Jump to content
IGNORERAD

Övervakningsplan stinker av olycksbådande uppsåt.

Khun Ken

Recommended Posts

Thailändska myndigheter slår till mot yttrandefrihet genom att begära information om användare av sociala nätverkssajter.

http://www.nationmultimedia.com/opinion/Surveillance-plan-reeks-of-sinister-intent-30212547.html

Det kallas "terroristövervakning" och det har vi varit utsatta för ett antal år. Det kan du väl inte ha missat?

Verkar som Thailand ligger lite efter Sverige och väst vad det angår.

Dela på andra sajter

Det kallas "terroristövervakning" och det har vi varit utsatta för ett antal år. Det kan du väl inte ha missat?

The 'monitoring terrorists, criminal groups etc.' reason given for this is classic spookspeak. Rule number one of being a successful terrorist or criminal group is you don't discuss your upcoming crimes in Chatrooms. So monitoring those chatrooms won't make any difference.

Dela på andra sajter

The 'monitoring terrorists, criminal groups etc.' reason given for this is classic spookspeak. Rule number one of being a successful terrorist or criminal group is you don't discuss your upcoming crimes in Chatrooms. So monitoring those chatrooms won't make any difference.

Skriv gärna på svenska, det går bra med egna ord :-)

Om det är "spookspeak" råder det delade meningar om.

I Amerikat har parlamentet precis beslutat, trots alla skriverier som artikeln du refererar till,

att fortsätta övervaka chat, epost och annan internetaktivitet. Samt förstås mobilsamtal.

Så de samma argument som jag vill minnas att du var med att använda för övervakning (i tråden "olustigt övervakningssamhälle")

får plötsligt en annan innebörd när det är dina politiska antagonister som använder dom.

Dela på andra sajter

Skriv gärna på svenska, det går bra med egna ord :-)

Om det är "spookspeak" råder det delade meningar om.

I Amerikat har parlamentet precis beslutat, trots alla skriverier som artikeln du refererar till,

att fortsätta övervaka chat, epost och annan internetaktivitet. Samt förstås mobilsamtal.

Så de samma argument som jag vill minnas att du var med att använda för övervakning (i tråden "olustigt övervakningssamhälle")

får plötsligt en annan innebörd när det är dina politiska antagonister som använder dom.

Vad har USA detta paranoida land med Thailand att göra?
Dela på andra sajter

Tänkte ge karma först men kom ihåg att jag kan kastas i fängelse för det numera.  :(

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Dela på andra sajter

Vad har USA detta paranoida land med Thailand att göra?

Jag repeterar:

Dela på andra sajter

andersbangkok

Thailand har ett mycket sofistikerat tekniskt system (från Israel) för att övervaka kommunikation (Internet, mobiltelefon etc)

Gänget vid makten anslog ytterligare 400 MTHB för att komplettera det redan existerande systemet.

Om man sätter ihop Thaksins historik med förföljande av obekväma journalister, förbjuda lokala radiostationer som var kritiska till honom, stänga frekvenser dessa stationer sände på, sina egna krav på att få sända sina monologer i allmän media,nuvarande polischefs önskan (och enligt honom själv fått klartecken) att få information från Line (detta har sedan tjejen förnekat men det torr jag inte en sekund på) och kopplar ihop detta med gänget vid maktens uttalade ambitioner att förstärka övervakningen av LM-brott på Internet så skulle jag inte för en sekund försvara deras överträdelser av yttrandefriheten.

Det gör uppenbarligen du och här är vi olika.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Thailand har ett mycket sofistikerat tekniskt system (från Israel) för att övervaka kommunikation (Internet, mobiltelefon etc)

Gänget vid makten anslog ytterligare 400 MTHB för att komplettera det redan existerande systemet.

Om man sätter ihop Thaksins historik med förföljande av obekväma journalister, förbjuda lokala radiostationer som var kritiska till honom, stänga frekvenser dessa stationer sände på, sina egna krav på att få sända sina monologer i allmän media,nuvarande polischefs önskan (och enligt honom själv fått klartecken) att få information från Line (detta har sedan tjejen förnekat men det torr jag inte en sekund på) och kopplar ihop detta med gänget vid maktens uttalade ambitioner att förstärka övervakningen av LM-brott på Internet så skulle jag inte för en sekund försvara deras överträdelser av yttrandefriheten.

Det gör uppenbarligen du och här är vi olika.

Jag tror på vad du skriver, men att jag skulle försvara någonsomhelst övervakning är att dra fel slutsats.

Det amerikanska exemplet syftar till att varna för hur illa det kan bli.

Jag är för ett fritt Internet.

Den demokratiska vinsten vi vann när det växte fram håller myndigheter och kapital på att sno från oss.

Är det inte upphovsrätten så är det kampen mot terrorismen som anges som svepskäl.

Att övervakningen även syftar till att övervaka politiska motståndare är uppenbart - överallt

och att det indirekt begränsar yttrandefriheten är solklart.

Journalister, vinka farväl till begreppet källskydd. Ni har ingen aning om vem som tar del av vad.

Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag tror på vad du skriver, men att jag skulle försvara någonsomhelst övervakning är att dra fel slutsats.

Det amerikanska exemplet syftar till att varna för hur illa det kan bli.

Jag är för ett fritt Internet.

Den demokratiska vinsten vi vann när det växte fram håller myndigheter och kapital på att sno från oss.

Är det inte upphovsrätten så är det kampen mot terrorismen som anges som svepskäl.

Att övervakningen även syftar till att övervaka politiska motståndare är uppenbart - överallt

och att det indirekt begränsar yttrandefriheten är solklart.

Journalister, vinka farväl till begreppet källskydd. Ni har ingen aning om vem som tar del av vad.

Jag läste ditt inledande inlägg som ett försvar av den övervakning som ökar i Thailand.

Det är väl klart att även Thailand behöver en säkerhetstjänst som skaffar sig information om hot mm. Det vore oförsvarligt om man INTE hade det.

Utmaningen i Thailand är att främst Thaksin och hans gäng så uppenbart använt denna övervakning för att komma åt politiska motståndare.

Man snackar om att ta bort LM men samtidigt så ökar man övervakningen över brott enligt LM.

Man snackar om yttrandefrihet samtidigt som man begär (och enligt polischefen fått ok från Line) att få ta del av kommunikation bla. över Line

Gänget vid makten ökar blockeringen av websidor trots att man, enligt sanningsvittnet IL, jobbar för att minska detta.

Mot bakgrund av Thaksins missbruk av media så är mitt förtroende för allt han och hans anhang gör på det området exakt noll.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Jovars, det behövs mycket övervakning i en bananrepublik när man har LäxMajonäse lagar.

Tänk om någon skulle uttrycka något ogillande om Monarkin, då får man allt lufta stridvagnarna.

Länge leve Konung Carl och Kafferflickan

Dela på andra sajter

Jovars, det behövs mycket övervakning i en bananrepublik när man har LäxMajonäse lagar.

Tänk om någon skulle uttrycka något ogillande om Monarkin, då får man allt lufta stridvagnarna.

Länge leve Konung Carl och Kafferflickan

Och "Kafferflickan" är väl just nu mellan två pojkvänner och på jakt efter en ny.

Det har jag läst i en seriös tidning så det måste stämma.

En får förmoda att det gör frühstückdiskussionerna på slottet mera intensiva nu.

Dela på andra sajter

Trots fortsatt offentlig kritik och premiärminister Yingluck Shinawatra uttalande att regeringen fullt ut respekterar människors rättigheter, insisterade polisbefälhavaren för Teknik Crime Suppression Division (TCSD) igår att han skulle gå vidare med idén att kontrollera människors användning av den globalt populära LINE chat-applikation .

http://www.nationmultimedia.com/politics/Police-unbowed-in-plan-to-check-Line-conversations-30212644.html

Ja det är nog där terrorristerna håller till. IQ Fiskmås.

Dela på andra sajter

Trots fortsatt offentlig kritik och premiärminister Yingluck Shinawatra uttalande att regeringen fullt ut respekterar människors rättigheter, insisterade polisbefälhavaren för Teknik Crime Suppression Division (TCSD) igår att han skulle gå vidare med idén att kontrollera människors användning av den globalt populära LINE chat-applikation .

http://www.nationmultimedia.com/politics/Police-unbowed-in-plan-to-check-Line-conversations-30212644.html

Ja det är nog där terrorristerna håller till. IQ Fiskmås.

Nu har du ju helt enkelt missförstått någonting här. För att bli helt på det klara med vad det är man har gjort, ska du varje gång du hör ordet terrorist, ersätta det med ordet dissident istället. :sFduh:

Eller som Glenn Greenwald så fyndigt formulerade det:

If we’re really going to vest virtually unlimited power in the Government to do anything it wants to people they call ”Terrorists,” we ought at least to have a common understanding of what the term means.  But there is none.  It’s just become a malleable, all-justifying term to allow the (U.S.) Government carte blanche to do whatever it wants to Muslims it does not like or who do not like it (i.e., The Terrorists).  It’s really more of a hypnotic mantra than an actual word:  its mere utterance causes the nation blindly to cheer on whatever is done against the Muslims who are so labeled.

Terrorism: the most meaningless and manipulated word

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...