Jump to content
IGNORERAD

Anti religionhörnan

Guest Fredman

Recommended Posts

Guest Fredman
22 minuter sedan, skrev Benriach:

Deras tillträdande president är nog mer konsekvent i sin tro. "Låt barnen komma till mig" som Jesus sade...

Är det sant? 😱

Dela på andra sajter

• Svar 233
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Moritz

32

• Tallviking

15

• Swift 4X4

11

• andrejsdenruskige

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Fredman
31 minuter sedan, skrev Fritz:

Läs din bibel så hittar du svaret ;)

Vilket djup av rikedom, vishet och kunskap hos Gud! Aldrig kan någon utforska hans beslut eller spåra hans vägar.
Romarbrevet, kapitel 11 vers 33

Lite som Benriach! 

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fredman:

Kristendomen i USA är det svårt att bli klok på. Man har en president (avgående) som säger att det är viktigt med tro ena stunden för i nästa säga "grab them by the pussy".

Det skulle också vara intressant att höra deras ord om guds inblandning i covid 19. Är det "out of his hands" eller är Armageddon över oss?    

För att inte tala om mer eller mindre extrema religösa sekter som verkar ha en väldigt bra grogrund i just USA

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Tallviking:

För att inte tala om mer eller mindre extrema religösa sekter som verkar ha en väldigt bra grogrund i just USA

Exempelvis Domedagssekter. Mycket obehaglig läsning. Finns många exempel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Domedagssekt#:~:text=I bestämd form%2C den "japanska,saringas i Tokyos tunnelbana 1995.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
On 2013-08-12 at 17:26, skrev Nemo:

Eftersom jag har varit anställd en del år inom Svenska Kyrkan, så är jag lite förvånad att så många medlemmar här kallar sig ateister. Så, till er har jag några frågor:

1. Har ni gjort konfirmationen i kyrkan?

2. Har ni gift er i kyrkan?

3. Har ni döpt erat barn i kyrkan?

4. Går ni till kyrkan med era barn vid skolavslutningarna?

5. Har ni konfirmerat erat barn i kyrkan?

Svarar ni ja på någon av åvanstående frågor, så är ni inte tvättäkta ateister.

1. Nej

2. Nej

3. Nej

4. Nej

5. Nej

Trots att jag svarat nej på samtliga å(o)vanstående frågor så är jag inte ateist.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

On 2013-08-12 at 17:26, skrev Nemo:

Eftersom jag har varit anställd en del år inom Svenska Kyrkan, så är jag lite förvånad att så många medlemmar här kallar sig ateister. Så, till er har jag några frågor:

1. Har ni gjort konfirmationen i kyrkan?

2. Har ni gift er i kyrkan?

3. Har ni döpt erat barn i kyrkan?

4. Går ni till kyrkan med era barn vid skolavslutningarna?

5. Har ni konfirmerat erat barn i kyrkan?

Svarar ni ja på någon av åvanstående frågor, så är ni inte tvättäkta ateister.

Mycket märkligt resonemang må jag säga. Alla dessa saker kan man göra av andra skäl en religösa. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Mankan:

Mycket märkligt resonemang må jag säga. Alla dessa saker kan man göra av andra skäl en religösa. 

Jasså... villka? förutom fråga  NR4

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Enis:

Jasså... villka? förutom fråga  NR4

Enis

Nu vet jag vad ni väger in i ordet ateist men om jag förutsätter att det betyder att det helt enkelt inte tror på gud. Jag har själv konfirmerat mig och de de gjorde jag väl mest för att de flesta av mina klasskompisar gjorde det. Det var dock helt mitt egna val inte mina föräldrars. Giftemål och dop kan man ju göra i kyrkan av traditionella skäl eller om man har en partner som tycker det är viktigt. Så svar alla fem.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

2 hours ago, Mankan said:

Nu vet jag vad ni väger in i ordet ateist men om jag förutsätter att det betyder att det helt enkelt inte tror på gud. Jag har själv konfirmerat mig och de de gjorde jag väl mest för att de flesta av mina klasskompisar gjorde det. Det var dock helt mitt egna val inte mina föräldrars. Giftemål och dop kan man ju göra i kyrkan av traditionella skäl eller om man har en partner som tycker det är viktigt. Så svar alla fem.

Håller helt med; man kan ta del av alla möjliga kristna traditioner, till och med fira jul, utan att vara det minsta kristen precis som jag kan besöka ett tempel och till och med låtsas mässa med munkarna under Songkran. Det är kultur, historia och social gemenskap och behöver inte ha det minsta med religion att göra. 

Jag tror givetvis inte på ett enda ord som står i Bibeln och att det fortfarande finns de som gör det känns, milt sagt, aningen bisarrt i dagens tidevarv. Jag kallar mig dock inte Ateist då jag anser ateism vara en religion såtillvida att man känner sig säker på något som aldrig någonsin går att bevisa. Jag kallar mig Agnostiker vilket, förenklat, innebär att jag inte tror på någon Gud men att jag inte utesluter att någon högre intelligens kan finnas; men i vilket fall spelar det ingen som helst roll.

Vi har till och med döpt vår dotter, trots att jag gick ur kyrkan den dagen jag fyllde 18. Det var dock inte min eller mina föräldrars ide utan min strikt anti-religiösa frus ide, ivrigt påhejad av min Buddhistiska Svärmor. Frugan kläckte iden några veckor innan vi skulle ta med dottern till Sverige första gången, "perfect photo opportunity" som hon uttryckte det, "perfekt tillfälle för en kul fest" tyckte jag och ringde Morsan. Min Mor var inte religiös och så är heller inte min Far. Min Mor var döpt, konfirmerad och gift i gamla anrika Varnhems Kyrka (tänk Arn) men där var det en ung stöddig präst som absolut inte ville döpa en halvutlänning med en Far som lämnat kyrkan och en Mor som misstänkt Buddhist. Kyrkefalla Kyrka i Tibro var dock inte lika nogräknade så Dottern är en del av Guds familj, eller om det nu är Jesu familj.

En schysst ceremoni (med en Kent-sång spelad på klarinett) och en jävligt trevlig fest blev det och Svärmor (på bilden) pratar fortfarande om tillställningen.

DSCF0157.thumb.JPG.9d9b0fe153239d8bce729c4b601b4ef4.JPG

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...