkas negativt medans andra inte påverkas nämnvärt alls, men eftersom landet hade problem med sin starka valuta och t.o.m devalveringar fanns på förslag så kanske detta inte var så dåligt ändå.

 

Mvh isan lover

 

Vem har föreslagit devalveringar?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hursom helst så kommer det att gynna landet då exporten kanske kan ta fart.

 

Den Thailändska bathen har de sista 2-3 åren varit vida överskattad och övervärderad, men antagligen har det haft att göra med europa och US recession.

 

Bara att hoppas att Bathen snart hamnar på en rimlig nivå, vilken den tycks vara på väg mot, speciellt i förhållande till euron:)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vem har föreslagit devalveringar?

Hej

 

Det har funnits en oro för landets starka valuta som har orsakat problem och ekonomer har föreslagit devalvering som en möjlighet, detta har man har kunnat läsa om i t.ex Bangkok Post, fråga mig bara inte vilken dag och nummer det var för det kommer jag tyvärr inte ihåg.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni redan glömt 97-98.

Var det också positivt för landet och dess befolkning när valutan dök.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det har funnits en oro för landets starka valuta som har orsakat problem och ekonomer har föreslagit devalvering som en möjlighet, detta har man har kunnat läsa om i t.ex Bangkok Post, fråga mig bara inte vilken dag och nummer det var för det kommer jag tyvärr inte ihåg.

 

Mvh isan lover

 

Det går inte att devalvera en flytande valuta, som Bahten är!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som gillar recessionen och att bahten dyker.
Hur mycket mer måste folket nu betala för regeringens 2.000.000.000.000 baht lån.

Snart kommer en kreditsänkning på köpet.


så kanske detta inte var så dåligt ändå.

 

Jo, jag tackar.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som gillar recessionen och att bahten dyker.

Hur mycket mer måste folket nu betala för regeringens 2.000.000.000.000 baht lån.

Snart kommer en kreditsänkning på köpet.

Jo, jag tackar.

Gissar att du tjänar Bath, då du inte vill förstå varför det är bra för landet då bathen närmar sig sitt mer rätta värde, efter att ha varit tok-övervärderad i några år!

Jag hade nog också varit purken och sur om jag såg min lön/kapital att försämras med 10-15% på några veckor:)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissar att du tjänar Bath, då du inte vill förstå varför det är bra för landet då bathen närmar sig sitt mer rätta värde, efter att ha varit tok-övervärderad i några år!

Jag hade nog också varit purken och sur om jag såg min lön/kapital att försämras med 10-15% på några veckor:)

 

Jag är egen företagare inom turistnäringen.

För mig personligen är en lägre baht kurs positivt.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Det har funnits en oro för landets starka valuta som har orsakat problem och ekonomer har föreslagit devalvering som en möjlighet, detta har man har kunnat läsa om i t.ex Bangkok Post, fråga mig bara inte vilken dag och nummer det var för det kommer jag tyvärr inte ihåg. Mvh isan lover
Vad du syftar på är nuvarande finansministern, det var han som ville ha devalvering, det var också han som ville sparka chefen för centralbanken för att inte chefen ville devalvera då han inte så samma förutsättningar för Thailands ekonomi som herr ministern gjorde. Devalveringen hade inte varit något annat än ännu ett populistiskt utspel utan någon förnuftig förankring i verkligheten från landets regering. Men visst dom kanske hade lyckats att sälja ett par flak ris. Ändrades av Seaserpent

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egen företagare inom turistnäringen.

För mig personligen är en lägre baht kurs positivt.

Kan inte tänka mig att det är speciellt positivt för ev. kapital i thaibath på banken!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tänka mig att det är speciellt positivt för ev. kapital i thaibath på banken!

Bara en idi*t som har kapital i thaibath nu, ut med slantarna och sätt dem i euro, dollar eller yen

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tänka mig att det är speciellt positivt för ev. kapital i thaibath på banken!

 

 

 

Är tvungen att ha 400.000 på banken för mitt uppehållstillstånd.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tvungen att ha 400.000 på banken för mitt uppehållstillstånd.

Räcker det inte med att ha dem där när tillståndet förnyas?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Räcker det inte med att ha dem där när tillståndet förnyas?

 

Då måste han gå in i "växlingskurs-tråden".

Och läser du där så inser du fort vilka svårigheter som uppstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en idi*t som har kapital i thaibath nu, ut med slantarna och sätt dem i euro, dollar eller yen

 

Kan man ha eurokonto i Thailand, jag vet att "mina" Ryssar har det, både Euro och dollar konton i Ryssland, men kan man också ha det så i Thailändska banker?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en idi*t som har kapital i thaibath nu, ut med slantarna och sätt dem i euro, dollar eller yen

Ehhh..jag tänker nog behålla dom battingar jag har på Siam Commersial. Att föra ut dom ur landet och växla till annan valuta nu när kursen är som den är skulle inte falla mig in. Att du sedan anser mig som en idi*t som beter mig på det sättet kan jag leva med.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehhh..jag tänker nog behålla dom battingar jag har på Siam Commersial. Att föra ut dom ur landet och växla till annan valuta nu när kursen är som den är skulle inte falla mig in. Att du sedan anser mig som en idi*t som beter mig på det sättet kan jag leva med.

 

Fritz..

 

Och jag får väl då anses vara en dubbelidi*t, som tänker öka på mitt thaikonto nu när bahten är billig.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag får väl då anses vara en dubbelidi*t, som tänker öka på mitt thaikonto nu när bahten är billig.

 

Och du är inte den sista i d i o t e n heller, jag ska också öka på mitt thaikonto om några dagar :)

 

Mvh

idi*ten :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker det inte med att ha dem där när tillståndet förnyas?

 

Måste ha dem liggande på ett konto i två månader.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man ha eurokonto i Thailand, jag vet att "mina" Ryssar har det, både Euro och dollar konton i Ryssland, men kan man också ha det så i Thailändska banker?

 

Ja, du kan ha konton i utländsk valuta.

Däremot kan du inte använda dem för att förnya ditt uppehållstillstånd.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du kan ha konton i utländsk valuta.

Däremot kan du inte använda dem för att förnya ditt uppehållstillstånd.

 

Ok, det ska jag kolla upp på min bank, känns ju så där att sälja hela tasken till Bathen...

Skulle kännas bättre att spara det långsiktiga i Euro.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det ska jag kolla upp på min bank, känns ju så där att sälja hela tasken till Bathen...

Skulle kännas bättre att spara det långsiktiga i Euro.

 

Ja Euro är ju en härlig stabil valuta :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Euro är ju en härlig stabil valuta :-)

 

Exakt, har svårt att se någon bättre, Euron känns ju absolut bättre än SEK, Dollar och Bath.eller vad tror du är lämpligt att spara i på Thailändsk bank?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...