Jump to content
IGNORERAD

Drömmen om ett liv i Thailand - men hur lång och snårig är vägen dit?


halgun

Recommended Posts

Scandinaviancorner

Jag kan nog "mitt" Thailand, gjorde min första resa dit 1996 så det har blivit några svängar, har t.ex. varit i Pattaya 2 ggr under dessa år så barlivet är nog det jag kan minst om.

Ja det är 30 år efter mig då.   Så du kan nog en hel del om Thailand!!  Ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    5

  • halgun

    5

  • Baa

    4

  • Scandinaviancorner

    4

Mest aktiva i denna tråd

Här är en länk till en lista med jobb man inte får göra som farang, scrolla ner till halva sidan.

http://msna.biz/Thailand-business-and-company-information/Thailand-work-permit-rules

Men jag tror att man kan komma runt en del av dom om man har specialkunskaper, som inte thaifolk har.

 

Att du kan thailändska är mycket bra, det löser många problem. Ett stort nätverk med folk du kan lita på bör du skaffa dej, det är inte det lättaste.

Som sagt, skynda långsamt så kommer det säkert att gå jättebra...Lycka till! 

 

Ska man konkurrera med thailändarna om de enklaste sysslorna får man antagligen gå under dom i lön.

 

Någon som vill jobba arslet av sig för under 5000 baht per månad?

Jag tror det går fetbort.

 

Dessutom ska man vara medveten om att det kommer att finnas massor med thailändare i närheten

som tycker det är för jävligt att en invandrare tog jobbet ifrån just dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en länk till en lista med jobb man inte får göra som farang, scrolla ner till halva sidan.

http://msna.biz/Thailand-business-and-company-information/Thailand-work-permit-rules

Men jag tror att man kan komma runt en del av dom om man har specialkunskaper, som inte thaifolk har.

 

Att du kan thailändska är mycket bra, det löser många problem. Ett stort nätverk med folk du kan lita på bör du skaffa dej, det är inte det lättaste.

Som sagt, skynda långsamt så kommer det säkert att gå jättebra...Lycka till!

Jätte bra länk, håller med om att man kan nog komma runt detta ändå.

T.ex. manuell tillverkning av papper förbjuden - alltså borde storskalig maskinell tillverkning av papper var tillåten

Ex 2. Manuell tillverkning (rullning) av cigaretter förbjuden - samma här, storskallig maskinell tillverkning av cigaretter borde vara tillåten

Många av de förbjudna jobben tenderar ju att vara enkla jobb, som inte kräver utbildning, chafför, städare, manuellt hantverk osv. osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är 30 år efter mig då.   Så du kan nog en hel del om Thailand!!  Ha ha

 

Även om en stock legat 40 år i en flod så blir den inte en krokodil. 

 

En intresserad zooskötare som jobbat 10 år med krokodiler blir heller aldrig en krokodil men han kan hyfsat förstå dem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jätte bra länk, håller med om att man kan nog komma runt detta ändå.

T.ex. manuell tillverkning av papper förbjuden - alltså borde storskalig maskinell tillverkning av papper var tillåten

Ex 2. Manuell tillverkning (rullning) av cigaretter förbjuden - samma här, storskallig maskinell tillverkning av cigaretter borde vara tillåten

Många av de förbjudna jobben tenderar ju att vara enkla jobb, som inte kräver utbildning, chafför, städare, manuellt hantverk osv. osv.

 

Tänk på hur många som tävlar om jobben.

Det måste ju finnas miljoner som kan ta de enkla jobben och även om du kan prata och förstå thai

så är det få arbetsgivare som skulle välja dig om du inte har specialkunskaper som han kan tjäna på.

 

Det enda realistiska (tror jag) om man inte kan bli utstationerad av ett svenskt företag och inte vill riskera

att anklagas för att sno de lokala arbetstillfällen är arbete man kan utföra på eller via nätet.

 

Programmering, design, konstruktionsarbete, skriva böcker eller annat som kan göras på distans.

Men ska man skaffa sig de kunskaper först får man lugna sig lite med utresan :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

De fastboeende faranger som jag träffar här i CM kan indelas i följande kategorier ...

1. Engelska lärare. Krav, native english.

2. Datafolk som jobbar på distans.

3. Gifta /sambo med thai som står för eget företag.

4. Jobbar för någon internationell organsiation/företag.

5. Glidare som jag, pensionärer med thaidam.

6. Farangpensionärer som pendlar mellan Europa/Amerika och Thailand

Det som är genomgående är att de flesta män har en thaidam. underlättar.

Tror tyvärr att det är jättesvårt att slå sig in på den thailändska arbetsmarknaden...

Altrnativet är ju att jobba säsong i Sverige 6 månader och bo här 6 månader. Känner folk som gör det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig ha uppfattat namnet "farangstaffing" i ögonvrån här ibland.

Om de finns kvar kan inte de vara behjälpliga med att realisera TS' drömmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du lära dig läsa köper köper du highspeedthai. Lärde mig läsa på drygt 2 månader och pluggade ungefär drygt en timme per dag.

Lycka till!!

hightspeedthai vad är det och hur ordnar man det ?? tackar  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fyllde 52 år igår så nu är det 10 år kvar max jag säjer upp mig på mitt jobb och  byta till 1 rumslgh och flyttar ner till huset och där tänker jag bo 5 månader sen hem och jobba på bemanning företag 7 månader (är chaffis) och försöka jobba över något sånär mycket över tid betala lgh stoppa in resten på thai banken det blir sådär i 3 års tid .då har man inte tullat på pension och samtigt testat på att bo där under långre tider..har nu åkt 20-30 ggr under en tio års tid så jag vet att jag klarar mig ganska bra har varit ensam ganska mycket i ban samet medan frugan har jobbat i sverige så jag hajjar tajj mycket men kan mig prata tajj men det måste jag lära mig .lättast är att acceptera att Thailand är Thailand och tajj är tajj  80 % bissnis grejar man det så är inget problem där nere mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jätte bra länk, håller med om att man kan nog komma runt detta ändå.

T.ex. manuell tillverkning av papper förbjuden - alltså borde storskalig maskinell tillverkning av papper var tillåten

Ex 2. Manuell tillverkning (rullning) av cigaretter förbjuden - samma här, storskallig maskinell tillverkning av cigaretter borde vara tillåten

Många av de förbjudna jobben tenderar ju att vara enkla jobb, som inte kräver utbildning, chafför, städare, manuellt hantverk osv. osv.

 

Jag har fått intrycket att denna lagstiftning i Thailand främst riktar sig mot grannländernas medborgare, till exempel Burma och Laos.

 

Men som den är formulerad påverkar den även farangers möjligheter.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du lära dig läsa köper köper du highspeedthai. Lärde mig läsa på drygt 2 månader och pluggade ungefär drygt en timme per dag.

Lycka till!!

 

:rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du lära dig läsa köper köper du highspeedthai. Lärde mig läsa på drygt 2 månader och pluggade ungefär drygt en timme per dag.

Lycka till!!

Ja den här va för gullig. :crazy:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du lära dig läsa köper köper du highspeedthai. Lärde mig läsa på drygt 2 månader och pluggade ungefär drygt en timme per dag.

Lycka till!!

SLU, släng dig i vägen..du har en överman ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har high speed thai.

Kan inte säga vad 1 timme om dagen i 2 månader skulle ge då jag är för lat för att komma igång.

Men tror det ger en hel del.

Dom få timmar jag lade ökade förståelsen rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att vi är lite "speciella" , men det är ju alla andra också...

 

Jag flyttade till kärleken i Thailand när vi varit gifta i 1 år, och hon varit på besök i Sverige ett par månader.

Omständigheterna gjorde det möjligt, jag bytte arbete från försvarsmakten till nåt helt annat som gav mej chansen att bo 50% i Thailand.

Gillade väl aldrig riktigt att bo i Bangkok (men frugan envisades med att det var bäst), speciellt inte efter att barnen föddes, så djävla skitig miljö, avgaser, ljud, stank...

 

Men visst var det kul ett tag, det tog 3-4 år innan jag längtade hem på riktigt, dax att satsa på barnens framtid, speciellt det ena...

Jasmine lider av Autism, och vi trodde Sverige skulle vara bäst framför allt för henne, det sa i alla thailändska läkare som vi talade med, de hade väl ingen riktig koll så djävla mycket bättre är det inte.

 En stor fördel med sverige i det avseendet är att i Sverige så "gömmer" man inte barn med problem, det är standard i Thailand.

Utvecklingsstörningar är lika vanliga där som här, men de syns inte, de sitter i bästa fall i sina hem och har det hyfsat, eller så skickas de till barnhem, där det är mycket varierande kvalité på vård och utbildning.  

 

Tänkte också på Jimmys skolgång även om han trivdes jättebra på en bra Privatförskola i Bkk, samma skola som hans storasyster gick på, "Lerthla school" Nu längtar han tillbaka och jag vet inte om den svenska skolan är bättre än en hyfsad privatskola där nere, billigare är den dock...

 

Frugan trivs bättre och bättre, denna sommaren har hon verkligen njutit av trädgård och väder, första sommaren var det för mycket nytt, säjer hon, hon märkte inte hur fint det är.

Svenskan tar sej, och hon har börjat jobba, 40h i veckan plus SFI studier.

 

Så på frågan om jag kan tänka mej att flytta tillbaka till Thailand, blir svaret NEJ, om jag inte vinner 140 mille på Lotto eller så, för med mycket pengar på banken är Thailand bra.

 

Jag kommer att resa tillbaka till Thailand, mest för familjen, och lite för sol å bad, men tror egentligen inte alls på att bosätta mej permanent där nere.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har high speed thai.

Kan inte säga vad 1 timme om dagen i 2 månader skulle ge då jag är för lat för att komma igång.

Men tror det ger en hel del.

Dom få timmar jag lade ökade förståelsen rejält.

Själv la jag hela min själ i detta hehe.. Skitkul när man eftersom börjar fatta sammanhanget och allt klarnar

till och nu går man och läser alla jäkla skyltar på thai man ser. Våran doktor var imponerad när jag läste hans skyltar.. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fyllde 52 år igår så nu är det 10 år kvar max jag säjer upp mig på mitt jobb och  byta till 1 rumslgh och flyttar ner till huset och där tänker jag bo 5 månader sen hem och jobba på bemanning företag 7 månader (är chaffis) och försöka jobba över något sånär mycket över tid betala lgh stoppa in resten på thai banken det blir sådär i 3 års tid .då har man inte tullat på pension och samtigt testat på att bo där under långre tider..har nu åkt 20-30 ggr under en tio års tid så jag vet att jag klarar mig ganska bra har varit ensam ganska mycket i ban samet medan frugan har jobbat i sverige så jag hajjar tajj mycket men kan mig prata tajj men det måste jag lära mig .lättast är att acceptera att Thailand är Thailand och tajj är tajj  80 % bissnis grejar man det så är inget problem där nere mvh

20 till 30 ggr är en stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 till 30 ggr är en stor skillnad.

Föreställ dig då 25, om det nu spelar någon roll...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är 30 år efter mig då.   Så du kan nog en hel del om Thailand!!  Ha ha

Antar att ingen kan mer än dig då ?  :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...