Jump to content
IGNORERAD

Ja så kan man kanske spara pengar


Sam sip sam

Recommended Posts

Kamerorna hjälper inte att ta fast brottslingar som har en chips påse över huvudet.Ta av dig chips påsen så jag får se vem du är. :crazy:

 

Och skylten på främre dollyn lär inte dom kamerorna kunna se när trailern är påkopplad.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    9

  • Tallviking

    7

  • Mr Ning Ning

    7

  • andrejsdenruskige

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag ger mig, efter att studerat fotona ser jag att det är två olika linkar, vilken link som är felskyltad är för mig ett mysterium, kanske ett smart sätt att undvika besiktning, skattemässigt är det bara småpotatis. Vinsten är ju  liten i förhållande till kostnaden vid en upptäckt, om nu inte bromsarna är helt slut på ena linken.

På 60 och 70 talet var det inte ovanligt med att ha flera släp med kopierade skyltar, vid färd på den tiden skulle dragbilens skylt sitta längst bak på släpet, detta togs bort någon gång på 70 talet

Skatteugglan försvann för några år sedan, fyllde ingen uppgift ansåg dåvarande vägverket numera transportstyrelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att gjort någon enkätundersökning tror jag mig ana att kanske hälften av medlemmarna på detta forum på något sätt är inblandade i transportsektorn. Å andra sidan har jag väl fel som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att gjort någon enkätundersökning tror jag mig ana att kanske hälften av medlemmarna på detta forum på något sätt är inblandade i transportsektorn. Å andra sidan har jag väl fel som vanligt.

 

Det känns som jag på något sätt också blivit det.

Kan man avlägga ett test någonstans och börja fuska lite hemma på gårn först.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Och skylten på främre dollyn lär inte dom kamerorna kunna se när trailern är påkopplad.

I detta fallet nej. Men falskskyltade bilar som har fel plåt framtil.

Hamnois skyltar är det värre med. Dom är så satans buckliga sedan jag besökte glennborg senast.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

I detta fallet nej. Men falskskyltade bilar som har fel plåt framtil.

Hamnois skyltar är det värre med. Dom är så satans buckliga sedan jag besökte glennborg senast.

 

Hur "vet" kamerorna om en bil är falskskyltad ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hur "vet" kamerorna om en bil är falskskyltad ?

 

Om nu myndigheterna vet hur många skyltar som är på villovägar så borde dom rimligtvis veta vilka skyltar det gäller.

Har man kameror som läser av skyltar så ska det väl inte vara så svårt att få både lampor att blinka rött och sirener att tjuta när en kamera fångar upp en skylt som finns i någon databas över "villovägsskyltar". Om nu sedan skylten tillhör den rätta bilen så är det ok, om inte så kanske man kan ta reda på var "fulbilen" befinner sig på ett cirkum.

 

 

Du lär aldrig få jobb hos FRA eller NSA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu myndigheterna vet hur många skyltar som är på villovägar så borde dom rimligtvis veta vilka skyltar det gäller.

Har man kameror som läser av skyltar så ska det väl inte vara så svårt att få både lampor att blinka rött och sirener att tjuta när en kamera fångar upp en skylt som finns i någon databas över "villovägsskyltar". Om nu sedan skylten tillhör den rätta bilen så är det ok, om inte så kanske man kan ta reda på var "fulbilen" befinner sig på ett cirkum.

 

 

Du lär aldrig få jobb hos FRA eller NSA.

 

Problemet är att tjuvarna är ganska smarta så dom stjäl skyltar från likadana bilar som dom skall sätta dom på och ofta till och med med samma färg

 

Storbritannien har haft stora problem med "klonade" bilar. Finns flera företag som till och med gör om chassinummer etc etc på stulna bilar och sedan säljer dom vidare till intet ont anande kunder

 

När dom sedan råkar stoppas i en poliskontroll eller en kamera i en polisbil utrustad med ANPR larmar rött för att den skylten rapporteras stulen så upptäcks kloningen, bilen beslagtas och oftast krossas/skrotas och den nya ägaren förlorar allt. Han har varken bil eller pengar efteråt

 

Kamerorna på motorvägen i Storbritannien registrerar alla passager på bilar så det finns lagrat i systemen var en bil kört men kamerorna på vägarna kan inte veta om det är den äkta eller klonade bilen dom ser och inga "larm" eller liknande går ut vid sådana passager

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Problemet är att tjuvarna är ganska smarta så dom stjäl skyltar från likadana bilar som dom skall sätta dom på och ofta till och med med samma färg

 

Storbritannien har haft stora problem med "klonade" bilar. Finns flera företag som till och med gör om chassinummer etc etc på stulna bilar och sedan säljer dom vidare till intet ont anande kunder

 

När dom sedan råkar stoppas i en poliskontroll eller en kamera i en polisbil utrustad med ANPR larmar rött för att den skylten rapporteras stulen så upptäcks kloningen, bilen beslagtas och oftast krossas/skrotas och den nya ägaren förlorar allt. Han har varken bil eller pengar efteråt

 

Kamerorna på motorvägen i Storbritannien registrerar alla passager på bilar så det finns lagrat i systemen var en bil kört men kamerorna på vägarna kan inte veta om det är den äkta eller klonade bilen dom ser och inga "larm" eller liknande går ut vid sådana passager

 

Mmm. Men stjäl man en skylt i Jokkmokk så lär man inte köra där med falskskyltade bilen.

 

Vem har sagt att man behöver klona det engelska systemet.

Att det behövs en del mjukvara och datorkraft är klart. Frågan är om det är lönsamt och det är nog därför man inte genomför det i Sverige.

Att man inte kommer att fånga in 16.000 bilar första veckan är solklart. Fångar man in 1.000 bilar på några år så är det bättr än noll. Men som sagt lönsamheten/kostnaden avgör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu myndigheterna vet hur många skyltar som är på villovägar så borde dom rimligtvis veta vilka skyltar det gäller.

Har man kameror som läser av skyltar så ska det väl inte vara så svårt att få både lampor att blinka rött och sirener att tjuta när en kamera fångar upp en skylt som finns i någon databas över "villovägsskyltar". Om nu sedan skylten tillhör den rätta bilen så är det ok, om inte så kanske man kan ta reda på var "fulbilen" befinner sig på ett cirkum.

 

 

Du lär aldrig få jobb hos FRA eller NSA.

Det stod i Eprässen för en månad sedan typ att man i Sverige skall börja tillämpa samma teknik som i England, hittar bara inte länken nu!

Det systemet i England är jävligt bra!

Sedan sitter detta system i trafikpolisens bilar, inte i "vanliga" polisbilar.

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det stod i Eprässen för en månad sedan typ att man i Sverige skall börja tillämpa samma teknik som i England, hittar bara inte länken nu!

Det systemet i England är jävligt bra!

Sedan sitter detta system i trafikpolisens bilar, inte i "vanliga" polisbilar.

 

Onödigt, blir bara en massa besvär och inget fungerar. Fråga fast TV

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stod i Eprässen för en månad sedan typ att man i Sverige skall börja tillämpa samma teknik som i England, hittar bara inte länken nu!

Det systemet i England är jävligt bra!

Sedan sitter detta system i trafikpolisens bilar, inte i "vanliga" polisbilar.

 

ANPR finns redan i testbruk på svenska polisbilar för utvärdering

 

Dock får man inte använda hela systemets potential här eftersom vi har andra regler än vad engelsmännen har

 

Bl.a den personliga integriteten förbjuder att systemet lagrar alla passager här. Här får man inte lagra träffar lokalt i bilens datorsystem och lagra max 2 dygn i centrala system och sedan skall det raderas. Enbart de träffar som är larm får sparas för bevisföring

 

I England kan man efter att ett brott begåtts "gå bakåt" i systemet och följa en bils rörelser innan brottet och därigenom koppla möten med andra fordon, rörelsemönster, se om dom varit på vissa adresser vid vissa tider etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

ANPR finns redan i testbruk på svenska polisbilar för utvärdering

 

Dock får man inte använda hela systemets potential här eftersom vi har andra regler än vad engelsmännen har

 

Bl.a den personliga integriteten förbjuder att systemet lagrar alla passager här. Här får man inte lagra träffar lokalt i bilens datorsystem och lagra max 2 dygn i centrala system och sedan skall det raderas. Enbart de träffar som är larm får sparas för bevisföring

 

I England kan man efter att ett brott begåtts "gå bakåt" i systemet och följa en bils rörelser innan brottet och därigenom koppla möten med andra fordon, rörelsemönster, se om dom varit på vissa adresser vid vissa tider etc etc

 

Det går dessutom väldigt bra att använda för kartläggning av annat än brottslingar, t.ex. politiska motståndare.

 

En fråga som varit uppe när det gäller de svenska hastighetskamerorna är om det är rimligt att älskarinnan i passagerarsätet

ska synas på den bild som kommer hem med bötesföreläggandet och på så sätt ev. ställa till ännu större problem för fortköraren :-)

 

Poliser är också människor så risken att utpressningssituationer kan uppstå, är överhängande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går dessutom väldigt bra att använda för kartläggning av annat än brottslingar, t.ex. politiska motståndare.

 

En fråga som varit uppe när det gäller de svenska hastighetskamerorna är om det är rimligt att älskarinnan i passagerarsätet

ska synas på den bild som kommer hem med bötesföreläggandet och på så sätt ev. ställa till ännu större problem för fortköraren :-)

 

Poliser är också människor så risken att utpressningssituationer kan uppstå, är överhängande.

 

Nej. Det går inte eftersom man inte får lagra sådant i de svenska systemen och därigenom inte får spåra bakåt hur folk rört sig

 

Samma problem i grunden när det gäller fartkameror som mäter snitthastighet/medelhastighet mellan två kameror som är väldigt vanligt utomlands. P.g.a rådande regler i Sverige är det idag inte möjligt att utnyttja våra fartkameror på det sättet

 

Vi i Sverige har väldigt mycket hårdare regler runt personlig integritet än till och med många andra EU-länder har och jämför man med nordamerika/australien så skiljer det väldigt mycket

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man får sina skyltar stulna och anmäler det, och då får ett nytt regnummer, och det gamla numret blir lyst och när dom gamla plåtarna återfinns så kommer dom in i systemet igen , borde inte det fungera?

 

Sen borde parkeringsvakter kunna ha direktkontakt med en databas över stulna reggplåtar i dessa tider kan man kanske tycka.

 

5 malmöbor har obetalda böter för 30 miljoner...

http://www.expressen.se/nyheter/obetalda-boter-for-30-miljoner/

 

Här har vi en som har på över 10 miljoner

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15213991.ab

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man får sina skyltar stulna och anmäler det, och då får ett nytt regnummer, och det gamla numret blir lyst och när dom gamla plåtarna återfinns så kommer dom in i systemet igen , borde inte det fungera?

 

Sen borde parkeringsvakter kunna ha direktkontakt med en databas över stulna reggplåtar i dessa tider kan man kanske tycka.

 

5 malmöbor har obetalda böter för 30 miljoner...

http://www.expressen.se/nyheter/obetalda-boter-for-30-miljoner/

 

Här har vi en som har på över 10 miljoner

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15213991.ab

Jösses! Du har ju riktigt bra åsikter ibland :thumbsup:

Ja man ska ju inte dömma hunden efter svansen eller hur det nu var,jag kan nog lätt bli lite snabb med att göra det.

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses! Du har ju riktigt bra åsikter ibland :thumbsup:

Ja man ska ju inte dömma hunden efter svansen eller hur det nu var,jag kan nog lätt bli lite snabb med att göra det.

Av vilken anledning?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest BpaijingKatai

Enskild firma, behäver inte var konstigare.

 

 

Den har avskaffats för länge sen, kanske 8-10 år sedan

 

 

Säg det Du, vilka problem vi har, kanske dags att skaffa liv (bara om mig själv)

 

 

Det var väl 2010 dessa avskaffades?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...